پرده سینما

اگر در دنیای سینما هستید، کن برای شما جایی است که نباید آن را از دست بدهید!

علی افتخاری

 

 

 

 

 

 

 

 

علی افتخاری

 

اگر در دنیای سینما هستید، کن برای شما همچنان حکم جایی را دارد که نباید از دست بدهید!

 

قلمرو طلوع ماه. فیلم افتتاحیه فستیوال کنکارگردانان فیلم‌های هنری و چهره‌های سرشناس هالیوود از روز چهارشنبه برای حدود دو هفته در یکی از مهم‌ترین جشنواره های سینمایی دنیا گرد هم می‌آیند.

به گزارش خبرآنلاین دیوید کراننبرگ، کن لوچ، میشائل هانکه و عباس کیارستمی از جمله 22 فیلمساز بین‌المللی هستند که برای دریافت نخل طلای شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن رقابت خواهند کردند.

انتظار می‌رود نیکول کیدمن، ماریون کوتیار، جسیکا چاستین، کایلی مینوگ، کریستن استیوارت، رابرت پاتینسن و براد پیت و د‌ه‌ها ستاره درجه یک دیگر نیز در این رویداد هنری که از 16 تا 27 مه (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) برگزار می‌شود، شرکت کنند.

 تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن که به همراه همکارانش فیلم‌های بخش رسمی جشنواره - رقبای نخل طلا و 17 فیلم بخش نوعی نگاه - را از میان 1800 فیلم متقاضی انتخاب کرده، گفت: «اگر در دنیای سینما هستید، کن برای شما همچنان حکم جایی را دارد که نباید از دست بدهید.»

 نانی مورتی فیلمساز ایتالیایی برنده جایزه نخل طلا ریاست هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن 65 را به عهده دارد و به همراه هشت همکار خود شامل یوان مگرگور بازیگر بریتانیایی، دایان کروگر بازیگر آلمانی، الکساندر پین کارگردان آمریکایی، هیام عباس بازیگر و کارگردان فلسطینی، آندرا آرنولد فیلمنامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی، امانوئل دوو بازیگر فرانسوی، ژان-پل گوتیه طراح مد فرانسوی و رائول پک کارگردان اهل هائیتی، برنده جایزه نخل طلا را انتخاب می‌کند.

 تیم راث بازیگر و کارگردان بریتانیایی هم رئیس داوران بخش نوعی نگاه است که به استعدادهای جدید اختصاص دارد.

 جشنواره کن با نمایش قلمرو طلوع ماه ساخته وس اندرسن فیلمساز آمریکایی آغاز می‌شود. این فیلم داستان دو عاشق نوجوان است که در دهه 1960 از شهر کوچک خود در نیو اینگلند فرار می‌کنند. کلانتر شهر (با بازی بروس ویلیس) و پدر و مادر دختر (بیل موری و فرانسیس مکدارمند) برای پیدا کردن آن‌ها وارد عمل می‌شوند.

گِل، یکی از فیلم های اصلی بخش مسابقه فستیوال کنگِل با بازی متیو مکاناهی یکی از 22 فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره کن است

 دو فیلمساز تکرو آمریکایی بخت دریافت جایزه نخل طلا را دارند: لی دانیلز با فیلم گزارشگر با بازی جان کیوساک و متیو مکاناهی درباره گزارشگری که در حال تحقیق درباره یک پرونده مربوط به بند محکومین به مرگ است و جف دانیلز با فیلم گِل با بازی مکاناهی و ریس ویدرسپون درباره دو پسر نوجوان و یک فراری.

دیوید کراننبرگ فیلمساز کانادایی تریلر کاسموپلیس را به فرنچ ریوی‌‌یرا می‌آورد. این فیلم بر مبنای رمان دان دلیلو ساخته شده و داستان یک مولتی میلیونر (با بازی رابرت پاتینسن) را در ادیسه‌ای 24 ساعته در سراسر منهتن به تصویر می‌کشد. جالب اینکه امسال براندون پسر کراننبرگ هم با فیلم Antiviral در بخش نوعی نگاه حضور دارد.

جان هیلکوت و اندرو دامینیک فیلمسازان استرالیایی در بخش مسابقه اصلی دو فیلم دارند که داستان آن در آمریکا روی می‌دهد: درام با موضوع قاچاق بی‌قانون و فیلم گانگستری آن‌ها را با ملایمت بکش.

 والتر سالس برزیلی هم با فیلم در جاده می‌آید که از روی رمان جک کرواک ساخته شده است. آمریکای لاتین در مجموع دو فیلم در بخش رسمی و چند فیلم در دو بخش مهم دیگر کن دوهفته کارگردانان و هفته منتقدان دارد.

سیاست جهانی نیز در رقابت برای دریافت نخل طلا نقش دارد؛ پس از نبرد ساخته یسری نصرالله فیلمساز مصری درباره بهار عربی یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی است.

زنگ و استخواناز سوی دیگر فمینیست‌ها از اینکه امسال هیچ کارگردان زن در بخش مسابقه اصلی حضور ندارد دلگیر هستند. تنها دو فیلمساز فرانسوی کاترین کورسینی (سه دنیا) و سیلوی ورید (اعتراف یک فرزند قرن) در بخش نوعی نگاه رقابت می‌کنند.

 سه فیلمساز فرانسوی بخت دریافت جایزه اصلی جشنواره کن امسال را دارند: آلن رنه فیلمساز پیشکسوت که در 90 سالگی با هنوز هیچی ندیده‌ای به کن بازگشته، لیوس کاراکس با Holy Motors و ژاک اودیار با زنگ و استخوان با بازی ماریون کوتیار به نقش یک تربیت‌کننده وال قاتل که دچار یک تراژدی می‌شود.

از دیگر فیلمسازان اروپایی شاخص بخش مسابقه اصلی می‌توان به میشائل هانکه اتریشی اشاره کرد که با عشق‌ به کن می‌آید. ایزابل اوپر ستاره فرانسوی در این فیلم نقش دختر زنی را بازی می‌کند که سکته مغزی کرده است.

  کن لوچ بریتانیایی با فیلم سهم فرشتگان برای هفدهمین بار به کن بازمی‌گردد. در غیاب لارس فون تریر فیلمساز دانمارکی که پارسال به خاطر اظهارات نسنجیده خود در هواداری از هیتلر از جشنواره کن اخراج شد، توماس وینتربرگ فیلمساز هم‌وطن او با درام شکار در جشنواره حضور خواهد داشت.

 کریستیان مونگیو رومانیایی که سال 2007 با فیلم چهار ماه، سه هفته و دو روز برنده جایزه نخل طلا شد، امسال با آن طرف تپه‌ها درباره دو یتیم به کن بازمی‌گردد.

 سینمای آسیا دو نماینده در بخش مسابقه اصلی دارد: تریلر طعم پول ساخته ایم سانگ-سو از کره جنوبی و فیلم هنگ کنگی «در کشور دیگر» به کارگردانی هونگ سانگ-سو.

 عباس کیارستمی فیلمساز ایرانی برنده جایزه نخل طلا در 72 سالگی با فیلم مثل یک عاشق در کن رقابت خواهد کرد. داستان این فیلم در ژاپن اتفاق می‌افتد و رین تاکاناشی و تاداشی اوکونو در آن بازی می‌کنند. «مثل یک عاشق» تولید ژاپن و فرانسه و زبان آن ژاپنی است.

کیارستمی سال 1997 برای طعم گیلاس برنده جایزه نخل طلای کن شد و با فیلم‌های زیر درختان زیتون، ده و کپی برابر اصل نیز در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن حضور داشته است. فیلم آخر دو سال پیش جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را برای ژولیت بینوش به همراه داشت.

در مه ساخته سرگئی لوزنیتسا، بهشت: عشق به کارگردانی اولریش سیدی، Post tenebras lux ساخته کارلوس ریگاداس و واقعیت به کارگردانی ماتئو گارونه دیگر رقبای نخل طلای این دوره جشنواره کن هستند.

 یکی از فیلم‌های مهم بخش خارج از مسابقه همینگوی و گلهورن ساخته فیلیپ کافمن است. کلایو اوون در این فیلم نقش همینگوی و نیکول کیدمن نقش گلهورن سومین همسر او را بازی می‌کند.

یک خانواده محترم اولین فیلم بلند داستانی مسعود بخشی به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره کن 2012 در بخش جنبی دو هفته کارگردانان به نمایش درمی‌آید.

بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان، آهو خردمند، مهران احمدی، پریوش نظریه، بهناز جعفری، مهرداد ضیایی، داود فتحعلی‌بیگی و... در این فیلم بازی می‌کنند که داستان آن در بستر حوادث بعد از انقلاب بخصوص آزادی خرمشهر روی می‌دهد. یک خانواده محترم در کنار جوایز بخش دو هفته کارگردانان بخت دریافت جایزه دوربین طلایی را هم دارد.

 بره‌نیس بژو بازیگر فیلم برنده اسکار هنرمند مجری مراسم افتتاحیه و اختتامیه این دوره جشنواره کن است. درام «ترز د» به کارگردانی کلود میلر فیلمساز فقید فرانسوی فیلم اختتامیه جشنواره است.

امسال نوری بیلگه جیلان، فیلمساز ترک جایزه کالسکه طلایی بخش جنبی دو هفته کارگردانان را دریافت می‌کند. برگزارکنندگان جشنواره کن به مناسبت پنجاهمین سال درگذشت مریلین مونرو بازیگر آمریکایی، او را چهره پوستر این دوره جوایز خود قرار دادند.

 جشنواره کن روز 20 مه رسما شصت و پنج ساله می‌شود و به همین مناسبت برنامه‌های ویژه در نظر گرفته شده است. همان روز کمیسیون اروپا در جشنواره کن اولین جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا را به اصغر فرهادی اعطاء خواهد کرد.

 آندرولا واسیلیو کمیسر اتحادیه اروپا در امور آموزش، فرهنگ، چندزبانی و جوانان این جایزه را به فیلمساز ایرانی برنده اسکار و الکساندر ماله-گی تهیه‌کننده او از شرکت فرانسوی «ممنتو فیلمز» اعطاء خواهد کرد.

 فرهادی و ماله-گی جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا را برای پروژه جدید خود دریافت می‌کنند که پاییز امسال به زبان فرانسوی در فرانسه فیلمبرداری خواهد شد. عنوان فیلم هنوز مشخص نیست.

 جایزه رسانه‌های اتحادیه اروپا به بهترین پروژه با احتمال موفقیت تجاری اعطاء می‌شود. هدف از اعطای این جایزه آسان ساختن برقراری ارتباط فرهنگی بین دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینما از طریق تکنولوژی دیجیتال است


 تاريخ ارسال: 1391/2/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.