پرده سینما

حمید سمندریان درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خمید سمندریانحمید سمندریان، كارگردان نامدار تئاتر ایران صبح امروز – 22 تیرماه - با حسرت اجرای «گالیله» در منزل خود چشم از دنیا فروبست.

به گزارش ایسنا، سمندریان كه مدتی بود از بیماری سرطان كبد رنج می‌برد، صبح امروز در سن 81 سالگی آخرین نفس‌هایش را كشید.

این اتفاق در حالی افتاد كه همراهان و شاگردان همیشگی‌اش تصمیم گرفته بودند برای بهتر شدن حال استادشان، بار دیگر اجرای نمایش «بازی» استریندبرگ را كه او سال‌ها پیش به صحنه برده بود با همان بازیگران قبلی یعنی هما روستا، رضا كیانیان و پیام دهكردی پاییز امسال به صحنه ببرند و حتی بخشی از تمرینات اولیه این نمایش نیز در منزل شخصی او آغاز شده بود.

سمندریان كه در تمام این سال‌ها حسرت اجرای «گالیله» را با خود داشت، آخرین‌بار در سال 1389 سرگرم ترجمه و كار بر روی این نمایشنامه‌ی معروف برتولت برشت بود و قصد داشت اواسط تیرماه همان سال گروه بازیگران این نمایش را مشخص كند تا براساس توافقات انجام‌شده با شهرداری تهران، «گالیله» را از بهمن سال 89 تا اردیبهشت 90 در تماشاخانه‌ی ایرانشهر به صحنه ببرد، اما این آرزو هرگز محقق نشد.

حمید سمندریان متولد اردیبهشت ماه 1310 بود. شروع فعالیت‌های تئاتری او در حین تحصیل در دوره‌ی متوسطه با حضور در کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی اساتیدی چون حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی زیر نظر عبدالحسین نوشین بود.

او پس از اتمام دوره‌ی دبیرستان به اروپا سفر کرد و در آلمان دوره‌ی مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین گذراند، اما بعد از آن به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ وارد شد. برخورد با تئاتر آن‌قدر برایش گسترده بود که طی شش سال به صورت آکادمیک تحت آموزش ادوارد مارکس که یکی از استادان برجسته‌ی تئاتر بود، اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را آموخت و همزمان در آلمان به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شد.

سمندریان پس از پایان این دوره به دعوت اداره‌ی هنرهای نمایشی دراماتیک اداره‌ی کل هنرهای زیبای کشور به ایران بازگشت و نمایشنامه‌ی دوزخ را در تالار همین اداره به روی صحنه برد و فعالیت‌های خود را به شكل پیوسته در عرصه تئاتر ادامه داد.

تأسیس کلاس‌های آزاد بازیگری و کارگردانی از دیگر اقدامات جدی مرحوم سمندریان بود كه تا آخرین روزهای عمرش ادامه داشت و به واسطه‌ی آن هنرمندان درجه یكی همچون عزت‌اله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا كیانیان، میكاییل شهرستانی، احمد آقالو، كیومرث مرادی، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی و ناصر هاشمی، آتش تقی‌پور و ... را تحویل جامعه هنری داد.

كارگردانی و اجرای تئاترهای ماندگاری چون ملاقات بانوی سالخورده، دایره‌ی گچی قفقازی، ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی، مرغ دریایی، بازی استریندبرگ، کرگدن و ... سمندریان در حوزه سینما هم فعالیت کرد و در سال 1368 فیلم همه وسوسه های زمین را ساخت که نخستین فیلم رضا کیانیان بود.

 

پیكر زنده‌یاد سمندریان صبح روز شنبه از مقابل تماشاخانه ایرانشهر تشییع می‌شود

 

پیكر زنده‌یاد حمید سمندریان، ساعت 10 صبح روز شنبه به خواست خانواده‌اش از مقابل تالاری كه به نام او (استاد سمندریان) در تماشاخانه‌ی ایرانشهر نامگذاری شده است، به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت‌زهرا (س) تشییع خواهد شد.

 

مراسم سوم زنده‌یاد سمندریان؛ 26 تیر، مسجد جامع شهرک غرب

 

مراسم یادبود حمید سمندریان، كارگردان برجسته‌ی تئاتر ایران همزمان با سومین روز درگذشت این هنرمند روز دوشنبه - 26 تیرماه ـ ساعت 18 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

 

مراسم یادبود استاد سمندریان 29 تیر برگزار می‌شود

 

مراسم یادبود حمید سمندریان، كارگردان برجسته‌ی تئاتر ایران روز پنجشنبه ـ 29 تیرماه ـ ساعت 18 همزمان با هفتمین روز درگذشت او به همت خانه‌ی تئاتر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

 


 تاريخ ارسال: 1391/4/22
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>آبكار:

درگذشت پدرتئاترنوين ايران استاد سمندريان رابه خانم هما روستا وبه جامعه هنري ايران صميمانه تسليت مي گويم . يادداشت آقاي رضاكيانيان درسوك استاد «حامد مهربانم راست می‌گی دلم گرفت و بارانی شد.. با ابرهای سیاه آمیخت.. اما به مرگ او حسودی کردم با آبرو رفت کم درد کشید و رفت کسی آرزوی مرگش را نکرد و رفت شیمی‌درمانی نکرد و رفت آلزایمر نگرفت و رفت تا دو هفته قبل از رفتنش نمایش‌های روی صحنه را می‌دید هنوز از شوق تئا‌تر لبریز بود. با اشتیاق «بازی استریند برگ» را تحلیل می‌کرد.. یک تحلیل امروزی و متفاوت با اجراهای قبلی. همین دو هفته‌ آخر که بیشتر خواب بود یا خودش را به خواب می‌زد تا صحبتی از تئا‌تر می‌شد می‌نشست و با اشتیاقی که فقط برای یک آدم سالم تعریف می‌شود داد سخن می‌داد. و به من که قرار بود نقش «ادگار» را در همین نمایش بازی کنم، می‌گفت اگر گاهی «ادگار» به جایی که ما نمی‌دانیم کجاست خیره می‌شود...... به مرگ خیره شده است بعد می‌خندید و می‌گفت اگر زنده موندم بیشتر حرف می‌زنیم. هم می‌دانست دارد می‌میرد و هم به مرگ لبخند می‌زد.»

0+0-

دوشنبه 26 تير 1391



>>>سیما تهرانی:

درگذشت هنرمند ارزنده زنده یاد حمید سمندریان را به جامعه هنری کشور به خصوص سرکار خانم هما روستا صمیمانه تسلیت عرض میکنم. با تشکر از سایت پرده سینما

0+0-

جمعه 23 تير 1391



>>>شقایق:

روحت شاد پدر بازیگری ایران .. خوشحالم که وقتی بودی افتخار شاگردیت را داشتم و بر دستانت بوسه زدم

0+0-

جمعه 23 تير 1391



>>>تورج:

خدا ایشان را رحمت کند مرد بزرگی بودند

0+0-

جمعه 23 تير 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.