پرده سینما

همه چیز درباره بازیگران جشنواره‌ی سی‌ام فیلم فجر

سعید مهرپور

 

 

 

 

 

 

 

پل چوبیهمایون ارشادی با شش فیلم، سحر قریشی با پنج فیلم، حمید فرخ‌نژاد، محمد‌رضا شریفی‌نیا و آتیلا پسیانی با چهار فیلم و گوهرخیراندیش، نیکی کریمی و مهناز افشار هر کدام با سه فیلم، پرکارترین بازیگران مرد و زن سی‌امین جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شوند.

 در حالی که تا شروع سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 17 روز باقی‌مانده، با مروری بر فیلم‌های حاضر در بخش‌های مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، مسابقه فیلم‌های اول (نگاه نو) و فیلم‌های خارج از مسابقه (آیینه سینمای ایران) می‌توان گفت در بخش پرکارترین بازیگر مرد «همایون ارشادی» با شش فیلم، «حمید فرخ‌نژاد»، «محمد‌رضا شریفی‌نیا» و «آتیلا پسیانی» با چهار فیلم و در بخش پرکارترین بازیگر زن، «سحر قریشی» با پنج فیلم و «گوهر خیراندیش»، «نیکی کریمی» و «مهناز افشار» هر کدام با سه فیلم در سی‌امین جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

 

الف) بازیگران مرد

 

بنابراین گزارش، «همایون ارشادی» با 6 فیلم و «حمید فرخ‌نژاد»، «محمدرضا شریفی‌نیا» و «آتیلا پسیانی» هر کدام با چهار فیلم پرکارترین بازیگران مرد جشنواره سی‌ام به شمار می‌آیند.

فرخ‌نژاد که باید در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره ارزیابی شود، امسال با فیلم‌های «گشت‌ ارشاد» (سعید سهیلی)، «روزهای زندگی» (پرویز شیخ‌طادی)، «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی) و «دوباره با من» (روزبه حیدری) حضور دارد.

فرخ‌نژاد سال گذشته با فیلم سینمایی «سفر سرخ» در مقام کارگردان حضور یافت و امسال با این چهار فیلم در نقش‌های متفاوتی ظاهر می‌شود.

«محمدرضا شریفی‌نیا» دیگر بازیگر پرکار جشنواره فجر محسوب می‌شود. او امسال با فیلم‌های «خودزنی» (احمد کاوری)، «پیشونی سفید» (سید جواد هاشمی)، «قلاده‌های طلا» (ابوالقاسم طالبی) و «گیرنده» (مهرداد غفارزاده) در جشنواره حضور دارد، البته با این تفاوت که نقش‌های او کوتاه‌تر از فرخ‌نژاد است و او را باید در بخش بازیگر مکمل مرد گنجاند.

همچنین «آتیلا پسیانی» با فیلم‌های «پل‌چوبی» (مهدی کرم‌پور)، «تلفن همراه

رئیس جمهور» (علی عطشانی)، «زندگی خصوصی» (محمدحسین فرح بخش) و «یه عاشقانه ساده» (سامان مقدم) به جشنواره می‌آید.

نکته قابل توجه دیگر در مورد بازیگران مرد، ایفای نقش «همایون ارشادی» در 6 فیلم است که به دلیل بازی‌های کوتاه ارشادی در فیلم‌ها، می‌بایست نام وی در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد به حساب آورده شود.

ارشادی امسال با 6 فیلم «ملکه» (محمد علی باشه‌آهنگر)، «نارنجی‌پوش» (داریوش مهرجویی)، «چک» (کاظم راست‌گفتار)، «بی‌خداحافظی» (احمد امینی)، «یک سطر واقعیت» (علی وزیریان) و «یه عاشقانه ساده» (سامان مقدم) حضور دارد.

از جمله بازیگرانی مردی که با سه فیلم در جشنواره سی‌ام فیلم فجر حضور دارند هم می‌توان به «حامد بهداد»، «صابر ابر»، «امین حیایی»، «فرهاد آئیش»، «نیما شاهرخ‌شاهی»، «مصطفی زمانی»، «افشین هاشمی»، «فرهاد اصلانی» و «هدایت هاشمی» اشاره کرد.

بهداد که سال گذشته با فیلم «جرم» توانست جایزه بهترین نقش مکمل مرد را از آن خود کند، امسال با فیلم‌های «بیتابی ‌بیتا» (مهرداد فرید)، ‌«بیداری» (فرزاد موتمن) و «نارنجی‌پوش» (داریوش مهرجویی) حضور دارد.

«صابر ابر» هم که سال گذشته نمایش متفاوتی با فیلم سینمایی «اینجا بدون من» (بهرام توکلی) داشت، امسال با فیلم‌های «برف روی کاج‌ها» (پیمان معادی)، «بوسیدن روی ماه» (همایون اسعدیان) و «پذیرایی ساده» (مانی حقیقی) متفاوت پا به جشنواره می‌گذارد.

همچنین «فرهاد آئیش» بعد از سال‌ها دوری از جشنواره فیلم فجر، امسال با فیلم‌های «چک» (کاظم راست‌گفتار)، «بچگیتو فراموش نکن» (جلال فاطمی) و «یه عاشقانه ساده» (سامان مقدم) به ایفای نقش پرداخته است.

«امین حیایی» هم امسال قرار است با فیلم‌های «پیشونی سفید» (سید جواد هاشمی)، «خودزنی» (احمد کاوری) و «قلاده‌های طلا» (ابوالقاسم طالبی) در سه فیلم متفاوت با سه ژانر متفاوت در جشنواره سی‌ام فجر ظاهر شود.

شاهرخ‌شاهی هم امسال با فیلم‌های «خودزنی» (احمد کاوری)، «گیرنده» (مهرداد غفارزاده) و «تلفن همراه رئیس جمهور» (علی عطشانی) به جشنواره سی‌ام پا می‌گذارد.

«هدایت هاشمی» که سال گذشته با «یه حبه قند» (رضا میرکریمی) و «گلچهره» (وحید موسائیان) به جشنواره بیست و نهم فیلم فجر آمده بود، امسال قرار است با فیلم‌هایی چون  «شیر تو شیر» (ابراهیم فروزش)، «آزمایشگاه» (حمید امجد) و «میگرن» (مانلی شجاعی‌فرد) به جشنواره سی‌ام فیلم فجر بیاید.

همچنین «مصطفی زمانی» نیز با فیلم‌های «من همسرش هستم» (مصطفی شایسته)، «ملکه» (محمد‌علی باشه‌آهنگر) و «یه عاشقانه ساده» (سامان مقدم) در جشنواره سی‌ام فیلم فجر حضور دارد.

«فرهاد اصلانی» هم که سال گذشته با نقش یک روحانی در «یه حبه قند» حضور داشت، امسال با فیلم‌های «خرس» (خسرو معصومی)، «زندگی خصوصی» (محمد‌حسین فرح‌بخش) و «پل چوبی» (مهدی کرم‌پور) به جشنواره فیلم فجر می‌آید.

همچنین «افشین هاشمی» که سال گذشته او را با نقشی متفاوت در «گلچهره» (وحید موسائیان) دیدیم، امسال قرار است با فیلم‌های «بی‌خداحافظی» (احمد امینی)، «میگرن» (مانلی شجاعی‌فرد) و «آزمایشگاه» (حمید امجد) به جشنواره فیلم فجر بیاید.

 

برپایه این گزارش، در میان بازیگرانی که دو فیلم در جشنواره فجر دارند، اسامی «مهدی هاشمی»، «پرویز پرستویی»، «رضا کیانیان»، «احمد مهران‌فر»، «بابک حمیدیان»، «رضا عطاران»، «اکبر عبدی»، «میلاد کی‌مرام»، «مهران رجبی»، «احمد نجفی» و «هومن برق‌نورد»، «شهاب حسینی»، «رضا رویگری» و «حمید‌رضا پگاه» دیده می‌شود. 

«مهدی هاشمی» که سال گذشته توانست سیمرغ بلورین بهترین مرد جشنواره را برای فیلم‌های «آلزایمر» و «آقا یوسف» از آن خود کند، امسال با فیلم‌های «ضد گلوله» (مصطفی کیایی) و «تلفن همراه رئیس جمهور» (علی عطشانی) در جشنواره حضور دارد.

 همچنین «پرویز پرستویی» که سال گذشته با «سیزده ۵۹» (سامان سالور) دوباره درخشید، امسال قرار است با فیلم‌های «من و زیبا» (فریدون حسن‌پور) و «خرس» (خسرو معصومی) حضوری متفاوت در جشنواره فیلم فجر داشته باشد.

«احمد مهران‌فر» هم که سال گذشته با فیلم «اسب حیوان نجیبی است» (عبدالرضا کاهانی) در جشنواره حضور داشت، امسال با فیلم‌های «بی‌خود و بی‌جهت» (عبدالرضا کاهانی) و «یه عاشقانه ساده» (سامان مقدم) به جشنواره می‌آید.

همچنین «بابک حمیدیان» با دو فیلم «پنهان» (مهدی رحمانی) و ‌«بغض» (رضا درمیشیان) در جشنواره حضور دارد.

«رضا عطاران» هم که سال گذشته با «اسب حیوان نجیبی است» (عبدالرضا کاهانی) و «اخلاقتو خوب کن» (مسعود اطیابی) نمایشی متفاوت داشت، امسال با فیلم‌های «رضا هرگز نمی‌خوابد» - که خود کارگردانی آن را به عهده دارد - و فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» (عبدالرضا کاهانی) در جشنواره حضور خواهد داشت.

همچنین «اکبر عبدی» کمدین قدیمی سینمای ایران با فیلم‌های «رضا هرگز نمی‌خوابد» (رضا عطاران) و «تلفن همراه رئیس جمهور» (علی عطشانی) در سی‌امین فجر حضور دارد.

«رضا ناجی» نیز با فیلم‌های «من و زیبا» (فریدون حسن‌پور) و «یک سطر واقعیت» (علی وزیریان) در جشنواره حضور می‌یابد.

«میلاد کی‌مرام» و «هومن برق‌نورد» هم امسال در دو فیلم مشترک «ملکه» (محمد علی باشه‌آهنگر) و «اینجا شهر دیگری است» (احمد‌رضا گرشاسبی) حضور می‌یابند.

«مهران رجبی» هم با دو فیلم «دوازده صندلی» (اسماعیل براری» و «بچگیتو فراموش نکن» (جلال فاطمی) در جشنواره حضور دارد.

«رضا کیانیان» هم امسال با دو فیلم «آزمایشگاه» (حمید امجد) و «میگرن» (مانلی شجاعی‌فرد»‌پا به سی‌امین فجر می‌گذارد.

احمد نجفی هم با دو فیلم «فیلادلفی» (سیدمجتبی اسدی‌پور و اسماعیل رحیم‌زاده) و «دوازده صندلی» (اسماعیل براری) به سی‌امین جشنواره فیلم فجر می‌آید.

همچنین شهاب حسینی امسال با دو فیلم «من و زیبا» (فریدون حسن‌پور) و «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» (منوچهر هادی) به جشنواره می‌آید.

حمید رضا پگاه هم امسال با فیلم‌های «قلاده‌های طلا» (ابوالقاسم طالبی) و «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» به جشنواره می‌آید.

همچنین «رضا رویگری» نیز با فیلم‌های «شور شیرین» (جواد اردکانی) و «تنها صداست که می‌ماند» (سعید چاری) حضور دارد.

 

برپایه این گزارش، در میان بازیگران مرد سی‌امین جشنواره فیلم فجر که تنها در یک فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند، می‌توان به «جمشید مشایخی» (چک)،‌ «سعید راد» (گیرنده)، «فریبرز عرب‌نیا» (پنهان)، «مهران مدیری» (پل چوبی)،‌ «علیرضا خمسه» (سلام بر فرشتگان)، «حسین یاری» (یک سطر واقعیت)، «داود رشیدی» (اکباتان)، «سعید پورصمیمی»‌ (بوسیدن روی ماه)،‌«محمد‌رضا فروتن» (بی‌خداحافظی)، «پژمان بازغی» (اینجا شهر دیگری است)، «رامبد جوان» (آزمایشگاه)، «بهرام رادان» (پل چوبی)، «خداداد عزیزی» (رضا هرگز نمی‌خوابد) و ... اشاره کرد.

 

ب) بازیگران زن

 

پل چوبیدر بخش پرکارترین بازیگر زن سی‌امین جشنواره فیلم فجر نام چهره جدیدی به چشم می‌خورد. «سحر قریشی» امسال با پنج فیلم «محرمانه تهران» (مهدی فیوضی)، «گشت ارشاد» (سعید سهیلی)، «دوباره با هم» (روزبه حیدری)، «اکباتان» (مهرشاد کارخانی) و «همه چی آرومه» (مصطفی منصوریار) در سی‌امین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. البته مشخص نیست قریشی در این فیلم‌ها در نقش‌های کوتاه ظاهر شده یا نقش‌های بلند ولی به هر حال حضور او در این پنج فیلم نوید فصل جدیدی از حضور او در سینمای ایران را می‌دهد.

در این بخش «گوهر خیراندیش»، «مهناز افشار» و «نیکی کریمی» هم هر‌کدام با سه فیلم در جشنواره حضور دارند.

«گوهر خیراندیش» امسال با سه فیلم «میگرن» (مانلی‌شجاعی‌فر)، «پیشونی سفید» (سید جواد هاشمی) و «روئیدن در باد» (رهبر قنبری) به جشنواره می‌آید.

«مهناز افشار» که سال گذشته توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را برای فیلم «سعادت‌آباد» (مازیار میری) از آن خود کند، امسال با فیلم‌های «برف روی کاج‌ها» (مانی حقیقی)، «پل چوبی» (مهدی کرم‌پور) و «یه عاشقانه ساده» (سامان مقدم) در جشنواره حضور دارد.

همچنین «نیکی کریمی» که سال گذشته با «سوت پایان» به عنوان کارگردان و بازیگر در جشنواره حضور داشت، امسال با فیلم‌های «بیداری» (فرزاد موتمن)، «تلفن همراه رئیس جمهور» (علی عطشانی)، «من همسرش هستم» (مصطفی شایسته) در سه ژانر مختلف به جشنواره سی‌ام فجر می‌آید.

 

بر پایه این گزارش، در میان بازیگران زن که با دو فیلم در جشنواره حضور دارند می‌توان به «ویشکا آسایش»، «مهراوه شریفی‌نیا»، «هانیه توسلی»، «شیرین یزدان‌بخش»، «میترا حجار»، «باران کوثری»، «مریلا زارعی»، «لیلا حاتمی»، «لعیا زنگنه»، «پانته‌آ بهرام»، «پریوش نظریه» و «هنگامه قاضیانی» اشاره کرد.

بنابراین گزارش، «ویشکا آسایش» که سال گذشته با فیلم «ورود آقایان ممنوع» (رامبد جوان) توانست سیمرغ بلورین بهترین نقش اول جشنواره را از آن خود کند، امسال با فیلم‌های «برف روی کاج‌ها» (پیمان معادی) و  «رضا هرگز نمی‌خوابد» (رضا عطاران) پا به جشنواره می‌گذارد.

«هنگامه قاضیانی» هم امسال با دو فیلم «میگرن» (مانلی شجاعی‌فرد) و «روزهای زندگی» (پرویز شیخ‌طادی) به جشنواره می‌آید.

همچنین «مریلا زارعی» نیز در دو فیلم «رضا هرگز نمی‌خوابد» (رضا عطاران) و «خرس» (خسرو معصومی) حضوری متفاوت دارد.

«شیرین یزدان‌بخش» نیز با فیلم‌های «بوسیدن روی ماه» (همایون اسعدیان) و «برف روی کاج‌ها» (پیمان معادی) به جشنواره فیلم فجر می‌آید.

«باران کوثری» هم که سال گذشته در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» نمایشی متفاوت داشت، امسال قرار است با فیلم‌های «بغض» (رضا درمیشیان) و «آزمایشگاه» (حمید امجد) نمایشی متفاوت داشته باشد.

همچنین «میترا حجار» که سال گذشته با فیلم «خاک و آتش» با گریمی متفاوت ظاهر شد، امسال با دو فیلم «نارنجی پوش» (داریوش مهرجویی) و «من همسرش هستم» (مصطفی شایسته) پا به سی‌امین جشنواره فیلم فجر می‌گذارد.

«شقایق فراهانی» هم پس دوری از جشنواره، امسال با دو فیلم «بی‌خداحافظی» (احمد امینی) و «بیداری» (فرزاد موتمن) حضور دارد.

«نیلوفر خوش‌خلق» نیز امسال با دو فیلم «پیشونی سفید» (سید جواد هاشمی) و  «قلاده‌های طلا» (ابوالقاسم طالبی) حضور می‌یابد.

«پریوش نظریه» هم قرار است امسال با فیلم‌های «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی) و «اینجا شهر دیگری است» (احمد رضا گرشاسبی) به جشنواره فیلم فجر بیاید.

«پانته‌آ بهرام» که سال گذشته فقط صدایش را در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» شنیدیم، امسال با دو فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» (عبدالرضا کاهانی) و «میگرن» (مانلی شجاعی‌فرد) حضور دارد.

همچنین «لیلا حاتمی» که سال گذشته نمایش متفاوتی با «سعادت‌آباد» داشت، امسال با دو فیلم «نارنجی‌پوش» (داریوش مهرجویی) و «پله آخر» (علی مصفا) در جشنواره حضور دارد.

همچنین «لعیا زنگنه» پس از چند سال دوری از سینما قرار است امسال با دو فیلم «خودزنی» (احمد کاوری) و «زندگی خصوصی» (حسین فرح‌بخش) حضور پیدا کند.

«مهراوه شریفی‌نیا» نیز با دو فیلم «یه عاشقانه ساده» (سامان مقدم) و «یک سطر واقعیت» (علی وزیریان) به جشنواره فیلم فجر می‌آید.

همچنین «هانیه توسلی» با دو فیلم «مادر پاییزی» (سیروس رنجبر) و «زندگی خصوصی» (محمد حسین فرح‌بخش) پا به جشنواره فیلم فجر می‌گذارد.

«هدیه تهرانی» نیز امسال با دو فیلم «پل چوبی» (مهدی‌کرم‌پور) و «یک روز دیگر» (حسن فتحی) به جشنواره می‌آید.

«آناهیتا نعمتی» نیز با فیلم‌های «پنهان» (مهدی رحمانی) و «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» (منوچهر هادی) به جشنواره فیلم فجر می‌آید.

«ماه‌چهره خلیلی» نیز امسال با فیلم‌های «شور شیرین» (جواد اردکانی) و «سلام بر فرشتگان» (فرزاد اژدری) در جشنواره حضور دارد.

در میان بازیگران یک فیلم در جشنواره سی‌ام می‌توان به «نگار جواهریان» (بی‌خود و بی‌جهت)، «بیتا فرهی» (در انتظار معجزه)، «مهتاب کرامتی» (یکی می‌خواد باهات حرف بزنه)، «نیوشا ضیغمی» (گشت ارشاد) و ... اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، با توجه به حضور بازیگران مختلف مرد و زن و تنوع بازی‌ آن‌ها در نقش‌های مختلف، باید منتظر ماند و دید چه کسانی جوایز بازیگری سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به منزل می‌برند.

منبع: فارس


 تاريخ ارسال: 1390/10/25
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مهدی:

خوب

0+0-

يكشنبه 25 دي 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.