پرده سینما

پنجاه ‌و پنجمین جایزه‌ بین‌المللی برای «جدایی نادر از سیمین»

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

سینمای ایران در سال 1390 و تا زمان تنظیم این گزارش، 176 جایزه در خارج از ایران گرفته که سهم فیلم جدایی نادر از سیمین به‌تنهایی 55 جایزه بوده است.

 

پیمان معادی و سارینا فرهادی در جدایی نادر از سیمینمراسم اعطای نهمین دوره‌ی جوایز «انجمن بین‌المللی دوستداران سینما» دوم اسفندماه برگزار شد و فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه، بهترین فیلم خارجی و بهترین مجموعه‌ی بازیگران را گرفت.

 

به گزارش ایسنا، فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته‌ی اصغر فرهادی با نامزد شدن در 10 رشته، سرآمد فیلم‌های این دوره از جوایزه «انجمن بین‌المللی دوستداران سینما» شد.

این انجمن در سال 2003 میلادی تشکیل شده و بیش از 80 روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه، مورخ سینما و دست‌اندرکار حرفه‌ای سینما در آن عضویت دارند. این افراد در طول سال در جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی در پنج قاره‌ی جهان حضور می‌یابند و بهترین‌های سینمای دنیا را انتخاب می‌کنند.

در بخش بهترین فیلم 11 اثر به‌عنوان نامزد انتخاب شدند که جدایی نادر از سیمین و کپی برابر اصل ساخته‌ی عباس کیارستمی در فهرست دیده می‌شوند. از دیگر فیلم‌های نامزد این بخش می‌توان به درخت زندگی، مالیخولیا، هوگو، رانندگی، رازهای لیسبون و آخر هفته اشاره كرد.

پنج کارگردان نامزد این جایزه شامل عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، ترنس مالیک، رائول روییز و نیکلاس ویندینگ رفن بودند و در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان 10 فیلم از جمله کپی برابر اصل و جدایی نادر از سیمین قرار دارند.

در بخش بهترین بازیگر مرد، پیمان معادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین در کنار تام کولن و کریس نیو برای فیلم آخر هفته، مایکل فاسبندر برای شرم و مایکل شنون برای فیلم پناه بگیر انتخاب شدند.

در بخش بهترین بازیگر زن، ساره بیات برای جدایی نادر از سیمین ژولیت بینوش برای کپی برابر اصل در کنار الیزابت اولن، آنا پاکین و یون کونگ ـ هی رقابت كرد.

در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد، شهاب حسینی در فیلم جدایی نادر از سیمین در کنار براد پیت، کریستوفر پلامر، آلبرت بروکس و میشل لونسدال رقابت کردند.

در بخش بهترین بازیگر مکمل زن هم لیلا حاتمی برای جدایی نادر از سیمین در کنار جسیکا چستین (دو فیلم درخت زندگی و پناه بگیر)، کری مولیگان و جی اسمیت ـ کمرون قرار داشتند.

هنرمنددر بخش فیلمنامه، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، وودی آلن، کنت لونرگان و اندرو های و در بخش فیلم‌نامه‌ی اقتباسی نیز حسین امینی برای فیلم‌نامه‌ی رانندگی با چهار فیلم دیگر رقابت كردند.

هایده صفی‌یاری هم در میان پنج نامزد جایزه‌ی بهترین تدوین حضور داشت و مجموعه‌ی بازیگران جدایی نادر از سیمین هم در جمع شش فیلم نامزد بهترین مجموعه بازیگران انتخاب شد.

اصغر فرهادی پس از ترنس مالیک، در بخش جایزه‌ی بهترین کارگردان، پیمان معادی در بخش بهترین بازیگر مرد پس از تام کولن بازیگر فیلم آخر هفته، شهاب حسینی در بخش جایزه‌ی بازیگر مکمل مرد پس از براد پیت در فیلم درخت زندگی قرار گرفتند. فیلم‌های درخت زندگی و اسرار لیسبون به ترتیب به‌عنوان فیلم‌های دوم و سوم «انجمن دوستداران سینما» انتخاب شدند.

فیلم کپی برابر اصل ساخته‌ی عباس کیارستمی در جایگاه چهارم فیلم‌های برگزیده‌ی این انجمن قرار گرفت و در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، پس از جدایی نادر از سیمین و اسرار لیسبون به‌عنوان فیلم سوم انتخاب شد. ژولیت بینوش هم در جایزه‌ی بهترین بازیگر زن، به‌دنبال آنا پاکین در فیلم مارگارت قرار گرفت.

«انجمن بین‌المللی دوستداران سینما» سوم بهمن‌ماه فهرست نامزدهای نهمین دوره جوایز خود را اعلام کرد.

سینمای ایران در سال 1390 و تا زمان تنظیم این گزارش، 176 جایزه در خارج از ایران گرفته که سهم فیلم جدایی نادر از سیمین به‌تنهایی 55 جایزه بوده است.


 تاريخ ارسال: 1390/12/6
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>احسان راد مرد:

درود بر اصغر فرهادي ، افتخار سينماي ايران٠

0+0-

يكشنبه 7 اسفند 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.