مریم پزشکپور
راهنمای نظریه و نقادی فیلم برای تماشاگران
نویسنده: رابرت. تی . ابروین
مترجم: فؤاد نجف زاده
ناشر: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی -1373
در بین کتاب های مختلفی که در توضیح تئوری های سینمایی ترجمه و منتشر شده، این کتاب اثری موجز و سودمند است که به شکلی مفید می تواند خوانندگانش را با کلیت نظریات فیلم آشنا کند. کتاب از «دوران پیشروان» تاریخ نظریات فیلم را آغاز می کند و به توضیح نظریات ویچل لیندزی و هوگو مانستربرگ می پردازد، بعد سروقت نظریه پردازان روس می رود و ما را با نظریات لو کولوشف، پودوفکین، آیزنشتین، بلابالاژ، و رودلف آرنهایم آشنا می کند. سپس نوبت آندره بازن فقید فرا می رسد و تئوری فوق العاده جذاب «واقعیتگرایی» وی، و بعد زیگفرید کراکوئر و دیدگاه های او. بخش دوم کتاب به «نقادی نوین» می پردازد و «مشارکت ژورنالیستی آمریکایی» را که قسمت قابل توجهی از جریان نظریه پردازی فیلم در قرن بیستم را در خود نهفته دارد به ما توضیح می دهد و در این راستا ما را با نظریات جیمز ایگی، رابرت وارشاو، پائولین کیل، استنلی کافمن، اندرو ساریس و سپس نقدهای فمنیستی مولی هاسکل و مارجری روزن و جون ملن آشنا می کند.
واپسین بخش کتاب به «نقد ساختار گرایانه» و توضیح دیدگاه های نوئل بورچ، کریستین متز، و پیتر وولن اختصاص یافته است.
به نظرم هنوز می شود نسخه هایی از این کتاب را در کتابفروشی ها، یا انتشارات بنیاد سینمایی فارابی یافت. بنابراین توصیه می کنیم فرصت خواندنش را از خودتان دریغ نفرمایید.
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|