پرده سینما

از صنوف سینمایی پس از انحلال خانه سینما چه خبر؟

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كمیته‌ی ساماندهی صنوف سینمایی به تازگی اعلام كرده است كه برای ثبت قانونی اصناف سینمایی اقدامات خود را آغاز كرده است. ایسنا به سراغ برخی از رؤسای صنوف رفت تا از وضعیت طی مراحل قانونی ثبت و همچنین وضعیت فعلی اعضای هر یك از صنوف پس از انحلال خانه سینما مطلع شود.

 

رییس انجمن مدیران تولید درباره‌ی وضعیت این تشكل صنفی پس از انحلال خانه‌ی سینما گفت: صنف مدیران تولید اكنون با انگیزه‌ی بیشتری در حال فعالیت است و ما روند ثبت قانونی صنف را آغاز كرده‌ایم.

مسعود اطیابی كه خود یكی از اعضای كمیته‌ی ساماندهی صنوف سینمایی است، اظهار كرد: به نظرم همه‌ی صنوف باید هرچه سریع‌تر اساسنامه‌، تعداد اعضا،‌ نحوه‌ی انتخابات و عضوگیری خود را مشخص كرده تا تمام این موارد در جایی ثبت شوند و براساس آن مبنا فعالیت كنند. قانون‌مند كردن فعالیت اصناف جزو برنامه‌های توسعه كشور است، چرا كه وقتی اعضا و فعالیت‌ها قانونی شود، مطالبات افزایش پیدا می‌كند‌ و صنوف پویاتر خواهند بود.

رییس انجمن مدیران تولید با تأكید بر اینكه این صنف روند مراحل ثبت قانونی را آغاز كرده است، ادامه داد:‌ انجمن مدیران تولید برای ثبت قانونی صنف اقدام كرده تا بتواند به محض ثبت از امكاناتی كه در بودجه كشوری دیده شده است، استفاده كند.

وی در پاسخ به این سوال كه با توجه به تعطیلی خانه سینما، آیا صنف فعالیتی دارد یا خیر؟ بیان كرد: ما اكنون با اعضای صنوف در ارتباط هستیم و حتی در جشنواره فجر سال گذشته اقدام به معرفی مدیران تولید برتر كرده‌ایم.

این عضو كمیته ساماندهی امور صنوف سینمایی در ادامه سخنانش به ضرورت قانونی شدن تمام صنوف تاكید و خاطرنشان كرد:‌ كمیته ساماندهی فعالیت خود را به صورت كاملا جدی آغاز كرده است؛ در واقع در حال حاضر فعالیت اصلی كمیته ساماندهی تسهیل مسیر بسیار سخت قانونی كردن صنوف است، چرا كه ثبت قانونی انجمن‌ها و صنوف اصلا راحت نیست و روال بسیار پیچیده‌ای دارد، در حال حاضر پیگیری اصلی كمیته معطوف به كوتاه و تسهیل كردن این راه است تا مسئولین صنوف برای طی مسیر دچار مشكل نشوند.

اطیابی ادامه داد: هنگامی‌ كه صنوف قانونی شدند می‌توانند با حمایت‌هایی كه دولت از تمام اصناف ثبت شده انجام می‌دهد به راحتی خود را به روز كرده و از تمام امكانات بهره ببرند؛ در واقع یكسری از امكانات در دولت برای تمامی صنوف هر بخش پیش‌بینی شده است كه اعضای صنوف مجبور خواهند بود برای استفاده از آنها خود را به روز كنند؛ همین موضوع باعث ایجاد انگیزه و پویایی بسیار زیادی در صنف‌ها می‌شوند.

این تهیه‌كننده و كارگردان سینما در پاسخ به این سوال كه آیا در روند قانونی كردن صنوف، محلی برای تجمع آنها پیش‌بینی شده است؟، بیان كرد: وقتی همه صنوف قانونی شوند طبیعتا می‌توانند برای انجام تجمع قانونی نیز برنامه‌ریزی كنند، اما هنگامی كه صنوف غیر قانونی باشند نمی‌توانند تجمع قانونی داشته باشند.

وی با یادآوری ماجراهای قبل از انحلال خانه سینما خاطر نشان كرد: انتقادی كه به خانه سینما داشتم هم همین بود. در واقع وقتی كه صنوف پویا نباشند تجمع آنها نیز هیچ خروجی ندارد. در هنگام انحلال خانه سینما آن مكان، نه در اكران، نه در تولید و نه در حمایت از فیلم‌ها نقشی نداشت. آنها برای بازنشستگی هنرمندان نیز فكری نكرده بودند و تنها فعالیت خانه سینما به برگزاری یك جشن محدود شده بود كه آن هم اتفاق ویژه‌ای نیست.

رییس انجمن مدیران تولید توضیح داد: یكی از دلایل اینكه خانه سینما قبل از انحلال خود فعالیت مثمرثمری نداشت این بود كه اصناف در آنجا اهمیتی نداشتند. بنابراین همین موضوع باعث می‌شود كه تجمع‌شان هم كارایی نداشته باشد، اما اگر اصناف در فرایندی رسمی انگیزه لازم را برای كار كردن را داشته باشند تجمع‌شان هم می‌تواند كارآمد و مثمرثمر باشد؛ حال ممكن است آن تجمع در همان خانه سینما باشد.

اطیابی در پایان سخنانش، با ابراز تأسف از اینكه خانه سینما منحل شده است، عنوان كرد: من به شخصه برای خانه سینما خیلی زحمت كشیدم و ناراحتم كه مدیران آن كاری كردند كه انحلال خانه سینما به راحتی اتفاق بیفتد. باید بگویم به شخصه دوست دارم خانه سینما احیا شود؛ اما خانه سینمایی درست و با فعالیتی قانونی. در این مسیر صنوف باید با همكاری كمیته ساماندهی وارد مسیر قانونی كردن تشكیلات خود شوند و باید به این موضوع هم توجه كرد كه كمیته در عرض یكی دوماه نمی‌تواند چنین مسیر سختی را كاملا طی كند و این موضوع نیاز به زمان دارد.

 

آناهید آباد ـ رئیس صنف دستیاران كارگردان و برنامه‌ریزان ـ درباره‌ی وضعیت فعلی این تشكل صنفی به ایسنا گفت: همان زمان كه اطلاعیه‌ی تشكیل كمیته ساماندهی صنوف منتشر شد، شورای مركزی صنف كانون دستیاران كارگردانان و برنامه‌ریزان تشكیل جلسه داد و به این نتیجه نرسید كه كمیته را به رسمیت بشناسد و با آن تعاملات صنفی داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ البته معتقدیم كه دوستان كمیته ساماندهی صنوف اعضای خانواده سینما هستند اما نقطه نظر ما این بود كه صنف یك نهاد مردمی است و نهاد دولتی نمی‌تواند سامان‌دهنده آن باشد، در واقع نهادی برای ما رسمیت خواهد داشت كه براساس رای خودمان انتخاب و معرفی شده باشد.

آباد در ادامه ابراز عقیده كرد: البته این نكته را هم نباید فراموش كرد كه تاكنون هیچ كاری صورت نگرفته است كه ما بخواهیم با آن‌ها در ارتباط باشیم. بعد از مصاحبه‌ها و مسائلی كه گفته شد تنها هدایای رئیس‌جمهور را تقسیم كردند كه آن هم توسط سه نفر از نمایندگان نهاد انجام شد و فكر می‌كنم كمیته ساماندهی فعلا تنها یك نظریه است.

وی در پاسخ به این سوال كه «یكی از اهداف كمیته ساماندهی قانونی كردن صنوف اعلام شده است، آیا صنف دستیاران كارگردانان و برنامه‌ریزان نمی‌خواهند فرایند قانونی كردن تشكیلات خود را آغاز كنند؟»، گفت:‌ فكر می‌كنیم اصناف هم اكنون هم قانونی هستند، چرا كه آنها طبق اساس‌نامه، مجمع عمومی‌ و به ثبت رسیدن‌های قانونی‌ فعالیت كرده‌اند.

رئیس كانون دستیاران كارگردانان و برنامه‌ریزان در عین حال تصریح كرد: البته ثبت مجزای اصناف فرآیندی بسیار خوب است، اما ما اكنون در انتظار تعیین تكلیف وضعیت خانه سینما هستیم.

وی توضیح داد: معتقدیم كه حتماً ثبت مجزای هر یك از اصناف كار بسیار خوبی است اما به نظرمان فیلم‌سازی فرایندی است كه 29 صنف در آن دخیل هستند، در واقع منظورم این است كه همه اصناف در تجمعی قابل درك خواهند بود و كارآیی خواهند داشت.

آباد با طرح این پرسش كه آیا كمیته ساماندهی صنوف فكری برای تجمع اصناف نیز انجام داده است یا خیر؟ افزود: اجتماع اصناف در این قانون‌مند شدن چه جایگاهی دارد؟ این سوال اساسی ما از كمیته ساماندهی است، چرا كه به نظر می‌رسد دوستان این كمیته، قانون‌مند شدن صنوف را به صورت مجزا از یكدیگر می‌‌بینند.

رئیس كانون دستیاران كارگردانان و برنامه‌ریزان در پایان این گفت‌وگو ابراز عقیده كرد: پیشنهادم این است كه كمیته به اصناف كمك كند تا آنها بتوانند اساسنامه خودشان را ثبت كنند.

 

رئیس انجمن چهره‌پردازان اما گفت كه ازسوی كمیته ساماندهی برای طی فرایند قانونی و توضیح نحوه كار هنوز با او تماسی گرفته نشده است.

مهین نویدی در این گفت‌وگو درباره وضعیت فعلی صنف چهره‌پردازان سینما بیان كرد:‌ اعضای صنف اگر كار خاصی داشته باشند با اعضای شورای مركزی تماس می‌گیرند، اما اكنون اوراق انجمن باطل شده است.

رییس انجمن چهره‌پردازان همچنین در پاسخ به این سوال كه «آیا صنف انجمن چهره پردازان كارهایی برای قانونی كردن تشكیلات خود انجام داده است؟» اظهار كرد: با ما هیج صحبتی در این زمینه نشده است و تنها سخنان آقای وزیر ارشاد را در این زمینه آن هم در تلویزیون شنیده‌ایم.

نویدی گفت: ما تاكنون تنها ثبت قانونی صنوف را از منابع خبری شنیده‌ایم. ابتدا باید این موضوع با ما مطرح شود تا ببینیم چه شرایطی دارد و سپس طی فراخوانی اعضا را دعوت می‌كنیم تا ببینیم نظر آنها چیست.


 تاريخ ارسال: 1391/1/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.