پرده سینما

پنجمین جشن منتقدان سینمای ایران برگزار شد

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشروح گزارش پنجمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

 

 

علی علایی، سروش صحت و شهاب حسینیپنجمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به دبیری کیوان کثیریان شب گذشته در تالار ایوان شمس با حضور تعدادی از منتقدان و هنرمندان سینمای ایران برگزار شد. در این مراسم پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، ثانی قاری مطرح قرآن به تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم پرداخت. سپس شهرام شکیبا که اجرای این مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و ضمن خوش آمد گویی به حاضران، درخواست کرد تا همه به تماشای تصاویری مربوط به شب منتقدان بنشینند.

بعد از پخش تصاویری که مربوط به جشن پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بود، شهرام شکیبا از علی علایی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران دعوت کرد تا روی صحنه برود.

علایی پس از حضور بر روی سن ضمن اشاره به تأثیر منتقدان بر بدنه و صنعت سینمای ایران و فروش فیلم ها در جملاتی کنایه آمیز گفت: «خانه سینما 29 صنف ندارد، بلکه 1+28 صنف دارد. آن یکی ما هستیم و با بقیه صنوف تفاوت خاصی داریم. همیشه گفته ایم ما از بقیه صنوف جداییم و ما را با بقیه صنوف جمع نزنند.» علایی همچنین برای منتقد پیشکسوت ابوالحسن علوی طباطبایی آرزوی سلامتی کرد.

پس از او شکیبا پشت تریبون رفت و در جملاتی طنز آلود گفت: در این مدت بعضی ها را خریدند و بعضی ها را فروختند. یک سری این جا نیستند و جاهای دیگر هستند و منتقدین هم شدیداً بر اکران تاثیر گذار هستند. نمونه اش هم فیلم اخراجی ها! که نقد منتقدان خیلی تاثیر گذار بود و هیچ کس این فیلم را ندید!

شکیبا سپس از همگان دعوت کرد تا به تماشای تصاویری بنشینند. و بعد فیلم کوتاهی با نام جدایی خسرو از دیگران در مورد زندگی حرفه ای خسرو دهقان منتقد پیشکسوت سینمای ایران پخش شد که در آن برخی از هنرمندان سینما مانند گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، سروش صحت، امید روحانی، بهاره رهنما و... در مورد شخصیت خسرو دهقان صحبت کرده بودند.

در این فیلم دهقان از چگونگی آغاز فعالیتش در حوزه نقد نویسی و کوچ اجباری اش از شهرستان به تهران سخنانی را ایراد کرد و اغلب هنرمندانی هم که در مورد وی اظهار نظر می کردند وی را فردی هوشمند و دقیق و کمی عصبانی ولی فطرتاً خوش ذات می دانستند.

شکیبا از شهرام جعفری نژاد، محسن سیف و گوهر خیراندیش دعوت کرد تا برای تجلیل از خسرو دهقان روی صحنه بیایند. خسرو دهقان هم به صحنه دعوت شد و در جملاتی گفت: دوستان من وقتی که در این جور مکان ها می آیند معمولاً شروع به گله و آه و ناله می کنند. اما من این کار را نمی کنم و این را عنوان می کنم که هیچ کس حق مرا نخورده و بیش از لیاقتم به من پرداخته شده است. من در این جا از مجید توکلی عزیز، کیوان کثیریان و انجمن منتقدان سینمای ایران و خانه سینما و استاد جمشید ارجمند و سیروس الوند و محسن سیف و بقیه دوستان که اسم آوردن از آن ها بسیار سخت است تشکر می کنم.

سپس خیراندیش در جملاتی گفت: من اولین بار است که در این جشن شرکت می کنم و پیش از این دخترم به جای من به این جشن می آمد و در آخر آرزو می کنم که آقای دهقان یک بار هم در مورد من مطلب بنویسند.

سپس نوبت به سخنرانی کیوان کثیریان دبیر پنجمین جشن منتقدان رسید که وی در جملاتی کوتاهی گفت: ما تمام سعی خود را کردیم تا مراسمی درخور شان منتقدان برگزار کنیم و امیدواریم این امر سال به سال بهتر بشود. همچنین لازم است در این جا از ابوالحسن علوی طباطبایی یاد کنیم که متاسفانه اوضاع جسمانی مناسبی ندارند.

کثیریان در پایان اظهاراتش افزود: متاسفانه برخی از دوستان خبرنگار این طور خبر را پوشش داده اند که ما امسال 2 بار جشن داریم اما این گونه نیست و ما امسال فقط 1 جشن داریم و اختتامیه مطبوعات هم نیمه دوم سال برگزار می شود.

سپس شکیبا از همه دعوت کرد تا به دیدن تصاویری از عدنان عفراویان (بازیگر فیلم باشو غریبه کوچک) بنشینند.

از چپ به راست: گوهر خیراندیش، شهرام جعفری نژاد، خسرو دهقان و محسن سیفبعد از پخش تصاویری از وی در فیلم مزبور نوبت به تجلیل از او رسید، سیروس تسلیمی، امیر پوریا و پرویز پورحسینی برای تجلیل از عدنان عفراویان روی صحنه رفتند و عدنان در میان تشویق حضار پا بر صحنه گذاشت و در جملاتی اظهار داشت: من عدنان عفراویان هستم همان باشو غریبه کوچک من از خدا و از کیوان کثیریان تشکر می کنم. وی ادامه داد: جای خانم سوسن تسلیمی و بهرام بیضایی اینجا خالی است، از شما تشکر می کنم که از این جشن حمایت کردید. این را بدانید که سوسن همیشه در قلب من است و من الان نزدیک به 25 سال است که او و آقای بیضایی را ندیده ام و دوست دارم با آن ها صحبت کنم، بیضایی شخصیت و اعتبار من را بالا برد.

عدنان در انتها در جمله ای دردآور گفت: الان من زندگی خوبی دارم، دکه ای دارم و با آن زندگی خودم و خانواده ام را می گذرانم.

شکیبا گفت: عدنان گفت جای خانم سوسن تسلیمی و آقای بیضایی در این جا خالیه و من هم ادامه می دهم جای فیلم های شریفی مثل باشو غریبه کوچک در سینمای امروز ایران خالی است، آثار کارگردانان اجتماعی نباید در لحظه باشد بلکه باید نگاهی انسانی و دراز مدت داشته باشد.

سپس پورحسینی به تعریف خاطراتی از شیطنت عدنان هنگام فیلمبرداری فیلم باشو غریبه کوچک پرداخت.

شهرام شکیبا هم در این جا عنوان کرد: «آقای پورحسینی باید من را ببخشید من در این جا عنوان می کنم که چند سال پیش من بودم که با موتور پشت چراغ قرمز خیابان حافظ به در باک ماشین شما زدم و رفتم.» این جملات شکیبا با خنده حضار همراه شد.

همچنین سیروس تسلیمی و امیر پوریا هم به توضیحاتی درباره فیلم باشو غریبه کوچک پرداختند.

سپس شکیبا از همه دعوت کرد تا به تماشای اجرای زنده موسیقی توسط رضا یزدانی بنشینند. یزدانی با گروه همراهش حدود 30 دقیقه چندین تراک از جمله تراک مربوط به فیلم حکم و سریال مرگ تدریجی یک رویا را اجرا کرد.

بعد از اجرای موسیقی نوبت به محمد مهدی عسگر پور مدیر عامل خانه سینما رسید. او در سخنانش اظهار داشت: «من در وهله اول باید از شورای مرکزی انجمن منتقدان تشکر کنم و آن ها طراز خوبی را از خودشان ارائه دادند و این را بدانید که ما هم از شماییم و مایلیم که نظر منتقدین را راجع به آثار خودمان بدانیم و این به قوام سینمای ایران کمک می کند.»

سپس نوبت به اهدای جوایز بهترین های جشنواره بیست و نهم فیلم فجر از نگاه منتقدان سینمای ایران رسید و قبل از هر چیز اعضای هیئت داوران (آنتونیا شرکا، کیوان کثیریان، ذبیح الله رحمانی، شاپور عظیمی، چیستا یثربی، سعید قطبی زاده و اسماعیل میهن دوست) معرفی شدند.

 

در بخش بهترین تدوین که واروژ کریم مسیحی و جابر قاسمعلی برای اهدای جایزه روی صحنه رفته بودند و هایده صفی یاری جایزه آن را دریافت کرد 5 نفربه شرح زیر کاندید شده بودند:

حسن حسندوست برای فیلم یه حبه قند

بهرام دهقانی برای فیلم اینجا بدون من

هایده صفی یاری برای فیلم جدایی نادر از سیمین

نازنین مفخم برای فیلم گلچهره

محمدرضا موئینی برای فیلم سعادت آباد

 

در بخش بهترین فیلمبرداری که جواد طوسی و مازیار میری برای اهدای جایزه روی صحنه رفته بودند و حمید خضوعی ابیانه جایزه آن را دریافت کرد 5 نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

بهرام بدخشانی برای فیلم راه آبی ابریشم

حمید خضوعی ابیانه برای فیلم یه حبه قند

محمود کلاری برای فیلم جدایی نادر از سیمین

فرخ مجیدی برای فیلم فرزند صبح

نادر معصومی برای فیلم مرگ کسب و کار من است

 

در بخش بهترین موسیقی فیلم که محمد سریر و خسرو دهقان برای اهدای جایزه آن روی صحنه رفته بودند و حامد ثابت جایزه آن را دریافت کرد 5 نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

حامد ثابت برای فیلم اینجا بدون من

فردین خلعتبری برای فیلم آیینه های روبرو

یحیی سپهری شکیب برای فیلم مرهم

محمدرضا علیقلی برای فیلم یه حبه قند

کارن همایونفر برای فیلم مرگ کسب و کار من است

 

در بخش استفاده خلاقانه از فن آوری های نوین که محمد شرف الدین و فریبرز عرب نیا برای اهدای جایزه آن روی صحنه رفته بودند و هدیش بیگدلی شاملو و عباس شوقی جایزه آن را دریافت کردند چند نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

هدیش یگدلی شاملو و عباس شوقی برای فیلم خیابان های آرام

ابراهیم حقیقی برای فیلم راه آبی ابریشم

محسن شاه ابراهیمی برای فیلم یه حبه قند

سعید ملکان برای فیلم فرزند صبح

مجید یوسف زاده برای فیلم شش نفر زیر باران

 

در بخش بهترین بازیگر مکمل زن که مهتاب کرامتی و امیر جعفری برای اهدای آن روی صحنه رفته بودند و ریما رامین فر جایزه آن را دریافت کرد 5 نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

مهناز افشار برای فیلم سعادت آباد

شایسته ابرانی برای فیلم آیینه های روبرو

کبری حسن زاده برای فیلم مرهم

ریما رامین فر برای فیلم یه حبه قند

آناهیتا نعمتی برای فیلم برف روی شیروانی داغ

همچنین در این بخش کبری حسن زاده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

 

در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد که علی علایی و سروش صحت برای اهدای جایزه ان روی صحنه رفته بودند و شهاب حسینی جایزه آن را دریافت کرد 5 نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

امیر آقایی برای فیلم سعادت آباد

محسن طنابنده برای فیلم ندارها

شهاب حسینی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

شضاهرخ فروتنیان برای فیلم آقا یوسف

هدایت هاشمی برای فیلم یه حبه قند

همچنین در این بخش امیر آقایی دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد که به دلیل عدم حضور وی که در سفر حج به سر می برد اعلام شد که پژمان بازغی جایزه اش را دریافت خواهد کرد که او هم در سالن حضور نداشت!

 

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن که جمشید ارجمند و هایده صفی یاری برای اهدای آن جایزه روی صحنه رفته بودند و ساره بیات جایزه آن را دریافت کرد 5 نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

ویشکا آسایش برای فیلم ورود آقایان ممنوع

ساره بیات برای فیلم جدایی نادر از سیمین

غزل شاکری برای فیلم آیینه های روبرو

طناز طباطبایی برای فیلم مرهم

مهتاب کرامتی برای فیلم آلزایمر

همچنین در این بخش طناز طباطبایی دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.

 

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد که حمید فرخ نژاد و احمد طالبی نژاد برای اهدای جایزه آن روی صحنه رفته بودند و پیمان معادی جایزه آن را دریافت کرد 5 نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

 

حامد بهداد برای فیلم سعادت آباد

پرویز پرستویی برای فیلم سیزده59

رضا عطاران برای فیلم اسب حیوان نجیبی است

پیمان معادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

مهدی هاشمی برای فیلم آقا یوسف

همچنین در این بخش رضا عطاران دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.

 

در بخش بهترین خلاقیت و استعداد درخشان که حبیب رضایی و شهرام مکری برای اهدای جایزه آن روی صحنه رفته بودند و هومن سیدی جایزه آن را دریافت کرد 5 نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

نگار آذربایجانی برای فیلم آیینه های روبرو

آیدا پناهنده برای فیلم قصه داوود و قمری

امیر ثقفی برای فیلم مرگ کسب و کار من است

هومن سیدی برای فیلم آفریقا

فردین صاحب الزمانی برای فیلم چیزهایی هست که نمی دانی

 

در بخش استاندارد حرفه ای تهیه کنندگی هم که منوچهر محمدی و علیرضا شجاع نوری برای اهدای جایزه آن روی صحنه رفته بودند و جایزه آن را فرشته طائرپور دریافت کرد هیچ کاندیدای دیگری نبود و به دلیل عدم حضور طائر پور فرزندش غزل شاکری جایزه آن را دریافت نمود.

 

در بخش بهترین فیلمنامه که فرهاد توحیدی و قاسم قلی پور برای اهدای جایزه آن روی صحنه رفته بودند و بهرام توکلی جایزه آن را دریافت کرد 5 نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

بهرام توکلی برای فیلم اینجا بدون من

کامبوزیا پرتوی برای فیلم خیابان های آرام

علیرضا داوود نژاد برای فیلم مرهم

امیر عربی برای فیلم سعادت آباد

اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

همچنین در این بخش امیر عربی دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

 

در بخش بهترین کارگردانی که مسعود کیمیایی، سیروس الوند و هوشنگ گلمکانی برای اهدای جایزه آن روی صحنه رفته بودند و اصغر فرهادی آن جایزه را دریافت کرد 5 نفر به شرح زیر کاندید شده بودند:

بهرام توکلی برای فیلم اینجا بدون من

علیرضا داوود نژاد برای فیلم مرهم

اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

عبدالرضا کاهانی برای فیلم اسب حیوان نجیبی است

رضا میرکریمی برای فیلم یه حبه قند

همچنین در این بخش علیرضا داوودنژاد جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد.

 

سپس نوبت به تجلیل از مسعود کیمیایی به مناسبت بیست و دو سالگی فیلم سرب رسید که کیمیایی در این بخش جایزه اش را دریافت نمود.

 

در بخش بهترین فیلم که فاطمه معتمدآریا و محمد مهدی عسگر پور به همراه هیئت داوران انجمن منتقدان سینمایی برای اهدای آن روی صحنه رفته بودند و اصغر فرهادی جایزه آن را دریافت کرد 6 فیلم به شرح زیر کاندید شده بودند:

اسب حیوان نجیبی است

اینجا بدون من

جدایی نادر از سیمین

سعادت آباد

مرهم

یه حبه قند

همچنین در این بخش 2 جایزه ویژه به فیلم های یه حبه قند به تهیه کنندگی رضا میرکریمی و اسب حیوان نجیبی است به تهیه کنندگی عبدالرضا کاهانی تعلق گرفت.

 

 

و اما برخی از مهم ترین حواشی این مراسم:

 

-تریبون بسیار بلندی روی سن طراحی شده بود که سبد گلی هم جلوی آن قرار داشت و این امر بارها باعث شکایت شهرام شکیبا مجری مراسم و برخی از هنرمندان حاضر در سالن شد اما تا پایان مراسم هیچ کس سبد گل را از روی تریبون برنداشت، طراحی این تریبون به صورتی بود که تنها بخشی از موهای فردی که پشت تریبون می رفت مشخص بود!

 

-مراسم جشن انجمن منتقدان سینمای ایران به مجلسی برای گله گذاری از یکدیگر شبیه شده بود و بارها توسط چند تن از حضار که روی صحنه حاضر شده بودند گلگی از برخی از افراد به صورت ضمنی و علنی صورت می گرفت به عنوان نمونه جواد طوسی هنگامی که روی صحنه رفته بود با لحن نسبتاً تندی از برخی از مجلات تخصصی و منتقدانی که به فیلم محبوب اش تاخته بودند گلایه کرد. صحبت های طوسی که دارای ابهام زیادی بود در ابتدا حضار را به این شک می انداخت که وی دارد از فیلم پایان نامه دفاع می کند اما بعد با اشاراتی از وی اغلب حاضران متوجه شدند که طوسی از فیلم جرم دفاع می نماید.

همچنین عبدالرضا کاهانی هنگام دریافت جایزه اش با لحنی جدی گفت: من می خواهم این جایزه ام را به دو نفر از مسئولین دولتی سینمای ایران آقایان سجادپور و شمقدری تقدیم کنم که اتفاقاً از مدیران سینمای جهان هستند و همه را به صراط مستقیم هدایت کرده اند من می خواهم جایزه ام را به آن ها بدهم تا آن ها آن را به دیوار اتاقشان بزنند و هر روز مرا ببینند و بدانند هر چه که انجام دهند نمی توانند مرا از سینمای ایران حذف کنند!

 

-همچنین شهرام شکیبا بارها در این مراسم اعلام کرد بنا به برخی از ملاحظات وی در این جشن نمی تواند مانند مراسم های دیگر با حضار شوخی کند.

 

-برخی از افرادی که برای اهدای جایزه روی صحنه رفته بودند کارهای عجیب و غریبی انجام می دادند و بارها و بارها گاف های زیادی می دادند مانند فریبرز عرب نیا که هنگامی که می خواست نام هدیش بیگدلی شاملو را بخواند وی را خانم هدیش بیگدلی شاملو خطاب کرد.

 

-هدیش بیگدلی شاملو تنها فردی بود که با تشویق طولانی مدت حضار روبرو گشت و تمامی حاضران در سالن به احترام وی از جایشان برخواستند و او را مورد تشویق خود قرار دادند. او در جملاتی اظهار داشت که 10 سال است از بیماری رنج می برد و با بیماری اش در حال جنگ است و از حضار برای سلامتی اش التماس دعا کرد.

 

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری از پنجمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی 

 

 



 تاريخ ارسال: 1390/3/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.