پرده سینما

اعتراض یك سینماگر؛ كپی‌رایت كم بود، كپی راش فیلم هم اضافه شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهرنگ دزفولی‌زاده در یادداشتی، نسبت به یك سؤاستفاده از فیلم كوتاهش كه این روزها در شبكه نمایش خانگی توزیع شده، اعتراض كرد.

 

بهرنگ دزفولی زادهدر نوشته بهرنگ‌ دزفولی‌زاده كه نسخه‌ای از آن به خبرگزاری فارس ارسال شده، آمده است: ماراتن در قفس را حدود 3 سال پیش به منظور نشان دادن دغدغه‌های زندگی خصوصی و حرفه‌ای ناصر شهریاری كه بازیگر معلول فیلم‌های كیانوش عیاری بود، به درخواست ایشان و با معرفی داریوش بابائیان به عنوان تهیه كننده، در سال 85 به تصویر كشیدم. قصدم از ساختن فیلم تهیه یک فیلم كوتاه برای شركت در جشنواره‌های مرتبط با معلولین و جشنواره‌های داخلی بود. حالا امروز این فیلم تبدیل شده است به یك فیلم 75 دقیقه‌ای! روی قاب سی دی نام داریوش بابائیان به عنوان كارگردان درج شده است! و در تیتراژ ابتدایی فیلم نام خانم نازنین شفیعیان به عنوان كارگردان دیده می‌شود. این فیلم توسط موسسه قرن 21 به شبكه نمایش خانگی آمده است و جالب‌تر این كه حدودا بیش از 70 درصد پلان‌ها و سكانس‌ها از نسخه كوتاه اثر كه توسط بنده كارگردانی شده بود، در نسخه بلند فیلم گنجانده شده است. و خط سیر داستانی كوتاه این فیلم و مضمون فیلم به همراه بازی ناصر شهریاری و عنوان فیلم متعلق به اینجانب است.لازم به ذكر است كه فرم‌های مذكور جهت شركت در جشنواره‌های داخلی در همان سال‌ها تكمیل شده در دفاتر موجود است.

وی در این یادداشت نوشته است: به پیشنهاد ناصر شهریاری قرار بود كه نسخه بلندی از فیلم تهیه شود كه با مخالفت اینجانب روبرو شد و قرار شد شخص دیگری نسخه بلندی از فیلم را تهیه كند، علاوه بر این كه بنده در جریان ساخت فیلم قرار بگیرم چرا كه تصور می‌كنم نمی‌خواهم به این سرعت وارد عرصه ساخت فیلم بلند شوم و نامم به عنوان كارگردان در چنین اثری دیده شود. و فی‌نفسه معتقد بودم كه مضمون این فیلم مناسب ساخت فیلم بلند نیست و در صورتی می‌تواند به یك اثر بلند و تأثیرگذار تبدیل شود كه یك تیم مجرب نویسنده كار را دست بگیرند و تایم طولانی برای تحقیق و نگارش اثر مشخص شود.

متاسفانه در نسخه بلند این فیلم درتیتراژ ابتدایی هیچ نامی از بنده ولو به‌عنوان تشكر و یا سازنده نسخه كوتاه این اثر به چشم نمی‌خورد. در تیتراژ این فیلم و البته نسخه بلند آن نام افرادی دیده می‌شود كه همگی خانواده محترم آقای بابائیان بوده كه به جرأت می‌توانم بگویم كه من به هیچ عنوان حضور فیزیكی و معنوی‌شان را در زمان فیلمبرداری نسخه كوتاه فیلم حس نكردم و حتی در طول 3 روز فیلمبرداری حتی یك دقیقه هم تهیه كننده سر صحنه فیلمبرداری حاضر نشد! به نظر من نسخه بلند فیلم اكنده از اشكالات مختلف تدوین و ضعف شدید داستانی و پرداخت ضعیف است چنانچه من به عنوان كارگردان نسخه كوتاه فیلم از دیدن آن حیرت‌زده شدم! من از طریق این یادداشت یا به تعبیری شكواییه اعلام می‌كنم كه تنها به خاطر دوستی و از روی انسانیت و دلسوزی و بدون هیچگونه چشم داشت مالی كه نداشته و ندارم حتی حق معنویم نادیده گرفته شده و به نوعی كپی رایت راش صورت گرفته، می‌خواهم بدانم چه كسی پاسخگوی این بی عدالتی است؟ حقیقتا وقتی دوستان و هنرمندان بزرگوار كه اعتماد می‌كنند و با كسی دست دوستی می‌دهند و او را امین و بزرگوار می‌دانند و در نهایت یكی از تهیه‌كنندگان اینچنین رفتار می‌كند، چه باید كرد؟ لطفا هوشیار باشید!

بهرنگ دزفولی‌زاده 4 اثر كوتاه داستانی و مستند را كارگردانی كرده كه در جشنواره‌های داخلی و خارجی در بخش مسابقه شركت و جوایزی را كسب كرده است. وی همچنین در بیش از50 فیلم سینمایی به عنوان عكاس حضور داشته است.


 تاريخ ارسال: 1390/4/5
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>> مسعود پیروی:

سلام به همه هنرمندان وهنر دوستان . ویک سلام مخصوص به بهرنگ دزفولی زاده داداش بهرنگ شما حالا متوجه بی رحمی سینما شدی حالا فهمیدی که هنوز تهیه کنندگان حق دیگران را می خورند . این دوست تهیه کننده ما داریوش بابائیان که خیلی وقته هر فیلمی بخواد تهیه نه باید حتمی کمیا بابا ئیان نقش زن فیلم رو داشته باشه + چند تایی بابائیان دیگه . دارندگی وبرازندگی هست دیگه . من بجای ایشان از شما معذرت میخوام

0+0-

شنبه 18 تير 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.