پرده سینما

جنجال در اکران نوروز ۱۳۹۱

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعتراض به فیلم های اکران نوروز 1391اکران نوروز 91 که از همان اول جنجال ساز شده بود، همزمان با اکران فیلم ها وارد مرحله جدیدی از جنجال شده است. بعد از اعلام فهرستی از فیلم ها که سینمادارها باید از میان آنها فیلم های نوروز را انتخاب می کردند (و صدای خیلی ها را درآورد که دولت دارد در اکران دخالت می کند) سرانجام پنج فیلم خصوصی، قلاده های طلا، انتهای خیابان هشتم، فیتیله و ماه پیشونی و گشت ارشاد برای اکران نوروزی انتخاب شدند.

قلاده های طلا که سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و حتی اکران اش در جشنواره هم با حرف و حدیث روبرو شد، با 28 سینما اکران اش را آغاز کرد. ولی در روز دوم خبرگزاری فارس خبری را در خروجی اش گذاشت که اعلام کرده بود «برخی گروه ها درتلاش برای فشار وارد کردن به وزارت ارشاد و معاونت سینمایی برای جلوگیری از نمایش عمومی این فیلم به ویژه در پایتخت و توقیف موقت آن به بهانه های واهی هستند. این افراد در تلاش اند تا با کمک گرفتن از افراد صاحب نفوذ در دولت، از اکران این فیلم در ایام تعطیلات نوروزی و  رکورد شکنی احتمالی سیاسی ترین فیلم تاریخ ایران جلوگیری به عمل آورند.»

هرچند که تا الان خبری از توقیف فیلم به گوش نرسیده است ولی این احتمال وجود دارد که فیلم طی روزهای آتی با مشکل اکران روبرو شود.

از طرف دیگه انصار حزب الله بیانه ای در سایت یالثارات الحسین منتشر کرده بود که از امت حزب الله خواسته بود در اعتراض به دو فیلم گشت ارشاد و زندگی خصوصی پنج شنبه 27 اسفند ماه رأس ساعت 13.30مقابل وزارت ارشاد تجمع کنند! آنها در بیانیه نوشته بودند: «انصارحزب الله تهران در اعتراض به بی‌مسئولیتی برخی مسئولان وزارت ارشاد در صدور مجوز نمایش به دو فیلم ضداخلاقی و ضدارزشی تجمع اعتراضی برگزار می کند»

اعتراض به اکران نوروز 1391پس از انتشار این بیانیه محمدحسین فرح بخش، سعید سهیلی و علیرضا سجادپور  به آن واکنش نشان دادند. محمدحسین فرحبخش اظهار داشت: فیلم سینمایی خصوصی از دولت جمهوری اسلامی ایران پروانه گرفته و براساس قانون این پروانه به آن داده شده است. وی ادامه با انتقاد از بیانیه انصار حزب‌الله، نسبت به افرادی که از قانون جلو‌تر می‌روند انتقاد کرد و گفت: این عده بدون اجازه می‌خواهند دست به تظاهرات بزنند، در حالی که می‌توانستند مقالات انتقادی درباره این فیلم یا هر فیلم دیگری بنویسند و دیدگاه خود را مطرح کنند.

کارگردان فیلم خصوصی با تأکید مجدد بر این که مسئولان سینمایی به این فیلم مجوز داده‌اند، گفت: این فیلم مجوز قانونی دارد و این شلوغ بازی‌ها و مخالفت‌ها - که خط و ربط خاص خود را دارد و اعتقادی نیست- برای نظام حاشیه می‌سازد و من آن را جدی نمی‌گیرم. او در انتها گفت: من این افراد را به خدا واگذار می‌کنم!

از آن طرف علیرضا سجادپور نیز در واکنش به این بیانیه گفت: این اقدام پایه و اساسی ندارد و توسط افراد شناخته شده، تایید نشده است. این یک جنگ روانی است که از سوی افراد نا‌شناس انجام شده و باید بگویم در کشور همه چیز از طریق قانون صورت می‌گیرد و نظری نسبت به این امر ندارم.

سعید سهیلی کارگردان فیلم گشت ارشاد نیز در پاسخ به این بیانیه که فیلم او را ضد ارزش و سوء استفاده از لباس مقدس بسیج نامیده بودند در گفتگو با «سینما گرند» گفت:اگر شما  اعضای انصار حزب ا... هستید من خود انصار حزب ا... هستم. اینگونه تجمعات دهن کجی به مردم و نظام است. با من شوخی نکنید که بد خواهید دید!

جنجال در اکران نوروز 1391سهیلی در ادامه گفت دلیل خشم بسیاری از این افراد از گشت ارشاد را این می داند که او در این فیلم متحجرین و ریاکاران را مورد حمله قرار داده است: «من در گشت ارشاد همین آدمها را نشانه گرفتم و بهشان تاختم و لابد همین مورد عصبانی شان کرده است. انگشت انتقادم در گشت ارشاد رو کسانی بوده که برخلاف ادعاهایشان، اکثر حرکات و سخنانشان ضد اسلامی بوده و در طول زندگیشان، ضد آموخته های دین مبین اسلام قدم برداشته اند و عمل کرده اند. با دنیایی حقیر و کوچک همچون یک فنجانِ حقیر و سبک! باید هم از فیلم ام عصبانی باشند.»

با این حال تجمعی که قرار بود انجام بشود رأس ساعت روبروی ساختمان وزارت ارشاد برگزار شد و انصار حزب ا... ضرب العجل 48 ساعته به وزارت ارشاد داد تا این فیلم ها را از پرده پایین بکشد و گرنه خودشان وارد کار می شوند. قسمتی ازمتن بیانیه که در روبروی وزارت ارشاد خوانده شد اینگونه بود:

«اگر این صدای اعتراض و اتمام حجت شرعی و قانونی، گوشهای "لایسمعونَ بِها" را شنوا نساخت، آن گاه این ستاد با همکاری و هماهنگی نیروهای حز ب الله از روز دوشنبه ۲۹ اسفندماه در راستای اجرای امر نورانی بند "میم" وصیتنامه امام سفر كرده ی خویش، با اعلام برنامه ای که از قبل به اطلاع نیروهای حزب الله خواهد رسید رأساً وارد ماجرا شده وبا کشیدن تجمعات خود مقابل سینماهایی که اقدام به نمایش فیلمهای مذکور نموده اند كار را یكسره خواهد ساخت... كه خداوند نگهدار مستضعفان و مظلومان جهان است.»

حالا از طرف دیگر یک فیلم مورد دار دیگر به اسم انتهای خیابان هشتم که با حذف 2 دقیقه اکران شده است نیز وجود دارد. این فیلم نیز این پتاسیل را دارد که مورد حجوم گروه های دیگری به خاطر موضوع به شدت ملتهب اش  طی روز های آینده  قرار بگیرد!

تنها فیلم بدون خطر اکران فیتیله و ماه پیشونی است که کار خود را آرام در سینماها ادامه می دهد. باید منتظر نشست و دید سرنوشت اکران نوروز 91 چگونه خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1390/12/28
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>انسان:

همش بازیه همش.

0+0-

پنجشنبه 24 فروردي 



>>>hamed:

مایه شرم است که چنین افرادی متحجر جلوی پیشرفت سینمای ماراگرفته اند وای بر این سینمای آلوده

0+0-

سه‌شنبه 15 فروردي 



>>>هاجر:

خیلی دیوونه بازیه هرکی بخواد به قلاده ها توهین کنه. برو بابا شمام که تا میاد یه فیلم خوب ساخته شه مثل عقب افتاده ها می ریزین تو خیابون فیلم عالی شفاف و درست در مورد دخالت های دولت های خارجی در جریان88. کجاش توهینه دلم می خواست می دیدومتون چند تا تیکه بزرگ بارتون می کردم.

0+0-

شنبه 5 فروردين 1391



>>>مرتضی:

حالا که انصار حزب الله این حرکت ارزشی را آغاز کرده اند باید این فیلمها را از پرده پایین بکشند وگرنه اینکار انها صرفا تبلیغی برای این دو فیلم خواهد شد و ثمره اقدامات انها کاری برای این فیلمها خواهد کرد که با صدها میلیون تومان پول هم بدست نمیامد

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>انصار حزب الله::

به دنبال اعلام خبر اكران عمومي دو فيلم ضداخلاقی و ضد ارزشی خصوصي و گشت ارشاد از سوي وزارت ارشاد و پس از وصول شكايتهاي مكرر امت حزب الله به ستاد انصار حزب الله ، اين ارگان به نمايندگي از امت شهيد پرور ايران و در راستاي عمل به بند ميم وصيت نامه حضرت امام خميني(ره) شكايتي را تنظيم و ضمن در خواست توقيف اين دو فيلم به دادستان كل كشور حجت الاسلام اژه اي تحويل داد. در اين راستا و پس از اعلام انفعال كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، مردم متدين تهران در ادامه عمل به بند ميم وصيت نامه امام راحل در تجمعي مقابل وزارت ارشاد ضمن تعيين ضرب الاجل ۴۸ ساعته براي اين نهاد مسئول اعلام كردند كه در صورت عدم توقف اكران اين دوفيلم ، مردم راسا وارد ماجرا شده و در راستاي اجراي كامل بند ميم وصيت نامه رهبر كبير انقلاب خود اقدام به توقيف فيلم هاي در حال اكران در سينماهاي كشور مي نمايند. براين اساس و با پايان مهلت تعيين شده و با توجه به عدم توجه وزارت ارشاد به خواسته شرعي و قانوني امت حزب الله، انصار حزب الله تهران با اعلام فراخوان از مردم ، راس ساعت ۱۵ بعد از ظهر امروز ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ توقف اكران دو فيلم ياد شده را از ميدان انقلاب اسلامي تهران آغاز مي نمايد. در اطلاعيه اي كه از سوي ستاد انصار حزب الله تهران صادر گرديده محل آغاز توقيف مردمي، از جلوي مسجد سيد الشهدا واقع در ضلع شمال غرب ميدان انقلاب راس ساعت ۱۵ امروز خواهد بود. در این اطلاعیه از عموم برادران و خواهران امت حزب الله دعوت به عمل آمده است.

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>دارا:

زندگی خصوصی و گشت ارشاد تو مشهد توقیف شد.مجبورم برم یکی از شهرستان های اطراف فیلم رو نگاه کنم.

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>امید ولی زاده:

به شدت مشتاق دیدن این فیلمها شدم.حتما باید همه شونو ببینم

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>عماد.چ:

واقعا دم همتون گرم بچه حزب اللهی ها دستتون دردنکنه انشاءالله با شهدا محشور بشید

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>حزب الله:

ننگ ارشاد نه گشت ارشاد:http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1390/12/28/144906_964.jpg

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>پیمان:

وای خدا.باورم نمیشه.اینارو نگاه کن .هاهاها:))))))))))))))))

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>بهاره:

پارکینگ موتور سیکلته جلوی وزارت ارشاد؟یارو چنان پرچم گرفته انگار میخواد بره جنگ با یزید.

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>Meysam در جواب Davood:

داود جان این قصه من دراوردی پول و مرخصی و ساندیس و کیک و زور و پاداش و... خیلی کلیشه ای و تکراری شده یه حرفی بزن که ماهواره ای نباشه. اینو ازمن بشنو و باور کن که خیلیا "اعتقاد" به یه سری ارزشهایی دارن بخاطر همینم موفقن

0+0-

دوشنبه 29 اسفند 1390



>>>davood:

به منم پول میدادن میرفتما!

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>عزیز حمیدی:

زندگی خصوصی که خیلی فیلم ضایعی بود.حق دارن بندگان خدا

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>یک مرد:

سعید سهیلی یه من ریش گذاشته فکر کرده با ریش آدم حزب اللهی میشه و خودشو پشت ریش قایم کرده و هرچی خزعبلات و دروغه تحویل مردم میده.جناب آقای ریشالو لباس بسیج مقدس است و نمیتوان با آن شوخی کرد.مگر اینکه ما حزب الله مرده باشیم که جولانگاه شما و امثال شما باز شود.کاش برادران عزیز یک نمونه از پوستر این فیلم مسموم را منتشر میکردید که افراد بسیج را با شلوارک با آرم آمریکا را نشان میداد.ننگ بر سینمای ایران.اون از جدایی نادر از سیمین که طبل دروغگویی مردم ایران را در جهان طنین انداز کرد و آبروی مارا برد این هم از این فیلم ها. باید سینمای ایران بسته شود. نبود چنین سینمایی خیلی بهتر ار بودنش است.سینمایی که به جز نابودی اسلام و ایران چیز دیگری را نشانه نرفته است.

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>zoro:

امروز داشتم از تو خیابان و اتوبان با ماشین رد میشدم دیدم پوسترهای تبلیغاتی فیلم گشت ارشاد پاره شده بودن.با خودم فکر کردم کار کدوم مردم آزارایی بوده .الان که این مطلب سایت شما رو خوندم فهمیدم!!

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>جلال ترابی:

قلاده های طلا رو امروز دیدم.فو ق العاده بود.خوب پته ی این منافق ها رو ریخته بود رو آب. باید منتظر جلز و ولز های سبزی ها باشیم.از همنیجا از جناب آقای طالبی تشکر میکنم.در ضمن کارگردان سینمای ایران غلط میکنه از لباس بسیج برای فروش بیشتر فیلمش استفاده بکند. فرحبخش پول دوست هم سینما را با [...] خانه های قبل از انقلاب اشتباه گرفته است. بیچاره کرد سینمای ایران رو این فرحبخش. این دو کارگردان باید محاکمه شوند.

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>متین:

با اجازتون تو شبکه های اجتماعی ازامروزب یانیه های گسترده پخش شد که فیلم قلاده های طلا را تحریم کنید.فکر کنم به سرنوشت تلخ پایان نامه دچار بشه.در باره این تظاهرات هم جنگ زرگری بیش نیست.

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>سارا:

اینارو نیگا تو رو خدا!از خوشی ببین چه کارهایی میکنن.خدا عقل بده

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>یوگی:

آفرین!

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>محمود:

یک حرکت غافلگیرکننده و قابل تحسین از انصار بود که کسی پیش بینیش نمیکرد افرین

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>ن.ر:

یه عکس زیبایی شناسانه تر بگذارید دم عیدی ! ترسیدم!

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>shahrooz:

کی گفته این فیلم ها با هزینه ی بیت المال ساخته شده است؟شما که میخواهید لشگر کشی بکنید اول یکم تحقیق کنید.زندگی خصوصی و گشت ارشاد با هزینه ی شخصی تهیه و تولید شده اند.البته فکر نکنم راه به جایی ببرند و برنده ی این جدال تهیه کننده های این سه فیلم هستند که این جنجال تولید شده باعث کنجکاوی مردم و فروش بیشتر فیلمهای آنها میشود.وسلام

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>باقر:

زنده باد حزب الله/مرگ بر منافقین

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>یاوری:

پلاکارهای دست تظاهرکنندگان قابل توجه است باید مسئولین به آنها توجه کنند "آقای وزیر جواب ملت بصیر فیلم زندگی خصوصی است؟" کجایی آقای سجادپور؟ اقای شمقدری آقای حسینی؟ چرا این فیلمهای مستهجن را از پرده پایین نمیکشید؟ "خانواده شهدا شرمنده ایم" "مهاجرانی نمیخواهیم" ببینید بشنوید حزب الله جدی است

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>محمد 2009:

درضمن این عکس هم خیلی جالب بود:http://www.yalasarat.com/images/docs/000023/n00023498-r-b-001.jpg دلم برای سجادپور بیچاره کباب شد:))

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>مومن:

آفرین به شما عزیزان با غیرت درود به شرفتان که ثابت هستید حزب الله هنوز زنده است

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>ali68:

خوب تمام مشکلات مملکت حل شد این سه تا فیلم هم از اکران خارج بشوند دیگر مشکلی نمی ماند.خسته نباشید

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>محمد2009:

با سلام.اول تشکر بابت اینکه این خبر را پوشش دادید.ثانیا برای اینکه خوانندگان سایت با طرز تفکر افرادی که در این تجمع حضور داشتند بیشتر آشنا شوند توجه شما را جلب میکنم به متنی که یکی از تظاهر کنندگان در دستش گرفته بود:سینما یعنی پول بیت المال برای تهاجم فرهنگی!(خوب راست میگه دیگه.پول بیت المال برای سینما نیست برای 3000میلیارد اختلاسه!) http://www.yalasarat.com/images/docs/000023/n00023493-r-b-006.jpg

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>عاطفه:

قیافه هارووووووووووووووو

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>پرند:

این چه ادبیات زننده ایست که اینها دارند؟همش در حال تهدید و ارعاب هستند.جان من اسم خودتان را امت حزب الله نزارید که آبروی هرچی بچه مسلمان است میبرید.توروخدا نظرم رو منتشر کن

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>فواد:

بی خود جو نده!انتهای خیابان هشتم هیچ مشکلی برای اکران ندارد.درضمن نیروی انتظامی چرا کاری نمیکنه؟فقط وایساده نگاه میکنه؟مگر تجمع اینها قانونی است و مجوزگرفته اند؟

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>جلال ترابی:

به خبرهای خبرگزاری فارس که اصلا نمیشه اعتماد کرد.شک نکنید این حرف را برای ایجاد جنجال و تحریک مردم برای تماشا کردن فیلم محبوبش قلاده های طلا زده است و گرنه محال ممکن است وزارت اطلاعات مشکلی با این فیلم داشته باشد.ولی حرکت بچه حزب الهی ها جالب بود از این نظر که در طول این سال ها خیلی فیلم های به مراتب زننده تر از این دوفیلم در سینماها اکران شده اند ولی هیچکس صدایش در نیامد.این جاست که قضیه یکم بودار میشود.

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>سعید:

چه دل خجسته ای دارن اینا!موقعی که 30.000میلیارد پول بیت المال غارت شد کجا بودن؟؟اون موقع باید از خانواده ی شهدا معذرت خواهی میکردن نه الان و بخاطر دو تا فیلم

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>صابر :

قرن 21 ---ایران

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>DI--DI:

یک سوال از این خواهران و برادران ارزشی دارم:وقتی که اخراجی ها که توهین آشکار به مقدسات و رزمندگان و جبهه و جنگ رفت روی پرده کجا بودید؟وقتی چارچنگولی فیلم قبلی جناب سهیلی که از نظر ابتذال در تاریخ سینمای ایران بی سابقه است اکران شد کجا بودید؟وقتی آتشکار, جدایی نادر از سیمین و....اکران شدند کجا بودید؟

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>لیلا :

از محسن مخملباف چه خبر؟کجاست؟

0+0-

يكشنبه 28 اسفند 1390



>>>هومن:

این مقاله مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است.مگر مملکت قانون نداره که هرکس دلش خواست لشگر کشی بکنه و بره فیلم هارو از پرده پایین بکشه!؟دوران خاتمی از این اتفاقات زیاد می افتاد یه چند وقتی بود خبری نبود ازشون دوباره آفتابی شدند.

1+1-

يكشنبه 28 اسفند 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.