پرده سینما

شمقدری در پاسخ به عسگرپور: مدیریت فعلی خانه سینما، دفتر مدیر عامل را اتاق جنگ قرار داده است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شمقدری: حجم تولیدات انواع فیلم‌های سینمایی، کوتاه و مستند نسبت به سال گذشته در همین ایام بین سی- الی یکصدو پنجاه درصد افزایش یافته است. باید پرسید این افزایش تولید در همه عرصه‌ها مگر به کاهش بیکاری در بین اهالی سینما منجر نمی‌شود؟

 

 

جواد شمقدریمعاونت سینمایی در بیانیه‌ای به نامه‌ی روز گذشته محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، طبق اعلام روابط عمومی معاونت سینمایی وزارت ارشاد در این بیانیه آمده است:

«روز گذشته نامه‌ای خطاب به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که درهتاکی و بی‌ادبی به یک مسئول انقلابی و مؤمن و متعهد، درطول سالهای پس از انقلاب اسلامی کمتر مشابه آن را سراغ داریم. مگر در سالهای اول انقلاب آن هم درقلم و زبان گروهکی که امروز به عنوان منافقین شناخته می‌شوند.

در این نامه ادبیاتی از توده مسلک‌های سابق و لیبرال منش‌های امروز دیده می‌شود که سعی می‌کنند خشم و عصبانیت ناشی از عدم موفقیت‌های سیاسی‌شان را جبران کنند. هم صدائی و استقبال رسانه‌های بیگانه از این اقدام نیز خود قابل تأمل بود! خدا را شکر در جمهوری اسلامی آن قدر آزادی بیان هست که حتی هتاکان و بی‌ادبان هم به نامه‌پراکنی بپردازند.

از آنجاکه پاسخ هتاکان در نزد عاقلان خاموشی است در مقام پاسخگویی برنمی‌آئیم. فقط جهت روشنگری چند مطلب ذکر می‌شود.

1-تردیدی نیست که تقریباً همه خانواده سینما و صنوف آن لحن و بیان این نامه را تأیید نمی‌کنند و بر این هتاکی و بی‌ادبی صحه نمی‌گذارند و بر مدار این خشم و عصبانیت نابخردانه گام بر نمی‌دارند.

2-اینکه فردی به اتکا چند نفر به خود اجازه می‌دهد به نمایندگی فیلمسازان که بالغ بر پنج هزار نفر هستند بدون رأی و نظر و موافقت آنان هر آنچه که بر قلمش جاری می‌شود بنام این جمع بر کاغذ براند خودش نوعی خیانت در امانت است که پیگیری حقوقی دارد و خلاف اخلاق و عرف و انسانیت است.

3-درک بالای وزیر محترم که ریشه اصلی انشقاق در خانه سینما و مشکلات این مجمع صنفی را به خوبی شناختند و بشرح آن پرداختند ،ظاهراً باعث عصبانیت بعضی گشته است آنجا که وزیر محترم درشرح اتفاقات ناخوشایند جشن خانه سینما ابراز می‌کنند « ما با خطای یک فیلمساز و یک فرد روبرو نیستیم بلکه مسئول این خطاها و لغزش‌ها را باید در صحنه گردانان جشن خانه سینما جستجو کرد.» همین دیدگاه باعث شد ساخت فیلم آقای فرهادی ادامه یابد.

4-طی ماهها و روزهای گذشته شاهد تشدید اختلافات و تشتت بین صنوف سینمایی و اعضا، آن شده‌ایم. تهیه کنندگان به چهار گروه تقسیم شده‌اند، کانون کارگردانان سینمای ایران نیز که اخیراً قوام یافته بود امروز شاهد هستیم که رئیس کانون کارگردانان از کودتای جدید در این صنف نام می‌برد که هدفش از هم پاشیدن این ساماندهی جدید است. از طرفی هر روز شاهد نامه‌ها و مصاحبه‌های شدید الحن بین افراد و اعضاء صنوف سینما هستیم. که همه این آشفتگی‌ها و تشتت‌ها ذیل مدیریت فعلی خانه سینما رخ می‌دهد خانه سینمایی که باید هدفش انسجام و ساماندهی و آرامش اهالی سینما باشد.

5-موضوع امنیت شغلی با همه مؤلفه‌های آن که به حق یک مطالبه جدی اهالی سینماست توسط کسانی که در طول مدیریت بیست ساله‌شان بر مدیریت‌های مختلف سینمایی کشور هیچگاه ساماندهی نشد و برای آن اقدام جدی نکردند دستاویز تحرکات سیاسی و ایجاد اغتشاش شده است.

6-مدیریت فعلی خانه سینما، دفتر مدیر عامل را به اتاق جنگ برای تحقق خواسته‌های جناحی و ترمیم شکست‌های سیاسی باندی که به آن وابسته است قرار داده است. امور صنفی و رفاهی و معیشتی اهالی سینما که در چارچوب امنیت شغلی می‌توان به آن اشاره کرد مطالباتی نیست که دولت و نظام خود را نسبت به تحقق آن متعهد نداند. اگر چه در طول همه سالهای گذشته زیر ساخت‌ها و روش‌های اجرائی تحقق این امر از سوی مدیران سینمایی جدی گرفته نشده است.

7-مدیریت فعلی سینما در معاونت سینمایی به همه سینماگران این تضمین را می‌دهد که از ابتدای پذیرش این مسئولیت، در صدد رفع همه این نواقص و ضعف‌ها بوده است و در روزهای آینده که یکسال از پذیرش این مسئولیت می‌گذرد به بخشی از این برنامه‌ها اشاره خواهد کرد. در این فرصت فقط به یک مؤلفه که رونق سینمایی است اشاره می‌شود. حجم تولیدات انواع فیلم‌های سینمایی، کوتاه و مستند نسبت به سال گذشته در همین ایام بین سی- الی یکصدو پنجاه درصد افزایش یافته است. باید پرسید این افزایش تولید در همه عرصه‌ها مگر به کاهش بیکاری در بین اهالی سینما منجر نمی‌شود؟

8-اگر چه حواشی سازان و سنگ اندازان در صدد هستند مدیران سینمایی را از انجام مسئولیت‌های اصلی‌شان بازدارند و به انتظار نشسته‌اند، عدم موفقیت این مدیران را جشن بگیرند اما به همه سینماگران دلسوز و اهالی نجیب سینمای ایران اطمینان داده می‌شود لحظه‌ای از پیگیری و تحقق مطالبات به حق سینماگران ایرانی کوتاهی نخواهد شد و الحمدا... دولت مردمی و انقلابی جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با جدیت نسبت به تحقق و اصلاح و ارتقاء سینمای ایران دغدغه جدی دارند و مدیریت فعلی را یاری می‌کنند.»

 

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

شمقدری: در صورت ادامه ناهماهنگیها ظرف دو هفته آینده شکایت خواهم کرد

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

شمقدری: شورای عالی سینما قانونی شد

شطرنج بازان در اوج رویارویی: عسگرپور شمقدری را "کیش" کرد

دعوت بیش از 120 سینماگر برای حضور در گردهمایی اصناف سینمایی

پافشاری شمقدری بر تغییر و تحول در خانه سینما

توحیدی: دولت برای امنیت شغلی اهالی سینما چه کرده است؟!

شمارش معکوس آغاز شد!

گردهمایی امروز اصناف سینمای ایران لغو شد

عسگرپور: بیانیه انجمن تهیه کنندگان بی پایه و اساس است

هوای ابری بر فراز خانه سینما؛ ابوالقاسم طالبی: مشکل شما با اعدام من حل نخواهد شد

افق های روشن در رابطه شمقدری و عسگرپور

واکنش سینماگران به اقدام جدید جواد شمقدری

بن بست در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

جنگ سرد بین خانه سینما و وزارت ارشاد وارد مرحله جدیدی شد

شمقدری: مدیریت فعلی خانه سینما، دفتر مدیرعامل را اتاق جنگ قرار داده است


 تاريخ ارسال: 1389/7/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.