پرده سینما

خط مشی نوین برای سی امین جشنواره فیلم فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

خزایی: جلسات نقد و بررسی فیلم ها جای گشودن عقده ها نیست و فیلم سازان نباید عقده هایشان را سر جشنواره خالی کنند. ما در نظر داریم با کمک انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران از افراد خبره و کارشناس برای رهبری جلسات دعوت به عمل آوریم.

 

خزایی: جشنواره امسال 4 بخش اصلی و 22 بخش جزئی دارد، بخش اصلی سودای سیمرغ یا همان مسابقه سینمای ایران است که امسال ما فیلم هایی را که فکر کنیم بازخورد خوبی نخواهند داشت از این بخش کنار خواهیم گذاشت و با نمایش تعداد کمتری فیلم در این بخش به یک استاندارد سازی در جشنواره خواهیم رسید.

 

خزایی: ما سینماها را بر اساس زمان بندی مرتب می کنیم و شاهد کوچکترین تغییر در آن نخواهیم بود، سی ام آذر ماه آخرین مهلت ارسال فرم به دبیرخانه جشنواره است و از 5 دی ماه بازبینی آثار شروع خواهد شد، فیلم هایی که در این دوره از جشنواره فرم حضور پر کرده اند به هیچ عنوان حق خروج نخواهند داشت و اگر فیلمی سر تاریخ مقرر اش به اکران نرسد از کل برنامه های جشنواره حذف خواهد گردید و این ها همگی برای نظم جشنواره است و امیدواریم دست هایی از بالا به ما فشار نیاورند تا مجبور باشیم از خواسته هایمان عقب نشینی نماییم!

 

خزایی: قول می دهم امسال سالن سینمای رسانه ها، سینمایی مستقل باشد

 

محمد خزایی و یزدان عشیری. عکس از همت خواهی- ایسنااولین نشست خبری دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر صبح امروز دوشنبه 30 آبان ماه در تالار اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی با حضور گسترده خبرنگاران، منتقدان و اصحاب رسانه برگزار گردید.

در ابتدای این نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن عرض خیر مقدم به حاضران اظهار داشت:

من به عنوان مدیر روابط عمومی این رویداد بین المللی از تمامی شما قدردانی می کنم و امیدوارم مثل همیشه در پرتو عنایت ها و مساعدت های شما شاهد جشنواره ای خوب و ماندگار باشیم.

عشیری ادامه داد: بنده همچنین از آقای خزاعی به دلیل حسن اعتمادی که نسبت به من داشتند سپاسگزارم و امیدوارم خدمتگزار سینمای کشور و رشد و پویایی و اعتلای سینما باشم. من همچنین وظیفه خود می دانم از بزرگوارانی که پیش از من این سمت را به عهده داشتنه اند آقایان حبیب ایل بیگی و جعفر گودرزی قدردانی و سپاسگذاری نمایم.

عشیری در انتهای سخنان اش افزود: ما امروز می خواهیم در مورد سیاست های جدید جشنواره صحبت کنیم، جشنواره مهم ترین و معتبر ترین رویداد سینمای ایران در منطقه و آسیا است و به نوعی رصدخانه سینمای ایران محسوب می شود.

سپس محمد خزاعی دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر بعد از خیر مقدم به حاضران رشته سخن را در دست گرفت و در جملاتی گفت:

من خودم از سال ها قبل خاطرات زیادی دارم و مثل شما جزو خانواده مطبوعات بودم و امیدوارم امسال که در این مسند نشسته ام بتوانم خدمات خوبی به بچه های مطبوعات ارائه نمایم.

خزاعی در ادامه اظهار داشت: حدود 2 ماه قبل آقای شمقدری من را صدا زدند و خواستند که سمت دبیری این دوره از جشنواره را بپذیرم. من در آن موقع گرفتار فیلم قلاده های طلا بودم و می خواستم به دور از هرگونه کار اجرایی یک تولید خوب داشته باشم به همین دلیل به آقای شمقدری گفتم خیلی از افراد هستند که تجربه های بیشتری از من دارند و راحت تر می توانند با وزارت ارشاد تعامل و همکاری داشته باشند اما با اصرار آقای  شمقدری بنده با آقای طالبی در این رابطه صحبت کردم و ایشان در پاسخ به من گفتند جشن های دهه فجر جشن های مهمی است برای ما با شکوه برگزار شدن این جشن ها مهم است و حضور فیلم در بخش مسابقه مهم نیست به همین دلیل بنده این سمت را پذیرفتم و امیدوارم در این مدت 5/2 ماه باقی مانده تا برگزاری جشنواره بتوانیم جشنواره ای ایده آل برگزار نماییم.

خزاعی ادامه داد: من باید از همه دبیرهای 30 سال جشنواره فیلم فجر تشکر و قدردانی کنم و همین طور از معاونین سینمایی و مدیران عامل بنیاد سینمایی فارابی تشکر می کنم. امسال اولین سالی است که دبیری خارج از حوزه مدیریت دولتی دعوت به کار شده و این مهم قطعاً راه را باز خواهد کرد تا بعدها جشنواره از چارچوب دولتی خارج شود. من از آقایان مسعودشاهی، رضاداد، عسگرپور و ضرغامی قدردانی می نمایم و اعلام می کنم که جشنواره امسال تغییرات زیادی با خود به همراه دارد که تمامی آن ها کارشناسی شده است و ما اگر حذف و اضافه ای در این دوره از جشنواره انجام داده ایم بر اساس نظرات تیم های کارشناسی بوده و سلایق شخصی در آن دخیل نبوده اند. من از همه اهالی صنف های سینمایی دعوت کردم و ایشان نیز به من مشورت هایی ارائه دادند و به نتیجه رسیدیم تا یک بخش از مسابقه سینمای ایران را حذف و بخش جدیدی به آن اضافه کنیم همچنین تصمیم گرفتیم بخش جدیدی به فیلم های بین الملل نیز اضافه نماییم.

محمد خزایی. عکس از همت خواهی. ایسنادبیر سی امین جشنواره فیلم فجر با اشاره به «بنر»ی که پشت سرش بود گفت: در «بنر»ی که شما مشاهده می کنید شعار جدیدی تحت عنوان «اخلاق، آگاهی، امید» مطرح شده است و تمام برنامه ریزی های ما امسال بر اساس این شعار خواهد بود. شاید این پرسش برای شما پیش بیاید که ما چرا به این شعار رسیدیم؟ در پاسخ باید عنوان کنم که جذابیت سینمای ایران به خاطر مسائل اخلاقی اش است و خارجی ها بارها این مهم را به ما یادآور شده و عنوان کرده اند، فضای سالم، خانوادگی و انسانی حاکم بر سینمای ایران ارزشمند بوده و امروزه در برخی از آثار مسائل اخلاقی نادیده گرفته می شود. ما نباید فیلمی تولید کنیم و بی اخلاقی را در سطح جامعه ترویج نماییم. متأسفانه جدا از بحث فیلم ها امروزه ما شاهد بی اخلاقی هایی در سطح جامعه سینمایی مان نیز هستیم که این گونه مسائل به ویژه همیشه در جشنواره ها مطرح بوده اما بحث من جشنواره ها نیست و من کلیت این سینما را می گویم. نقدها بر علیه هم درست نیست رابطه متقابل بین رسانه و سینما وجود دارد که می تواند فرهنگ ساز باشد، اما ما متأسفانه همیشه وارد مسائل جزئی و سلیقه ای می شویم و سلایق حاکم بر جریان سینمای ایران شده اند و ما خواهان آن هستیم تا اخلاقیات را به سینمای ایران بازگردانیم و اختلافات شخصی را کنار بگذاریم. ما نباید اجازه دهیم حال و هوایی ناسالم بر سینمای ایران حاکم شود، من از تمام شما می خواهم که کمک به هم گرایی و دور هم جمع شدن و کاهش اختلافات بکنید. همچنین بحث آگاهی بسیار مهم است و در جریان شکوفایی سینمای ایران تأثیر گذار است. بحث دیگر امید است در این مدت خیلی ها به ما گفتند که از پایان سیاه فیلم ها خسته شده ایم و حل موضوع و امید و نشاط را می خواهیم. درست است که مشکلاتی در سطح جامعه وجود دارد اما باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کرد و نشاط و شادابی را به سینما بازگرداند، به همین دلیل استراتزی ما در این دوره از جشنواره «اخلاق، آگاهی، امید» شد و امیدواریم این شعار مبنای تولید در سینمای ایران شود و فیلم ها بر این اساس طراحی شوند.

خزاعی در ادامه به تشریح بخش های مختلف جشنواره بین المللی فیلم فجر پرداخت و گفت:

جشنواره امسال 4 بخش اصلی و 22 بخش جزئی دارد، بخش اصلی سودای سیمرغ یا همان مسابقه سینمای ایران است که امسال ما فیلم هایی را که فکر کنیم بازخورد خوبی نخواهند داشت از این بخش کنار خواهیم گذاشت و با نمایش تعداد کمتری فیلم در این بخش به یک استاندارد سازی در جشنواره خواهیم رسید، در این بخش چندین سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین صدابرداری، بهترین صداگذاری، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین جلوه های ویژه، بهترین جلوه های ویژه میدانی، بهترین جلوه های ویژه بصری (که از امسال رسماً اضافه می شود) و سیمرغ زرین بهترین فیلم ایرانی و اسلامی با رویکرد «اخلاق، آگاهی، امید» را به برگزیدگان اهدا خواهیم نمود که این سمرغ نیز از امسال به جمع سیمرغ ها اضافه می شود.

محمد خزایی. عکس از همت خواهی- ایسنابخش بعدی آینه سینمای ایران یا همان فیلم های خارج از مسابقه است که تمامی فیلم هایی که به هر دلیل نتوانند در بخش مسابقه حاضر باشند در بخش آینه سینما حضور پیدا می کنند و ستاد جشنواره می تواند یکی دو جایزه به این فیلم ها اهدا نمایند.

بخش دیگر بخش نگاه نو یا همان مسابقه فیلم های اول است که این بخش بسیار ارزشمند است و طی این سال ها استعدادهای خوبی از این بخش به سینمای ایران معرفی شده اند، جوانانی که بسیار اندیشمند و دارای فکر هستند و با حضورشان ما به آینده سینما خوش بین می شویم، باید به فیلم سازان جوان و مستقل اهمیت داد و ما به همین دلیل در این بخش چندین سیمرع بلورین و دیپلم افتخار از جمله: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامهف بهترین دستاورد فنی و هنری، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد را به برگزیدگان اهدا خواهیم نمود.

همچنین بسیاری از دوستان به ما پیشنهاد دادند که بخش فیلم های ویدیویی را امسال از جشنواره حذف کنیم که ما با نظرات کارشناسان این بخش را از جشنواره سی ام حذف نمودیم، این بخش زمانی وارد جشنواره شد که تولیدات سینمایی کاهش چشمگیری پیدا کرده بود و دست اندرکاران در آن زمان خواستند با حضور این فیلم ها بازار جشنواره را گرم نمایند اما امروزه که تولیدات سینمای ایران افزایش چشمگیری یافته و ما مطمئن هستیم که بیش از 70 فیلم می توانند برای حضور در این دوره از جشنواره آماده شوند و به بیش از 140 فیلم نیز پروانه ساخت داده اند دیگر این بخش در جشنواره جایگاهی نداشت و ما هیچ گونه نگرانی از لحاظ کمیتی نداریم البته در نظر داریم برای این فیلم ها جشنواره جداگانه ای توسط موسسه رسانه های تصویری با کمک معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار نماییم.

خزاعی افزود: اما بخش جدیدی امسال به جشنواره اضافه شد، به دلیل آن که آثار مستند نقش مهم و اساسی در رشد فرهنگی دارند بخش سینما حقیقت یا همان مسابقه آثار بلند سینمایی مستند که بالای 70 دقیقه باشند و از 2 سال قبل به این طرف تولید شده باشند با موضوعات آزاد می توانند در این بخش حضور داشته باشند که ما در این بخش چندین دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین به برگزیدگان اهدا خواهیم نمود.

همچنین سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران نیز مثل گذشته اهدا خواهد شد و این جایزه بسیار مهم است چرا که سینماگران جایزه خود را از دست مردم می گیرند.

محمد خزایی و یزدان عشیری. عکس از همت خواهی -ایسناخزاعی در ادامه گفت: ما تغییراتی را در بخش تجلی اراده ملی (جوایز سازمان ها و نهاد ها) به وجود آوردیم. سالیان قبل تنها فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران در این بخش مورد داوری قرار می گرفتند اما ما امسال تمامی فیلم ها چه در بخش مسابقه چه بخش خارج از مسابقه و چه بخش فیلم های اول را مورد ارزیابی و داوری قرار خواهیم داد.

همچنین ما در جشنواره های گذشته شاهد بودیم که برخی از برگزیدگان تا سال ها بعد نمی توانند مبادرت به ساخت فیلم نمایند که امسال ما با تصویب شورای سیاست گذاری به تمامی کاندیداها و برگزیدگان بخش نگاه نو 50 درصد بودجه ساخت فیلم بعدی شان را خواهیم داد و این وجه تنها به کارگردان فیلم تعلق خواهد گرفت، همچنین در صورت تمایل سازنگان فیلم ها می توانند رایت فیلم های خود را به مبلغ 300 میلیون تومان به موسسه رسانه های تصویری بفروشند، این کارها تنها برای آن صورت گرفته است تا دغدغه فیلم سازان کم شود.

خزاعی افزود: در مورد بخش بین الملل جشنواره بسیاری افراد به ما پیشنهاد کردند که این بخش را تعطیل کنیم اما من در پاسخ به آن ها باید بگویم که در این سال ها سینمای ایران اگر اعتباری دارد تنها به خاطر همین بخش بین الملل جشنواره است که بسیار برای ما تأثیر گذار است، بنده به آقای اسفندیاری هم گفتم که شما به رسانه ها اطلاع رسانی نمی کنید و به همین دلیل این بخش از دید رسانه ها مهجور واقع شده است. بازار فیلم ما در آسیا بسیار معتبر است و فیلم ها با رقم های بسیار خوبی خریداری می شوند، تمامی این ها در حالی است که بسیاری از جشنواره های فیلم کشورهای همسایه مثل جشنواره فیلم دوبی ناچار شده اند بازار فیلم شان را ببندند. ما در شرایط تحریم فرهنگی هستیم و جشنواره های معتبر در دنیا بر علیه ما بیانیه صادر می کنند و می گویند اگر اثری در جشنواره فیلم ایران حضور داشته باشد نمی تواند در جشنواره های ما نمایش داده شود. به همین دلیل ما هم استراتژی خود را در بخش بین الملل عوض کردیم و دنبال آدم هایی هستیم که نظام فرهنگی و عقیدتی و مبنای تفکری شان با ما هم خوانی داشته باشد به همین دلیل در بخش بین الملل 4 رویکرد جدید تعریف کرده ایم که عبارتند از موضوعات ظلم ستیزی، عدالت خواهی، تروریسم و حقوق بشر و بیداری ملت ها، ما از تمامی فیلم سازان دعوت می کنیم تا بر اساس این موضوعات فیلم هایشان را برای ما بفرستند. در این بخش جوایزی همچون: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین بازیگر و بهترین دستاورد فنی و هنری به برگزیدگان اهدا خواهد شد همچنین جایزه ویژه ای با رویکرد بیداری اسلامی به برگزیدگان اهدا می گردد، بخش بین الملل جشنواره روز 16 بهمن ماه به کار خود پایان می دهد اما نمایش فیلم های این بخش تا 22 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

خزاعی در ادامه اظهار داشت:

مکان افتتاحیه و اختتامیه جشنواره از همین الآن مشخص است اما ما ترجیح می دهیم که در جلسه آینده آن ها را عنوان نماییم.

خزاعی با اشاره به مابقی فیلم های بخش بین الملل جشنواره گفت:

بخش دیگر جشنواره بین الملل فیلم های جلوه گاه شرق یا همان فیلم سازان آسیا است که تا کنون بیش از 180 فیلم به دست ما رسیده است و این نشان از آن دارد که این جشنواره جایگاه خود را در آسیا باز کرده است و ما در این بخش نیز جوایزی را به برگزیدگان اهدا می نماییم.

همچنین بخش ویژه کشورهای جهان اسلام نیز از امسال به بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر اضافه شده است که این بخش نیز چندین جایزه خواهد داشت، پس بنابراین ما می توانیم به این نتیجه برسیم که بخش بین الملل بر 3 قسمت تقسیم شده است: 1- فیلم های کل کشورها 2- فیلم های آسیا 3- فیلم های اعتقادی و اسلامی که باید عنوان کنیم چندین جایزه در این بخش حذف گردیده اما جوایزی همچون بیرق طلایی مصطفی عقاد با جایزه نقدی 8000 یورو و ققنوس طلایی با جایزه نقدی 5000 یورو همچنان در میان جوایز خواهد بود.

بخش دیگر جشنواره سی ام مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع رسانی است که در 4 بخش عکس، پوستر، گرافیک محیطی و تیزر و آنونس برگزار خواهد شد و فراخوان آن ظرف دو سه روز آینده روی سایت جشنواره خواهد رفت.

خزاعی در مورد مقررات جدید جشنواره فیلم فجر اعلام کرد:

ما سینماها را بر اساس زمان بندی مرتب می کنیم و شاهد کوچکترین تغییر در آن نخواهیم بود، سی ام آذر ماه آخرین مهلت ارسال فرم به دبیرخانه جشنواره است و از 5 دی ماه بازبینی آثار شروع خواهد شد، فیلم هایی که در این دوره از جشنواره فرم حضور پر کرده اند به هیچ عنوان حق خروج نخواهند داشت و اگر فیلمی سر تاریخ مقرر اش به اکران نرسد از کل برنامه های جشنواره حذف خواهد گردید و این ها همگی برای نظم جشنواره است و امیدواریم دست هایی از بالا به ما فشار نیاورند تا مجبور باشیم از خواسته هایمان عقب نشینی نماییم!

خزاعی سپس در مورد جلسات نقد و بررسی فیلم ها گفت:

جلسات نقد و بررسی فیلم ها جای گشودن عقده ها نیست و فیلم سازان نباید عقده هایشان را سر جشنواره خالی کنند. ما در نظر داریم با کمک انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران از افراد خبره و کارشناس برای رهبری جلسات دعوت به عمل آوریم.

سینمای رسانه همیشه مطرح بوده و هست و باید سینمایی مستقل باشد چرا که جایگاه رسانه بسیار محترم است و نباید فضایی ایجاد شود تا هرکسی بتواند وارد این سینما شود و من قول می دهم امسال سینمای رسانه های سینمایی مستقل باشد حالا چه در داخل شهر و چه در برج میلاد. چون هنوز مشخص نیست که کدامیک از این ها به رسانه ها تعلق خواهد گرفت. همچنین امسال مکان افتتاحیه و اختتامیه جایی جدا از سینمای رسانه ها در نظر گرفته شده تا اهالی رسانه بتوانند روزهای بیشتری به تماشای فیلم ها بنشینند. همچنین به دلیل درخواست تعدادی از دوستان از انجمن منتقدان سینمای ایران رسماً خواسته ایم تا از صدور کارت برای اعضای غیر فعال خود جداً پرهیز نمایند.

 

پرسش و پاسخ

 

سپس بسیاری از عکاسان، منتقدان و خبرنگاران پرسش های خود را با یزدان عشیری و محمد خزاعی در میان گذاشتند و عشیری و خزاعی با پاسخ های خود آن ها را به طور ضمنی راضی کردند.

یکی از عکاسان سینما با گلایه های شدید خود از بی نظمی های فراوان و توهین های آشکار به عکاسان سینما در سال قبل اشاره داشت و از محمد خزاعی خواست تا به وضعیت آن ها رسیدگی نماید که خزاعی در پاسخ گفت: آقای عشیری حتماً در این مورد تدابیری را اندیشیده اند!

همچنین یکی از خبرنگاران در مورد کیفیت بسیار پایین مراسم های افتتاحیه و اختتامیه جشنواره که مورد تمسخر میهمانان خارجی جشنواره قرار گرفته است و در مود این که اهالی رسانه نمی توانند در این مراسم حاضر باشند اما تمامی فروشندگان محله می توانند در آن حاضر باشند از خزاعی توضیح خواست که وی در پاسخ گفت:

ما در این زمینه محدودیت هایی داریم و متاسفانه اهالی رسانه همیشه در این زمینه مهجور واقع شده و جزو آخرین نفرات هستند و سهمیه محدودی به ایشان تعلق می گیرد.

یکی دیگر از خبرنگاران در مورد وجود 2 روابط عمومی و تداخل برنامه های آن ها سوال کرد و گفت: سال گذشته یک روابط عمومی در بنیاد سینمایی فارابی و یک روابط عمومی در موسسه جشنواره های فیلم مشغول به کار بودند که در نهایت به دلیل عدم برنامه ریزی با هم ادغام شده و به روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی منتقل شدند آیا فکر نمی کنید امسال نیز با وجود دو روابط عمومی چنین مشکلاتی پیش بیاید؟

خزاعی در پاسخ گفت: فارابی مشاور ما است و ما از نظرات آقای گودرزی استفاده می کنیم و برگزاری جشنواره بدون کمک های بنیاد سینمایی فارابی امکان ندارد و بزودی در نشست آتی اعلام خواهد شد که چه کارهایی بر عهده روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی و چه کارهایی بر عهده روابط عمومی آقای عشیری است.

همچنین یکی دیگر از خبرنگاران در مورد پایین آمدن ارزش جوایز جشنواره های ایرانی سوال کرد و گفت: متأسفانه در جشنواره ها همه جایزه می گیرند به عنوان نمونه در همین جشنواره فیلم کودک که چند روز قبل برگزار شد آقای میرعلایی اعلام کردند که به همه جایزه خواهند داد، حالا با این شرایط شما چه جوایزی برای برگزیدگان در نظر گرفته اید؟

خزاعی در پاسخ به این سوال گفت: هنوز چیزی قطعی نشده است.

در پایان خبرنگار سایت پرده سینما از یزدان عشیری در مورد تنگ نظری های روابط عمومی پیشین جشنواره در مورد صدور کارت برای اهالی رسانه های تخصصی به ویژه سایت های تخصصی سینمایی سؤال کرد و گفت: آیا شما هم مانند روابط عمومی سال های پیشین روزنامه ها و نشریات غیر تخصصی را در اولویت صدور کارت قرار می دهید و یا با توجه به تکنولوژی های روز دنیا سایت های تخصصی سینمایی را در اولویت دارید؟

عشیری در پاسخ گفت: قطعاً سایت های تخصصی سینمایی از اولویت های ما برای حضور در سینمای رسانه ها خواهند بود.

این نشست نسبتاً طولانی و صمیمانه در حالی به پایان رسید که سید احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در دقایق پایانی این نشست خود را به سالن اجتماعات رسانده بودند و به سخنان خزاعی و عشیری گوش سپرده بودند و باران نسبتاً تندی شروع به باریدن کرده بود.

 

عکس های گزارش: همت خواهی- ایسنا


 تاريخ ارسال: 1390/8/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ساسان:

جشنواره فیلم زجر دیگه چی هست که خط مشی هم داشته باشه.جوک ننویسید توروخدا

0+0-

سه‌شنبه 1 آذر 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.