پرده سینما

پیشنهادات شش‌گانه انجمن منتقدان به دبیر جشنواره فیلم فجر

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به محمد خزاعی دبیر سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نامه نوشت. به گزارش روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، در این نامه که به امضای علی علایی رئیس این انجمن به دبیر جشنواره ارسال شده است، ضمن اظهار خرسندی از انتصاب خزاعی که سابقه عضویت در شورای مرکزی انجمن را نیز داشته، به نکاتی اشاره و پیشنهاداتی ارائه شده است. در این نامه آمده است:

 

«از آنجا که جشنواره فیلم فجر مهمترین اتفاق سینمایی سال کشور محسوب می‌شود، از دیرباز انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران همواره کوشیده است در هرچه بهتر برگزارشدن آن مشارکت کند و همواره پیش از برگزاری هر دوره کتبا و رسما برای همکاری با دبیران وقت اعلام آمادگی کرده است. طبیعتا هردوره به فراخور تمایل مدیران جشنواره، مشارکت انجمن در امر برگزاری جشنواره با نوسان و بیش و کم مواجه بوده است. در دوره‌های اخیر این مشارکت به حداقل رسیده و به رغم تمایل انجمن به همکاری، توان و پتانسیل بالای انجمن مورد استفاده قرار نگرفته است.

 با توجه به انتصاب شایسته شما و شناختی که از روحیه مشارکت‌جوی شما داریم، امسال را سالی پربار برای جشنواره فجر پیش‌بینی و مواردی را از باب پیشنهاد یادآوری می کنیم:

 

اول: در دو سال اخیر سینمای مطبوعات و رسانه‌ها با حضور برخی از مهمانان دیگر جشنواره به یک سینمای شلوغ، بی‌نظم و غیرقابل کنترل بدل شده است. در سال گذشته رسما اهالی رسانه به اقلیت بدل شده بودند و متاسفانه اتفاقات این سینما، بی‌جهت پای رسانه‌ها نوشته شد، در حالی که اساسا سال گذشته چیزی به نام سینمای رسانه‌ها وجود نداشت. موکدا تقاضا می‌کنیم مجددا سینمای رسانه‌ها احیا شود و یک سینما در مرکز شهر به منتقدان و فعالان مطبوعات سینمایی اختصاص یابد.

 

دوم: گزین کردن اهل رسانه و جلوگیری از ورود بی‌رویه غیررسانه‌ای‌ها به این سالن، نکته مهمی است که می‌تواند به تخصصی شدن فضا و جذب حداکثری منتقدان و اهل واقعی رسانه به این سالن موثر باشد. مستحضر هستید که به دلیل همین ورود بی‌رویه و در دسترس بودن کارت سینمای رسانه‌ها برای غیررسانه‌ای‌ها، بسیاری از منتقدان صاحب‌نام ترجیح می‌دهند در سینماهای دیگر فیلم ببینند. انجمن آمادگی کامل را برای مدیریت این بخش دارد.

 

سوم: در گذشته‌های نه چندان دور که میزان مشارکت‌جویی مسئولان بیشتر بود اداره سینمای مطبوعات و رسانه‌ها به انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی واگذار شده بود که نتایج مثبتی هم به بار می‌آمد و رضایت اهل رسانه فراهم می‌شد. ضمن آنکه مدیریت کل این سالن با همکاری مدیران ذی‌ربط زیر مجموعه شما و مسوولان آن سینما می‌تواند مجددا به انجمن منتقدان واگذار شود.

 

چهارم: جلسات نقد و بررسی و پرسش و پاسخ پتانسیل بالایی برای گرم کردن فضای جشنواره دارد. مدت‌هاست کیفیت این جلسات پایین است و منتقدان معتبر کمتر در آن شرکت می‌جویند و گاه هنرمندان نیز از کیفیت پایین این جلسات گلایه می‌کنند. یکی از دلایل این اتفاق همان ورود افراد کم‌سابقه و گاه غیر‌رسانه‌ای است. انجمن منتقدان آمادگی کامل خود را برای مدیریت این بخش و ارتقای کمی وکیفی آن اعلام می‌دارد.

 

پنجم: انجمن منتقدان ونویسندگان سینمایی ایران با عنایت به پتانسیل بالای اعضای خود، توان بسیار بالایی در تولید محتوا دارد. از این رو آمادگی کامل خود را برای تولید و انتشار کتاب‌هایی با موضوعات مختلف اعلام می‌داریم. ضمن آنکه در صورت تحقق برخی شرایط، امکان برگزاری نشست‌های تخصصی از سوی انجمن در حاشیه جشنواره یا قبل و بعد از آن نیز وجود دارد.

 

ششم: انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران متشکل از بهترین‌های نقدنویسی ایران است که غالبا بسیار در میان سینماگران مورد اعتماد و مقبول‌اند و طرف مشورت قرار می‌گیرند. بسیاری از منتقدان در جایگاه‌های گوناگون به سینمای ایران خدمت کرده و می‌کنند و گاه در جایگاه هیئت انتخاب و یا داوری جشنواره نیز قرار گرفته‌اند، اما به گمان ما سهم‌شان از این جایگاه‌ها بسیار بیش از آن است که تاکنون محقق شده. انتظار داریم در این دوره از وجود منتقدان، بیش از گذشته در جایگاه هیئت انتخاب و هیئت‌های داوری جشنواره بهره گرفته شود.»

 

در پایان این نامه اظهار امیدواری شده دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر با بهره‌گیری از کلیه قابلیت‌های موجود، به وی‍ژه با استفاده از ظرفیت‌های انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در برگزاری هرچه گسترده‌تر، متفاوت‌تر و پربارتر این دوره از جشنواره موفق باشد.


 تاريخ ارسال: 1390/8/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.