پرده سینما

کمک «باربنهایمر» به بهتر شدن وضعیت گیشه‌های اسپانیا

پرده سینما

 

 


 

 

 

به مدد فروش «باربنهایمر» مجموع فروش سینماهای اسپانیا در سال ۲۰۲۳ بهتر شد و به ۱۸ درصد کمتر از سطح قبل از همه‌گیری رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، فروش «باربنهایمر» موجب شد وضعیت فروش گیشه‌های سینمای اسپانیا در سال ۲۰۲۳ با ۳۱ درصد افزایش به ۵۴۱.۱ میلیون دلار برسد که هنوز ۱۸.۲ درصد کمتر از میانگین ۶۶۱.۶ میلیون دلاری سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۹ و قبل از همه گیری کرونا است.

اسپانیا با فروش ۷۴.۹ میلیون قطعه بلیت در سالی که در پایانش هستیم، توانست جذب تماشاگران را ۲۶ درصد افزایش دهد که هنوز ۲۴ درصد کمتر از دوره قبل از کووید است. با این حال یکی از مدیران سینمایی اسپانیا ۲۰۲۳ را سومین سال متوالی بهبود باکس آفیس در اسپانیا خواند.

به این ترتیب باید گفت وضعیت سینماهای اسپانیا در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با فرانسه و آلمان و به‌ویژه بریتانیا پایین‌تر، اما در سطح بهبود سینماهای ایتالیا است. گفته می‌شود قوی‌تر بودن وضعیت اقتصادی در شمال اروپا از یک‌سو و اعمال محدودیت‌های طولانی‌تر کووید برای حضور در سینماها در اسپانیا و ایتالیا، موجب این تفاوت شده است.

مانند سراسر جهان، اعتصاب دوگانه هالیوود که موجب شد اکران‌های مهم به تعویق بیفتد، کاهش فیلم‌های درجه یک به مانعی برای رشد بیشتر فروش سینماها در اسپانیا هم منجر شد.

پیش بینی می‌شود سال ۲۰۲۴ هم اوضاع سینماها بهتر شود، اما بهبود واقعی برای رسیدن به سطوح پیش از همه‌گیری، سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

۴ فیلم پرفروش اسپانیا و در صدر آنها «باربی» با فروش ۳۷.۴۱ میلیون دلار، فیلم‌هایی بودند که برای اولین بار در اسپانیا از سال ۲۰۱۹ از مرز فروش ۲۰ میلیون یورو (۲۲.۲ میلیون دلار) فراتر رفتند.

سهم بازار فیلم‌های اسپانیایی از ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. از آنجا که فروش همه فیلم‌های داخلی نسبت به سال پیش ثابت بود، افزایش کل باکس آفیس موجب پایین‌آمدن سهم سینمای داخلی در اسپانیا شده است. در همین حال ۹ عنوان از ۱۰ عنوان برتر اسپانیایی را فیلم‌های خانوادگی تشکیل دادند و این برخلاف سال ۲۰۲۲ بود که فیلم‌های پرفروش اسپانیایی طیف گسترده‌تری داشتند.

 

۱۰ فیلم پرفروش در سینماهای اسپانیا در سال ۲۰۲۳ عبارت بودند از:

 

۱. «باربی» با فروش ۳۷.۴۱ میلیون دلار

 

۲. «فیلم برادران سوپر ماریو» با فروش ۳۰.۵۳ میلیون دلار

 

۳. «آواتار، راه آب» با فروش ۲۸.۲۷ میلیون دلار

 

۴. «اوپنهایمر» با فروش ۲۳.۰۵ میلیون دلار

 

۵. «سریع ایکس» با فروش ۱۴.۳۹ میلیون دلار

 

۶. انیمیشن «المنتال» با فروش ۱۴.۱۸ میلیون دلار

 

۷. «مگ ۲» با فروش ۱۳.۲۹ میلیون دلار

 

۸. فیلم اسپانیایی «قهرمانان» با فروش ۱۳.۱۸ میلیون دلار

 

۹. «پری دریایی کوچک» با فروش ۱۳.۱۵ میلیون دلار

 

۱۰. «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت» با فروش ۱۳.۰۸ میلیون دلار


 تاريخ ارسال: 1402/10/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.