پرده سینما

منتقدان چه نظری درباره «خیزش شوالیه تاریکی» دارند؟

حسین عیدی‌زاده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هیجان برای دیدن فیلم جدید نولان بسیار بالاست و این مسئله برخی از طرفداران سینه‌چاک فیلم را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده، تا جایی که سایت راتن تومیتوز مجبور شده بخش نظرات کاربران خود در مورد این فیلم را غیرفعال کند.

 

 

خیزش شوالیه تاریکیخیزش شوالیه تاریکی/شوالیه تاریکی برمی خیزد ساخته کریستوفر نولان در حالی روز جمعه روی پرده سینماهای آمریکای شمالی می‌رود که بازار نقد آن بسیار داغ است.

اکران گسترده سومین قسمت از سه‌گانه نولان با محوریت شخصیت بت من از روز جمعه آغاز می‌شود، با این حال اخبار و باز نقد این فیلم از سوی منتقدانی که پیش‌نمایش‌های فیلم را دیده‌اند بسیار داغ است.

خیزش شوالیه تاریکی ظاهرا اقتباسی آزاد از قصه مصور «شوالیه تاریکی بازمی‌گردد» اثر فرانک میلر است که سال 1986 منتشر شد.

 ریچارد کورلیس منتقد تایم فیلم را بدون نقص توصیف کرده و نوشته است: فیلم انتقام‌جویان از نظر مضمون میرایی و شکنندگی قهرمانان در برابر فیلم نولان بچگانه است. برای اولین بار است ملودرامی که از دل فرهنگ عامه بیرون آمده بیننده را متقاعد می‌کند با ترجمان سینمایی اسطوره‌های یونان یا طنزهای گزنده جاناتان سوئیفت روبرو شده است. خیزش شوالیه تاریکی عظیم است، تلخ است... فیلمی بسیار جاه‌طلبانه و دستاوردی حماسی.

 داستان خیزش شوالیه تاریکی هشت سال پس از پایان فیلم شوالیه تاریکی اتفاق می‌افتد که سال 2008 اکران شد.

تاد مکارتی منتقد هالیوود ریپورتر نیز اینچنین به استقبال فیلم رفته است: این فیلم تمام دیگر آثار مصور مارول را بچه گانه و احمقانه جلوه می‌دهد. این فیلم، بهترین قسمت از سه‌گانه نولان است. فیلم به شدت درگیرکننده و برای لحظاتی دیوانه‌کننده است.

 جاستین چانگ منتقد ورایتی نیز در یادداشت خود از فیلم تعریف کرده و تنها ضعف آن را کمبود لحظات واقعا شرارت‌بار و شیطانی خوانده و افزوده است گاه خط داستانی زیادی پیچیده می‌شود.

کریستین بیل در خیزش شوالیه تاریکی بار دیگر به نقش بتمن مبارز نقابدار ظاهر شده، اما این بار گویا بتمن دیگر ماموریتی ندارد یا حداقل برای روبرو شدن با بین، ضدقهرمان نقابدار (با بازی تام هاردی) - که کارهای او گاتام سیتی را در موقعیتی آخرالزمانی قرار می‌دهد - خیلی آماده نیست.

جیمز براردینلی در سایت ریل ویوز با نگاهی کمتر عاطفی اما مشتاق درمورد فیلم نوشته است: در نهایت خیزش شوالیه تاریکی با وجود زمان طولانی‌اش (و البته بسیار محتمل است نسخه طولانی‌تری از آن در راه باشد) قانع‌کننده و 45 دقیقه پایانی به شدت دیدنی است.

 پیتر تراورس در رولینگ استونز فیلم را نمونه تمام عیار فیلم‌های تابستانی خوانده و از لحظات عاطفی و جذابیت بصری آن تعریف کرده است.

 خیزش شوالیه تاریکیمایکل کین، گری اولدمن و مورگان فریمن در خیزش شوالیه تاریکی نقش‌های خود را تکرار کرده‌اند و جوزف گوردون-لویت و آن هاتاوی از جمله بازیگران جدید هستند. هاتاوی نقش سلینا کایل / زن گربه‌ای را بازی می‌کند.

 درمجموع اغلب منتقدان نظر بسیار مثبتی به فیلم داشته‌اند و تنها تعداد انگشت‌شماری منتقد از جمله نیک پینکرتن منتقد ویلج وویس بوده‌اند که فیلم را زیر متوسط توصیف کرده و آن را سطحی خوانده‌اند.

شوالیه تاریکی فیلم قبلی این مجموعه سال 2008 اکران شد و بیش از یک میلیارد دلار فروخت. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم سال 2005 بتمن آغاز می‌کند به کارگردانی نولان بود.

 

یک اتفاق عجیب!

 

هیجان برای دیدن فیلم جدید نولان بسیار بالاست و این مسئله برخی از طرفداران سینه‌چاک فیلم را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده، تا جایی که سایت راتن تومیتوز مجبور شده بخش نظرات کاربران خود در مورد این فیلم را غیرفعال کند.

 دلیل این کار نظرات خشمگینانه و گاه تهدیدهایی بوده که طرفداران فیلم نثار معدود منتقدانی کرده‌اند که نقد منفی درمورد فیلم نوشته‌اند.

 مدیر این سایت اعلام کرده تعداد نظرات بسیار بالا بوده و کنترل آن‌ها از سوی مسئولان بخش نظرات کاربران خارج بوده و به همین دلیل این بخش را غیرفعال کرده‌اند. او افزوده این میزان هیجان از سوی افرادی که هنوز فیلم را ندیده‌اند بسیار عجیب است.

یکی از نقدهایی که به شدت طرفداران فیلم را عصبانی کرده نوشته کریستی لیمایر در آسوشیتدپرس بوده که فیلم را بی‌محتوا توصیف کرده است.

 با همه این توصیفات باید منتظر بود تا دید فروش هفته اول فیلم در گیشه چطور است. به نظر می‌رسد خیزش شوالیه تاریکی خود را برای یک رکوردشکنی آماده می‌کند. این فیلم 165 دقیقه‌ای با بودجه 250 میلیون دلاری تولید شده است.

 

حسین عیدی‌زاده

 

در همین رابطه بخوانید

بهترین و تاریک ترین بخش تریلوژی؛ نقد و بررسی فیلم «خیزش شوالیه تاریکی» ساخته کریستوفر نولان

در نخستین روز اکران «خیزش شوالیه تاریکی» ۱۲ نفر به گلوله بسته شدند

منتقدان چه نظری درباره «خیزش شوالیه تاریکی» دارند؟


 تاريخ ارسال: 1391/4/29
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>bin:

حتی علی معلم ومثلابهترین منتقدان ایران وخود مردم که ظاهرا دچاربیری شدن-کسی حرف از میل بشر به وجود منجی اخرالزمان نمیزنه!*(البته به جز شبکه ی4) واینکه حالاست که باید ما هم دنیامون رو به اونا نشون بدیم:به کسانی که منجیشون یا یار مهدیشون ته تهش میشه:همین بتمن که خرج لباس منجیگریش در واقع 3:5میلیون دلار تخمین زده شده!یا سرش میه قهرمان ثور چکش به دست(باخنده)-کسی نمی خاد یه چیز بیشرفته تر بسازه؟من که کارگردان نیستم-وگرنه اگر رستاخیز مهدی رو نمی ساختم!حداقل به جای ناروسیمین*عاطفی/اکشن غذا دادن مخفیانه ی علی+شمشیردوسرش رو بانام دست خدا هدیه ی دنیا میدادم.----برای سرحالی نادان ها وزوال رفته هایی مثل علی ملم یا کل بشر!شهروند مطیع قانون یا حتی یکی از ما دو نفر میلانی روبیشنهادایده ال میدم0

0+0-

جمعه 3 شهريور 1391



>>>یارو:

هر منتقدی که از این فیلم بد بگه منتقد نیست.مسعود فراستیه!

0+0-

پنجشنبه 29 تير 1391



>>>یاشار:

وااااااااااااااااای!دیوانه کنندست این فیلم.به شدت منتظر اکرانش هستم

0+0-

پنجشنبه 29 تير 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.