پرده سینما

فواد نجف‌زاده عکاس و فیلمبردار سینما درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روی جلد کتاب راهنمای نظریه و نقادی فیلم از ترجمه های مرحوم فؤاد نجف زادهفواد نجف‌زاده از عکاسان و مدیران فیلمبرداری سینمای ایران دارفانی را وداع گفت. زنده‌یاد فواد نجف‌زاده متولد 1331 تهران و فارغ‌التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و دانشکده هنرهای دراماتیک در سال 1365 بود. او از 1378 همکاری خود را با سازمان صداوسیما به عنوان فیلمبردار آغاز کرد و در سمت فیلمبردار و مدیرفیلمبرداری در فیلم‌های صوفی شاعر قاصدک، آروس، مه بانو و مجموعه بافته‌های رنج فعالیت داشت.

 او همچنین در فیلم‌های تلویزیونی انتقام، آخرین روزهای شاد بودن و مجموعه‌های سایه‌ها، مسلمانان اروپا، ثقه‌الاسلام، کریمخان زند، دل‌های شاد، ‌سرزمین ما، کانون تمدن به عنوان تصویربردار یا مدیر تصویربرداری حضور داشت.

نجف‌زاده 10 فیلم سینمایی را عکاسی کرد و جایزه اول و دیپلم افتخار دومین جشنواره عکس سینمایی دفاع مقدس را به خود اختصاص داد. او از جمله استادان رشته نورپردازی، فیلمبرداری و عکاسی در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بود و به عنوان مترجم، کتاب‌های «کار فیلمبردار سینما»، «تکنیک نورپردازی در تلویزیون و سینما» و «راهنمایی نقادی و نظریه فیلم» را ترجمه کرد.

 

منبع: خبرآنلاین

 


 تاريخ ارسال: 1390/7/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.