پرده سینما

سید محمد حسینی: نمی‌خواهیم صنوف را دولتی كنیم

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در انحلال خانه سینما، بحث ما صرفاً حقوقی نیست بلكه اتفاقاتی هم به ویژه در دو جشن اخیر خانه سینما رخ داده كه مورد سؤال افراد متعهد و متدینی جامعه قرار گرفته كه این اتفاقات نشان می دهد، این جشن‌ها نه یك فعالیت صنفی بلكه سیاسی هستند.

 

سید محمد حسینی وزیر فرهگ و ارشاد اسلامی. عکس از ایسناشب گذشته ـ چهارشنبه 14 دی ماه ـ، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضو ر در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبكه دو سیما، درباره‌ی دلایل انحلال خانه سینما سخن گفت.

وزیر ارشاد درباره‌ی مهمترین دلایل انحلال خانه سینما توضیح داد: پیرامون انحلال، دو مسأله وجود داشت، نخست تغییرات ایجاد شده در اساسنامه كه در مقاطع مختلف مورد اعتراض ما بود و خود سینماگران نیز این موضوع را منعكس كرده بودند.

وی خاطرنشان كرد: باید بر اساس اساسنامه اولیه هر گونه تغییری را شورای فرهنگ عمومی تصویب كند اما این كار انجام نشده بود كه این تخلف آشكاری است كه خودشان نیز به آن اذعان دارند.

سید محمد حسینی یادآور شد:حتی اواخر سال گذشته یا اوایل امسال به آنها اعلام كردیم تا این موارد را اصلاح كنند، ولی با صراحت اعلام كردند كه ما مجمع عمومی داریم و خودمان تصمیم گیری می كنیم كه این موضوع از نظر ما غیر قانونی است.

وزیر ارشاد همچنین گفت: از ابتدای شكل‌گیری خانه سینما روال قانونی طی نشده است، یعنی در سال 1366 یك اساسنامه با 21 ماده تصویب شد و سپس در سال 1372 اساسنامه با 32 ماده ابلاغ شد كه اكنون به بیش از 50 ماده رسیده است.

وی خاطرنشان كرد: این در حالی است كه وقتی شورای فرهنگ عمومی چیزی را تصویب می كند آن را به شورای انقلاب فرهنگی ارجاع می دهد كه در این باره این روال طی نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این كه برخی از تغییرات اساسنامه خانه سینما، قابل توجه است، گفت : چگونگی شكل گیری هیأت مدیره یكی از مسایلی است كه تغییر كرده است. قبلاً قرار بر این بود كه اعضای صنف مشاركت كنند و رأی گیری انجام شود اما اكنون به نمایندگان صنف محدود شده و 29 نفر هیات مدیره را انتخاب می‌كنند.

حسینی با بیان اینكه، یكی از تغییرات بحث نظارتی است، ادامه داد: نباید اینگونه باشد كه یك جمعی در یك اتاق دربسته بنشیند و انتخابات برگزار كنند.‌ باید حتماً از دستگاهی بر آنها نظارت وجود داشته باشد.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان اش به بحث‌های ارزشی در سینما اشاره كرد و مطرح كرد: بحث رسیدن به سینمای مطلوب جمهوری اسلامی یا همسان بودن آثار سینمایی با شئونات فرهنگ و مبانی مقدس انقلاب اسلامی مورد بی‌توجهی قرار گرفته كه در پی آن برخی سینماگران گلایه‌مند هستند. حتی اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانو ن اساسی و دارا بودن تقوا و صلاحیت حرفه‌ای افراد حذف شده كه اینها جای سؤال جدی دارد.

عسگرپور و توحیدی در آخرین نشست رسانه ای خانه سینما. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینماسید محمد حسینی تاكید كرد: تشكیلات خانه سینما تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است اما اكنون می‌بینیم كم كم به حدی می‌رسند كه وقتی دستور انحلال خانه سینما می‌رسد، می گویند كه ما هیچ گونه ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم.

حسینی در پاسخ به اینكه، مسئولان خانه سینما معتقدند كه زیر نظر وزارت ارشاد مجوز نگرفته‌اند كه بخواهند به آ‌نها پاسخ دهند بلكه زیر نظر ثبت شر كت‌ها هستند پس این انحلال باید مراجع قضایی داشته باشد گفت: ثبت شركتها لا زم است. ولی به این معنی نیست كه به صدور مجوز نیازی نخواهد بود. زیرا در ثبت شركت‌ها كار محتوایی انجام نمی دهند به این ترتیب باید هم مجوز باشد و هم ثبت شركتها. در حال حاضر می بینیم كه برخی از صنف‌های سینمایی چهار گروه شده‌اند ودر این میان باید كسی به عنوان وصل الخطاب وجود داشته باشد.

او با اشاره به دفتر تحكیم وحدت یا انجمن صنفی روزنامه‌نگاران كه به جای كار صنفی كار سیاسی انجام می دادند گفت: گاهی اوقات فعالیتها به اسم صنف و به كام یک عده خاص انجام می‌شود به همین دلیل باید دستگاهی برای نظارت وجود داشته باشد.

در ادامه این سؤال از سوی مجری برنامه مطرح شد كه پس از چندین بار تغییر، اساسنامه در وزارت ارشاد بازبینی شده پس چگونه مُهر تایید به آ‌ن زده شده است كه حسینی با اشاره به این كه دقت لازم نبوده گفت: حداقل در دولت نهم به این مسأله اعتراض شد. به این ترتیب كه معاونت سینمایی در تاریخ هشتم تیرماه 1388 در نامه ای به ریاست اداره ثبت شركتها و موسسات به چگونگی این تغییرات بدون اطلاع و مجوز معترض شد.

وزیر ارشاد تصریح كرد: ممكن است یك تخلفی سالهای سا ل صورت بگیرد، ولی وقتی مشخص شد باید به آن پرداخته شود و نمی توانیم بگویم مرور زمان یك كار غیرقا نونی را قانونی می‌كند.

وی تصریح كرد: اكنون بیش از دو سال است كه در این مساله همراهی كردیم و تلاش كردیم كه رسانه‌ای نشود. اما آ‌نها می گویند مجمع عمومی بالاترین ركن است و حاضر به تمكین در مقابل قانون نیستند.

حسینی با تاكید بر اینكه بحث ما درباره‌ی خانه سینما صرفا حقوقی نیست،گفت: اتفاقاتی هم در كشور رخ داد كه افراد متدین و متعهد جامعه سوال می كردند كه چرا نسبت به این قضایا واكنش نشان نمی دهید؟‌ برای نمونه در جشن سال گذشته و امسال خانه سینما، افرادی دعوت شدند و بیاناتی مطرح شد، نمادهایی به كار رفته شد و تجلیل‌هایی از كسانی كه در خارج از كشور هستند انجام شد كه مواضع‌شان علیه نظام جمهوری اسلامی، كاملا روشن است كه اینها جای تردید بوجود آورد.

عسگرپور و توحیدی در آخرین نشست رسانه ای خانه سنما. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمااو ادامه داد: این گونه جشن‌ها (خانه سینما) بیانگر این است كه این فعالیت‌ها صنفی نیست بلكه یك فعالیت سیاسی است. این كه افرادی كه از معاندین و مخالفین نظام جمهوری اسلامی حمایت می كنند و برایشان كف زده می شود، مشخص است كه چه جهت‌گیریهای وجود دا رد.

وزیر ارشاد در عین حال گفت:البته من به حوادث سال 1388 و موضع‌گیری افراد اشاره نمی‌كنم زیرا به هر حال نظام جمهوری اسلامی آنقدر سعه صدر دارد كه بر روی تک تک مسائل نمی‌خواهد دست بگذارد، ولی در چند ماه ا خیر وقتی برخی از مستندسازان كه با بی بی سی همكاری می كردند دستگیر شدند اینها سریع اطلاعیه دادند و حمایت كردند، ولی بعد وقتی دیدند حركت ناپسندی انجام شده و هیچ توجیهی ندارند، عدول كردند.

وی تصریح كرد:اینگونه موضع‌گیری‌های سیاسی از حالت صنفی خارج شده است.‌ اما آ‌نها می گویند ما 5 هزار عضو داریم و حامی همه آنها هستیم. در حالی كه در طول 20 ـ 30 سال گذشته مشكلات زیادی وجود داشته است. اكنون هم اگر خدماتی ارائه می شود از سوی صندوق حمایت از هنرمندان است و بیمه تامین اجتماعی، بیمه تكمیلی و طرح تكریم سالمندان را از سوی وزارت ارشاد دنبال كردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این گفت وگو در پاسخ به این كه آیا طبق اساسنامه باید نماینده‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد در خانه سینما حضور داشته باشد گفت: اینها به تدریج نقش و زارتخانه را حذف كرده‌اند. البته خودشان معتقدند كه باید دست كم یك ناظر مالی وجود داشته باشد. همچنین درباره نحوه انتخاب چه اشكالی داشت اگر نظارت انجام می‌شد، زیرا آنجا كه حساب پاك است از محاسبه چه باک است.

وی اظهار كرد: نكته دیگری كه باید به آ‌ن توجه شود این است كه در اساسنامه اولیه آمده اعضا باید انتخاب كنند. به طور مثال اكنون در هیأت نظارت و مطبوعات یک نماینده از مدیران مسئول مطبوعات در تالار وحدت وقتی تما م مدیران مسئول نشریات كل كشور جمع می‌شوند و فردی را انتخاب می‌كنند،حضور دارد اما درباره خانه سینما این مساله تغییر داده شده و می گویند نمایندگان اصناف حضور خواهند داشت.

حسینی در پاسخ به این كه به هر حال استدال این است كه نمایندگان سینماگران در 29 صنف وجود دارند گفت:‌به هر حال این مساله به یك حلقه بسته محدود می شود و در این جمع محدود خیلی اتفاقات ممكن است بی‌افتد و لابی‌هایی صورت بگیرد. اما بحث ما این است كه اگر می خواهند تغییراتی را انجام دهند باید به شورای عمومی ارائه می‌دادند تا تصویب می شد و سپس ا جرا می كردند ولی خودسرانه تغییر دادن و آ‌ن را عملیاتی كردن كه مبنای قانونی ندارد.

سید محمد حسیی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. عکس از ایسناوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این كه وكیل حقوقی خانه سینما معتقد است وزارت ارشاد اهرمی برای انحلال نیست و باید منتظر دادگاه باشیم گفت: در مجلس شورای اسلامی ماده واحده‌ای با عنوان قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آمو زشی و تحقیقاتی و فرهنگی كه بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده‌اند وجود دارد كه سال 1372 تصویب شده است. اكنون نیز اگر چه آ‌نها به دلیل ثبت شركتها خود را قانونی می دانند، ولی باید بگویم ثبت شركت‌ها لازم است ولی كافی نیست. باید دستگاه مربوطه نیز مجوز خود را صادر كند. در حال حاضر نیز پس از صدور دستو ر انحلال، اگر واكنشی نشان ندادند و گفتند توجهی نمی‌كنیم حكم كلاه برداری محسوب می‌شود و در صورت شكایت وزارتخانه مربوط تحت تعقیب قانونی خواهند بود.

سید محمد حسینی در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این كه با انحلال خانه سینما تكلیف اصناف سینمایی چه می‌شود؟ اظهار كرد:‌ ما با صنف‌های سینمایی همكاری خوبی داریم و خود را در خدمت آنها می‌دانیم. قصد نداریم كه همه چیز را از طریق دو لت انجام دهیم واین مساله كه تصدی‌ گری را به خودشان واگذار كنیم، یك اصل است. اكنون هم ا گر وارد قضیه شدیم به دلیل یك تخلف قانونی است كه صورت گرفته است.

وی درباره این كه این صنوف سینمایی زیر نظر كدام بخش فعالیت خواهند كرد گفت: معاونت سینمایی با آ‌نها در ارتباط است ولی به طور كلی به این مسأله فكر كرده‌ایم و برای این كه همه چیز شفاف باشد،‌ لایحه نظام صنفی سینمایی آ‌ماده شده و مرا حل نهایی خود را طی می كند. البته بعداً براساس اساسنامه اولیه انتخابات باید برگزار شود ولی هیات مدیره فعلی وجاهت قانونی ندارد، به همین دلیل ما ناچار هستیم در یك دوره انتقالی، مرحله موقتی را داشته باشیم.

وزیر ارشاد در عین حال گفت: قطعا در سازمان سینمایی به بحث صنوف می‌پردازیم. ولی اكنون برخی نگرانی‌هایی را برخی شبكه‌های خارجی مانند صدای آمریكا و بی بی سی بوجود آورده‌اند و به این قضیه دامن می‌زنند و آ‌درس غلط می دهند كه مثلاً تكلیف صنف‌ها چه می‌شود، در حالی كه آنها كار خود را می‌كنند و ما به جد حامی آنها هستیم.

او با اشاره به این كه اكنون بیش از گذشته به سینماگران و هنرهای دیگر توجه می شود بیان كرد:‌بحث ما این است كه باید كل جامعه سینمایی در نظر گرفته شوند نه این كه عده‌ای خاص نور چشمی باشند و از امتیازات خاصی برخوردار باشند. بنابراین با توجه به شعار «‌عدالت»‌ باید كل امكانات بین تمام هنرمندان در بخشهای مختلف در تما م كشور تقسیم شود. درا ین زمینه حتی اعلام كرده‌ایم كه در اعزام گروه‌های هنری به خارج از كشور، استانها ، شهرستانها و شهرهای مرزی باید در اولویت باشند.

حسینی در پاسخ به این كه تعدد راس هرم‌های موجود در بحث سینما مانند معاونت سینمایی، شورای عالی سینما، خانه سینما و سازمان سینمایی به مسائل ممكن است دامن بزنند، گفت:‌ما به سمتی می‌رویم كه انسجام بیشتری ایجاد شود. اكنون جایگاه سینما را به سمتی پیش می‌بریم كه ارتقا یابد. در حالی كه برخی از وزا رتخانه‌ها در حال ادغام هستند ولی سینمایی كه در حد معاونت بود به سا زمان تبدیل می‌شود. همچنین در این باره شورای عالی سینما با حضور رییس جمهور شكل گرفته است و این مساله به این جهت بود كه از اختیارات دولت به شورا اعطا شود نه این كه اختیارات وزا رت فرهنگ گرفته شود.

او گفت: شورای عالی سینما كار اجرایی انجام نمی دهد بنابراین ‌در نخسیتن جلسه شو رای عالی سینما قر ار شد معاونت سینمایی ا رتقا یابد و سازمان سینمایی تشكیل شود . در حال حاضر نیز در را بطه با این كه صنوف چه وضعیتی خواهند داشت، لا یحه‌ای تنظیم شده و جایگاه و نحوه تعامل آ‌نها كاملاًمشخص است.

سید محمد حسینی با اشاره به زمان تشكیل سازمان سینمایی گفت:درباره زمان تشكیل سازمان سینمایی نیز گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آ‌ید كه به تاخیر می افتد. ما منتظر اعتبار قابل توجهی بودیم كه رییس جمهور گفتند به سازمان سینمایی اختصاص یابد و امیدوارم به مباركی ایام دهه فجر این كار را انجام دهیم كه این خود در ارتقای كیفیت فیلم‌های سینمایی تاثیرگذار خواهد بود.

حسینی با بیا ن اینكه كسانی كه خود را از قدیم، قیم سینما می دانستند با وجود این همه كمبود در سینما چه كار شاخصی انجام دادند كه اكنون در این دوره ا ین چنین هجمه می كنند گفتَ: از ابتدا منفی گرایی وجود داشت و عده‌ای در مسا یل مختلف تشكیك می‌كردند. در حالی كه در این دوره برای او لین بار همه مدیرانی كه فعالیت می كنند سینمایی هستند. با این حال از روز اول عده‌ای مخالفت كردند زیرا اهداف سیاسی و اغراض دیگری وجود داشت و ما نیز می خواستیم سعه صدر وجود داشته باشد. بنابراین خیلی از مسایل را مطرح نمی كنیم.

وزیر ارشاد با ا شاره به این كه عده‌ای بحث دولتی شدن صنوف سینمایی را مطرح می كنند اظهار كرد:‌این اصناف جنبه صنفی بودن خود را حفظ خواهند كرد و ما نمی خواهیم آ‌ن ها دو لتی شوند. اما باید تعامل منطقی با دستگاه دولتی وجود داشته باشد. نكته دیگر این كه آقایانی كه دو لتی شدن را مطرح می‌كنند ببینند كه بنیانگذاران خا نه سینما چه كسانی هستند َآنها خودشان مدیرا ن ارشد و معاونان وزارت ارشاد بوده‌اند حتی سه نفر اصلی خانه سینما زما نی از دست اندركاران معاونت سینمایی بوده‌اند.

او گفت:‌ما بر این باور هستیم كه این چند هزار نفر (عضو خانه سینما) مشاركت واقعی ندارند، بنابراین صنفها به جای خودشان هستند ولی یك حلقه اتصالی هم باید وجود داشته باشد.

سید محمد حسینی در باره این كه عده‌ای معتقدند در آستانه سی‌امین جشنواره فیلم فجر وزارت ارشاد نباید نسبت به انحلال خانه سینما اقدام می كرد بیان كرد: جشنواره فجر را در شرایط مختلف برگزار كردیم وحتی در سال 88 كه عده‌ای آ‌ن را تحریم كردند و مواضعی نیز داشتند نیز به خوبی برگزار شد. جشنواره فیلم فجر فراتر از این حرفها است. هر چند ما تاكید داریم همه اهالی سینما حضو ر فعال دا شته باشند و خودشان هم می دانند كه این بحث فراملی است به همین دلیل تأكید می كنم هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

وی در پایان گفت: یك طرح جامع اشتغال و كارآفرینی فرهنگی برای نخستین بار طراحی شده است كه در حوزه سینما حدود 13 هزار و 604 فرصت شغلی پیشنهاد شده است و امیدوارم حما یت‌های لازم صورت گیرد كه در طول سال برای افراد در همه بخشهای هنری یك كار دائم وجود داشته باشد.

در ابتدای این برنامه از سوی مجری برنامه اعلام شد كه از رییس هیأت مدیره خانه سینما دعوت شده كه در این برنامه حضور داشته باشد اما به دلیل یک قرار از پیش تعیین شده نتوانست در این برنامه حاضر شود.

سپس گزارشی درباره خانه سینما با اظها نظرهای غلامعلی حداد عادل، سجادپور و علی اكبری پخش شد.

 

منبع: ایسنا


 تاريخ ارسال: 1390/10/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.