پرده سینما

شمقدری: مجله فیلم سال‌ها با پول معاونت سینمایی و فارابی سرپا بود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در برنامه زنده «متن حاشیه» عنوان شد

 

-جواد شمقدری با اشاره به مشكل قانونی در حمایت معاونت سینمایی از خانه سینما، گفت: باید هر مؤسسه‌ای با هر عنوانی، قانونی باشد تا ما پول پرداخت كنیم. حل‌شدن این مسئله ساده است. اساسنامه خانه سینما باید به وزارت ارشاد برگردد تا تغییرات آن تصویب شود.

 

-مجله فیلم سال‌ها با پول معاونت سینمایی و فارابی سرپا بود

 

در گفت‌وگوی برنامه زنده تلویزیونی «متن حاشیه» كه شب گذشته از شبكه سوم سیما پخش شد، جواد شمقدری معاون امور سینمایی به صحبت درباره مسائل روز سینمای ایران پرداخت.

بنا بر این گزارش، شمقدری در بخشی از این برنامه به نكات مهمی از جمله تشكیل شدن اتحادیه تهیه‌كنندگان سینمای ایران اشاره كرد و گفت: جریان‌های مافیایی باعث شد كه سه چهار سال گذشته را به‌گونه‌ای سپری كنیم كه تهیه‌كنندگان با هم دچار مشكل بودند زیرا باندهای قدرت می‌خواستند دیگران را زیر سیطره خود قرار دهند. البته دو یا سه باند بود اما هركسی سعی می‌كرد دیگران را زیر نفوذ خودش بگیرد.

وی افزود: ما سعی كردیم در این دوره این دوستان را مجاب كنیم كه به نفع سینمای ایران در درجه اول و به نفع همه است كه رقابت‌ها را كنار بگذاریم و با هم رفاقت كنیم. بخش زیادی از این دوستان خوشبختانه خودشان پیش‌قدم شدند و در نهایت ما دیدیم كه صنف واحد تهیه كنندگان سینمای ایران شكل گرفت اما مقاومت‌هایی در حوزه‌های دیگر صورت می‌گیرد. فكر می‌كنم اگر دوستان كمی مطالعه كنند و نسبت برخی از تصمیمات ما سؤتفاهم نداشته باشند و حرف‌های صادقانه‌ای كه ما می‌گوییم را قبول كنند فكر می‌كنم كم‌كم متوجه می‌شوند كه به نفع‌شان است كه بیاند. بهتر است ما نخواهیم سلطه خودمان را بر حوزه سینما تداوم ببخشیم بلكه باید اجازه بدهیم فرآیندهای حرفه‌ای به شكل عادلانه و طبیعی حاكم شوند البته با شاخصه‌های كاملاً فرهنگی كه می‌توان برای این شاخصه‌های فرهنگی تعاریفی را ارایه داد .

وی اظهار داشت: ممكن است روی دو شاخصه فرهنگی اختلاف نظر باشد كه می‌توان در مورد آنها بحث كرد و شاخصه اصلی را استخراج كرد و شاخص‌های كاذب را كنار گذاشت. ما باید اجازه بدهیم همه فیلمسازان در این فضای آزاد نفس بكشند. فكر می‌كنم اگر این اتفاق بیافتد جهش سینمای ایران زودتر صورت خواهد گرفت البته اگر همدلی بیشتر باشد انشاء ا...

 

** فیلم‌های پرمخاطب فیلم‌های كلیشه‌ای نیستند

 

معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درارتباط با كیفیت فیلم‌های سینمایی گفت: از سال 76 فیلم‌ها به لحاظ كیفی یك افت شدیدی كرد. یك قطاری در مسیر سرازیر شروع به حركت كرد و نمی‌شد آن را متوقف كرد اما قراردادن آن در مسیر اصلی خود نیاز به زمان نیاز دارد كه ما این فرآیند را شروع كردیم. امسال آمار گرفتیم نسبت فیلم‌هایی كه به لحاظ مضمون و محتوا و حتی ارزش‌های فنی و هنری به یك سطح مطلوبی رسیده و با شاخص‌هایی كه به هرحال در سال‌های قبل پذیرفته شده است مقایسه كنیم رشد خوبی داشته . البته توقع مردم بالاست . فیلم‌های خوب روز دنیا را می‌بینند بعضی از فیلم‌های ایرانی قانع‌شان نمی‌كند اما باید این نكته را یادآور شوم در دوره ما فرآیند فیلم‌هایی كه مردم از آنها ناراضی هستند سعی كردیم رشد و سرعت آن‌را كم كنیم و سعی كردیم به سمت تولید فیلم‌هایی برویم كه ارزشمند و پرمحتوا باشد. فیلم‌ها باید پرمخاطب باشد من فیلم پر مخاطب را فیلم كلیشه‌ای نمی‌دانم باید مردم فیلم را بپسندند البته این‌كه باید محتوا داشته باشد و ارزش‌های فنی و هنری‌اش را هم باید رعایت شود نكته درستی است ما تلاش می‌كنیم تا به این سمت حركت كنیم. فیلم‌های جشنواره امسال نسبت به دوره‌های قبل به لحاظ تنوع و مضمون رشد بسیار خوبی داشتند.

 

** فعال شدن مجوز پروانه نمایش در خارج از كشور برای فیلم‌ها

 

شمقدری درباره نمایش فیلم‌ها در خارج از كشور توضیح داد: ما از حضور فیلم‌هایی كه سیاه نمایی می‌كنند در جشنواره‌ها جلوگیری می‌كنیم. آئین‌نامه‌ای را كه معاونت سینمایی موظف می‌شود پروانه نمایش برای نمایش فیلم‌ها در خارج از كشور صادر كند، فعال كرده‌ایم و خیلی جدی آن را اجرا می‌كنیم. تاكنون نیز نمایش‌ها در خارج از كشور مدیریت شده و از فیلمسازان خواستیم تا فیلم‌ها را بدون دریافت مجوز نمایش در خارج از كشور ارایه ندهند.

 

** با همكاری صنوف مختلف باید بتوانیم حوزه اكران را مدیریت كنیم

 

وی درباره معضلات اكران داخلی و نمایش ناموفق فیلم‌ها‌ در سال گذشته، گفت: سال گذشته حوزه اكران فیلم‌ها كمی نابسامان بود. دلایل مختلفی وجود داشت و متاسفانه فیلم‌هایی كه ارزشمند و خوب بود در حوزه اكران جایگاه مناسب خود را پیدا نكرد. امسال تلاش كردیم با تشكیل شورای صنفی نمایش جدید و با شورایعالی نظارت بر اكران كه قبلاً فعال نبود، بتوانیم حوزه اكران را به نحوی از طریق همكاری بخش‌های مختلف صنوف سینمایی مانند تهیه‌كنندگان، توزیع كنندگان، صاحبان سالن‌های سینما و كارگردانان با تدبیر آنها به نوعی مدیریت كنیم كه انشاءالله فیلم‌های خوب ما اكران خوب داشته باشند.

 

** حل مسئله معاونت سینمایی و خانه سینما ساده است

 

شمقدری در این برنامه درباره فعالیت خانه سینما گفت: درباره خانه سینما بحث زیاد است. حدود هشت موسسه مختلف زیر نظر معاونت سینمایی است. در یك مقطعی، خانه سینما نیز به نوعی زیر نظر مجموعه معاونت سینمایی است . طبق اساسنامه‌ای كه مصوب شده خانه سینما موظف است اساسنامه و مجوز فعالیت‌اش را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت كند كه گرفته است. اما هرگونه تغییری در ماموریت‌ها و اساسنامه خانه سینما باید طبق قوانین موجود در كشور به معاونت سینمایی اعلام شود و برای آنها مجوز بگیرند این فقط شامل خانه سینما نمی‌شود حتی آموزشگاه سینمایی بخواهد تغییر مكان بدهدباید مجوز بگیرد. متاسفانه خانه سینما تغییراتی را در اساسنامه ایجاد كرده است بدون دریافت مجوز از معاونت سینمایی و به كار خود ادامه دادند. از زمانی كه براساس یك اساسنامه دیگر (كه قانونی نیست) ساختار خانه سینما تغییر كند و اركان مختلف و تعاریف آن تغییر كند دیگر مشكل پیدا می‌كند. بودجه‌ای كه در اختیار معاونت سینمایی است با عنوان فصل پنج كه می‌توانیم از آن (طبق تایید مجوزی كه از مجلس شورای اسلامی به ما می‌دهد) به موسسات فرهنگی از جمله خانه سینما كمك كنیم البته باید هر موسسه‌ای با هر عنوانی قانونی باشد تا ما بتوانیم پول پرداخت كنیم زیرا از سوی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی كل كشور دچار مشكل خواهیم شد. این اشكالی است كه پیش آمده، امیدواریم كه حل شود. حل شدن این مسئله هم ساده است به این صورت كه اساسنامه خانه سینما برگردد به ارشاد در مراجع قانونی ارشاد كمك می‌كنیم تا تصویب شود و تغییرات اساسنامه تایید شود البته دوره‌ای كه با یك فرآیند غیرقانونی طی شده است.

وی به تغییرات در اساسنامه خانه سینما اشاره كرد و گفت: تغییری كه در اساسنامه صورت گرفته اینگونه است كه ساختار خانه سینما از حوزه‌ای كه می‌تواند صنوف را مدیریت كند تبدیل به یك تشكیلات سیاسی شده است. به گونه‌ای تغییر صورت گرفته كه اعضاء دیگر نقشی ندارند. طبق اساسنامه كه مصوب شده وقانونی است مجمع عمومی شامل همه اعضای خانه سینما است اما تغییری كه در اساسنامه صورت گرفته به این صورت است كه مجمع عمومی به حضور نمایندگان صنوف محدود می‌شود. نمایندگان صنوف تعداد محدودی هستند و كافی است بتوانیم روی این افراد محدود (حدود 30 نفر) نفوذ پیدا كنیم و رایی را برای آن ها مثبت تلقی كنیم. طبیعی است كه ممكن است تصمیماتی گرفته شود كه مورد تایید تعداد اعضای چهار یا پنج هزارنفری خانه سینما نباشد. از سوی دیگر حذف ناظر مالی بر مراودات مالی خانه سینما.

معاونت سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشكیل كمیته حل اختلاف گفت: كمیته‌ای تشكیل دادیم كه این مشكلات حل شود. همچنان هم فكر می‌كنیم اگر اراده‌ای باشد می‌توان این مشكل را حل كرد. البته به جهت شرایط قانونی برسیم به این سمت كه به اساسنامه قبلی برگردیم و شرایط كنونی خانه سینما تغییر خواهد كرد و مجبور هستند كلیه اعضاء را دعوت كنند و دوباره رای گیری شود. یك مقدار مقاومت هست اما به نظرم خیلی جدی نیست و سینما مسیر خودش را طی خواهد كرد.

 

** سینمای ایران باید به ویژگی‌های اخلاق گرا و خانواده‌گرای خود برگردد

 

معاون امور سینمایی در این برنامه درباره با نظارت بر فیلم‌های ساخته شده و اكران فیلم‌هایی كه مطابق بر اصول و موازین شرعی هستند گفت: مطالبه به حقی است كه مردم متدین و مذهبی ما دارند. سال‌ها بود این موضوع رها شده بود و خیلی حساسیت روی این بخش نبود و فیلمسازها كه دیدند حساسیت نیست احساس كردند این نوع هم فیلم بسازند. ما تلاش می‌كنیم سینمای ایران ویژگی‌های اخلاق گرایانه و خانواده‌گرایی كه داشت، دوباره پیدا كند. من این نوید را به مردم عزیز می‌دهم این فرآیند آغاز شده ما در چهار مقطع 79،83،86 و 89 را درآوردیم فیلم‌هایی كه خانواده‌ها با اطمینان خاطر می‌توانند از آنها دیدن كنند در سال 79 پنج عنوان فیلم است در سال 83 هفت عنوان فیلم، درسال 86 دوازده عنوان فیلم و در سال 89 این فیلم‌ها به سی فیلم رسیده و رشد بسیار خوب و جهش داشته است. این به همت خود فیلمسازان بوده و ما از آنها تنها تقاضا كردیم كه آثاری را با این خصوصیات بسازند امیدواریم این فرآیند ادامه پیدا كند و عمده فیلم‌های ما فیلم‌های سالمی باشند تا خانواده‌ها با امنیت خاطر از آنها دیدن كنند.

 

** هر فیلمی در كشور تولید شود باید مجوز ساخت از وزارت ارشاد دریافت كند

 

وی درباره ساخت و پخش آثار مستند بدون مجوز و توزیع آن در سطح كشور گفت: فناوری جدید امكانی ایجاد كرده كه سال‌های گذشته نبود. این فناوری باعث شده برخی فكر كنند با استفاده از این فناوری كه امكان ساخت فیلم به فرد می‌دهد، اجازه ساخت فیلم با رنگ وبوی مذهبی ودینی را دارند. هر فیلمی در كشور تولید شود باید مجوز ساخت از وزارت ارشاد دریافت كند حتی سخنرانی‌ها ، موسیقی و حتی آثاری كه رویكرد دینی و مذهبی دارند از این قانون مستثنا نیستند. اما متاسفانه مجوز ساخت فیلم را نمی‌گیرند و فكر می‌كنند مجوز فقط برای فیلم‌هایی است كه رنگ وبوی مذهبی ندارند. طبق قانون جمهوری اسلامی باید مجوز بگیرند. این باید فرهنگسازی شود البته راهكار قانونی هم برای برخورد با این آثار وجود دارد. این فیلم‌ها هم قاچاق محسوب می‌شود به هرحال باید جلوی آن گرفته شود و ما اعلام كردیم نیروهای انتظامی و امنیتی می‌توانند فیلم‌ها را جمع آوری كنند. ما آئین نامه داریم كه طبق آن موسساتی كه بدون مجوز فیلمی را می‌سازند می‌توانند دفاترشان را پلمپ كنند و جریمه نقدی تا ده میلیون تومان می‌شوند.

 

** قاچاق فیلم‌ به تعبیر برخی از علمای دین حرام تلقی می‌شود

 

شمقدری درباره استفاده از ابزارهای نظارتی قبل از توزیع انبوه فیلم‌های غیرمجاز توضیح داد: در این مورد خاص تكثیر آن مردمی بوده است. اما حوزه دیگر فیلم‌های زیرزمینی است كه ساخته وتكثیر می‌شود و بعضاً فیلم‌های مخربی است و تصویر ناخوشایندی از ایران و جوان ایرانی ارایه می‌دهد این هم معضلی است . بحث قاچاق در حوزه محصولات سمعی و بصری نیاز به این دارد كه جرم جدی تلقی شود و فرهنگسازی شود كه بدانیم ساخت و تكثیر فیلم بدون اخذ مجوز یك رفتار غیرقانونی است. ستاد قاچاق محصولات فرهنگی برای اولین بار با دادستان‌های استان‌ها و رؤسای دادگستری در تمام كشور جلساتی برگزار می‌كند و مسئله را برای آنها شرح می‌دهد. باید فرهنگسازی شود و مردم بدانند كه خرید یا تكثیر فیلم‌های قاچاق به تعبیر برخی از علمای دین حرام تلقی می‌شود زیرا قانون جمهوری اسلامی را نقض كرده است من فكر می‌كنم 98 درصد مسئله حل خواهد شد.

 

** ذات سینما پرحاشیه است

 

روی جلد یکی از شماره های ماهنامه فیلممعاونت سینمایی وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال كه چرا شما این قدر پرحاشیه هستید، گفت: یك فیلم ساخته می‌شود دو ساعت است اما اگر این فیلم حرفی برای گفتن داشته باشد ، 2000 ساعت می‌تواند حاشیه برایش ایجاد شود. این ذات سینما است و خاصیت فرهنگ وهنر سینما است و مباحث آن بسیار زیاد است. در یك دوره‌ای سعی می‌شد مباحث سینما در حوزه‌های محفلی محدود بماند برای همین سینما نتوانست با حركت كلی مردم پیوند برقرار كند. ما احساس كردیم مسایل سینما نباید در حوزه‌محفلی باقی بماند باید بیرون بیاید و همه خودشان را از راه‌های قانونی مسئول بدانند. وقتی اطلاع رسانی می‌شود اهمیت سینما و انواع كارهایی كه انجام شده اطلاع رسانی شود و مردم و مسئولین و گروه‌های مرجع مطلع می‌شوند طبیعی است كه خود به خود واكنش‌هایی خواهیم داشت كه واكنش همان حاشیه‌هایی است كه شما به آن اشاره می‌كنید.

 

** خیلی‌ها هم مشتاق خبر بركناری من بودند

 

وی درباره انتشار خبر استفعای خود در خبرگزاری سینمای ایران كه منتسب به معاونت سینمایی است، گفت: اول بگویم كه فقط خبرگزاری سینمای ایران مورد حمایت ما نیست. در واقع جزء وظایف ما این است كه به هر خبرگزاری كه اسم سینما را همراه دارد و در كل به حوزه خبر و اطلاع رسانی كمك كنیم. معاونت سینمایی به این رسانه‌‌های سینمایی كمك می‌كند مجله فیلم سال‌ها با پول معاونت سینمایی و فارابی سرپا بود. ما به بسیاری از بخش‌های هنری كمك می‌كنیم.

شمقدری درباره خبر مدكور نیز گفت: صدای آمریكا من را بركنار كرد و بچه‌ها آنجا یك سری جوان هستند خبر را رد كرده بودند اما تیتر خوبی نداشت كه ما دوستان را توبیخ كردیم اما خیلی‌ها هم مشتاق این خبر بودند!

وی در خاتمه افزود: سینمای ایران یك میراث فرهنگی برای كشور ما است و جایگاه خوبی پیدا كرده است. جشنواره كیش در حال برگزاری است بیش از 30 كشور در این جشنواره حضور دارند. هنرمندان و فیلمسازان خوبی داریم فقط كافی است سینمای ایران پیوند با حركت مردم و آرمان‌های انقلاب و نظام در آن ایجاد شود تا ما شاهد جهش واقعی سینمای ایران باشیم

 

منبع: فارس


 تاريخ ارسال: 1390/2/6
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.