پرده سینما

روی بیکر کارگردان «یک شب به‌یاد‌ماندنی» و «آنکه گریخت» درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر دی وی دی فیلم «آنکه گریخت»فیلم های شب به یادماندنی (درباره غرق کشتی تایتانیک) و آنکه گریخت (درباره فرار یک مأمور آلمانی از چنگ نیروهای متفقین) در سال های گذشته بارها از تلویزیون کشورمان پخش شده و طرفداران فراوانی داشته است.

 

روی وارد بیکر کارگردان بریتانیایی که بیش از همه به خاطر ساخت فیلم شب به‌یادماندنی درباره غرق شدن کشتی تایتانیک و آنکه گریخت شهرت داشت، در بیمارستانی در لندن از دنیا رفت. نیکلاس وارد بیکر، پسر این کارگردان خبر مرگ پدرش را روز جمعه تایید کرد. به گفته نیکلاس، این کارگردان روز سه‌شنبه هنگام خواب در آرامش درگذشت. او زمان مرگ 93 ساله بود. نیکلاس وارد بیکر، گفت مراسم تدفین پدرش در لندن برگزار می‌شود. او همچنین گفت: «آثار او گویای همه چیز است.»

وارد بیکر فیلم مجلل شب به‌یادماندنی را سال 1958 با بازی کنت مور و رونالد آلن ساخت. این فیلم که شب آخر کشتی تایتانیک را به تصویر می‌کشد، برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیر آمریکایی انگلیسی‌زبان شد.

روی وارد بیکر سال 1916 در لندن به دنیا آمد و کار را در سینما را از سال 1938 به عنوان دستیار کارگردان در فیلم بانو ناپدید می‌شود به کارگردانی آلفرد هیچکاک آغاز کرد. او پس از خدمت در ارتش در جنگ جهانی دوم به هالیوود رفت و سال 1952 فیلم زحمت در زدن به خودت نده با بازی مریلین مونرو را کارگردانی کرد. وارد بیکر بعدا به انگلستان بازگشت و چند سریال تلویزیونی مانند انتقامجویان و‌The Persuaders and Minder کارگردانی کرد. او در نیمه دوم دوران کاری خود چند فیلم ترسناک ساخت، از جمله عشاق خون‌آشام در 1970 همین طور زخم‌های دراکولا و به دنبال آن سردابه وحشت در 1973. او اواخر دهه 1970 و در سال‌های 1980 بار دیگر در تلویزیون فعال بود و سال 1992 بازنشسته شد.

 

منبع: خبرآنلاین به نقل از گاردین / 8 اکتبر

 


 تاريخ ارسال: 1389/7/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.