پرده سینما

با پذیرفته شدن «یک خانواده محترم» در فستیوال کن، سیما فیلم مشارکت خود را پس گرفت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیر گروه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سیمافیلم گفت: فیلم یک خانواده محترم با اهداف، رویکرد و نقطه‌نظرات سیما فیلم درخصوص دفاع مقدس سازگار نیست و رسماً لغو مشارکت این مرکز اعلام شد.

 

نمایی از فیلم یک خانواده محترمحجت‌الاسلام حسین رحیم‌زاده مدیر گروه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مرکز سیما فیلم در گفت‌و‌گو با فارس درباره لغو مشارکت سیما فیلم از پروژه یک خانواده محترم که در بخش دو هفته با کارگردانان که در شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن پذیرفته شده است، گفت: فیلمنامه فیلم با نام «خرم‌شهر»، آن گونه که با ما توافق شده بود با موضوع آزادسازی خرمشهر آماده شد، اما فیلم مطابق فیلمنامه توافق شده، تولید نشد. طرح اولیه فیلمنامه خانواده‌ای بود که یکی از فرزندان‌شان در دفاع مقدس به شهادت می‌رسید، شرایطی که خانواده داشتند و تغییر و تحولاتی که در خانواده اتفاق می‌افتاد طرح اولیه فیلمنامه بود و تهیه‌کننده از سیما فیلم درخواست مشارکت داشت.

وی در ادامه افزود: فیلمنامه دچار اشکالات زیادی بود، با هم گفت‌و‌گو کردیم و دوستان قبول کردند که اصلاح کنند و قرار بر این شد که ‌زیر نظر مشاوری که مرضی‌الطرفین بود مشکلات فیلمنامه برطرف شود‌. مراحل معمول طی شد و براساس تغییراتی که مد نظر ما بود و کم هم نبود، کار شروع شد.

حجت الاسلام رحیم‌زاده در ادامه گفت: نسخه اولیه از فیلم تدوین شده را بهمن‌ماه به ما ارایه دادند، آنجا هم یک نظراتی را اعلام کردیم و گفتیم باید بر این مبنا فیلم جلو برود و اعلام کردیم برخی از صحنه‌ها مورد نظر ما نبوده است و گروه سازنده گفتند این‌ها اصلاح می‌‌شود تا مورد قبول و موافقت قرار گیرد.

 

 

* فیلم با اهداف، رویکرد و نقطه‌نظرات سیمافیلم سازگار نیست

 

 

وی در ادامه گفت: از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا چهاردهم سفری بودم و بعد از بازگشت به ایران فهمیدم فیلم در جشنواره کن مورد قبول واقع شده است و از دوستان خواستم تا نسخه نهایی که به جشنواره ارایه شده است، به ما داده شود اما متأسفانه گفتند امکان‌پذیر نیست و نسخه دیگری را برای من آوردند و گفتند بر این اساس نظرات شما را می‌گیریم و آنجا لحاظ خواهیم کرد. به هرحال راضی شدم نسخه‌ای که نهایی هم نیست را ببینم و احساس کردم نتیجه حاصله با اهداف، رویکرد و نقطه نظراتی که ما داشتیم و با دوستان صحبت کردیم و مورد قبول بود هماهنگ و سازگار نیست.

 

 

* مشارکت سیمافیلم لغو شد

 

نمایی از فیلم یک خانواده محترممدیر گروه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سیما فیلم گفت: من از تهیه‌کننده درخواست کردم در فرجه زمانی 24 ساعته اصلاحات را انجام دهند و بعد ارایه دهند، تهیه‌کننده گفتند اصلاحات را آنجا اعلام می‌کنیم، من قبول نکردم و گفتم من باید نسخه نهایی را ببینم زیرا معتقدم مرکز سیما فیلم به من اعتماد کرده و کار باید به گونه‌ای باشد که بتوانم محکم پشت کار بایستم و با افتخار از آن دفاع کنم چون نمی‌توانم با افتخار و محکم پشت آن بایستم رسماً اعلام کردم این فیلم مورد قبول ما نیست و انحراف در آنچه ‌که ما با تهیه‌کننده‌ توافق کردیم و انحراف در جهت موضوع اصلی داستان که دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر است، دیده می‌شود‌ و کتباً اعلام کردم سیما فیلم مشارکت خود را پس می‌گیرد و از مدیر مرکز سیما فیلم هم خواستم اظهار نظر کنند و ایشان هم موافقت خود را اعلام کردند و در نهایت مشارکت لغو شد.

 

 

* دفاع مقدس مردم در فیلم مغفول مانده است

 

 

 

وی درباره اثرات فیلم بر مخاطب خارجی، گفت: وقتی فیلمی را می‌خواهیم در خارج از کشور نشان دهیم هدف ما برجسته‌سازی واقعه بی‌نظیری است که حضرت امام (ره) فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، باید این مسئله در فیلم دیده شود. ممکن است در داخل کشور بتوانیم فیلم‌های مختلف با نسخه‌‌های مختلف را نمایش دهیم یا همین فیلم را با اصلاحاتی در ایران بتوان نمایش داد و اشکالی هم ندارد، اما در خارج از کشور قضیه متفاوت است. مسئله ما جنگ نیست، مسئله ما دفاع مقدس است، برای ما خرمشهر همیشه یک قله‌ای است که در طول دفاع مقدس مرتفع‌ترین قله‌ای بود که با کمک خداوند فتح کنیم و واقعیت این است که خرمشهر با اسلحه و شگردها و تاکتیک‌های جنگی آزاد نشد بلکه یک اتفاق الهی بود و مردم توانستند موفق عمل کنند، این صحنه در فیلم مغفول مانده است. این لحظه و آن در فیلم دیده نمی‌شود. ‌برای ما این واقعه از اهمیت خاصی برخوردار بود و قبول کردیم که مشارکت کنیم، ‌با اصلاحات با مشارکت این فیلم موافقت کردیم که متأسفانه آنچه می‌خواستیم و اهداف‌مان را دنبال می‌کردیم در فیلم لحاظ نشد.

وی در ادامه گفت: فیلمی که قرار است در کشورهای خارجی به نمایش درآید تفاوت جنگ ما با دیگر کشورهاست که از اهمیت خاصی برخوردار است و به نظر من در این فیلم ‌خیلی ضعیف به این مسئله پرداخته است، ممکن است افراد دیگری فیلم را ببینند و ایرادات دیگری هم به فیلم وارد کنند اما آن ایرادها برای من مهم نیست‌. اگر فیلم را در داخل کشور بخواهیم پخش کنیم ممکن است با یک اصلاحاتی میسر باشد. نمونه‌های مختلف را هم داشتیم که برای مخاطب داخلی به نمایش درآمده است، زیرا مردم و مخاطب امروز همه چیز را در زمان دفاع مقدس دیده است، شور و حال مردم را دیده، واخوردگی عده‌ای را هم دیده است و این‌ها را مخاطب ایرانی وقتی کنار هم قرار می‌دهد ارزش‌ها برایش قابل درک و مشخص می‌شود. مخاطب ایرانی رشد کرده و همه آدم‌ها با افکار مختلف را دیده‌‌ است. شهدا، جانبازان و یا حتی افراد واخورده‌ را هم دیده‌ است و برایش قابل تشخیص است، اما وقتی برای مخاطب خارجی فیلم را با موضوع دفاع مقدس می‌خواهیم به نمایش بگذاریم، دفاع مقدس ما از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود و این که بتوانیم نشان دهیم دفاع مقدس ما با جنگ‌های دیگر و شرایط دفاع کشورهای دیگر متفاوت بوده است، این برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و ارزشمند است و براساس این می‌توانم بگویم در این فیلم، مرکز سیما فیلم (وابسته به سازمان صدا و سیما) به این هدفی که دنبال می‌کرده، نرسیده است و از مشارکت فیلم اعلام انصراف کرد.

وی در خاتمه تاکید کرد: تولیدات سیما فیلم برای حضور در بخش‌های خارجی تحت نظر اداره کل تامین خارجی باید ارایه شود اما ‌این اداره کل نیز اطلاعی از فیلم نداشته است و متاسفانه فیلم به آن اداره نیز ارایه نشده است، در حالی که روزهای زندگی از طریق ‌اداره کل تامین خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره ‌شرکت کرد.

فیلم سینمایی یک خانواده محترم ساخته مسعود بخشی و تهیه‌کنندگی محمد آفریده با سرمایه‌گذاری یک شرکت فرانسوی ساخته شده است.

مشارکت سیمافیلم برای تولید این فیلم 50 درصد بوده است.


 تاريخ ارسال: 1391/2/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.