پرده سینما

وزارت ارشاد: انحلال خانه‌سینما به قوت خود باقی است خانه سینما: فعالیت‌های خود را از سر می‌گیریم

پرده سینما



 

 

 

 

 

 

 

 

عکس از همت خانی. ایسنابا صدور رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض حکم صادر شده از سوی وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی خانه سینما، موج دیگری از جنجال ها و اظهار نظرهای متضاد آغاز شد. مقامات و مسئولان مختلفی درباره این حکم اظهار نظر کردند. به گزارش فارس به نقل از مرکز روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی انتشار برخی اخبار به نقل از دیوان عدالت اداری مبنی بر ایراد وارده به صدور دستور انحلال خانه سینما، دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام کرد: در صورت وصول ابلاغ رسمی قضایی، این هیئت در اولین فرصت نسبت به تشکیل جلسه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری اقدام و طرح ایراد وارده را بررسی می­نماید.

علی اسماعیلی خاطر نشان کرد: صدور دستور انحلال خانه سینما تا اعلام قطعی نظر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به قوت خود باقی است.

وی متذکر شد: هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به استناد ماده واحده قانون تعطیل مؤسسات، واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده و می‌‌شود، مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی تنها مرجع صالح رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری می­‌باشد.

 

خانه سینما: فعالیت‌های خود را از سر می‌گیریم

 

 در پی اعلام رای دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض دستور انحلال خانه سینما، مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما طی بیانیه‌ای اعلام کردند: بار دیگر بر اعتقاد خود بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی به عنوان راه حل و گره‌گشایی بسیاری از مسائل و مشکلات تاکید می‌کنیم.

خانه سینما همچنین اعلام کرد: خانه سینما فعالیت‌های رسمی خود را از روز سوم خرداد‌ماه سر می‌گیرد.

 

 

اظهار نظرها پس از اعلام رای دیوان عدالت اداری درباره‌ی خانه سینما

 

 

 

سجادپور: هنوز «تعطیلی» خانه سینما برقرار و قطعی است

 

سیدعلیرضا سجادپور و جواد شمقدریسیدعلیرضا سجادپور با اشاره به نقض حكم وزارت ارشاد در ارتباط با انحلال خانه سینما تصریح كرد: از نظر ما هنوز «تعطیلی» خانه سینما برقرار و قطعی است.

مدیر كل نظارت ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به مصاحبه رئیس دیوان عدالت اداری با ایسنا و اعلام خبر نقض حكم وزارت ارشاد در ارتباط با انحلال خانه سینما از سوی وی گفت: اگر در اصل مصاحبه دقت كنید می‌بینید كه از حكم انحلال خانه سینما یك اشكال شكلی گرفته شده و طبیعی است كه با رفع آن اشكال، حكم «انحلال» می‌تواند همچنان برقرار باشد.

وی ادامه داد: ضمن آنكه، اساساً هنوز نظر دیوان عدالت اداری به وزارت ارشاد نرسیده است و ما هم مانند رسانه‌ها، این موضوع را تنها از طریق مصاحبه رئیس محترم دیوان عدالت اداری متوجه شدیم. اعلام حكم به این شكل، برای ما كمی غیرعادی است كه چرا باید چنین موضوعی به صورت مصاحبه رسانه‌ای اعلام شود نه نامه رسمی.

سجادپور در پایان سخنان اش، با اشاره به اینكه معاونت حقوقی وزارت ارشاد پاسخی در این باب تنظیم كرده است، تصریح كرد: از نظر ما همچنان «تعطیلی» خانه سینما برقرار و قطعی است.

 

 

اما هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما در پی رای دیوان عدالت اداری مبنی بر «نقض تصمیم وزارت‌ ارشاد در «انحلال» خانه‌ی سینما» متنی را منتشر كرد.

 

در بخش‌‌هایی از این متن كه در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گذاشته شده است،آمده است:« در پی اعلام رای دیوان عدالت‌اداری مبنی بر نقض دستور انحلال خانه سینما ضمن تبریك به اهالی صبور و عزیز جامعه‌ی اصناف سینمای ایران،‌ بار دیگر بر اعتقاد خود بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی به عنوان راه‌حل و گره گشای بسیاری از مسایل و مشكلات تاكید می‌كنیم.»

 

در ادامه با سپاس از دیوان عدالت اداری در مورد رفع سوء تفاهمات از سوی هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما اعلام شده است كه فعالیت‌های رسمی‌ خانه سینما را از روز سوم خرداد از سر می‌گیرند.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: آنچه مطرح شده تنها یک ایراد شكلی بوده است.

 

سیدمحمد حسینیبه گزارش ایسنا، سید محمد حسینی در حاشیه‌ی سمینار بررسی مسایل مطبوعات ایران، گفت: آنچه تاكنون مطرح شده ایرادی شكلی بوده است كه این موضوع مجدد در هیأت رسیدگی وزارت ارشاد مورد بررسی قرار می‌گیرد و كار دنبال می‌شود.

وی در عین حال گفت: لازم بوده است كه برخی مراحل قانونی با دقت بیشتری دنبال شود كه انشاء الله این موضوع از این پس رعایت می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال كه آیا هیات رسیدگی به این موضوع در وزارت ارشاد قرار دارد، گفت: هیات رسیدگی بر مراكز فرهنگی، موسسات، تشكل‌ها و انجمن‌های فرهنگی در خود وزارت ارشاد پیگیر این موضوع است كه البته باید این دوستان دقت بیشتری می‌كردند اما به هر حال اشكالات گرفته شده بیشتر شكلی و دنبال آن هستیم كه مراحل قانونی انجام شود.

 

 

وزارت ارشاد: صدور دستور انحلال خانه سینما تا اعلام قطعی نظر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به قوت خود باقی است.

 

به گزارش ایسنا، در متن صادر شده از سوی وزارت ارشاد آمده است: «در پی انتشار برخی اخبار به نقل از دیوان عدالت اداری مبنی بر ایراد وارده به صدور دستور انحلال خانه سینما دبیر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام کرد:« در صورت وصول ابلاغ رسمی قضائی، این هیأت در اولین فرصت نسبت به تشکیل جلسه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری اقدام و طرح ایراد وارده را بررسی می‌نماید.»

به گزارش مرکز روابط عمومی , اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ,اسماعیلی خاطر نشان کرد: «صدور دستور انحلال خانه سینما تا اعلام قطعی نظر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به قوت خود باقی است.»

وی متذکر شد: « هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به استناد " ماده واحده قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده و می­‌شود ." مصوب سال ۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی تنها مرجع صالح رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری می­‌باشد.»

 

 

به گزارش ایسنا، سایت وزارت ارشاد در مطلبی به نقل از رییس حوزه‌ی ریاست دیوان عدالت اداری اعلام كرد كه رای دیوان عدالت اداری مجوزی برای برقراری فعالیت مجدد خانه سینما نیست.

این در حالی است كه علی‌اصغر بختیاری ـ رییس حوزه‌ی ریاست دیوان عدالت اداری ـ در توضیح گفته‌ی خود، تصریح كرد: وقتی دیوان تصمیم نهادی را نقض می‌کند، وضعیت به همان حالت سابق بازمی‌گردد تا مجددا در دستگاه مربوطه بررسی شود.

 

 

مشاور اجرایی رئیس سازمان سینمایی: در صورت لزوم دستور انحلال دیگری برای خانه سینما صادر می‌شود

 

بابک خانیان مشاور اجرایی رئیس سازمان سینمایی و رئیس دبیرخانه شورای عالی سینما درباره حکم دیوان عدالت اداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: مسئله انحلال تشکیلات موسوم به خانه سینما تصمیماتی است که در مرجع قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده است و وزارتخانه متبوع ناظر بر تکالیف قانونی که برعهده‌اش گمارده شده، عمل کرده است. این قوانین در کتاب قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد ذکر شده و نیز مصوبات متعدد شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادوار مختلف به آن اشاره داشته است.

وی در ادامه افزود: «قانون تعطیلی موسسات و واحد‌های آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایره شده و می‌شود» و دیگر قوانین مرتبط، در خصوص ضوابط عام صدور مجوز تاسیس، تشکیل و فعالیت و انحلال مراکز، موسسات  مجامع و انجمن‌ها و تشکیلات فرهنگی هنری و سینمایی تنها مرجع قانونی را در این خصوص وزارت ارشاد اعلام می‌نماید.

مشاور اجرایی معاونت سینمایی در ادامه گفت: قوانین متعدد، محکم و صراحتاً تنها مرجع قانونی برای تشخیص قانونی و غیرقانونی بودن یک مجموعه فرهنگی را وزارت ارشاد اعلام کرده، همانگونه که مسئولان محترم دیوان عدالت اداری در اظهار نظرات رسانه‌ای خود نیز هیچ گونه اشاره‌ای به قانونی بودن تشکیلات موسوم به خانه سینما نداشته و قانون نیز تشخیص فعالیت این‌گونه مجموعه‌ها را بر عهده وزارت ارشاد گذاشته است و طبیعتاً مطابق قانون تعطیلی مؤسسات افراد حقیقی و حقوقی متخلف کلاهبردار و مجرم محسوب گردیده و تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

خانیان درباره بازگشایی خانه سینما گفت: ظاهراً مطابق اظهار نظرهای رسانه‌ای دیوان عدالت ایرادی جزیی بر یکی از اشکال اقدامات قانونی وزارت ارشاد گرفته شده است که در اسرع وقت مرتفع گردیده و طبیعتاً دستور انحلال به قوت خود باقی است و حتی اگر لازم باشد دستور انحلال دیگری نیز صادر خواهد گردید. هرگونه فرافکنی درباره رای فاقد ارزش و اعتبار است و اقدامات قانونی ادامه خواهد یافت.

وی در خاتمه افزود: علاوه بر دستور انحلال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای فرهنگ عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز غیرقانونی بودن تشکیلات موسوم به خانه سینما را اعلام نموده است و با توجه به استفساریه حضرت امام (ره) در خصوص شأن مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قطعا مصوبه فوق لازم الاجرا و در حکم قانون می‌باشد.

 

توحیدی: خانه سینما با تجلیل از جانبازان آغاز به کار می‌کند 

 

فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلیفعالیت‌های خانه سینما چهارشنبه سوم خردادماه همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و در دیدار با جانبازان دفاع مقدس از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سوره  سینما، فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره و سخنگوی خانه سینما گفت: «مقارن با سالروز آزادسازی خرمشهر و در دیدار با جانبازان هشت سال دفاع مقدس در ساختمان خانه سینما، فعالیت‌های رسمی این خانه از سر گرفته خواهد شد.»

او درادامه افزود: «ضمن احترام به دوستان وزارت ارشاد، از این دوستان دعوت می‌کنم همه به رأی صادر شده احترام بگذاریم. این دوستان اگر اعتراضی به رأی صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری دارند می‌توانند از طرق قانونی و مجرای اداری و قانونی اعتراض خود را پیگیری کنند.»

توحیدی در ادامه گفت: «همه ما در چارچوب قانون جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنیم. همچنانکه خانه سینما در احترام به قانون فعالیت‌های خود را در حالت تعلیق نگه داشت، امروز نیز در احترام به قانون با اعضای سابق دوباره آغاز به کار می‌کند.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینمادر ادامه افزود: «خانه سینما در آغاز فعالیت خود امیدوار است بتواند در جهت پیشرفت و کمک به سینمای ایران گام بردارد. وزیر محترم ارشاد باید به تعریف تازه‌ای از روابط بین ما و این نهاد برسد، انشاءالله این اتفاق خواهد افتاد. همه تلاش ما این است که در بهبود شرایط تولید و اکران قدم برداریم.»

او در ادامه گفت: «در بیانیه منتشر شده از سوی خانه سینما همه موارد را روشن کرده‌ایم و هفته آینده نیز یک نشست مطبوعاتی درباره آغاز به کار خانه سینما برگزار خواهیم کرد.»


 تاريخ ارسال: 1391/3/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.