پرده سینما

فاطمه گودرزی: ویژگی بارز آقای قادری رک بودن و راستگویی اش بود

الهام نداف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-بغض فاطمه گودرزی برای ایرج قادری: هنوز وقتی لحظه‌هایی از فیلم ‌می‌خواهم زنده بمانم را می‌بینم گریه‌ام می‌گیرد.

-جیرانی: قادری نه کتاب می‌خواند نه فیلم می‌دید

 

 

الهام نداف

 

ایرج قادریبخشی از آخرین برنامه «هفت» با اجرای فریدون جیرانی به مرور سینمای زنده یاد ایرج قادری اختصاص داشت.

به گزارش خبرآنلاین در ابتدای این برنامه فاطمه گودرزی بازیگر می‌خواهم زنده بمانم در برنامه حضور پیدا کرد و درباره تجربه همکاری با قادری گفت: «مرحوم قادری گاهی اوقات می‌گفت پلان‌ها را تلفنی هم می‌توانم بگیرم یعنی از پشت تلفن بگویم دوربین و بازیگر در چه نمایی بایستند. دوران فیلمبرداری می‌خواهم زنده بمانم دوران خوشی بود و خیلی خوش گذشت.»

 وی ادامه داد: «سعید مطلبی چگونگی پایان‌بندی فیلم را از من پرسید، شخصاً دوست داشتم پایان مشخص نباشد و کسی نداند که این زن بالاخره زنده می‌ماند یا می‌میرد، اما بالاخره عوامل تصمیم گرفتند «فرنگیس» زنده بماند و پایان برای مخاطب خوش باشد.»

 گودرزی با اشاره به ده سال دوری ایرج قادری از سینما گفت: «واقعا از اینکه این هنرمند ده سال کار نکرد و کفش آهنین پوشید و همه تلاش اش را کرد که در سینما ماندگار باشد خوشحالم. او به خاطر اینکه عاشق مردم و سینما بود سعی کرد بازهم فیلم بسازد وگرنه می‌توانست مثل خیلی‌های دیگر برای همیشه از ایران برود.»

 این بازیگر در پاسخ به پرسش جیرانی مبنی بر اینکه اولین شناختی که از ایرج قادری به دست آوردید چه بود گفت: «قبل از فیلم می‌خواهم زنده بمانم شناخت چندانی از مرحوم قادری نداشتم، از بازی‌های قبل از انقلاب ایشان هم فیلم زیادی ندیده بودم، اما اولین تصویری که بعد از رفتن به دفتر هدایت فیلم از ایشان در ذهنم ماند همان بازیگر فیلم‌های فارسی دوران گذشته بود.»

 گودرزی با اشاره به موضوع فیلم می‌خواهم زنده بمانم عنوان کرد: ««قبل از بازی در فیلم می‌خواهم زنده بمانم دوست داشتم فیلم‌های مستند آقای صدرعاملی را درباره پدرام تجریشی و زندگی او می‌دیدم، اما آقای قاردی نگذاشت و گفت می‌خواهم شخصیت جدیدی خلق کنی و خودت باشی.»

 وی در ادامه افزود: «با توجه به لطفی که آقای قادری به من داشت برای ساخت چند فیلم بعدی‌شان هم از من دعوت کرد. من فیلمنامه‌ها را خواندم و به نظرم هیچ کدام مثل ‌می‌خواهم زنده بمانم نبود. به آقای قادری گفتم دوست دارم خاطره‌ای فراتر یا به اندازه‌ی این فیلم خلق کنیم و هیچ کدام از فیلمنامه‌هایی که به من دادید این خاطره‌ را زنده نمی‌کند. اول یک مقدار از من رنجید اما چون بازی‌ام را دوست داشت پذیرفت.»

 گودرزی همچنین افزود: «متأسفم که مراسمشان اینقدر سوت و کور بود البته این خواست همسرشان بود و من برای تهمینه اطمینان مقدم احترام زیادی قائلم و همیشه آقای قادری از ایشان به خوبی یاد می‌کردند.»

 وی در پایان با بغض و تأسف از دست دادن ایرج قادری گفت: «ویژگی بارز آقای قادری رک بودن بود. او انسان راستگویی بود. من این ضایعه‌ی بزرگ را به خانواده و جامعه‌ی هنری ایران تسلیت عرض می‌کنم و هنوز که هنوز است وقتی لحظه‌هایی از فیلم می‌خواهم زنده بمانم را می‌بینم گریه‌ام می‌گیرد.»

 فریدون جیرانی نیز لابه‌لای صحبت‌های فاطمه گودرزی، بیوگرافی کاملی از مرحوم ایرج قادری ارائه ‌می‌داد. وی با اشاره به ویژگی‌های شخصی مرحوم قادری گفت: «ایرج قاردی طبق گفته خودش هیچ‌گاه کتاب نمی‌خواند و فیلم نمی‌دید اما شناخت کاملی از مخاطب داشت. او بعد از فیلم تاراج و نوشتن نامه‌ای، پس از ده سال به سینما برگشت.»

وی همچنین افزود: «مرحوم قادری فرزندی از تهمینه اطمینان مقدم داشت که متأسفانه سال 55 در یک سانحه او را از دست داد. خانم اطمینان مقدم 4 سال از ایرج قادری نگهداری کرد و همسر اول آن مرحوم بود.»

 جیرانی در خصوص فعالیت قادری در سال‌های آخر عمرش، گفت: «وی به دلیل خستگی و مریضی چند سال آخر نتوانست آن‌طور که دوست دارد فیلم بسازد و حرف‌هایی که همین اواخر در برنامه‌ «هفت» در خصوص سینما و فعالیت اش در این حوزه گفت بسیار متأثر کننده بود و در سال‌های اخیر بارها از طرف منتقدان مورد انتقاد قرار گرفت.»


 تاريخ ارسال: 1391/2/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.