پرده سینما

جدیدترین فیلم اولیویه آسایاس از امروز روی پرده سینماهای فرانسه می رود

پرده سینما







 

 

 

ازامروز چهارشنبه، جدیدترین فیلم اولیویه آسایاس کارگردان پرتحرک فرانسوی به پرده سینماهای فرانسه می آید.

اولیویه آسایاس ماجرای فیلم ازخاطرات دوران نوجوانی این کارگردان که درجنبش ماه مه فرانسه 13 ساله بوده الهام گرفته است.

داستان ازاوایل سالهای دهه هفتاد شروع می شود. دانش آموزان مدرسه با جریان های انقلابی و اعتصاب های کارگری خود را همراه می کنند و به نوبه خود با سری پرشور درصد د تحول بزرگی درجامعه فرانسه آن روزهستند. اعتصابات دانشگاه ها گاه تا هفت هفته ادامه یافته و سرانجام دانشگاه ها تعطیل می شوند. در سال 1971 جنبش های چپ افراطی از سایر جنبش ها فاصله می گیرند و تن به رفورم هایی که دولت برای دانشگاه ها درنظرگرفته نمیدهند..

در این میان کارگردان، داستان دو دلداده جوان را دنبال می کند که سری پرشور دارند. آنها به همراه رفقای خود از کشور خارج می شوند تا جنبش را در کشورهای همسایه مثل ایتالیا و غیره گسترش دهند. در آنجا با گروه های «هیپی» هم آشنا می شوند و تحولاتی درافکارشان بوجود می آید. دوربین دائم در تحرک کارگردان، تلاش در نشان دادن این جو پرالتهاب دارد. موزیک، مواد مخدر،عشق های بی بند بار و غیره چاشنی داستان شده و رفته رفته رویاهائی که درابتدا انقلابی و بسیار متعهدانه بود شکل عوض می کنند و برای بسیاری از این جوانان رویا ها یشان ناخود آگاه بر باد میرود.

داستان  ژیل این جوان پرشور به همراه یکی از همکلاسی هایش طی چند سال دنبال می شود. او به دنبال آرمان ها و جامعه بهتر و عدالت اجتماعی و برابری است و در این راه به مبارزه علیه وضعیت موجود به پا می خیزد اما رفته رفته در برخورد با واقعیات پیرامون به سوئی دیگرکشیده می شود. فیلم اولیویه آسایاس پرسشگر دوران جوانی است که سری پرشوردارد واینکه تا کجا می تواند آرمانها وایده های خودرا دنبال کند؟

آیا نسل جدید باید تاوان نسل قدیم را بپردازد؟ اوباید به دنبال سرچشمه الهام بخش تازه ای باشد تا تغییرات روبه جلو برای جامعه اش را ایجاد کند. کارگردان در طول فیلم تلاش دارد به این مقوله بپردازد.

فیلم البته از نظر گیرایی و ساختاردراماتیکی و میزانسن ها به خوبی فیلم قبلی او کارلوس که در جشنواره کن دوسال پیش بود، نمی رسد. با این حال این فیلم توانست در بخش مسابقه ونیز امسال پذیرفته شده و جایزه بهترین سناریو را برایش به ارمغان بیاورد.


 تاريخ ارسال: 1391/8/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.