پرده سینما

اسپیلبرگ بهترین كارگردان دهه 90 سینمای جهان شناخته شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ئی.تی ساخته استیون اسپیلبرگنشریه سینمایی گاسكرین در نظرسنجی از منتقدین فیلم و كاربران اینترنتی فهرست بهترین كارگردانان سینمای جهان در دهه ‌1990 میلادی را منتشر كرد كه استیون اسپیلبرگ،‌ خالق آثاری چون پارک ژوراسیک، نجات سرجوخه رایان و فهرست شیندلر در رتبه اول قرار دارد.

كوئنتین تارانتینو، سینماگر صاحب‌ سبك آمریكایی و برنده جایزه نخل طلای كن و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ در رتبه دوم قرار دارد. وی خالق آثاری چون سگ‌های انباری، داستان عامه‌پسند، بیل را بکش و حرام‌زاده‌های عوضی است.

جیمز كامرون، كارگردان و تهیه‌كننده پرآوازه آمریكایی رتبه سوم این فهرست را در اختیار دارد. وی با ساخت انیمیشن سه‌بعدی آواتار توانست ركورد فیلم تایتانیک را كه قبلاً در دست خودش بود را بشكند و عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان را به‌دست آورد.

تیم برتون، دیگر فیلمساز صاحب نام آمریكایی در رتبه چهارم این فهرست دیده می‌شود. برتون ‌٥١ ساله خالق برخی از تاریك‌ترین و مهیج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما ازجمله سیاره میمون‌ها، ادوارد دست‌قیچی، بیتل جوس، مریخ حمله می‌كند، ماهی بزرگ، عروس مرده و سوئینی تاد است.

استیون اسپیلبرگ كه در رتبه اول بهترین كارگردانان دهه ‌٩٠ سینمای جهان قرار دارد، از كارگردانان الهام‌بخش تاریخ سینما محسوب می‌شود كه در فیلم‌هایش به موضوعاتی چون برده‌داری، جنگ و تروریسم پرداخته است.

او موفق‌ترین کارگردان سینما در زمینه تجاری محسوب می‌شود كه با فیلم‌های آرواره‌ها (‌‌١٩٧٥)، ئی تی (‌‌١٩٨٢) و پارک ژوراسیک (‌‌١٩٩٣) ركورد فروش سینمای جهان را شكست و هر یک از این فیلم‌ها پرفروش‌ترین فیلم دوران خود بودند.

مجموع فروش فیلم‌های ساخت اسپیلبرگ تاكنون به رقم چشم‌گیر ‌‌٨/٥ میلیارد دلار رسیده است و نشریه اقتصادی فوربس ثروت این فیلم‌ساز آمریكایی را بیش از ‌‌٣ میلیارد دلار برآورد كرده است.

اسپیلبرگ روز هجدهم دسامبر ‌‌١٩٤٦ در ایالت اوهایو آمریکا متولد شد و سال‌های کودکی‌اش را در سالن های سینما و با تماشای فیلم‌های والت دیسنی و حادثه‌ای گذراند.

وی از ‌‌١٢ سالگی شروع به ساخت فیلم‌های آماتوری كرد و در ‌‌١٦ سالگی فیلم بلندی به‌نام نور بلند را ساخت. اسپیلبرگ از کالج ایالتی کالیفرنیا در رشته سینما فارغ‌التحصیل شد و با فیلم كوتاه آمبلین در سال ‌‌١٩٦٨ مورد توجه قرار گرفت.

وی هم‌دوره فیلم‌سازان سرشناسی چون جورج لوکاس، فرانسیس فورد کوپولا، مارتین اسکورسیزی، جان میلوش و برایان دی‌ پالما است كه در ابتدای ورود به حرفه سینما با کمپانی "کلمبیا پیكچرز" برای ساخت چند فیلم تلویزیونی به توافق رسید و اولین فیلم بزرگ و مهم خود را که در سینماها به نمایش درآمد را در سال ‌‌١٩٧١ بانام دوئل ساخت.

سه سال بعد وی فیلم شوگرلند اکسپرس را ساخت. این فیلم در جشنواره كن ‌‌١٩٧٤ نامزد نخل طلا بود و جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت كرد.

فیلم آرواره‌ها محصول ‌‌١٩٧٥ از موفق‌ترین و مهم‌ترین آثار كارنامه سینمایی اسپیلبرگ است. این فیلم داستان یك کوسه است که ساكنان یک شهر ساحلی را به وحشت می‌اندازد. این فیلم به یكی از پرفروش‌ترین آثار سینمایی در زمان اكران تبدیل شد و شهرت و موفقیت اسپیلبرگ را دوچندان ساخت.

برخورد نزدیك از نوع سوم فیلم بعدی اسپیلبرگ بود كه براساس داستانی که خود او نوشته بود ساخته شد كه سفر موجودات فضایی به کره زمین را به تصویر كشیده است.

 اسپیلبرگ در فیلم بعدی خود وارد دنیای خیالی شد و فیلم ایندیاناجونز و مهاجمین صندوقچه گمشده را در سال ‌‌١٩٨١ ساخت.

این كارگردان نامدار یك سال بعد فیلمی درباره دنیای كودكان و افسانه‌های تخیلی و فضایی ساخت که توجه مخاطبین بزرگسالان را نیز به خود جلب كرد. ئی. تی كه در زمان اكران پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد و هم‌اكنون یكی از موفق‌ترین آثار اسپیلبرگ در زمینه تجاری محسوب می‌شود. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز دیوید دوناتلو ایتالیا را در سال ‌‌١٩٨٣ كسب كرد.

فیلم بعدی اسپیلبرگ رنگ ارغوانی بود كه در سال ‌‌١٩٨٥ ساخته شد و نامزد ‌‌١١ جایزه اسكار شد، هرچند هیچ ‌یک را كسب نكرد.

اسپیلبرگ در سال ‌‌١٩٩٣ فیلم به‌یادمادنی پارک ژوراسیک را با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های جلوه‌های ویژه ساخت و پس از آن اثر علمی-تخیلی اما پرفروش مایکل کرایتون را به سینما آورد.

یكی از موفق‌ترین فیلم‌های كارنامه سینمایی اسپیبرگ بی‌شک فیلم فهرست شیندلر محصول ‌‌١٩٩٤ است. این فیلم موفق شد در جوایز اسكار و جوایز بافتا عنوان بهترین فیلم و بهترین كارگردانی را كسب كند و در جوایز گلدن گلوب جایزه بهترین كارگردانی را برای اسپیلبرگ به‌همراه آورد.

در سال ‌‌١٩٩٨ بود كه اسپیلبرگ دیگر شاهكار حرفه‌ای خود یعنی نجات سرباز رایان را به رخ اهالی سینما كشید. این فیلم جنگی درباره جنگ جهانی دوم و نبرد سربازان آمریکایی‌ با ژاپنی‌ها بود كه هنر استفاده از تكنیك‌های جلوه‌های ویژه در آن بی‌نظیر بود. این فیلم برای دومین‌بار جایزه اسكار بهترین كارگردانی را برای اسپیلبرگ به‌همراه آورد و در جوایز گلدن گلوب نیز جایزه بهترین كارگردانی را گرفت.

هوش مصنوعی محصول ‌‌٢٠٠١، گزارش اقلیت محصول ‌‌٢٠٠٢ و ترمینال محصول ‌‌٢٠٠٤ و جنگ دنیاها محصول ‌‌٢٠٠٥ فیلم‌های بعدی اسپیلبرگ بودند.

این فیلم‌ساز ثروتمند در سال ‌‌١٩٩٣ جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز، در سال ‌‌١٩٩٥ جایزه سزار افتخاری فرانسه، در سال ‌‌١٩٨٧ جایزه اسكار افتخاری و در سال ‌‌٢٠٠٤ جایزه آكی‌را كوروساوا جشنواره توكیو را گرفت و در سال ‌‌٢٠٠٣ نام وی در تالار مشاهیر هالیوود جا گرفت.

 

منبع: ایسنا

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/2/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.