پرده سینما

آخرین وضعیت خانه سینما و تدوین اساسنامه جدید

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمادرحالی كه این روزها از سوی مسئولان حضور طیف‌های موافق و مخالف در كنار هم برای تدوین اساسنامه تشكل‌ صنفی سینما تأكید می‌شود، همچنان نحوه حضور افراد و تركیب آن‌ها بحث داغ روز است.

در این زمینه فرهاد توحیدی - رییس هیأت مدیره‌ی خانه سینما - در گفت‌‌وگویی با ایسنا، می‌گوید: ما همچنان تأكیدمان بر این است كه جز اعضاء خانه سینما، كسی نمی‌تواند این كار را انجام بدهد.

وی در عین حال تصریح كرد: رسمیت اساسنامه هم منوط به تصویب آن در مجمع عمومی خانه سینما با حضور اعضاء این تشكل است.

توحیدی همچنین خبر داد: روز گذشته لایحه‌ی اعتراضی خانه سینما نسبت به صدور حكم تعطیلی دائم این تشكل از سوی وزارت ارشاد، به وزیر ارشاد ارایه شد، اگر وزیر محترم این رأی را تأیید كند باز هم به دیوان عدالت ادارای شكایت می‌كنیم.

وی درباره‌ی اینكه پیش از این شنیده‌ها حاكی از آن بود كه قرار است، جلسه‌‌ای هیات مدیره خانه سینما با وزیر ارشاد داشته باشد، آیا این جلسه برگزار شد؟ گفت: از طریق واسطه‌ها برای برگزاری این جلسه ابراز تمایل شده بود، اما هنوز اتفاقی نیافتاده است.

وزیر ارشاد سه روز قبل در حاشیه‌ی همایش تقدیر از دست‌اندركاران قلاده‌های طلا با بیان اینكه صنوف مختلف سینمایی باید به صورت نظام‌مند تشكیل شوند، گفته بود: «سینماگران مانند سایر صنوف كشور باید صنوف خود را تشكیل دهند و انتخابات برگزار كنند و ما هم در خدمتشان هستیم. اما در این میان فعالیت‌هایی هم وجود دارد كه در محدوده فعالیت‌های صنفی نمی گنجد مانند برگزاری كلاس‌های آموزشی، برگزاری جلسات نقد و بررسی و ...»

وی مطرح كرده بود: «فعالیت‌های غیرصنفی سینماگران باید در تشكلی تحت نام خانه سینما، باشگاه سینما و یا هر نام دیگری پیگیری شود. ما حتی نامگذاری این تشكل را بر عهده سینماگران گذاشته‌ایم.»

در ادامه پرسشی مطرح شد مبنی بر اینكه «در شورای عالی سینما مصوب شده است كه هیأتی هفت نفره وضعیت استقرار تشكل جایگزین خانه سینما را بررسی كند و سه نفر از این اعضا جزو اصناف مرتبط با خانه سینما هستند. آیا این اعضا توسط هیات مدیره خانه سینما انتخاب می‌شوند و یا توسط افرادی دیگر؟» پاسخ داده بود كه «این جزییات را دوستان سازمان سینمایی دنبال می‌كنند و پاسخ می‌دهند. در هر حال ما می‌خواهیم در نوشتن اساسنامه سینماگران با دیدگاه‌های مختلف همكاری كنند.»

وزیر ارشاد تاكید كرده بود:« نظر ما این است كه سینماگران از بخش‌ها و طیف‌های مختلف درباره اساسنامه این تشكل نظر بدهند، ضمن آنكه اساسنامه‌هایی از گذشته موجود بوده است. این جمع باید آن اساسنامه‌ها را متناسب با روز اصلاح و تكمیل كنند تا اساسنامه‌ای جامع نوشته شود. سپس ما این اساسنامه را در شورای عالی سینما تصویب می‌كنیم تا در آینده هیچ شك و شبهه‌ای برای فعالیت آن نباشد و در این زمینه وفاقی ایجاد شود. در هر صورت ما معتقدیم كه برای تدوین این اساسنامه رای جمع سینماگران مطرح باشد، نه جمع محدودی.»

سید محمد حسینی در پایان سخنان اش در پاسخ به این سوال كه در خبرها آمده بود آقای رییس جمهور نظرشان بر اصلاح اساسنامه خانه سینما بوده است، گفته بود:«بحث درباره خانه سینما با آن شكل قدیمی تمام شده و آن تشكل غیرقانونی است. حال قرار است تشكل جدیدی راه‌اندازی شده كه بر اساس اساسنامه جدید به فعالیت‌هایش خواهد پرداخت.»

در همان روز خانه سینما در نامه‌ای به وزیر ارشاد همچنان بر تاكید بر رای دیوان عدالت اداری، آمادگی‌اش را برای اصلاح اساسنامه با سازوکارهای قانونی اعلام كرده بود.


 تاريخ ارسال: 1391/4/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.