پرده سینما

تبریک افراد و گروه‌های مختلف به اصغر فرهادی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گروهی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی و انجمن‌های صنفی موفقیت فیلم جدایی نادر از سیمین در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار را تبریک گفتند.

اصغر فرهادی در مراسم اسکار 2012به گزارش خبرآنلاین، سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور پیشین کشورمان با ارسال پیامی این موفقیت را به اصغر فرهادی و همکارانش تبریک گفت.

 

متن پیام سید محمد خاتمی رئیس بنیاد گفت‌و‌گوی تمدن‌ها بدین شرح است:

«به نام خدا

هنرمند گرانقدر جناب آقای اصغر فرهادی

موفقیت چشمگیرتان را در پرآوازه‌ترین حادثه و مراسم سینمایی که نشانگر شایستگی‌های شما و هنرمندان عزیز و همکاران ارجمندتان در فیلم جدایی نادر از سیمین است صمیمانه تبریک می‌گویم.

اقبال مردمی در ایران و اهتمام جشنواره‌های گوناگون و صاحب نظران معتبر در سراسر جهان، پیش از این نیز توانمندی و جایگاه والای سینمای اندیشمند و صاحب سبک ایران را به خوبی نشان داده است و آنان که به ایران و به آیین و فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دلبستگی دارند و احترام می‌گذارند، توفیق بزرگ شما را بار دیگر ارج می‌نهند.

این حادثه را باید نشانه‌ای روشن بر آن دانست که هنر به طور عام و سینما به طور خاص از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند در جهان نا‌امن، جنگ زده و پر از تبعیض و ناروایی و خودکامگی، موجب نزدیکی دل‌ها و چیرگی انسانیت و محبت بر خشونت شود و گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را به جای تنش و درگیری بنشاند.»

 

همچنین محمدرضا تابش، سیداحمد میرعلایی، محمد خراعی، علیرضا سجادپور، امیر اسفندیاری، انجمن سینمای جوان و انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئا‌تر در اظهارنظرها یا پیام‌های جداگانه دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به فرهادی تبریک گفتند که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

 

محمدرضا تابش، دبیرکل فراکسیون خط امام (ره) مجلس و نماینده مردم اردکان

 

اصغر فرهادی شادی را امروز به مردم ایران هدیه کرد و ایرانیان به دور از هر گونه تعارفات و جناح بندی‌ها، احساس غرور می‌کنند. سینمای نجیب ایران توانسته از تمام قله‌های سینمایی، تحفه‌ای برای ملت ایران بیاورد. بی‌شک «اسکار» تنها رویدادی نیست که درخشش هنرمندان ایرانی در آن را باید قدر دانست بلکه بدلیل توجه چشمگیر افکار عمومی جهان، هماوردی است که حضور قدرتمندانه فیلم‌های ایرانی در آن و کسب موفقیت‌های ممتاز، فرهنگ و هنر بالنده ایرانی را بیش از پیش متجلی می‌سازد.

صبح امروز شادی ملت ایران با نگاه هنرمندانه اصغر فرهادی به زندگی ایرانی که در آن به ظاهر «جدایی» و در باطن ریشه‌های دور شدن از همدیگر را روایت می‌کرد، گره خورد. نگاه هنرمندانه‌ای که نماینده متواضع سینمای نجیب ایران در این روزهای پرتلاطم جهانی دارد، نشان از فرهیختگی جامعه هنر ایران و همگامی و همراهی آنان با زندگی ساده ایرانی است. زندگی که در آن عشق به نور، مهر به میهن و روایت متوازن از زندگی مردم عادی با نگاه به خصوصیات ملی، قومی و مذهبی که جامعه جهانی نیز آنرا درک می‌کند، نشان داد که گفتگوی میان فرهنگ‌ها تنها بدست صاحبان کرسی‌های سیاست امکان‌پذیر نیست. جایی که سیاست می‌ایستد، هنر راه گفت‌وگو می‌گشاید.

 

حرکتی که سینمای ایران سال‌ها پیش آغاز کرده است، بدست توانای فرزند دیگری از خیل هنرمندان ایرانی به ثمر رسیده است. با عشق و امید، این رویداد خجسته را نخست به سینماگران ایرانی که در برابر تمام ناملایمات و بی‌مهری‌ها، لب گزیده و چشم انتظار موفقیت همکارشان بودند تبریک می‌گویم و سپس برای اصغر فرهادی به عنوان خالق تن‌ها  «جدایی» که به شهد شیرینی می‌زند، تهنیت عرض می‌نمایم.

امیدوارم به دور از همه جدل‌های سیاسی، مسئولان فرهنگی، خود به این باور برسند که با سینمای ابران مهربان‌تر باشند.

 

سیداحمد میرعلایی، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی

 

اصغر فرهادیجدایی نادر از سیمین اثر ارزشمندی در سینمای ایران بود که ابتدا در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مطرح شد و به نوعی با دریافت جایزه از فجر، حرکت افتخار آمیز خود را در سینمای دنیا آغاز کرد و دنیا را تحت الشعاع قرار داد.

جدایی نادر از سیمین طی فرآیندی کار‌شناسی شده توسط جمعی از سینماگران کشور که بنیاد سینمایی فارابی آن‌ها را گرد هم آورده بود، به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد و ثابت کرد که نماینده‌ای شایسته برای سینمای کشور است و مرزهای تازه‌ای را در مقابل سینمای ایران گشود، کسب خرس طلایی برلین، گلدن گلوب، جایزه سینمایی سزار و در ‌‌نهایت اسکار در کنار فروش چشمگیرجهانی، نشان دهنده حضور درخشان این فیلم شایسته در سینمای جهان است.

 

محمد خزاعی، دبیر جشنواره فیلم فجر

 

اصغر فرهادی که خود فرزند سینمای ایران اسلامی است و فرزند همین خاک با تمدن، افتخاری دیگر را برای سینمای ایران به ارمغان آورد، تا مردم این سرزمین، بار دیگر در فضای غبارآلود و سیاست‌زده جهان، بدرخشند و نام کشورشان بر بلندای رویداد فرهنگی جهان به صدا در بیاید.

 

علیرضا سجادپور، مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی

 

- تبریک می‌گویم به جامعه سینمای ایران، چرا که این جایزه متعلق به همه سینمای ایران است. این بهترین و پرسروصدا‌ترین جایزه‌ای است که به فیلمی از ایران تعلق می‌گیرد که با معیارهای جدید تولید شده و خوشبختانه در این فیلم هیچ خبری از سیاه نمایی و مفاهیمی که مخدوش کننده هویت ملی باشد، نیست. فیلمی از ایران در سطح جهان مطرح شده که در جشنواره‌های داخلی جایزه گرفته و با ذائقه مخاطب داخلی همراه بوده. به نظرم این مسئله می‌تواند پالس مثبتی باشد که غرب برای ایران فرستاده است.

- مقاومت مردم ایران در برابر تحریمهای همه جانبه‌ای که دول غربی به ایران تحمیل کرده‌اند اصلیترین اثرش این بود که آن‌ها در برای خواسته‌های به حق ایرانیان عقب نشینی کرده و اسکار بهترین فیلم خارجی را به یک اثر ارزنده ایرانی می‌دهند.

- امیدوارم تاثیر مثبت جایزه اسکار به بازاریابی جهانی ایران وارد شود و زمینه‌ای فراهم شود برای تولید محصولات مشترک مابین ایران و کشورهای صاحب سینمای دنیا. خوشحالم اثری که منطبق با شرایط روز سینمای ایران تولید شده و در آن از سیاه نمایی خبری نیست در بازارهای جهانی موفق بوده است و به اسکار رسیده است.

- نمی‌شود این مسئله را انکار کرد که اسکار ماهیت سیاسی هم دارد اما امسال خوشبختانه حتی دشمنی‌های سیاسی نسبت به ایران و ایرانی هم جواب نداد و اسکار به جدایی نادر از سیمین رسید.

- فرهادی بسیار حساب شده سخنانش را بر زبان آورد و در اسکار حرف‌های خوبی زد. باز هم خرسندم که به عنوان نماینده‌ای از سینمای ایران توانست گفتاری دقیق بر زبان آورد.

 

امیر اسفندیاری، مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی

 

حداقل کسانی که در این مدت با سیاسی جلوه دادن موفقیت‌های جدایی نادر از سیمین می‌خواستند آن را تحت تاثیر قرار دهند به صحبت‌هایی که راجع به این فیلم در دنیا می‌شود نگاه کنند. استقبال از این فیلم نشان می‌دهد فیلمی بوده که توانسته جای خودش را در همه جا باز کند و مضمون جهانی داشته باشد.

الان در تمام رسانه‌ها اولین نام ایران است و سینمای ایران با این اتفاق گرچه مطرح بوده است اما مجددا این نگاه تقویت می‌شود و توجه بیشتری به سینمای کشورمان خواهد شد.

 

انجمن سینمای جوان

 

اصغر فرهادی به مانند بسیاری از بزرگان سینمای امروز ایران فیلم‌سازی را از انجمن سینمای جوانان ایران و از دفتر اصفهان آغاز کرد. وی در سال 1365 به عنوان هنرجو وارد انجمن سینمای جوانان شد. سه فیلم کوتاه دنیای دیوار‌ها، رادیو و ماجراهای آقای فیلمساز حاصل دوران تحصیل و بعد‌ها، همکاری او با دفتر اصفهان است. فرهادی همچنین فیلم‌نامه‌هایش را طی سال‌های 70 تا 71 در بولتن داخلی انجمن به چاپ می‌رساند. وی امروز بر بلندای قله‌های سینمای جهان، به همراه بزرگان تاریخ سینما ایستاده است. افتخاری بزرگ برای ملت، فرهنگ و سینمای ایران.

 

انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئا‌تر

 

خبرهای دم سحر‌، معمولا خبرهای خوبی نیستند؛ ‌ اما این بار اصغر فرهادی قاعده شوم خبرهای سحرگاهی را بر هم زد و در نخستین ساعات بامداد هشتم اسفند یک هزار و سیصد و نود خورشیدی‌، هدیه‌ای به هموطنانش داد که در ذهن تاریخی اهل این سرزمین همواره خواهد درخشید؛ از او سپاسگزاریم و از درگاه یزدان بخشاینده طلب آن داریم که این توفیق موجب تداوم فعالیت‌های هنری او در سرزمین مادری‌اش شود. ایران و ایرانی همواره سرافراز باد.»

 

واکنش آیدین آغداشلو به اسکار «جدایی نادر از سیمین»

 

آیدین آغداشلو، نقاش، گرافیست، و سینماشناس برجسته، به مناسبت اهدای اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به جدایی نادر از سیمین، در پیامی در سایت سینماگرند، به اصغر فرهادی گفت:

 

«خیلی خوشحالم که خوشحالی شما را می بینم آقای فرهادی. شما را انسانی جدی، با فیلمهایی جدی دریافتم و به همین دلیل به شدت مورد احترام بنده اید. انسانی متعهد به سینمای آبرومند، که تعداد هنرمندانی چون شما در ایران و دنیا چندان زیاد نیست. بحث نگاه و سلیقه شخصی من به فیلم جدایی... بحث دیگری است، اما شرافت و ذهنیت تصویر، نگاهِ سالم و نگران، و تعهد شما را همچنان می ستایم.»

 

مهناز افشار

 

اصغر فرهادیمهناز افشار بازیگر سینما و تئاتر در پیامی این موفقیت را به اصغر فرهادی و تیم جدایی نادر از سیمین تبریک گفت. متن پیام افشار به شرح زیر است:

 

«شما مست نگشتید و از آن باده نخوردید.. چه دانید.. چه دانید که ما در چه شکاریم... در این خاک در این خاک در این مزرعه پاک... به جز مهر به جز عشق دگر بذر نکاریم.

 

تبریک به آقای اصغر فرهادی و همه عوامل فیلم «جدایی نادر از سیمین».

 

امشب (دوشنبه شب) اجرای نمایش «آمدیم نبودید رفتیم» به کارگردانی رضا حداد را تقدیم به آقای فرهادی کردیم. اسکار مبارک شما و همه ایران و سینمای پرهیاهوی ایران باشد. به امید اینکه خودمان هم یاد بگیریم این صلح و مهری را که شما پیام آورش بودید.»

 

حبیب رضایی، بازیگر سینما و تئاتر

 

صبحگاه 8اسفند، زمین برای ثانیه‌ای به اندازه میلیون‌ها ایرانی که ازسرشوق و شعف، به هوا پریدنند، سبک شد. این زمین بینوا که از این همه اضطراب و نا‌امنی روحی و التهاب ما ایرانی‌ها، سنگین می‌چرخد، فرصتی به اندازه یک هوراااا از ته دل پیدا کرد که بار خود را‌‌ رها کند و این‌بار «سبکی تحمل پذیر هستی» را تجربه کند.

این‌بار باز فرزندی خلف از تبار هنر، آن هم عرصه جهانی سینما، پیش‌قراول شد تا بی‌تسلیم، صلح‌خواهی ملتش را با افتخار نوید دهد و تاریخ پراعتبار، روح رئوف و فرهنگ بی‌بدیل «مردم سرزمینش» را با سلامی گرم هدیه کند به همه ذهن‌های کدر و قلب‌های تیره‌ای که جز در آشوب روزگار، اموراتشان گویا، به سامان نمی‌شود.

اصغر فرهادی عزیزمان، که عضوی است گرانبها برای اهالی خانه و خانواده سینما، با «جدائی»‌اش، ملتی رادر نگاه جهان از تهمت‌ها و تعاریف تاریک ناثوابی که نثارش می‌شود، جدا کرد و در بلند‌ترین نقطه فرهنگی جهان (دست کم با داشتن دو نیم میلیارد ببیننده و به طبع برد رسانه‌ای گسترده‌اش) ایستاد و حرف دل ملتش را با زبان دل به چشم گوش همگان رساند.

 

رفیقان. زنده باشید و امن. همین

 

مریلا زارعی بازیگر سینما و تئاتر

 

مریلا زارعی در این زمینه یادداشتی در اختیار خبرگزاری سینمای ایران قرار داد که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

 

«امروز چقدر مهر گرفتیم و چقدر با تمام وجود مهربانی خانواده سینما را لمس کردیم. همه با پیام های خود دلگرممان کردند.

دلگرممان کردند که همچنان از اهالی فرهنگشان انتظار دارند که آنچنان که شایسته نام ایران و ایرانی است در عرصه های فرهنگی جهان بدرخشند و با زبان بی بدیل هنر فریاد کنند که همانا هنر نزد ایرانیان نیز هست.

در زمانه‌ای که دشمن به هر بهانه‌ای در حال تخطئه تمدن غنی و اصیلمان است؛ چه گواراست این توفیق و چه دلپذیر است خرسندی حاصل از این پیروزی.

هر چند که در ادامه شاهد فصلی نوین در درخشش سینمای‌مان در عرصه جهان خواهیم بود اما خوب است که با خود این را تکرار کنیم که برای مبارزه با دشمن چه سلاحی کوبنده‌تر از علم و ادب و هنر.

آن‌قدر تواضع کردیم و آن‌قدر هنرمندان‌مان را نادیده گرفتیم و در حواشی غرق شدیم؛ که سیصدها؛ ساخته شد. آن‌قدر از سرمایه هامان غافل شدیم و بی مهری کردیم که نه تنها از دست‌شان دادیم بلکه با تصاویر غیر منتظره نیز مواجه شدیم...»

 

محمدحسین لطیفی، کارگردان

 

شادی‌ات را شادمانه با تو سهیم می‌شویم که نام بلند ایرانیان را در فرهنگ و ادب، در این روزهای پرتلاطم جهان بلند‌آوازه کردی.

 

مصطفی دنیزلی، سرمربی تیم پرسپولیس

 

دنیزلی در حاشیه تمرین روز دوشنبه تیم پرسپولیس، گفت: «واقعا به ایران اسکار دادند؟! خیلی اتفاق مهمی است. به مردم ایران تبریک می‌گم. فکر می‌کنم الان مردم شما از این اتفاق شاد هستند.

 

جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران و بازیکن تیم اوساسونا:

واقعا مسرور شدم از اینکه فرهادی را برد. انتظارش را می‌کشیدم. دوست دارم گل لالیگا را تقدیم کنم.

 

مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران

 

من مسافرت بودم و مراسم اسکار را ندیدم. صبح دوشنبه وقتی شنیدم خوشحال شدم. هم به فرهادی و هم به جامعه سینمایی تبریک می‌گویم.

 

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

 

تداوم موفقیت‌های فیلمساز پیشرو کشورمان، اصغر فرهادی هر ایرانی وطن‌دوستی را به وجد می‌آورد، به وی‍ژه اعضای جامعه منتقدان سینمایی ایران را. «جدایی نادر از سیمین» نخستین جوایز خود را از جشنواره فیلم فجر، مخاطبان ایرانی و منتقدان سینمایی ایران دریافت کرد. فرهادی برای مردم کشورش فیلم ساخت و پس از آن مخاطب بین‌المللی یافت.

این درست‌ترین مسیری است که سینمای ملی و هویتمند ایران برای جهانی شدن باید طی کند. انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران که نخستین جایزه داخلی بهترین فیلم را به «جدایی نادر از سیمین» اهدا کرده است، به اصغر فرهادی، یکایک دست‌اندرکاران این فیلم و مردم فرهنگ‌دوست ایران تبریک و شادباش می‌گوید.

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با ابراز خرسندی از آنکه جامعه جهانی سینما بر شایستگی‌های انکار ناپذیرنماینده سینمای ایران صحه گذاشته است، اظهار امیدواری می‌کند با این موفقیت بزرگ، سینمای شرافتمند ایران بیش از پیش قله‌های افتخار را درنوردد.

سپاسگزاریم از هوشمندی اصغر فرهادی که از فرهنگ غنی و کهن ایران گفت و موجب شد نام کشورمان ایران از دریچه‌ باشکوه فرهنگ به زبان ‌آید و حالا منتظریم به استقبال اصغر فرهادی برویم و او شادی این موفقیت را رودررو با مردم سرزمینش تقسیم کند؛ مردمى که به همه‌ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام مى‌گذارند و از دشمنى کردن و کینه ورزیدن بیزارند.

 

شفیع آقامحمدیان، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 

 موفقیت بین المللی و کسب جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان برای آقای اصغر فرهادی کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین»، حلقه‌ای طلایی از زنجیره بلند افتخارات هنرمندان این مرز و بوم است. این موفقیت ارزشمند را به گروه تولید این فیلم و جامعه سینماگران کشورمان و همچنین به تمامی علاقه‌مندان هنر هفتم تبریک می‌‏گویم.

 

مجید مجیدی

 

مجید مجیدی با انتشار پیامی به بهانه توفیق اصغر فرهادی در مراسم اسکار تأکید کرد: امید است این دست‌آورد بزرگ هنری را پاس بداریم و به آن به‌عنوان یک اتفاق ملی نگاه کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر در متن این پیام آمده است:

 

برگزیده شدن فیلم جدایی نادر از سیمین در مراسم اسکار را که به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان برنده جایزه شده است، اولاً به اصغر فرهادی و همه عوامل فیلم و سپس به اهالی سینمای ایران تبریک می‌گویم. امید است این دست‌آورد بزرگ هنری را پاس بداریم و به آن به‌عنوان یک اتفاق ملی نگاه کنیم.

یک اثر، چه در حوزه علمی و چه هنری، وقتی جهانی می‌شود، دیگر از قالب فردی خارج و به‌عنوان یک کلیت دیده می‌شود که آن هم نام عزیز کشور اسلامی ایران است.

 ضمناً نباید فراموش کنیم که این فیلم اتفاقاً جزو فیلم‌های معدودی بود که ابتدا در جشنواره فیلم فجر درخشید و برنده 5 سیمرغ بلورین شد و با مخاطب داخلی ارتباط گسترده‌ای پیدا کرد و سپس در محافل جهانی نیز درخشید. این خود، دست‌آوردی بزرگ برای سینمای ملی است.

 

استاد محمود فرشچیان

 

استاد محمود فرشچیان در پیامی موفقیت فیلم اصغر فرهادی در جوایز اسکار 84 را تبریک گفت.

به گزارش خبرآنلاین، متن این پیام به شرح ذیل است:

«هوالمصور

هنرمند نام‌آور آقای اصغر فرهادی

با سلام و آرزوی توفیق روزافزون برای آن جناب، کسب موفقیت بزرگ فیلم جدایی نادر از سیمین که افتخارآفرینی و گشودن پنجره باشکوهی دیگر برای فرهنگ و تمدن غنی و ماندگار کشور عزیزمان ایران به سراسر گیتی است را خدمت ملت شریف، بزرگ و فرهنگ‌ساز ایران، شما و تمام دست‌اندر کاران و همکاران جناب عالی در تولید این اثر تبریک گفته و امید است پیوسته قرین توفیق و سرافرازی باشید.»


 تاريخ ارسال: 1390/12/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.