پرده سینما

تلاش برای پلمب کردن خانه سینما

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-عسگرپور: وظیفه داریم خانه‌سینما را باز نگه‌داریم؛ نمایندگان ارشاد حکم پلمب نداشتند.

 

-رضا میرکریمی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، مجتبی راعی، نازنین مفخم، محمدرضا هنرمند، احمدرضا درویش، فرهاد توحیدی، کامران ملکی و .... از پلمب درب خانه سینما ممانعت کردند.

 

مدیرعامل خانه سینما در ارتباط با حضور نمایندگانی از وزارت ارشاد برای پلمب خانه سینما عنوان کرد: آنها حکم قضایی و انتظامی در اختیار نداشتند. محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما صبح امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با حکم تعطیلی دائم خانه سینما که توسط هیأت رسیدگی به مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد صادر شده‌است گفت: نامه‌ای از هیات رسیدگی به فعالیت‌های مراکز فرهنگی و هنری به دست ما رسید که آنها از تمام موارد نامه قبلی با تیتر جدید استفاده کردند.

وی افزود: آنها در انتهای  این نامه اعلام به تعطیلی دائم خانه سینما کرده‌اند و عنوان شده که اگر این کار انجام نشود، طبق ماده 17‌ آئین‌نامه هیات رسیدگی با موسسه موسوم به خانه سینما برخورد می‌شود. اما نکته مهم در ذیل ماده 17 هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی هنری تبصره‌ای مبنی‌بر اینکه موسسه می‌تواند درخواست تجدیدنظر خود را تا 20 روز پس از دریافت نامه به وزیر ارشاد اعلام کند، وجود دارد. آن زمان رأی وزیر لازم‌الاجرا است و سپس ما در صورت تمایل می‌توانیم پیگیری‌های قضایی‌مان را انجام دهیم.

عسگرپور درباره حضور نمایندگانی از وزارت ارشاد برای پلمب خانه سینما گفت: امروز چند نفر از هیأت رسیدگی به فعالیت مراکز فرهنگی هنری وزارت ارشاد برای پلمب خانه سینما آمده بودند که ما وقتی پیگیری کردیم متوجه شدیم آنها حکم قضایی و انتظامی ندارند. آنها فقط کپی نامه‌ هیأت رسیدگی را در اختیار داشتند.

 مدیرعامل خانه سینما در ارتباط با این موضوع که آیا اختلافات شخصی باعث ایجاد چنین شرایطی برای خانه سینما شده است، عنوان کرد: اختلاف سلیقه خیلی اظهارنظر نازلی است. از نظر من رفتار با خانه سینما فارغ از هیات مدیره بخشی از یک سناریو بزرگتر است که آن سناریو بخش قابل توجهی از منابع کشور را به هرز می‌برد و هر روز خبرهای تنش‌زا منتشر می‌کند.

 وی افزود: اگر سطح بحث را بالاتر برده و معادلات دیگر مانند تولید، اقتصاد و... را در کشور بررسی کنیم، می‌بینیم که برخی اراده‌ای برای اضمحلال جریان‌ها و حذف همبستگی‌ها دارند که این خطرناک است. 

عسگرپور درباره ادامه فعالیت خانه سینما گفت: ما طبق وظیفه صنفی‌مان وظیفه داریم با توجه به حکمی که در دستمان است خانه سینما را باز نگه داریم. حتی اگر این حکم چیز دیگری می‌گفت به قانون احترام می‌گذاشتیم.

 مدیرعامل خانه سینما در ارتباط با فک پلمب بیان کرد: خانه سینما هیچ وقت پلمب نشده بوده که ما بخواهیم فک پلمب کنیم. ما برای حفظ آرامش و پیگیری روال منطقی خود خواسته خانه سینما را موقتاً تعطیل کردیم. اما با حکم دیوان عدالت اداری جایز به پیگیری آن روال نبودیم.

عسگرپور درباره تجمع خودجوش چند روز قبل در مقابل خانه سینما هم گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن انقلاب کرده‌ایم و بنابراین اجازه نمی‌دهیم از مقدساتمان استفاده ابزاری شود. ای‌کاش چیزی جز نام معصومین(ع) آن هم با اسپری روی دیوار نوشته می‌شد.

وی تاکید کرد:‌ بر اساس تصاویر موجود پیگیری قضایی‌ انجام می‌دهیم. فکر می‌کنم آن‌ها از این موضوع غافل‌ هستند که از بین بردن آرم یک نهاد مجوزدار حکم کیفری دارد.

 

جابری انصاری: امروز نگذاشتند اما قطعاً خانه سینما را پلمب می‌کنیم؛ نیاز به حکم نداریم

جابری انصاری در جمع خبرنگاراندبیر ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری که امروز به نمایندگی از ارشاد برای پلمب خانه سینما به خیابان سمنان رفته بود، گفت: دوستان حاضر در خانه سینما امروز از بستن این مرکز جلوگیری کردند، اما قطعاً در روزهای آتی این اتفاق رخ خواهد داد.

جابری انصاری دبیر ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری وزارت ارشاد در ارتباط با عدم پلمب خانه سینما به‌رغم اعلام قبلی به مهر گفت: دوستان حاضر در خانه سینما تخلف کرده‌اند زیرا این تشکل وجاهت قانونی ندارد و نباید فعالیت آنها ادامه پیدا کند. به همین دلیل باید ساختمان خانه سینما پلمب شود.

وی افزود: دوستانی که امروز در خانه سینما حضور داشتند از این موضوع ممانعت کردند و این موضوع را نپذیرفتند، اما انشاالله در روزهای آینده مهر و موم خانه سینما نیز انجام خواهد شد.

جابری انصاری تاکید کرد: عدم پلمب ما به معنای فرصت دادن به این افراد نیست و طی چند روز آینده قطعاً خانه سینما را خواهیم بست، برای این امر هم نیازی به حکم ندارم. وزارت ارشاد متولی این امور است و بحث صدور حکم برای پلمب خانه سینما در میان نبوده و نیست.

 

 

 

رأی هیات رسیدگی وزارت ارشاد به تعطیلی دائم خانه سینما

 

براساس رأی نهـایی هیــات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد،تشکل موسوم به خانه سینما بطور دائم تعطیل و در صورت اصرار بر ادامه فعالیت غیرقانونی طبق ماده 17 با تشکل یادشده برخورد میشود.

 

به گزارش فارس به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی در آخرین نشست خود  بررسی مجدد صلاحیت  خانه سینما را در دستور کار قرار داد و در نهایت، پس از بررسی همه جانبه  فعالیت و ملاحظه کلیه اسناد و مدارک  ، این تشکل را فاقد هرگونه وجاهت قانونی دانست .

بنابراین گزارش جلسه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی  با توجه به دادنامه  شعبه اول دیوان عدالت اداری که صلاحیت رسیدگی به وضعیت تشکل موسوم به خانه سینما را منوط به بررسی و اعلام نظر قطعی این هیأت دانسته است،تشکیل شد.

اعضای هیأت باتوجه به تمامی مفاد دادنامه یادشده و با استناد به مواد 15، 17 و 20 ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، موسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی هنری و نظارت بر فعالیت آنها مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 27/6/1375، رای نهائی خود مبنی بر تعطیلی دائم  خانه سینما را اعلام کردند.

در رای هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی آمده است: با توجه به اینکه موارد ذکر شده در بند «ب» این صورت‌جلسه از مصادیق تخلف بوده و تشکل موسوم به خانه سینما هیچ اقدامی در جهت اخذ مجوز از این هیأت و یا حتی تطبیق وضع خود با مقررات و ضوابط مندرج در مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب‌فرهنگی‌(سال 75) ننموده است لذا به استناد ماده 15 ضوابط مذکور با تأکید مجدد بر رأی هیأت مورخ 7/10/90 ضمن اعلام تعطیلی دائم، فعالیت تشکل موسوم به خانه‌سینما را فاقد هرگونه وجاهت قانونی می داند و در صورت ادامه هرگونه فعالیت غیرقانونی طبق ماده 17 با تشکل یادشده رفتار خواهد نمود.

 

بر اساس بند (ب) صورتجلسه با عنوان بررسی وضعیت تشکل موسوم به خانه سینما، اعضای هیأت، بنا به دلایل زیر، ادامه فعالیت این تشکل را غیرقانونی اعلام کردند:

 

1-ب: به استناد تبصره ماده 10 و ماده 22 مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه آن تشکل تاکنون به هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری برای بررسی و تصویب ارایه نشده است.

 

2-ب: تغییرات پی‌درپی در اساسنامه ادعایی تشکل موسوم خانه سینما جهت تأیید به شورای فرهنگ عمومی منعکس نشده است.ضمن اینکه با تصویب مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال 75 وظیفه بررسی وتصویب اساسنامه ها از شورای فرهنگ عمومی به این هیأت انتقال یافته است.

 

3-ب: طبق بند ج ماده 10 و تبصره ماده 11 مصوبه جلسه 77 شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال 67) صدور مجوز اینگونه مراکز به ترتیب از «وظایف هیأت نظارت وقت» و «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» بوده و معاون وقت امور سینمایی و سمعی و بصری فاقد تنقیذ حق وزیر بوده است و بنابراین نامه ارسالی آقای انوار به اداره کل ثبت شرکت‌ها به استناد ماده 15 مصوبه جلسه 77 شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌منزله صدور مجوز تأسیس خانه سینما نیست. ضمن اینکه اساسنامه ارسالی به اداره کل ثبت شرکت ها مورد تأیید شورای فرهنگ عمومی نیز نمی‌باشد.

 

4-ب: تشکل موسوم به خانه سینما هیچ‌گونه اقدامی در جهت تطبیق وضع خود با ضوابط و مقررات مندرج در ماده 20 مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال 1375) نکرده است و حتی مدارک لازم به همراه اساسنامه جدید طبق ضوابط و شرایط مندرج در ماده 6 این مصوبه را جهت تأیید و صدور مجوز جدید به هیأت تسلیم ننموده است.

 

5-ب: در آخرین اساسنامه آن تشکل تغییرات قابل توجهی اعمال شده است ازجمله :

 

1-5 – ب: شرط اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و عدم اشتهار به فساد اخلاقی از شروط عضویت در هیأت‌مدیره حذف شده است.

 

2-5 – ب: تبصره ناظر مالی که مقرر می‌دارد: کلیه چک‌ها، اوراق و اسناد تعهدآور برای خانه سینما می‌بایست به امضای ناظر مالی خانه سینما هم برسد، حذف شده است.


 تاريخ ارسال: 1391/3/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.