پرده سینما

دستور انحلال خانه سینما ازسوی وزارت ارشاد صادر شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

نامه انحلال خانه سینمادستور انحلال خانه سینما، طی نامه‌ای از سوی دبیر هیات رسیدگی به امور مراكز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ـ 13 دی ماه ـ به محمد مهدی عسگرپور ـ مدیرعامل خانه سینما ـ اعلام شد.

به گزارش ایسنا فرهاد توحیدی ـ رئیس هیات مدیره خانه سینما ـ با تایید این مطلب گفت: امروز صبح نامه‌ی انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد به ما تحویل داده شد‌.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر موضع خانه سینما در قبال این نامه، خاطرنشان كرد: هیات مدیره بعد از جمع‌بندی در این رابطه تصمیم‌گیری می‌كند.

در متنی كه با عنوان «دستور انحلال» به تشكل صنفی خانه سینما ارسال شده، آمده است: «نظر به مجموع بررسی‌های معموله و مداقه در اسناد و مدارك مربوطه و امعان نظر در مراحل ایجاد تشكل موسوم به «خانه سینما» بدینوسیله اعلام می‌دارد با توجه به عدم طی تشریفات قانونی مربوط به تاسیس موسسات فرهنگی و هنری و نیز اقدامات غیر قانونی بعدی، این تشكل و استمرار فعالیت‌های آن فاقد وجاهت قانونی است و مراتب جهت انحلالخانه سینما اعلام می‌گردد.

بدیهی است هر اقدامی خلاف مفاد این دستور و یا عدم توقف فعالیت ظرف 48 ساعت از تاریخ صدور، از مصادیق بارز ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحد‌های آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی كه بدون مجوز قانونی دائر شده و می‌شوند (مصوب 7 دی ماه 72 مجلس شورای اسلامی) بوده و موجب پیگرد قانونی است.»

این در حالی است كه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ـ13 دی ماه ـ در حاشیه‌ی یك مراسم رونمایی كتاب تاكید كرد: هنوز انحلال خانه‌ سینما به طور قطعی اعلام نشده است و باید منتظر بمانیم.

سید محمد حسینی خاطرنشان كرد: دفتر توسعه فعالیت‌ها و موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی نظر كامل خود را براساس بررسی‌های حقوقی در این باره اعلام می‌كند و نظر قطعی درباره‌ی انحلال خانه سینما طی این هفته اعلام خواهد شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: هنوز انحلال خانه‌ سینما به طور قطعی اعلام نشده است و باید منتظر بمانیم.

 

سید محمد حسینی درباره‌ی آخرین وضعیت خانه سینما گفت:‌ در شورای فرهنگ عمومی تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی نظیر حوزه علمیه قم‌، جهاددانشگاهی و تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های حقیقی و حقوقی حضور دارند و در جلسه‌ای كه در شورای فرهنگ عمومی درباره انحلال خانه سینما انجام شد براساس اساسنامه شورای فرهنگ عمومی اتفاق آرا شد كه خانه سینما به اساسنامه‌ای كه شورای فرهنگی برای آن تدوین كرده است توجه نشده است و مسائل عمده‌ای همانند انتخاب هیات مدیره چه به وسیله اعضا و باشد توجه‌ و برآن نظارت نشده است.

وی خاطرنشان كرد: بر این اساس شورای فرهنگ عمومی اعلام كرد كه خانه سینما وجاهت قانونی ندارد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی همچنین خبر داد:‌ دفتر توسعه فعالیت‌ها و موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی نظر كامل خود را براساس بررسی‌های حقوقی در این باره اعلام می‌كند و نظر قطعی درباره‌ی انحلال خانه سینما طی این هفته اعلام خواهد شد.

 

سیدمحمد بهشتی (عضو مؤسس خانه سینما) : انحلال خانه سینما از سوی ارشاد امکان‌پذیر نیست.

 

 

 

یکی از اعضاء هیئت مؤسس خانه سینمای ایران تاکید کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان انحلال تشکل صنفی سینماگران را ندارد.

سیدمحمد بهشتی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، ارتباط بین خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را چنین تشریح کرد:‌ «علت ارتباط وزارت ارشاد با خانه سینما این بود که از محل درآمد فروش فیلم‌های سینمایی درصدی کم می‌شد و این درصد در قانون بودجه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گرفت و وزارت ارشاد مؤظف یود این مبلغ را در اختیار خانه سینما قرار دهد.»

 او ادامه داد: «سیستم قانونی به این ترتیب بود و آن بودجه‌ای که در اختیار خانه سینما قرار می‌گرفت نتیجه فروش فیلم‌ها بود و در اختیار اهل سینما قرار می‌گرفت. از آنجا که طریق ارشاد این بودجه به خانه سینما می‌رسید، این بخش نقشی در نظارت بر نحوه هزینه کردن این پول داشت.»

بهشتی در مورد اشکالاتی که به شرایط کنونی خانه سینما وارد می‌شود، اظهار داشت: «شورای فرهنگ عمومی به عنوان ناظر بر اساسنامه خانه سینما تعیین شد. اتفاقاتی که الان افتاده به این اشاره دارد که برخی تغییرات در اساسنامه خانه سینما ایجاد شده و به تایید شورای فرهنگ عمومی نرسیده است.»

 او ادامه داد: «به دلیل تغییر اساسنامه خانه سینما نمی‌تواند منحل شود؛ یا بر اساس قوانین تعیین شده باید فرصتی داده شود تا تغییرات اساسنامه به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد یا در نهایت خانه سینما به اساسنامه‌ای باید اتکا کند که در سال 1366 در شورای فرهنگ عمومی تصویب شد. در هیچ یک از این شرایط امکان انحلال خانه سینما وجود ندارد.»

 بهشتی گفت:‌ »در سال 1366 بعد از تصویب اساسنامه خانه سینما در شورای فرهنگ عمومی، ما به عنوان هیئت مؤسس، هیئت مدیره نخستین را همان سال منصوب کردیم و پس از آن هیئت مدیره انتصابی شرایط عضوگیری را تعیین کرد و سپس مجمع عمومی برگزار شد و هیئت مدیره انتخاب تعیین شدند.»

عضو هیئت موسس خانه سینما شرایط انحلال این نهاد صنفی را چنین بیان کرد: «خانه سینما فقط براساس حکم دادگاه و یا نظر مجمع عمومی امکان انحلال دارد و شرایط دیگری برای انحلال آن از سوی هیچ بخش دیگری تعیین نشده است.»

 

 

اظهار نظر وکیل خانه سینما درباره نامه انحلال

 

در پی صدور نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر دستور انحلال خانه سینما  جمال خندان کوچکی مشاور حقوقی و وکیل خانه سینما  گفت: وزارت ارشاد در نامه خود به قانون ماده واحده مربوط به تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و فرهنگی که بدون مجوز قانونی دائر می شوند- استناد کرده و بیان نموده است خانه سینما تشریفات قانونی مربوط به تاسیس موسسات فرهنگی و هنری را طی ننموده است! در حالیکه

 

اولاً؛ فعالیت خانه سینما بدون مجوز قانونی نیست بلکه با دریافت مجوز قانونی از اداره ثبت شرکتهای قوه قضائیه و انتشار این مجوز در روزنامه رسمی کشور است. لذا اصولاً استناد به قانون یادشده در خصوص خانه سینما مصداق ندارد.

 

ثانیاً؛ مقامات وزارت ارشاد نیز مراتب موافقت خود با تشکیل مؤسسه غیر دولتی خانه سینما را پیش از این و به طور مکرر از جمله در سال 1369 و به موجب نامه شماره 1546-62  اعلام نموده اند.

 

ثالثاً؛ پس از ثبت قانونی تأسیس خانه سینما، هیأت وزیران نیز این ثبت قانونی را مورد شناسایی قرار داده و به طور مکرر در مصوبات خود برای خانه سینما حقوقی را تعیین نموده که این مصوبات به عنوان مقررات لازم الاتباع در روزنامه رسمی کشور نیز منتشر شده است که از جمله آنها مصوبه مورخ 20/3/1377 هیات وزیران در خصوص عضویت نمایندگان خانه سینما در شورای صدور پروانه فیلم سازی است. جالب توجه اینکه این موضوع به موجب پیشنهاد مورخ 13/12/1376 وزارت ارشاد مورد تصویب قرار گرفته است.

 

وکیل خانه سینما گفت همچنین وزارت ارشاد مطابق دادخواستی که اخیراً  به شعبه 37 دادگاه عمومی تهران تقدیم نموده است صرفاً به تغییرات به عمل آمده در اساسنامه خانه سینما مصوب 1387 اعتراض نموده و صراحتاً اساسنامه پیشین خانه سینما مصوب سال 1383 را به عنوان اساسنامه قانونی و لازم الاتباع خانه سینما اعلام و حتی مهر وزارت ارشاد را نیز بر آن منقوش نموده است.

خندان ادامه داد لذا محل بسی تأمل و تعجب است که پس از قریب 20 سال از تأسیس خانه سینما و تاییدیه مسئولین دوره های پیشین آن وزارتخانه و همچنین ذکر نام این مؤسسه در مصوبات هیات وزیران که عالیترین رکن اجرایی کشور است ،  هم اکنون مسئولین وزارت ارشاد تاسیس موسسه خانه سینما را بدون اخذ مجوز از مراجع قانونی اعلام نمایند.

مشاور حقوقی خانه سینما در خاتمه یادآور شد در هر صورت مطابق قوانین و مقررات جاری کشور و حتی مطابق مفاد قانون مورد استناد در نامه وزارت ارشاد و آئین نامه اجرایی آن، هرچند که مشمول خانه سینما  نمی شود، توقف فعالیت و انحلال خانه سینما جز با حکم مراجع صالح قضایی امکان پذیر نیست.


 تاريخ ارسال: 1390/10/13
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محسن:

واقعا جای تاسف دارد. هنرمندی که زیر چتر دولت باشه دیگه هنرمند نیست

0+0-

پنجشنبه 15 دي 1390



>>>شهروز قادری:

چی شد چرا بعد از این همه مدت الان تازه یادشان افتاد؟؟

0+0-

سه‌شنبه 13 دي 1390



>>>cinemagar:

ta paye jan baraye defae az khane cinema istadeim

0+0-

سه‌شنبه 13 دي 1390



>>>بهمن:

حبيب آقا خبر داري كه مدتهاست خانه سينما خودگردانه و ازجايي پول نمي گيره.به مادربزرگ تو روستا هم خبر بدين . عمرشون طولاني باد

0+0-

سه‌شنبه 13 دي 1390



>>>رضا خان:

من رسما دست برادری که حکمو صادر کرد می بو...ا به گرمی می فشارم! خیر ببینی برادر!

0+0-

سه‌شنبه 13 دي 1390



>>>افسانه:

متاسفم واقعا متاسفم

0+0-

سه‌شنبه 13 دي 1390



>>>حبيب آقا:

يادم رفت بگم اگه تونستيد رو پاي خودتون وايستيد هنر منديد والا اگه به مادر بزرگ منم كه تو روستا زندگي مي كنه پول دولتي و مفت بدن براي خودش يه پا مستند سازه !

0+0-

سه‌شنبه 13 دي 1390



>>>حبيب آقا:

واي چقدر دلم خنك شد ، واقعا" نمي تونم شاديمو پنهان كنم ...

0+0-

سه‌شنبه 13 دي 1390



>>>reza:

آدم نميدونه بخنده يا گريه كنه آخه كجاي دنيا صنوف رو دولت در موردشون تصميم گيري ميكنه چه برسه به اينكه صنوف را ببره زير چتره خودش اطمينان دارم اگر ترس از تحريم كامل جشنواره از سوي تمام صنوف نبود حكم را به راحتي ابلاغ ميكردند

0+0-

سه‌شنبه 13 دي 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.