پرده سینما

آیا گیشه ی به کما رفته برمی خیزد؟ پیش بینی پرفروش ترین های اکران امسال

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-بررسی اکران 1391 و پیش بینی پنج فیلم پرفروش آن

 

 

گشت ارشادپس از اکران طوفانی نوروز 1390 با دو فیلم اخراجی ها3 و فیلم برنده ی جایزه ی اسکار جدایی نادر از سیمین و فروش خیره کننده این دو فیلم، همه پیش بینی می کردند که چنین اکرانی به هیچ وجه تکرار نخواهدشد (اکرانی با دو فیلم دو میلیاردی) ولی نوروز 1391 خلاف این پیش بینی راثابت کرد و دو فیلم قلاده های طلا و گشت ارشاد تا 13فروردین قوی تر از دو فیلم اخراجی ها3 و جدایی نادر از سیمین عمل کردند. اما پس از آن اتفاقی افتاد که هر دو فیلم در گیشه متوقف شدند!

گشت ارشاد با فروش خارق العاده ای که داشت (حتی یک روز فقط در تهران 92میلیون تومان فروش کرد) بعد از اولتیماتوم انصار حزب الله فروش اش جهش خیره کننده ای پیدا کرد، به گونه ای که اگر همینطوراکران اش ادامه پیدا می کرد به راحتی می توانست از مرز 3 میلیارد تومان در تهران عبور کند. ولی در نایت درحالی که فروش روزانه اش 32 میلیون تومان بود از پرده پایین کشیده شد!

از آن طرف فیلم قلاده های طلا هم  با توجه به حواشی به وجود آمده درباره اکران اش فروش خوبی داشت، ولی بعد از اوتیماتوم انصار حزب الله به دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی فروش روزانه اش افت محسوسی پیداکرد.به دلیل اینکه مخاطبی که قرار بود این فیلم را ببینید ترجیح داد فیلم گشت ارشاد را تا از پرده پایین نیامده است تماشا و تماشای قلاده های طلا رابه زمان دیگری موکول کند. چون قلاده های طلا در آرامش به اکران اش ادامه می داد! ولی بعد از پایین کشیده شدن این دو فیلم سینما به کما رفت و فروش قلاده های طلا هم افت شدیدی پیداکرد و در مرز 1میلیارد و دویست میلیون تومان متوقف شد؛ در صورتی که در حالت طبیعی می توانست در تهران فراتراز 1.5میلیارد فروش داشته باشد.

تا اول تیر 1391 تقریبا 19 فیلم اکران شده است که رکوردی محسوب می شود. به علت فروش کم فیلم ها، سینماداران مجبور می شوند آنها را یکی پس از دیگری تعویض کنند! اکران بهار 1391 در مقایسه با زمان مشابه سال پیش، با یک ریزش خیره کننده70% تماشاگر روبرو بوده است. اما همانگونه که قبلاً پیش بینی می شد با اکران خوابم می آد رضا عطاران معادلات اکران به هم خورد و فیلم فروش خیره کننده ای پیدا کرد. به طوری که در 3 روز اول اکران 123میلیون تومان فروش داشت. فیلم حتی در مقایسه با فیلم سال قبلی که عطاران در آن بازی می کرد ورود آقایان ممنوع تا اینجای کار و در مدت مشابه (7روز) 100میلیون تومان جلو است. پیش بینی می شود به راحتی از مرز 2 میلیارد تومان عبور کند ولی کارش برای عبور از فروش 3 میلیارد کمی سخت است. امسال همانطورکه از قبل قابل پیش بینی بود دو فیلم قابلیت جذب مخاطب به صورت گسترده را دارند. خوابم می آد و بخت اول فروش امسال که اگر ساختار خوبی هم داشته باشد می تواند تهدید اصلی رکورد اخراجی ها2 باشد، فیلم کلاه قرمزی وبچه ننه است که در بهترین زمان ممکن یعنی عید فطر اکران می شود!

سری فیلم های کلاه قرمزی هر زمانی که اکران شده اند رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را تا  آن زما ن شکسته اند. چه کلاه قرمزی و پسر خاله، و یا کلاه قرمزی و سروناز که درسال 1381 با فروش550 میلیون تومانی رکورد سنگینی به جا گذاشت و در آن زمان تبدیل به پرفروشترین فیلم تاریخ شد! سری فیلم های کلاه قرمزی مخصوصاً با ویژه برنامه های نوروزی امسال طرفداران بیشماری جذب کرده است که پیش بینی می شودبا حمایت وزارت آموزش وپرورش از این فیلم،  بتواند دوباره رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما ی ایران را از دستان اخراجی ها2 با فروش سنگین 3 میلیارد و 800 میلیونی بگیرد!

بقیه فیلمهای اکران امسال حتی نمی توانند به مرز یک میلیارد تومان نزدیک شوند. فیلم هایی مانند برف روی کاج ها که متأثر از اسکار فرهادی است می تواند در زمان اکران با مصاحبه های جناب معادی و تبلیغات مناسب به یک میلیارد تومان نزدیک شود. بی خود و بی جهت هم با بازی عطاران که فرد شماره ی یک گیشه فروش است نیز می تواند به این رقم نزدیک شود. دیگر فیلم بالقوه پرفروش پل چوبی است که به خاطر حضور هنرپیشه های فراوان و درجه ی یک، از امید های یک میلیارد تومانی سال هستند.

غیر از این چند فیلم بعید می دانم فیلمی به موفقیت برسد. مگر اینکه در این مدت فیلم گمنامی در دست ساخت باشد و ناگهان اکران شود و یا از فیلم های پشت خط اکران مانده مانند گزارش یک جشن یا خیابان های آرام اکران شوند. درغیر از این دو حالت امکان ندارد فیلمی بتواند موفقیت خیره کننده ای در گیشه امسال به دست آورد. با توجه به پروانه های ساخت برای سال بعد هم اوضاع به همین منوال است و احتمالاً جشنواره فجر پیش رو یکی از بدترین جشنواره های فیلم فجر خواهد بود. مگر اینکه کارگردانان بزرگ دوباره با سینما آشتی کنند، که دراین شرایط این امر بسیار بعید به نظر می رسد. در زیر برای فیلم های پرفروش امسال پیش بینی انجام داده ام و البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هم تماشاگران سینمای ایران غیر قابل پیش بینی هستند و هم مسئولان!

 

کلاه قرمزی و بچه ننه

1-کلاه قرمزی و بچه ننه (پیش بینی فروش=بالای 4 میلیارد تومان فقط در تهران)

 

سری فیلم های کلاه قرمزی هر زمان اکران شده اند پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا آن زمان شده اند. حالا باید ببینیم کلاه قرمزی و بچه ننه می تواند دوباره این موفقیت را تکرار کنند یا خیر؟ محبوبیت کلاه قرمزی با پخش  ویژه برنامه های نوروزی خیلی زیاد شده است به علاوه حمید جبلی و ایرج طهماسب شخصیت های بسیار محبوبی برای چندین نسل هستند. همچنین حمایت وزارت آموزش و پرورش باعث می شود این فیلم به راحتی در تهران بالای 4 میلیارد تومان فروش کند. تهیه کنندگان فیلم  مدعی شده اند فیلم می تواند به راحتی 10میلیون نفر را در ایران به سالن های سینما بکشاند که حدود 40 میلیارد تومان فروش خواهد شد.

 

2-خوابم می آد (پیش بینی فروش=+2میلیارد تومان)

 

مریلا زارعی و رضا عطاران در خوابم می آددر بحران مخاطب امسال فیلم عطاران افتتاحیه طوفانی داشت. در عرض 3 روز بدون سینمای آزادی 123میلیون فروش داشت. و فروش روزانه اش در آخر هفته هم بالای 80 میلیون است.فیلم با توجه به محبوبیت فراوان عطاران  و اکبر عبدی و گریم زنانه و با مزه اکبر عبدی در نقش مادر عطاران فروش خارق العاده ای را در گیشه تجربه خواهد کرد. با تجربه فیلم قبلی عطاران در مقام بازیگر ورود آقایان ممنوع مردم به سمت این نیز که در آن عطاران نقش معلم را دارد سرازیر خواهند شد و نکته ی دیگر اینکه امسال فیلم کمدی با ساختار خوب اکران نشده است و این فیلم بعد از گشت ارشاد اولین فیلم خوش ساخت کمدی سال است که این موقعیت بحران به نفع اش تمام شد.

 

3-پل چوپی (پیش بینی فروش=+1میلیارد تومان)

 

پل چوبی ساخته مهدی کرم پور با کهکشانی از ستارگان قطعاً فروش مطلوبی در گیشه سینماها خواهد داشت. مهران مدیری، هدیه تهرانی، مهناز افشار و بهرام رادان بازیگران این فیلم هستند که هر کدام به تنهایی می توانند جمعیت کثیری را به سالن های سینما بکشانند. متأسفانه منتقدان فیلم را زیاد تحویل نگرفتند و قبل از اینکه تعریف های شفاهی مخاطبان اش روی فروش آن تأثیر بگذارد فروش خودش را خواد کرد.

 

4-برف روی کاج ها (پیش بینی فروش=800+میلیون تومان)

 

فیلم به کارگردانی پیمان معادی است که هم فیلم منتخب مردم در جشنواره فجر بود  و هم تحسین منتقدان را در بر داشت. فیلم برف روی کاج ها می تواند از محبوبیت فوق العاده بالای پیمان معادی بعد از کسب جایزه اسکار و شرکت در آن مراسم  به سود ببرد و همچنین یک مهناز افشار درجه ی یک دارد و می تواند به راحتی فروش قابل توجهی در اکران داشته باشد.اگر دوباره مشکل خاصی برای اکران فیلم پیش نیاید می تواند به مرز یک میلیارد تومان فروش در تهران نزدیک شود!

 

 

4-بی خود و بی جهت (پیش بینی فروش=700+میلیون تومان)

 

بی خود و بی جهتاین فیلم اگر مشکلی برای اکران اش پیدا نشود و در شرایط خوبی اکران شود به خاطر حضور عطاران و کارگردان جنجالی اش فروش خوبی خواهد داشت. فیلم قبلی کاهانی که در همین حال و هوا بود 800 میلیون تومان فروش داشت و این فیلم هم می تواند در همان حد و حدود فروش کند.

 

 

5-ضد گلوله (پیش بینی فروش =+450میلیون تومان)

 

فیلم دفاع مقدس ژانر محبوبی در سینمای این روز ها نیست، ولی اگر مانند اخراجی ها یا لیلی با من است خطوط قرمز را را رد کند می تواند گیشه های فروش را جابه جا کند. ضدگلوله هم چون فیلم کمدی  و یادآور لیلی با من است می باشد، می تواند در حد خودش خوب بفروشد. ولی به هیچ وجه نمی تواند موفقیت اخراجی ها و یا لیلی با من است را تکرار کند. چون محبوبیت مهدی هاشمی در حد پرویز پرستویی و تیم بازیگری اخراجی ها نیست. ولی فضای گرم و کمدی فیلم می تواند لحضات مفرحی را برای بینندگانش رقم بزند و در تهران می تواند به راحتی  از مرز 500 میلیون تومان عبور کند.

 

شما هم می توانید در قسمت نظرات پیش بینی خود را از پرفروش ترین فیلم های امسال انجام دهید!

 


 تاريخ ارسال: 1391/4/4
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>داریوش:

کلاه قرمزی 5.6میلیارد.خوابم می اد 1.5میلیارد و بقیه فیلم ها زیر 1 میلیارد

0+0-

چهارشنبه 7 تير 1391



>>>امیر:

تاکید میکنم(!) کلاه قرمزی : 4 میلیارد، برف روی کاج ها: 1.5 میلیارد خب اگه به این فیلمها تعداد سینماهای مناسبی اختصاص پیدا کنه، حتما میتونن چنین فروشی داشته باشن. به نظر من بسیاری از مخاطبان منتظر فیلمهایی از قبیل برف روی کاج ها، کلاه قرمزی و بچه ننه، تهران 1500، خوابم میاد، بوسیدن روی ماه، ضد گلوله و... هستند و این ارقام برای فروش این فیلم ها غیرمنطقی نیست. به هر حال امیدواریم تمام این فیلمها، فیلمهای خوبی باشند.

0+0-

چهارشنبه 7 تير 1391



>>>رضا رمضانی:

بعضی از دوستان جوری پیش بینی کرده اند که انگار اینجا هالیووده!برف روی کاج ها 1.5میلیارد؟کلاه قرمزی 4میلیارد؟

0+0-

سه‌شنبه 6 تير 1391



>>>انجی:

موحد مقیاس پیش بینی فروشت رو یک چهارم بکنی درست درمیاد. این رقم ها بی ربطن

0+0-

دوشنبه 5 تير 1391



>>>ندا:

پذیرایی ساده ساخته مانی حقیقی میتواند به جمع فیلم های بالای 500میلیون تومان راه پیدا کند.

0+0-

دوشنبه 5 تير 1391



>>>فرمان:

ضدگلوله 100میلیون هم فروش نمیکنه

0+0-

دوشنبه 5 تير 1391



>>>امیر:

پیش بینی های من (2): خوابم میاد: 3میلیارد

0+0-

دوشنبه 5 تير 1391



>>>امیر:

پیش بینی های من: کلاه قرمزی: 4میلیارد تهران 1500: 3میلیارد برف روی کاج ها: 1.5میلیارد ضد گلوله: 800میلیون بوسیدن روی ماه: 800 میلیون

0+0-

دوشنبه 5 تير 1391



>>>سپهر مرادی:

تهران 1500 باید فیلم پرفروشی شود که در این لیست جامانده است

0+0-

دوشنبه 5 تير 1391



>>>فرود:

ولی حال کردم.قلاده های طلا3 ماه روی پرده بود با تبلیغات شبانه روزی و بلیط ارگان و مدارس ودانشگاه ها و ....تونست فقط 1میلیاردو دویست میلیون تومان فروش کند.اونوقت گشت ارشاد یک سوم مدت زمان فیلم قلادههای طلا رو پرده بود فروشش 300میلیون بیشتر ازقلاده ها بود.امسال هم فیلم عطاران با نام خوابم میاد 3میلیارد میفروشه و بعدش کلاه قرمزی و بچه ننه با 2میلیارد در رتبه دوم قرارخواهدگرفت.4میلیارد رقم محالی برای یک فیلم در سینماهای تهران است.

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391



>>>شهیاد:

خوابم می اد اصلا به اون خوبی که فکرشو میکردم نبود.من قبل از تماشای فیلم گمان میکردم بافیلمی درحد ورودآقاینممنوع روبرو هستم ولی از هر نظر ضعیفتر بود.فکر هم نمیکنمبتواند به فروش ورود اقایان ممنوع برسد.این آغاز انفجاری هم بخاطر اسم عطاران است

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391



>>>یوگی:

4میلیارد خیلی زیاده برای کلاه قرمزی.نهایت فروشش به 3 میلیاردهم نخواهد رسید.خوابم می اد هم به دومیلیارد نمیرسد.خیلی خوشبینانه پیشبینی کردی مثل اینکه از اوضاع مملکت خبر نداریا.درضمن خوش برگشتی.راستشوبگو کجارفته بودی؟؟

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391



>>>نازنین:

اگر دو سال پیش میگفتی جدایی نادر از سیمین برنده اسکار میشه باور نمی کردیم!

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391



>>>محسنی:

موحد بازگشتت به سایت پرده سینما مبارک! میگفتی چراغونی کنیم

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391



>>>فرزین:

ممنون پیشبینی خوبی بود

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391



>>>پژمان.ع:

4 میلیارد تومان فروش کلاه قرمزی در تهران؟؟؟؟؟؟!!!!!! محاله!

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391



>>>الهام:

اسم قسمت کلاه قرمزی رو باید میزاشتن خیزش کلاه قرمزی و پسرخاله

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391



>>>فرامرز:

کلاه قرمزی 3میلیارد----خوابم میاد 2میلیارد-پل چوبی 700میلیون----برف روی کاج ها 550میلیون

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391



>>>صنم:

کلاه قرمزی قطعا پرفروش ترین فیلم امسال خواهد شد.در ضمن فیلم برف روی کاج ها به نظرم بالای دو میلیارد فروش خواهد کرد

0+0-

يكشنبه 4 تير 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.