پرده سینما

اصغر فرهادی: جایزه اسکار در زندگی شخصی ام چیزی را عوض نكرده است

پرده سینما











 

اصغر فرهادی در کن شصت و پنجماصغر فرهادی درباره‌ی پروژه‌ی جدیدش و تأثیر اسكار بر زندگی‌ حرفه‌اش سخن گفت.

 

به گزارش ایسنا، از كن،‌ اصغر فرهادی در حاشیه جشنواره فیلم كن پس از دریافت جایزه‌ی رسانه‌ای اتحادیه اروپا، به سووالات خبرنگاران خارجی پاسخ داد.

فرهادی درباره انتخاب ماریكو كوتیلار به عنوان بازیگر اصلی فیلم جدیدش گفت: به نظرم او خیلی بازیگر خوبی است و حس‌های پیچیده را به خوبی بازی می‌كند. بازیگرانی كمی در دنیا هستند كه بتوانند در یك لحظه چند حس پیچیده را با هم داشته باشند اما كوتیلار یكی از این بازیگرانی است كه می‌تواند این كار را انجام بدهد.

كارگردان نامدار ایرانی، درباره علت ساخت فیلم جدیدش در فرانسه گفت: قصه‌ای كه به ذهنم رسیده در آنجاست و هیچ موقع خودم برای خودم برنامه نمی‌ریزم و بیشتر قصه‌ها هستند كه برای من برنامه می‌ریزند تا در آینده چه كار كنم.

فرهادی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ی تأثیر اسكار بر زندگی شخصی‌اش گفت: در زندگی شخصی خودم چیزی را عوض نكرده است و رابطه‌ام با بچه‌ها، پدرم و دوستانم مثل گذشته است.

وی همچنین گفت: در نوشتن و كار كردن هم سعی می‌كنم آن را كنار بگذارم و آن جور كه قبلا كار می‌كردم ادامه دهم. ولی اتفاقی كه افتاده است، باعث شده ارتباطم با اهالی سینما در دنیای سینما راحت‌تر شود و ارتباط‌های بیشتری با فیلمسازان سراسر دنیا پیدا كرده‌ام.

كارگردان چهارشنبه سوری همچنین گفت: من نه فقط به خاطر اسكار بلكه به خاطر فیلم‌هایی كه قبلاً ساخته‌ام دوستان زیادی پیدا كرده‌ام. به نظر می‌آید بخش مهمی از مردم كشورم احساس دوستی بیشتری با آن‌ها پیدا كرده‌ام و این بزرگترین اتفاقی است كه در زندگی من افتاده است.

فرهادی درباره اینكه چقدر شرایط ساخت فیلم برایش آسان شده است خاطرنشان كرد: من همیشه در بخش فیلمسازی خوش‌شانس بودم و هیچ موقع یادم نمی‌آید به خاطر پول نتوانسته باشم فیلمی را بسازم. به خاطر اینكه فیلم‌هایم برای كسانی كه تولید كردند درآمد خوبی داشته است و از این نظر مشكلی نداشته‌ام و بیرون از ایران هم كه اولین بار است فیلم می‌سازم.

این كارگردان در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره وضعیت فیلمسازی در ایران گفت: سینمای ایران روند خیلی ثابتی ندارد و افت و خیز زیادی دارد. سال‌هایی به طور شگفت‌انگیز، فیلم‌های خوب زیاد است و سال‌هایی هم فیلم خوب خیلی كم پیدا می شود و همیشه حركت پر افت و خیزی را سینمای ایران داشته است.

فرهادی در پاسخ به اینكه چقدر صرف نوشتن فیلم‌نامه‌هایش می‌كند،‌گفت:خیلی زیاد طول می‌كشد و الان تقریبا نزدیك به یک سال است فیلمنامه‌ای در حال نوشتن دارم و هنوز چهار پنج ماه دیگر باید بر روی آن كار كنم.

وی همچنین گفت: بخش نوشتن فیلم‌نامه خیلی لذت‌بخش است ولی خیلی هم سخت است چون تمام شبانه‌روز آدم با این موضوع درگیر می‌شود.

كارگردان جدایی نادر از سیمین در پاسخ به خبرنگاری درباره‌ی اینكه آخرین مرحله‌ای كه می‌تواند، در فیلم‌نامه تغییراتی بدهد، چه مرحله‌ای است، گفت: شب قبل از آغاز فیلمبرداری. اما وقتی فیلمبرداری را شروع كردم به هیچ عنوان كلیات فیلم را تغییر نمی‌دهم چیزهایی جزیی را ممكن است در سر صحنه تغییر دهم اما ستون‌های اصلی را جابجا نمی‌كنم و این كار خیلی خطرناكی است. مخصوصا اگر فیلمنامه‌ای داشته باشی كه همه چیز مثل یك پازل به هم وصل شود جابجا كردن این تكه‌های پازل ممكن است همه چیز را عوض كند.

فرهادی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تأثیر دوران كودكی‌اش در روند موقعیت اخیرش گفت: مهمترین تأثیری كه در زندگی گرفتم، متعلق به همان مقطع كودكی و نوجوانی است، به نظرم می‌آید سرمایه بزرگی برایم ایجاد شد كه هنوز دارم از آن استفاده می‌كنم.

وی یادآور شد: اولین فیلم كوتاه ام را زمانی كه ۱۳ سالم بود ساختم و می‌دانستم چه مسیری را قرار است بروم.

فرهادی با اشاره به حضور برخی دانشجویان كلاس فیلم‌سازیش در ایران ادامه داد: الان بعضی دانشجوهای كلاس من در ایران، اینجا هستند و همیشه به آن‌ها می‌گویم در مسیر فیلمسازی راه میانبر وجود ندارد و باید مسیر را كامل رفت.

فیلم‌‌ساز برگزیده‌ی اسكار درباره‌ی فعالیت در زمینه‌ی تئاتر گفت: در خارج از ایران به این موضوع فكر نكردم اما داخل ایران به این موضوع فكر كردم.


 تاريخ ارسال: 1391/3/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.