پرده سینما

تاریخ رسمی برگزاری جشنواره فیلم کن اعلام شد

پرده سینما







 

 

 

معتبرترین رویداد سینمایی جهان در سال 2013 روز 15 می کلید خواهد خورد.

جشنواره فیلم کنبه گزارش ایسنا، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن اعلام کردند، شصت‌وششمین دوره این رویداد سینمایی در سال 2013 روز 15 می (25 اردیبهشت 1392) آغاز خواهد شد.

به گزارش سایت جشنواره، معتبرترین رویداد سینمایی جهان تا روز 26 می 2013 ادامه خواهد داشت.

تاریخچه‌ جشنواره‌ فیلم کن به اواخر دهه‌ ‌٣٠ میلادی بازمی‌گردد. زمانی که ژان زای، وزیر آموزش ملی دولت فرانسه با حمایت آمریکا و انگلیس تصمیم گرفت در واکنش به نفوذ دولت‌های فاشسیت آلمان و ایتالیا در انتخاب فیلم‌های جشنواره ونیز، جشنواره‌ای سینمایی راه‌اندازی کنند.

جشنواره‌ فیلم کن در سال ‌١٩٤٦ با حمایت وزارت خارجه فرانسه باردیگر راه‌اندازی شد و با وجود آنکه ماهیت اصلی شکل‌گیری آن رقابت با جشنواره ونیز بود، اما مقامات این دو فستیوال در توافقی پنهانی پذیرفتند تا برگزاری هر دو فستیوال در سال‌های متمادی را جشن گرفته و رسمی بدارند.

جشنواره‌ کن در اولین سال برگزاری به موفقیت چشمگیری دست یافت و سال دوم در پیشرفتی قابل توجه، ‌١٦ فیلم به بخش رقابتی آن دعوت شدند و تصمیم گرفته شد برای اجرای عدالت، هیات داوران متشکل از یک نماینده از هر کشور باشد.

این رویداد سینمایی معتبر سال‌های ‌١٩٤٨ و ‌١٩٥٠ به علت مشکل بودجه برگزار نشد و سال ‌١٩٥١ بود که به لطف روابط حسنه میان فرانسه و ایتالیا، زمان برگزاری جشنواره کن به بهار منتقل شد و جشنواره ونیز در همان پاییز ماند.

موقعیت جشنواره‌ کن سال‌های ‌١٩٦٠ در جهان فرهنگ و هنر تثبیت شد و از آن زمان به‌عنوان معتبرترین جشنواره فیلم در دنیا شناخته می‌شود. از سال ‌١٩٥٥ بود که جایزه نخل طلا به عنوان جایزه اصلی این رویداد سینمایی معرفی شد.

سينماي ايران در طول سال‌هاي گذشته در عرصه جهاني حضوري موفق را در جشنواره کن تجربه کرده است و فیلمسازان ایرانی از جمله اصغر فرهادی و عباس کیارستمی پیش از این جوایزی را از این جشنواره دریافت نموده اند.همچنین همه ساله به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی چتر سینمای ایران در بازار فیلم کن برپا می شود.


 تاريخ ارسال: 1391/8/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.