پرده سینما

استقبال منتقدان از «کشتار» پولانسکی در فستیوال ونیز

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

-گزارشی از فستیوال ونیز

 

-ترس از استرداد از سوی دیگر کشورهای اروپایی بخصوص ایتالیا که سابقه همکاری طولانی با ایالات متحده دارد، باعث شد پولانسکی نتواند روز پنجشنبه در اولین نمایش فیلم خود در ونیز روی فرش قرمز حاضر شود.

 

کیت وینسلت در جشنواره ونیزتازه‌ترین ساخته رومن پولانسکی اولین بار در دنیا در بخش مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت و با تحسین منتقدان روبرو شد.

کشتار با اقتباس از نمایشنامه تحسین‌شده خدای کشتار نوشته یاسمینا ساخته شده که پیش از این در برادوی روی پرده رفته است. داستان کشتار درباره دو خانواده است که برای حل و فصل دعوای بچه‌هایشان در مدرسه همدیگر را می‌بینند. زمان‌‌بندی کمیک و هیجان‌انگیز، نقش‌آفرینی بسیار خوب ستاره‌های فیلم شامل کیت وینسلت، جودی فاستر، کریستف والتس و جان سی. رایلی، فیلمبرداری در زمان واقعی و پیچیدگی‌های داستانی غیرمنتظره از ویژگی‌های فیلم جدید پولانسکی است.

هرچند داستان کشتار در بروکلین روی می‌دهد، اما فیلم در پاریس فیلمبرداری شده، چرا که کارگردان فرانسوی-لهستانی به خاطر پرونده قضایی خود در ایالات متحده نمی‌تواند آزادانه در اروپا رفت و آمد کند. آمریکا سال‌ها به دنبال استرداد پولانسکی است تا به اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در سال 1978 محاکمه شود. ترس از استرداد از سوی دیگر کشورهای اروپایی بخصوص ایتالیا که سابقه همکاری طولانی با ایالات متحده دارد، باعث شد پولانسکی نتواند روز پنجشنبه در اولین نمایش فیلم خود در ونیز روی فرش قرمز حاضر شود.

منتقدان به طور اجتناب‌ناپذیر فضای خفقان‌آور فیلم کشتار را که با استفاده از نماهای نزدیک، انعکاس تصاویر در آینه و شخصیت‌هایی که در یک آپارتمان کوچک گرد هم آمده‌اند، تشدید شده با موقعیت خود پولانسکی مقایسه می‌کنند.

در میان ستاره‌های فیلم جدید پولانسکی، وینسلت، والتس و سی. رایلی در نمایش کشتار برای اهالی رسانه و به دنبال آن اولین نمایش جهانی فیلم در لیدو حضور داشتند.

پولانسکی 78 ساله پارسال در شرایطی روی کشتار کار کرد که در سوییس در بازداشت خانگی بود. او سپتامبر 2009 زمانی که برای دریافت جایزه یک عمر دستاورد از جشنواره زوریخ به سوئیس سفر کرده بود، بازداشت شد.

آمریکا از سوییس خواسته بود پولانسکی را تحویل دهد. او پس از حدود دو ماه با سپردن وثیقه 5/4 میلیون دلاری از زندان آزاد شد و چند ماه هم در کلبه خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد در حبس خانگی بود. در نهایت این کارگردان برنده اسکار ژوئیه 2010 به دنبال مخالفت دولت سوییس با استرداد او به ایالات متحده آزاد شد. پولانسکی از آن زمان به بعد بیشتر وقت خود را در خانه‌هایش در فرانسه و سوییس می‌گذراند.

او سال 2002 برای فیلم پیانیست برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. بچه رزماری، محله چینی‌ها و تس از دیگر ساخته‌های پولانسکی است.

همچنین روز پنجشنبه فیلم دبلیو. ای. تازه‌ترین تجربه کارگردانی مدونا، خواننده پاپ هم در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز روی پرده رفت. فیلم او با بازی جیمز دارسی و آندره‌آ رایزبورو، بازیگران بریتانیایی داستان رابطه جنجالی ادوارد هشتم پادشاه بریتانیا با والیس سیمپسن زن بیوه آمریکایی است که از نگاه یک نیویورکی تنها در دوران معاصر روایت می‌شود.

 

دبلیو. ای.  مدونا

 

مدونا در جشنواره ونیزمدونا در نشست مطبوعاتی دبلیو. ای. با اشاره به این‌که سه سال روی این پروژه کار کرده، گفت: «ادوارد هشتم به خاطر علاقه‌ای که به این زن داشت، قید سلطنت را زد و من کاملا تحت تاثیر دلیل او برای این کار قرار گرفتم. چرا او باید به خاطر عشق از موقعیت بسیار خوب خود صرف نظر کند؟ می‌خواستم دلیل آن را پیدا کنم.»

 

صدیق واقعی: جنگجویان رنگین‌کمان به کارگردانی وی ته-شنگ

 

پنجشنبه فیلم تایوانی صدیق واقعی: جنگجویان رنگین‌کمان به کارگردانی وی ته-شنگ نیز در بخش مسابقه ونیز روی پرده رفت. این فیلم که با بودجه رکوردشکن 24 میلیون دلار ساخته شده، داستانی واقعی درباره شورش قبایل بومی در برابر حاکمان استعمارگر ژاپنی در سال 1930 است که در نهایت با شکست مواجه شد. صدیق واقعی را جان وو فیلمساز سرشناس هنگ کنگی و سازنده فیلم‌هایی چون تغییر چهره‌ و  ماموریت غیرممکن 2 تهیه کرده است.

وی ته-شنگ درباره فیلم خود گفت: «این فیلم داستان مردمی است که به رنگین‌کمان و به خورشید ایمان دارند؛ یک نبرد قهرمانانه در دفاع از ایمان و شرف.» حدود 15 هزار نفر در این فیلم که ساخت آن 12 سال طول کشید بازی کرده‌اند.

 

امروز جمعه فیلم‌های یک روش خطرناک به کارگردانی‌ دیوید کراننبرگ با بازی ویگو مورتنسن، کایرا نایتلی و میشائل فاسبیندر و Un Ete Brulant به کارگردانی فیلیپ گارل تولید مشترک فرانسه، ایتالیا و سوییس در بخش مسابقه ونیز روی پرده می‌روند.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز 31 اوت تا 10 سپتامبر (9 تا 19 شهریور) برگزار می‌شود.

 

 

منبع: خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه / 2 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1390/6/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.