پرده سینما

تندیس اسکار همشهری کین حراج می شود!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بار دیگر تندیس اسکار همشهری کین که چند دهه است در نظرخواهی های ده سالانه سایت اند ساوند به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما برگزیده می شود به حراج گذاشته می شود.

 

اورسن ولز و جوزف کاتن سر صحنه همشهری کینتنها جایزه اسکار فیلم سینمایی همشهری کین به کارگردانی اورسن ولز بار دیگر به حراج گذاشته می‌شود. همشهری کین یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود، اما تنها جایزه اسکار این فیلم هنوز بی‌خانمان است. 

جایزه‌ای که اورسن ولز و همکارش هرمن منکیه‌ویتس سال 1942 برای فیلمنامه همشهری کین دریافت کردند به اندازه شخصیت اصلی این فیلم گذشته‌ای پیچیده دارد.

تا مدت‌ها تصور می‌شد این جایزه گم شده است. تا اینکه سال 1994 یک فیلمبردار اهل لس آنجلس که زمانی با ولز کار می‌کرد، سعی کرد آن را به طور مخفیانه در حراجی سوثبی بفروشد. گویا ولز اسکار خود را به عنوان دستمزد به این فیلمبردار داده بود.

بئاتریس کوچکترین دختر ولز، همان زمان از سوثبی و آن فیلمبردار شکایت کرد و در نهایت اسکار را از آن‌ها گرفت، اما وقتی خودش سعی کرد آن را بفروشد، این بار آکادمی علوم و هنرهای سینمایی به پیروی از هدف دیرین خود در دور نگه داشتن اسکار از دنیای تجارت از او شکایت کرد.

آکادمی از 1950 برندگان اسکار را از فروش جوایز خود منع کرده، اما چون این جایزه پیش از سال 1950 اعطاء شده بود، دختر ولز توانست در دادگاه پیروز شود.

بئاتریس سال 2003 اسکار پدرش را به بنیاد داکس فروخت که یک تشکیلات غیرانتفاعی مستقر در لس آنجلس است. این بنیاد سال 2007 آن را به حراج گذاشت و آکادمی هم همان زمان اعلام کرد مانع فروش آن نمی‌شود.

اسکار ولز در حراجی سوثبی به فروش گذاشته شد، اما حتی به حداقل قیمت پیشنهادی نیز خریدار نداشت، در حالی که پیش از آن پیش‌بینی شده بود بین 800 هزار تا 1.2 میلیون دلار به فروش برسد.

اکنون قرار است این جایزه که بر اثر مرور زمان کمی کدر شده، روز 20 دسامبر (29 آذر) در حراجی نیت دی. ساندرز در لس آنجلس بار دیگر به حراج گذاشته شود. (فروشنده درخواست کرده هویتش فاش نشود) انتظار می‌رود اسکار ولز بین 600 هزار تا یک میلیون دلار فروخته شود.

اسکار ولز تازه‌ترین نمونه از یادگاری‌هایی است که اخیراً به حراج گذاشته شده‌اند. به تازگی یادگاری‌هایی از مریلین مونرو، الیزابت تیلور، مایکل جکسون، استیو مکویین و جادوگر شهر اوز فروخته شدند.

همشهری کین داستان چارلز فاستر کین سلطان مطبوعات و مردی شیفته قدرت با نقش‌آفرینی خود ولز است و گفته می‌شود بر مبنای زندگی ویلیام راندولف هرست غول مطبوعات آن زمان آمریکا ساخته شد.

هر چند فیلم ولز تنها یک جایزه آکادمی را از آن خود کرد، اما به اعتقاد خیلی‌ها یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینماست. ولز برای این فیلم نامزد جوایز بهترین کارگردان و بازیگر مرد هم بود. او زمان ساخت همشهری کین تنها 25 سال داشت. این فیلمساز آمریکایی سال 1985 درگذشت.

 

 

منبع: خبرآنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر /  12 دسامبر / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1390/9/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.