پرده سینما

تندیس جشن سینما به برگزیدگان فیلم مستند اهدا شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهمن فرمان آرا در جشن سینمای مستندپنجمین جشن مستقل فیلم مستند از پانزدهمین جشن سینمای ایران با اهدای تندیس به برگزیدگان و تقدیر از برخی سینماگران حرفه‌ای برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار سینمایی باشگاه خبری فارس «توانا»‌، پنجمین جشن مستقل فیلم مستند از پانزدهمین جشن سینمای ایران شامگاه شنبه 12 شهریور با حضور سینماگرانی چون بهمن فرمان‌آرا، كیومرث پوراحمد، فرهاد توحیدی، محمد‌مهدی عسگرپور، رخشان بنی‌اعتماد، رویا تیموریان، رویا نونهالی،‌ سیدغلامرضا موسوی، مازیار میری، فرشته طائرپور، حسن پورشیرازی، مرتضی رزاق كریمی و... در تالار ایوان شمس برگزار شد.

 

* پوراحمد: خبرنگار «خاله‌بازی» می‌كند و باید به دكتر گوش و حلق و بینی مراجعه كند!

در ابتدای این مراسم كه با اجرای علیرضا شجاع نوری برگزارشد، كیومرث پوراحمد به روی سن آمد و در ابتدا گفت: در جشن فیلم كوتاه كه چند روز پیش برگزار شد من حرف‌هایی زدم كه برخی از افراد كه فكر كرده‌اند خبرنگاری و رسانه خاله‌بازی است، آن را طوری دیگر منعكس كرده‌اند اما آنها برای این درست نشنیدن‌ها، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه كنند.

 

* توحیدی: نامه جمعی از سینماگران بی‌اعتبار است

 

بنابراین گزارش، فرهاد توحیدی در ادامه با اشاره به انتشار نامه‌ای با امضای «جمعی از سینماگران» گفت:‌ امروز در خبرگزاری فارس، نامه‌ای علیه خانه سینما با امضای محفوظ منتشر شده است كه بزرگ‌ترین دلیل بی‌اعتباری آن امضای محفوظ آن است.

 

* تقدیر از سهیلی و احترام به محمدرضا سرهنگی

 

توحیدی سپس ار حمید سهیلی كه مدیر برنامه‌ریزی سال گذشته جشن سینما بود تقدیر كرد.

در بخش دیگر از این مراسم، به احترام محمدرضا سرهنگی، حضار به پا خاسته و یک دقیقه سكوت كردند و پس از آن دختر این مستندساز مرحوم، نامه‌ای را از جانب پدرش خطاب به مستندسازان و مسئولان قرائت كرد.

در ادامه این مراسم مرتضی رزاق كریمی و فرشته طائرپور نشان انجمن تهیه‌كنندگان را به روژان سرهنگی اهدا كردند و صحبت‌های طائرپور در خصوص جایگاه هنری و انسانی محمدرضا سرهنگی و مستندسازی‌های وی بخش دیگر از ادای دین جامعه مستندساز به این هنرمند مرحوم بود.

 

* عسگرپور: احیای مستندسازی با ساخت مستند سفرهای استانی، سطحی‌ترین نوع نگاه است

 

بر اساس این گزارش در ادامه این برنامه محمدمهدی عسگرپور با تشكر از انجمن مستندسازان و انجمن تهیه‌كنندگان گفت: ‌ما در یك سال گذشته تمام حمیت خود را به كار بستیم تا حتی‌المقدور استقلال صنفی خود را حفظ كنیم.

وی در ادامه افزود: همواره پس از هر اتفاق بزرگی، جوامع به یك دوران آرمان گرایی می‌رسند، در مورد كشور ما این اتفاق بزرگ انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ تحمیلی بود، در این بین باید نخبگان در میان آنها  مشخصاً سینماگران و در رأس آنها مستندسازان مدیریت این آرمان‌گرایی را برعهده گیرند اما در كشور ما هنوز چنین فضایی ایجاد نشده است، به طوری كه برخی از همین دولت مردان افاضه فضل می‌كنند و می‌گویند بیایید برای احیای مستندسازی، از سفرهای استانی رئیس‌جمهور فیلم بسازید در حالی كه این سطحی ترین نوع نگاه به این مقوله است.

 

* اهدای نشان به بهمن كیارستمی

 

در قسمت دیگری از این مراسم  نیز بهمن فرمان‌آرا به روی سن آمد و نشان انجمن مستندسازان و دیپلم افتخار را برای فیلم حجاب در حجاب به بهمن كیارستمی اهدا كرد.

 

* اهدای جوایز بهترین‌های مستند

 

در ادامه برنامه نوبت به اهدای جوایز پنجمین جشن مستقل فیلم مستند رسید.

بهترین تدوین: بهمن فرمان‌آرا تندیس بهترین تدوین را نیز به همراه نشان به بهمن كیارستمی برای فیلم حجاب در حجاب اهدا كرد.

بهترین فیلمبرداری: عزیز ساعتی وشهاب‌الدین عادل دیپلم بهترین فیلمبرداری را به حشمت نارنجی و محمد نوری برای فیلم ارتفاع امید اهدا كردند.

بهترین‌های بخش صدا و موسیقی: حسن زاهدی نیز دیپلم افتخار بهترین صداگذاری را به مهرشاد ملكوتی برای فیلم خانه قمرخانم تقدیم كرد.

بهترین پژوهش: در بخش بهترین پژوهش، رویا تیموریان و دكتر حجت دیپلم افتخار را به سعید ملیح و ارد عطاپور برای فیلم خلیج فارس اهدا كردند.

بهترین كارگردانی مستند كوتاه: حسن نقاشی برای فیلم مهرا به عنوان بهترین كارگردان مستند كوتاه از مقدسیان و رشتیان دیپلم افتخار گرفت.

بهترین فیلم مستند كوتاه: خاک و تاک زهرا مرجانی نیز بهترین فیلم مستند كوتاه شناخته شد و مرتضی ندایی و فرهاد ورهرام با اهدای دیپلم افتخار از خالق این مستند تقدیر كردند.

بهترین كارگردان مستند نیمه‌بلند: كیومرث پوراحمد و هوشنگ گلمكانی نیز محسن استاد علی را برای فیلم عادت می‌كنیم به عنوان بهترین كارگردان سینمای مستند معرفی كردند.

بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند: در ادامه مراسم فیلم سلاطین خیابان به عنوان بهترین فیلم مستند برگزیده شدند و زینب جمشیدی و جمشید خوشدل نیز جوایز خود را از دستان مختاری گرفتند.

بهترین كارگردان فیلم مستند بلند: در این بخش از مراسم رخشان بنی اعتماد و حسین ترابی از آیدا پناهده برای مستند خانه قمرخانم با اهدای جایزه تقدیر كردند.

بهترین فیلم مستند بلند:  تندیس بهترین فیلم بلند مستند نیز به ارد عطارپور برای ساخت خلیج فارس رسید.

 

 * حاشیه‌ها:

 

- این بار كه علیرضا شجاع نوری جای امیرشهاب رضویان در جشن كوتاه را گرفته بود، با شوخی‌های وقت و بی‌وقت خود سعی در نمایاندن قوت اجرایش داشت.

- حضور بهمن فرمان‌آرا در دقایق نخستین برپایی مراسم، بساطی گرم را بریا عكاسان به ارمغان آورده بود كه تا پایان جشن نیز ادامه داشت، البته طنازی بهمن فرمان‌آرا نیز در این میان قابل توجه بود، وی خطاب به حضار گفت: سیگاری‌های سینمای ایران می‌دانند سه نوع بهمن در سینما وجود دارد؛ بهمن فرمان‌آرا، بهمن قبادی و بهمن كیارستمی و. . . كه البته این شوخی به مذاق اهالی حاضر سینما اساسی خوش آمد و دقایقی را با كف‌زدن‌های پی‌در پی این خوشحالی را ابراز كردند.

- در بخشی از این مراسم حضور محمد نوری زاد در بین حضار جلب توجه كرد.

- تلفیق سنت و مدرنیته با ساعت‌های دیجیتالی كه شمارش معكوس زمان 150 دقیقه‌ای برنامه را نشان می‌داد در مقابل ساعت‌های شنی 4 دقیقه‌ای، از نماهای جالب توجه مراسم بود و جالب‌تر این كه سرانجام این مراسم در 10 دقیقه وقت اضافه به پایان رسید.

- از برنامه‌های موفق و حساب شده جشن مستقل فیلم مستند، اجرای نغمه‌های نواحی از شمال و غرب و شرق ایران بود. 

- تمامی افرادی كه پله‌های سن را بالا می‌آمدند، پای‌شان به فرش قرمز پله‌ها گیر می‌كرد و افراد سهواً و بعضی موارد نیز عمدا روی زمین می‌افتادند. دیدن و تكرار این صحنه، مراسم را اندكی از یكنواختی نجات داده بود.

- در پایان این مراسم پوراحمد خطاب به فیلمسازی كه به گفته وی «در یكی از خبرگزاری‌ها با انتشار نامه‌ای به ساحت مقدس رخشان بنی اعماد توهین كرده بود!» گفت: «بچه جان! اگر به تو قول مجوز داده‌اند، بدان شاید مجوز بگیری اما مطمئن باش كه بالاخره ماست خورت را می‌گیرند.»


 تاريخ ارسال: 1390/6/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.