پرده سینما

روز ولنتین در گیشه جهانی

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم روز ولنتینمطابق هر سال با نزدیک شدن به 14 فوریه (25بهمن) که معروف است به روز "ولنتاین" کمپانی های فیلمسازی سعی می کنند فیلمی در حال و هوای روز ولنتاین روانه سینماها کنند. امسال هم کمپانی برادران وارنر فیلمی با انبوه ستارگان نامدار هالیوودی با نام روزولنتاین روانه سینماها کرده است. جسیکا البا، جیمی فاکس، جولیارابرتز، جسیکابیل، جنیفرگارنر، کوئین لطیفه و...تنها تعداد اندکی از انبوه ستارگان فیلم را تشکیل می دهند! فیلم  هم زمان با روز ولنتاین اکران شد و موفق شد با یک افتتاحیه عالی 52میلیون دلاری در صدر جدول فروش هفتگی قرار بگیرد. این افتتاحیه بیشترین افتتاحیه فیلمی درباره ولنتاین است و دومین افتتاحیه برتر یک فیلم کمدی رمانتیک در تاریخ سینماست (بعد از فیلم جنسیت و شهر). فیلم درباره 10 آدم مختلف در شهر لس آنجلس است که در روز ولنتاین سرنوشتشان به نوعی به یکدیگر گره می خورد. افراد متاهل و مجردها، اوج و فرود پیدا کردن/نگه داشتن و به پایان رسیدن یک رابطه عاشقانه را دراین فیلم تجربه می کنند.

اما مشکل اینجاست که منتقدان برای این فیلم اهمیتی قائل نشدند. «هالیوود ریپورتر» گفته: «یک فیلم کمدی/رمانتیک دیگر از هالیوود، اما خالی از کمدی و رمانتیک!» راجرایبرت هم گفته: «فیلم روزولنتاین به عنوان یک فیلم «قرارملاقاتی» به بازار عرضه شده است. به نظر من این فیلم فراتر از یک فیلم «قرارملاقاتی» است. اگر شما باکسی به شیوه فیلم روزولنتیاین قرار ملاقات بگذارید فکر نکنم با شخص دیگری  تا آخر عمر وعده دیدار بگذارید.» مجله «بوکس آفیس» هم گفته: «یک موضوع کلاسیک برای عرضه چیزهای زیاد نه چندان خوب!» «رولینگ استون» هم گفته: «فیلم  روز ولنتاین مانند گذاشتن یک قرار ملاقات در جهنم است.» نکته جالب دیگردرباره ولنتاین اینکه در عربستان سعودی اگر کسی در حوالی روز ولنتاین گل رز قرمز بفروشد به چندین سال زندان محکوم می شود. این هم از این!

اما دومین فیلم پرفروش هفته تازه ترین ساخته کریس کلومبوس کارگردان هری پاتر1 و 2 است با عنوان دور ودراز: پرسی جکسون و خدایان یونانی:دزد آذرخش! این فیلم با بودجه 95میلیون دلاری در عرض 3 روز اخر هفته در 3356 سینما 31 میلیون دلار فروش کرد. این فیلم از کتابی به همین نام به قلم ریک ریوردن اقتباس شده است. فیلم داستان پرسی جکسون (لوگان لرمن) است که پسری با استعداد های زیاد است. مثلا می تواند 7 دقیقه در زیر آب بماند و در تمامی دروس به جز اسطوره شناسی یونان موفق است. تا اینکه در یک روز وقتی که دارد از موزه دیدن میکند مادرش گم می شود. یکی از خدایان یونانی از کتاب درسی اش بیرون میاید و پرسی متوجه میشود که پدرش "پوزیدون" یعنی خدای دریاهاست... منقدان در سایت «متاکریتیک» به فیلم 49% داده اند. «اریزوناریپاپلیک» گفته: «این فیلم عالی نیست اما یکی از فیلمهای خوب است. موضوع اسطوره شناسی یونانی فیلم در بیشتر سکانسهای فیلم اثرگذار است.» راجرایبرت هم گفته: «کریس کلومبوس با یک فرضیه اشتباه شوخی کرده است. امادر اغلب مواقع جنبه های کاربردی فیلم مرا حسابی گیج می کرد. مثلا اینکه: چگونه ژنی لازم است که یک فرزند را از پدر به عنوان خدای دریا و یک مادر معمولی به وجودآورد؟»

اما فیلم 150میلیون دلاری مردگرگنما به کارگردانی جو جانستون در اولین هفته اکران فقط 30 میلیون دلار در 3222 سینمافروش کرد. این فیلم بازیگران نامداری را به عنوان ستاره یدک می کشد. دل تورو و آنتونیو هاپکینز و امیلی بلونت. منقدان نیز به طور متوسط با این فیلم برخورکردندو به فیلم 45%دادند. فیلم درباره فردی به نام لورنس تالبوت (بنچیو دلتورو) که به خاطر اتفاقاتی که در دوران کودکیش افتاده است برای همیشه سرزمین مادری اش  را ترک می کند. اما گوئن (املی بلونت) که نامزد برادر لورنس است برای اونامه ای می نویسدو می گوید برادرش گم شده است. لورنس دوباره برای پیدا کردن برادرش به شهر باز می گردد و لی اوضاع شهر زیاد عادی نیست. شبها هنگامی که قرص ماه کامل می شود موجودات گرگ نمایی به مردم شهر حمله می کنند. این افتتاحیه دومین افتتاحیه فیلمی در باره گرگ نماها است. رتیه نخست گرگ و میش2: ما ه نو است که در عرض 3 روز 142 میلیوندلار فروش کرد. راجر ایبرت درباره فیلم گفته: «مردگرگ نما از تمامی عناصر اغوا کننده ای که باعث به  روز شدن این داستان قدیمی می شود اجتناب کرده است. این فیلم خوراک اش را در چشم اندازهای عالی 1981 جستجو می کند.» «بوستون کلوپ» هم گفته: «فیلمی بدون معنی خوب اما به طور شگفت انگیزی لذت بخش است.» رل ویوز هم گفته: مهمترین مشکل با مرد گرگ نما این است که دورگه است و اصلیت اش معلوم نیست.»

اما اواتار در هفته نهم 22 میلیون دلار فروخت و مجموع فروشش 660 میلیون دلارشد. اواتار نسبت به هفته قبل فقط 3% افت فروش داشت. پیش بینی می شود که اواتار نخستین فیلم 700 میلیون دلاری تاریخ سینما شود.

اما جان عزیز پرفروش ترین فیلم هفته قبل نسبت به هفته قبل 50% افت فروش داشت و 15.3 میلیون دلار فروخت و مجموع فروشش 53میلیون دلار در عرض 2 هفته شد.

از هفته آینده فیلم جزیره شاتر به کارگردانی مارتین اسکورسیزی  با بازی لئوناردو دی کاپریو اکران خواهد شد. فیلمی که طرفداران جدی سینما  مدت ها چشم انتظاردیدنش هستند.

 

همچنین در این باره بخوانید

همه چیز دربراه شاترآیلند؛ از الف تا ی 


 تاريخ ارسال: 1388/11/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.