پرده سینما

لشکری‌پور: تعطیلی فارابی خواست رئیس سازمان سینمایی نیست

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه فارابی یک «برند» است و محصول سه دهه مدیریت بعد از انقلاب به شمار می‌رود، گفت: تا جایی که من مطلع هستم تعطیلی فارابی خواسته رئیس سازمان سینمایی نیست.

 

پژمان لشکری پوربه گزارش فارس، برنامه شب گذشته «هفت» با گفت‌و‌گوی تلفنی پژمان لشکری‌پور معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی درباره تغییرات احتمالی این بنیاد و جشنواره فیلمنامه انقلاب اسلامی آغاز شد.

لشکری‌پور درباره نخستین جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی گفت: این جشنواره در شب شهادت شب شهادت معلم انقلاب دکتر مطهری (11 اردیبهشت) برندگانش را اعلام خواهد کرد. بنده طراح نخستین جشنواره مستقل فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی هستم و مسعود احمدیان دبیری آن را برعهده دارند.

وی درباره داوری این جشنواره توضیح داد: داوری‌ها در دو مرحله صورت گرفت. 200 طرح فیلمنامه بلند سینمایی در 15 صفحه در مرحله اول انتخاب شد که در مرحله نهایی 33 فیلمنامه به بخش مسابقه راه یافت. تمام فیلمنامه‌ها که به این مرحله راه یافتند در قالب کتاب چا پ می‌شود و با‌ تعاملاتی که با مدیران گروه‌های فیلم و سریال انجام شده سعی خواهد شد برای تولیدات انقلاب اسلامی در سال‌های آتی مد نظر قرار گیرند و این روند تداوم داشته باشد.

 

 

 

* شرایط ساخت دو فیلمنامه اول و دوم فراهم می‌شود

 

 

 

لشکری پور به اسامی داوران در این برنامه اشاره کرد و گفت: هفت داور این جشنواره را داوری می‌کنند،. آقایان ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدعلی باشه‌آهنگر، مهدی فرجی (مدیر شبکه یک سیما)، سید‌مهدی شجاعی، جلیل عرفان‌منش، احمد شاکری و حبیب احمدزاده، شش جایزه نفیس به برگزیدگان اهدا می‌کنند همچنین برای دو فیلمنامه برنده جایزه اول و دوم علاوه بر جایزه نقدی بستر تولید فراهم خواهد شد.

 

 

 

* فارابی در سازمان سینمایی ادغام نمی‌شود

 

 

 

معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی درباره تغییرات ساختاری بنیاد سینمایی فارابی در سازمان سینمایی، گفت‌: خبر ادغام فارابی در سازمان سینمایی فی‌نفسه دارای اشتباه ذاتی است. ادغام در سازمان‌های هم‌عرض صورت می‌گیرد، فارابی زیر‌مجموعه معاونت سینمایی و سازمان سینمایی فعلی است زیرا وابسته به سازمان است و نمی‌تواند در آن ادغام شود. درباره تغییر ساختار طبعاً تغییراتی خواهد داشت، طبیعی بود در تشکیل سازمان سینمایی باید‌ شرکت و موسسات زیرمجموعه بازتعریف شوند از جمله فارابی، مرکز گسترش، موسسه رسانه‌های تصویری و... به دلیل حجم بالای گردش کاری در فارابی، اظهار نظرهایی درباره این بنیاد صورت می‌گیرد که بعضاً دید‌ه می‌شود به سمتی است که فارابی باید تعطیل شود.

 

 

 

* تعطیلی فارابی خواست رئیس سازمان سینمایی نیست

 

 

 

لشکری‌‌پور در ادامه گفت: در بحث‌های دوستان در برنامه شما از فیلم‌های برتری نام برده شده که مربوط به دولت و فارابی است، فارابی یک شرکت مادرتخصصی است و عمده پشتیانی دولت از طریق فارابی صورت می‌گیرد. فارابی یک برند است و محصول سه دهه مدیریت بعد از انقلاب است که مدیران آن با نیت‌های خوب آن را اداره کردند، با توجه به گذشت زمان و رفع نقاط ضعف باید به فعالیت خود ادامه دهد، تا جایی که من مطلع هستم تعطیلی فارابی خواسته رئیس سازمان نیست.

وی در ادامه گفت: جدای از بحث ملی، فارابی یک برند شناخته شده است، در حوزه بین‌الملل است. در یکی دو جلسه سال گذشته که برای تشکیل سازمان سینمایی با حضور آقای شمقدری شکل گرفت حضور داشتم،‌ آقای میرعلایی هم پس از جشنواره جلسات مداوم داشتند‌.

وی درباره کناره‌گیری خود از معاونت فرهنگی فارابی گفت: با صحبتی که با آقای میرعلایی داشتم ایشان نپذیرفتند و موکول کردند به ساختار فارابی‌. امیدواریم ساختار سینمای کشور با توجه به فضایی که وجود دارد به سمتی برود که مجموع کارها به سمت رونق و منافع سینمای کشور باشد.

در ادامه برنامه «مسعود اطیابی» از اعضای کمیته ساماندهی صنوف سینمایی، به سوالات فریدون جیرانی پاسخ گفت.

در ابتدای صحبت، مجری خواست درباره نوع فعالیت کمیته ساماندهی و امکان بازگشت به خانه سینما صحبت کند. اطیابی دراین باره گفت: اعضای کمیته با انتخاب معاونت سینمایی انتخاب شدند، اگر فرد دیگری بود طبعا افراد دیگری را انتخاب می‌کرد. امکان بازگشت به خانه سینما ممکن است وجود داشته باشد و از مسایلی که در کمیته ساماندهی پیگیری می‌شود و جناب وزیر و آقای شمقدری از کمیته خواستند تا اگر راهی برای بازگشت وجود دارد، پیشنهاد دهیم.

 

 

 

* مدیریت خانه سینما آن را به تعطیلی کشاند

 

 

 

وی درباره تعطیلی خانه سینما گفت: بنده مانند همه اعضای ساماندهی مخالف تعطیلی خانه سینما بودم. وزیر ارشاد و معاون سینمایی نیز از این انحلال خوشحال نبودند اما متاسفانه خانه سینما دیگر مرکز صنفی نبود. به لحاظ قانونی مشکل اساسی داشت.

اطیابی در پاسخ به این سوال که با انحلال خانه سینما مخالف بودید یا خیر، گفت: من با ‌انحلال خیلی مخالف بودم، برای پایه‌گذاری خانه سینما خیلی هم زحمت کشیدم اما مدیریت خانه سینما به سمت تخلف از وظایف رفت و تخلفات زیادی در طول سال‌ها دیده و منجر به تعطیلی شد‌. تخلفات خانه سینما ‌قابل گذشت از جانب قانون نبود و مجوز باید باطل می‌شد.

 

 

 

* تغییر در اساسنامه اولین تخلف خانه سینما است

 

 

 

وی در ادامه گفت: اولین تخلف خانه سینما در تغییر اساسنامه است. اساسنامه‌ای را تغییر دادند که این اساسنامه در شکل کلی و طی کردن موارد قانونی غلط است، چرا که در ثبت شرکت‌‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است‌. آن‌ها مرجعی را در نظر گرفته‌اند که درست نیست، از سوی دیگر هر نوع تغییر مرجع صدور مجوز برای تاسیس یا هر نوع تغییر در اساسنامه باید با اطلاع مرجع قانونی که ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، صورت گیرد. موسسات غیرتجاری تعریفی غیر از اصناف دارند. اگر روزی برگردد فعالیت صنف نمی‌تواند صورت گیرد زیرا ما صاحب صنف قانونی نیستیم. بعد از سی سال لازم است اصناف مستقل از دولت تشکیل شوند و عمل کنند. ‌اصناف باید حقوق‌شان را از دولت پیگیری کنند. ما پیگیر استقلال بودیم.

اطیابی در ادامه افزود: استقلال بدین معنی نیست که هر کاری دلمان بخواهد انجام دهیم باید در چارچوب قوانین استقلال داشته باشیم. اصناف برای این که فعالیت کنند باید چارچوب قانونی داشته باشند، اصناف تحت نظارت دولت کار می‌کنند، اصناف مدیران‌شان را نمی‌توانند بدون قانون انتخاب کنند، باید شرایطی وجود داشته باشد.

در ادامه برنامه «همایون اسعدیان» رئیس کانون کارگردانان به صورت تلفنی در پاسخ به سخنان اطیابی، گفت: دوست ما به گونه‌ای صحبت می‌کند که حیرت‌انگیز است. خانه سینما تا این لحظه منحل نشده است. به دو شکل امکان انحلال خانه سینما وجود دارد، یا مجمع عمومی تشکیل جلسه بدهد یا قوه قضاییه حکم انحلال صادر کند. آنچه که وزیر محترم ارشاد درباره خانه سینما اعلام کردند مورد اعتراض و شکایت در دیوان عدالت اداری قرار گرفت و پیگیری می‌شود و به فرض این که به نفع ارشاد حکم صادر شود ماجرا به قوه قضاییه ارجاع می‌شود‌. خانه سینما منحل نشده تعطیل موقت شده است، آن هم به تدبیر هیئت مدیره زیرا نمی‌خواستند تشنج ایجاد کنند. صنوف سینمایی تا زمانی خانه سینما رسمیت دارد و منحل نشده است، قانونیت و رسمیت دارند. هر وقت انحلال خانه سینما از سوی قوه قضاییه اعلام شد، صنوف اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: ماده‌ای که دوستان به آن متکی شدند مربوط به آموزشگاه‌های سینمایی است. خانه سینما سال‌ها ردیف بودجه داشته و معاونت‌های سینمایی مختلف بودجه می‌دادند.

اطیابی در ادامه بحث گفت: ما همه می‌خواهیم اصناف تشکیل شوند و به فعالیت ادامه بدهند، اختلاف در عملکرد است. درست است خانه سینما را مجمع عمومی می‌تواند منحل کند اما لغو مجوز شده است، بحث تخلف وقتی پیش می‌آید مجوز لغو می‌شود، تخلف اصلی دو مورد است، تغییر اساسنامه و ثبت آن پیش از طی مراحل قانونی.

وی در ادامه توضیح داد: انحلال قانونی نشده است، مجوز فعالیت آن لغو شده است. اساسنامه قانونی آن همچنان باید در ارشاد به تصویب برسد. یکی از بندهای مهم حذف التزام به قانون اساسی است که در اساسنامه حذف شده، در تمام اساسنامه‌ها دولت تصریح کرده است که باید التزام به قانون جمهوری اسلامی بیان شود که با حذف این بند عملا غیرقانونی است.

اسعدیان در ادامه برنامه گفت: دوست عزیزمان می‌دانند اداره کل نظارت و ارزشیابی و معاونت سینمایی شکایتی از خانه سینما تنظیم و به قوه قضاییه ارایه داد، این شکایت در ارتباط با اساسنامه بود و هیئت مدیره‌ باید در محضر دادگاه پاسخگو می‌بود، چراکه تا تشکیل دادگاه صبر نکردند. دوستان به این نتیجه رسیدند که ممکن است با رای دادگاه خانه سینما به‌ اساسنامه سال 83 برسد و به فعالیت خود ادامه دهد، به همین دلیل دست به یک کار عجولانه زدند و قبل از دادگاه ‌بنا به ماده قانونی که اساسا ربطی به خانه سینما نداشته و مربوط به آموزشگاه‌های سینمایی بدون مجوز بود آن را لغو مجوز کردند. چگونه فردی که مخالف انحلال بوده است می‌تواند درباره مرکزی که 18 سال سابقه داشته این‌گونه صحبت کند؟

اطیابی در ادامه توضیح داد: وقتی وزارت ارشاد شکایت کرد که تخلفی بر تغییر اساسنامه صورت گرفته بود و دوستان بر اجرای اساسنامه پافشاری کردند، اساسنامه باید در ‌مجمع عمومی به تصویب برسد و اکثریت اعضا (‌سه چهارم) به آن رای بدهند. بنده به شخصه معترض حذف یکی دو بند و تغییرات بودم و اساسنامه  رای کامل و مطلق نیاورد.

 

 

 

* اسعدیان: 21 صنف، کمیته ساماندهی را به رسمیت نمی‌شناسند

 

 

 

اسعدیان در ادامه سخنان اطیابی گفت: رای کامل و مطلقی نیاورد مبهم است. چرا دوستان منتظر دادگاه شکایت اساسنامه نشدند؟ نکته سوم این است که کاش آقای زندباف حضور داشتند. آقای زندباف بارها گفتند اگر صنوف سینمایی با من همکاری نکنند استعفا می‌دهم‌. 21 صنف شما را به رسمیت نمی‌شناسند و هکاری نمی‌کنند، چرا باقی مانده‌اید، 2500 نفر عضو خانه سینما، هیئت ساماندهی را ‌قبول ندارند و خواستار ابقاء خانه سینما هستند، آن‌ها خواستار حفظ خانه هستند و این 9 نفر دایه بهتر از مادر شدند.

 

 

 

* تشکیل خانه سینما با توجه به اخذ مجوز قانونی صورت نگرفته است

 

 

 

در ادامه بحث مشاور سازمان سینمایی ابتهاج با اشاره به دستور انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد گفت: ما نمی‌توانیم زمانی که قانون را وارد نیستیم درباره آن صحبت کنیم. قانون در این باره صراحت دارد، آقای اسعدیان اطلاعات درستی ندارند. طبق قانون مجلس شورای اسلامی در سال 76 کلیه موسسات فرهنگی و آموزشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز به صدور تاسیس و انحلال و نظارت بر فعالیت آن‌هاست. قانون تعطیلی مشمول خانه سینما می‌گردد. ما اختلافی در بحث اساسنامه نداریم، تاسیس و ایجاد خانه سینما با توجه به اخذ مجوز قانونی انجام نشده است. این کار خارج از الزامات قانونی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس قانون و اختیارات مندرج در قانون اقدام به انحلال این موسسه کرده است.

اسعدیان در ادامه گفت‌و‌گوی تلفنی خود گفت: خانه سینما نهادی است که 18 سال ردیف بودجه داشته و این بودجه حتی در دولت نهم پرداخت شده است؛ چگونه بعد از این مدت یک شبه متوجه شدیم غیرقانونی و خلاف بوده است. چرا تاکنون مدیران متوجه این خطا نشده بودند، ناگهان مدیران سینمایی متوجه شدند، این در حالی است که ‌در سال اول ردیف بودجه را پرداخت کردند و سپس متوجه اشتباه شده‌اند.

ابتهاج در ادامه توضیح داد: پرداخت بودجه و ردیف مالی دلالت بر قانونی بودن یک موسسه ندارد، براساس قوانین موجود کشور باید موسسات شکل بگیرد و ادامه فعالیت دهند. به استناد قانون کشور، وزارتخانه ‌مبادرت به تعطیلی و انحلال خانه سینما کرده است.

 

اطیابی در ادامه درباره 21 صنفی که حاضر به همکاری نیستند، توضیح داد: آمار غلط است. آحاد سینمای ایران که فعالیت می‌کنند و من با اکثر آن‌ها مرتبط هستم، به این موضوع رسیدند که باید اصناف قانونی باشند. این در حالی است که هیچ جای اساسنامه خانه سینما مجوز صدور اصناف را نداده است. وزیر محتر طبق قولی که داده است کمک خواهد کرد تا در مدت زمان کوتاهی اصناف قانونی شوند. یکی از کارهای ساماندهی این است که ببیند مسیر قانونی شدن اصناف چه مسیرهایی است و مسیرهایی مناسب است. به طور مثال قبل از آنکه صنف کارگردانان تشکیل شود و قوانین مختلف رفاهی آن‌ها را پیگیری کند، مسیر مشخص قانونی را بیاید طی کند و مطالبات آن‌ها به ثمر برسد. کاری که خانه سینما می‌توانست انجام دهد اما این کار را نکرد.

 

 

 

* صنوف نمی‌توانند موازی با هم فعالیت کنند

 

 

 

وی در ادامه افزود: همه افراد در جامعه حق عضو نشدن دارند و می‌توانند فعالیت‌شان را پیگیری کنند‌. لازم به فراگیر بودن نیست. می‌توانند تشکیل صنف بدهند اما صنوف به موازات هم نمی‌توانند تشکیل شوند و فعالیت کنند زیرا یک صنف به ثبت قانونی رسیده است. دولت تصدی‌گری را کم خواهد کرد ‌و به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

 

 

 

* تقاضا برای تشکیل پنج صنف ارایه شده است

 

 

 

اطیابی در ادامه گفت: شورای ساماندهی دولتی است و با حکم دولت تشکیل شده و مسئله‌اش هم نظام‌مند کردن صنوف سینمایی و کمک به قانونی شدن اصناف است. رسیدگی به امور جاری مورد نظر صنوف سینمایی در راستای منزلت صنوف سینمایی اصلا نه جایگزین صنف است و نه موازی آن است. صنوف حتی اگر با‌ نظرات دولت مخالف هستند نباید منجر به محروم شدن حقوق اعضا شوند. باید طبق قانون حقوق اعضا را از دولت پیگیری کند.‌ ما مجبوریم در محدوده زمانی اصناف مورد نیاز کشور را تشکیل بدهیم. تقاضا برای پنج صنف جدید از جمله انجمن دستیاران کارگردان صورت گرفته است و در مرجع قانونی پیگیری می‌شود، این تقاضا ‌جدای از صنف قبلی است، ما پیشنهادی برای اساسنامه هیچ صنفی نداریم و اساسنامه‌ها را در اختیار مشاور و وکیل قرار می‌دهیم‌.

وی در خاتمه گفت: کمیته ساماندهی در درجه اول مشغول بررسی تعداد صنوف لازم برای سینمای ایران است و پس از بررسی، مسیر مختلف را به کمک مشاورین حقوقی و وکلا به اصناف ارایه خواهیم داد، حق‌الزحمه مشاورین و وکلا هم توسط کمیته پرداخت می‌‌شود.


 تاريخ ارسال: 1391/2/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.