پرده سینما

ادای احترام جشنواره لوکارنو به جرج کیوکر

پرده سینما

 

 

 

 

 

جرج کیوکر کارگردان فیلم بانوی زیبای من موضوع بخش مرور آثار شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو است.

جرج کیوکر و اینگرید برگمن سر صحنه فیلم چراغ گازبه گزارش خبرآنلاین، برگزارکنندگان مهم‌ترین جشنواره سینمایی سوییس این خبر را روز دوشنبه اعلام کردند.

 جشنواره لوکارنو در سال‌های اخیر به خاطر بخش‌های مرور آثار خود مورد توجه بوده است. در سه سال اخیر به ترتیب ارنست لوبیچ، وینسنت مینه‌لی و اوتو پرمینجر موضوع بخش مرور آثار لوکارنو بوده‌اند.  هر سه بخش با مدیریت کارلو شاتریان برگزار شد. شاتریان ماه سپتامبر پس از جدایی ناگهانی اولیویه پر مدیریت هنری جشنواره لوکارنو را به عهده گرفت.

بخش مرور آثار این دوره لوکارنو با مدیریت روبرتو توریلاتو منتقد ایتالیایی برپا می‌شود، اما اعمال سلیقه شاتریان در انتخاب کیوکر کاملاً مشخص است، کارگردانی که مانند لوبیچ، مینه‌لی و پرمینجر به شکل‌گیری سینمای پس از جنگ در هالیوود کمک کرد. کیوکر در 1965 برای بانوی زیبای من برنده اسکار بهترین کارگردان شد. او پیش از این فیلم چهار بار دیگر هم برای فیلم‌های زنان کوچک (1934)، داستان فیلادلفیا (1941)، زندگی مضاعف (1948) و چشم و گوش‌بسته (1951) نامزد اسکار بود.

کیوکر در 1983 در 83 سالگی درگذشت. او همچنین برای کارگردانی تعدادی از بزرگ‌ترین بازیگران زن هالیوود شهرت داشت، از جمله گرتا گاربو در کامیل (1936)، جودی گارلند در ستاره‌ای متولد می‌شود (1954)، مریلین مونرو در بیا عشق بورزیم در 1960، سوفیا لورن در جهنمی صورتی پوش در 1960، جین فاندا در گزارش چاپمن (1962) و پرنده آبی در 1976، آدری هپبرن در بانوی زیبای من و کاترین هپبرن در تعطیلات (1938)، داستان فیلادلفیا (1941) و دنده آدم (1949).

تمام فیلم‌های کیوکر در لوکارنو نمایش داده می‌شود. همچنین درمورد دوران کاری این کارگردان که بیش از 50 سال طول کشید، کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی برگزار می‌شود.

 شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو 7 تا 17 اوت 2013 برگزار می‌شود.

 

هالیوود ریپورتر / 5 نوامبر / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1391/8/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.