پرده سینما

جمشید جم در مستند یار دبستانی

پرده سینما

پرده سینما- برای اولین‌بار مستند یار دبستانی به كارگردانی محسن خان‌جهانی در دومین روز جشنواره فیلم كوتاه تهران به نمایش درآمد.

این مستند با محوریت ترانه خاطره‌انگیز «یار دبستانی من»ساخته شده است. مستند یار دبستانی با گفت‌وگو با نوازندگان اولیه‌ی ترانه‌ی «یار دبستانی» و همچنین خواننده آن جمشید جم، حمید شاهنگیان خواننده سرودهای انقلابی، فرهاد فخرالدینی رهبر اركستر موسیقی ملی ایران، كیوان ساكت و سیناسرلك در مورد ترانه‌ها و موسیقی‌های ماندگار همراه است و برخی از شخصیتهای سیاسی، هنری و اجتماعی همچون محمدعطریانفر، مسعود ده‌نمكی و... خاطرات خود را از این ترانه خاطره‌انگیز بازگو می‌كنند.

یار دبستانی به‌تهیه‌كنندگی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از بهمن ماه گذشته تصویربرداری‌اش انجام شده است.

خان‌جهانی درباره‌ی هدف‌اش از ساخت این مستند گفته است: این سرود به‌قدری در میان قشرهای مختلف مردم بخصوص دانشجویان محبوب و معروف است، كه در سال‌های اخیر هرجای كه مردم ایران به یك همدلی و اتحاد می‌رسند این سرود را كاملا با تعصب می‌خوانند بنابراین این روند انگیزه‌ای شد تا ماندگاری این سرود در جامعه را بررسی كنم.

گفتنی است: قرار بود این مستند یكشنبه گذشته در نشست تخصصی انجمن مستندسازان خانه سینما به نمایش درآید كه بنا به دلایلی نمایش این فیلم انجام نشد.

دهمین ساخته‌ی این مستندساز كه پیش از این فیلم‌های چون  ارتفاع 437، سند آزادی، من‌لیدر هستم ، خاطرات یك قاضی و ... را ساخته است، با تایم 30 دقیقه به نمایش درمی‌آید.

گفتنی‌ست، ترانه یار دبستانی برای نخستین‌بار در فیلم از فریاد تا ترور (منصور تهرانی) با صدای فریدون فروغی ضبط شد، اما به دلیل ممنوعیت فعالیت وی، این ترانه دوباره ضبط و با صدای جمشید جم به گوش مخاطبان رسید.

ترانه و آهنگسازی این قطعه بر عهده منصور تهرانی بوده است.


 تاريخ ارسال: 1388/8/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.