پرده سینما

مهران احمدی: امسال آخرین فیلم‌های سینمای مستقل ایران را می‌بینید

پرده سینما







 

 

 

مهران احمدی درباره تحریم فیلم بی‌خود و بی‌جهت در سینماهای حوزه هنری گفت: معتقدم آنها با شخص کاهانی مشکل دارند وگرنه فیلم او چه مشکلی پیش می‌آورد؟ نهایتاً آنطور که می‌گویند، این فیلم می‌خواهد یک درصد مردم که به سینما می‌روند را بی‌ادب کند.‌ در 75 میلیون آدم با ادب که هیچ مشکلی ندارند (از نظر برخی آقایان)، 750 هزار نفر آدم بی‌ادب به جایی بر نمی‌خورد!

نمایی از فیلم بی خود و بی جهتبه گزارش ایسنا، این بازیگر که در فیلم بی‌خود و بی‌جهت به عنوان مدیر تولید همکاری داشت در نشست بررسی این فیلم که 18 آذر ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد در ابتدا درباره‌ی تولید در سینمای مستقل و مشکلاتش بیان کرد: ما از بد حادثه کارمان را از تئاتر شروع کردیم و تئاتر یعنی نان و پنیر. باز هم از بد حادثه بعد از تئاتر به سینمای مستقل افتادیم که داستان‌های خاص خودش را دارد فقر،‌ فقر و فقر. اشکالی هم ندارد گله‌ای نداریم.

من اصلاً ادعای تولید ندارم. رضا کاهانی برای من غنیمتی است که به هر شکل سعی می‌کنم خودم را به او وصل کنم یا در فیلمش بازی می‌کنم یا دستیارش می‌شوم یا مدیر تولیدش هستم و اگر مدیر تولید نباشد احتمالا باید پشت صحنه چای بریزم، برایم افتخار است که در سینمای مستقل کار کنم، سینمایی که منت هیچ‌کس را نمی‌کشد.

این بازیگر سینمای ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره سینمای مستقل ایران بیان کرد: فکر می‌کنم امسال آخرین فیلم‌های سینمای مستقل ایران را بینید به هرحال شاید آن شکل از سینمای غیرمستقل درست‌ است.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تحریم بی‌خود و بی‌جهت توسط حوزه هنری بیان کرد: در این مشکل خیلی فیلم‌ها را مقصر نمی‌دانم. من با کاهانی بیشتر از هر کس دیگری آشنا هستم شاید جزو دو نفر مطلع از عقاید و اندیشه‌های او هستم. او با هیچ سیاستی دست به یقه نیست و تنها مسائل اجتماعی را به شکل ریز می‌بیند و جلوی دوربین می‌برد.

وی ادامه داد: معتقدم بیشتر دعوا سر اشخاص است نه فیلم‌ها. حتی اگر درباره فیلم‌ها بود می‌توانستیم بگویم در بهترین شرایط و برای پرفروش‌ترین فیلم، پنج درصد از جمعیت کشور به سینما می‌آیند، اگر از آن افراد دو درصدشان هم بی‌تربیت شود اشکالی پیش نمی‌آید چون بنا بر آنچه برخی می‌گویند همه مردم ما آدم‌های خیلی خوبی هستند،‌ همه خوب رانندگی می‌کنیم،‌ همه با هم خوب هستیم و... .

نمایی از فیلم بی خود و بی جهتمدیر تولید بی‌خود و بی‌جهت یادآور شد: وقتی اسب حیوان نجیبی است می‌خواست اکران شود، برخی گفتند که فیلم بی‌تربیتی می‌کند. الان در بی‌خود و بی‌جهت که دیگر هیچ بی‌تربیتی نیست! واقعا مشکلتان را واضح بگویید چرا شفاف حرف نمی‌زنید. گاهی می‌گویند خانم چادری فیلم چرا بداخلاق است؟ اشکالش چیست؟ مگر خانم چادری بداخلاق نمی‌شود؟ مادر من چادری است و اتفاقاً بداخلاق هم هست! در کل معتقدم رضا کاهانی مسئله است نه فیلمش.

مهران احمدی در بخشی از این نشست که برخی بی‌خود و بی‌جهت را دارای شباهت‌هایی با خدای کشتار پولانسکی می‌دانستند و درباره دلیل این شباهت سوالاتی را می‌پرسیدند به لحنی طنز گفت: نمی‌خواستم این را بگویم، اما بی‌خود و بی‌جهت داستان واقعی یکی از دوستان من است که آن را برای کاهانی تعریف کردم! پولانسکی کجا بود!

جواد طوسی منتقد سینمای ایران هم در سخنانی درباره بی‌خود و بی‌جهت گفت: فکر می‌کنم این فیلم نمونه متفاوت از سینمای اجتماعی است که جایش در چرخه تولید سینمای اجتماعی ما خالی بود تا بتواند تصویر درستی از طبقه‌های اجتماعی ناهمگون ما ارائه دهد.

وی ادامه داد: کاهانی در این فیلم توانسته است در سیر تکمیلی رسیدن به سادگی و بی‌تکلف گویی قدم بردارد. در کل درباره بی‌خود و بی‌جهت معتقدم کماکان می‌توان گفت در آثار کاهانی یک آسیب‌شناسی آحاد جامعه در جهت هویت‌مندی انجام می‌شود.

طوسی در ادامه سخنانش درپاسخ به پرسشی درباره آینده سینمای ایران اظهار کرد: معتقدم اصلاً نمی‌شود یک آینده نگری و برنامه‌ریزی مبتنی بر عقلانیت برای سینمای ایران داشت، چرا که شرایط فعلی بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. البته در نقطه دید ناامیدانه‌ای که در سینمای ایران وجود دارد، طبیعتاً باید بر این موضوع صحه گذاشت که اراده‌ای وجود دارد تا سینمای ایران را از بالندگی‌ خودش در سال‌های اخیر جدا کند.

نمایی از فیلم بی خود و بی جهتوی ادامه داد: در حال حاضر می‌بینید که برخی مسوولان می‌گویند اگر سینما رفت‌، رفت. ما خوراک دیگری داریم که جایگزین آن کنیم!

این منتقد سینما در عین حال خاطرنشان کرد: البته این را هم بگویم که حتی اگر اراده‌ای برای حذف سینمای ایران آن هم بسیار قوی وجود داشته باشد اما باز هم فکر می‌کنم فیلمسازان مستقلی هستند که خودشان را به این شرایط تحمیل می‌کنند.

طوسی در پایان سخنانش با طرح پرسشی از مدیران سینمایی بیان کرد: چطور آمریکا سینمای خودش را با مانیفست سیاسی‌اش به جهان تجویز می‌کند؟ واقعاً ما در مقابل آن سینما چه کاری توانستیم انجام دهیم. مدام می‌گویم فیلم فاخر‌، سینمای ملی،‌ واقعا سینمای ملی و فیلم‌ فاخرمان کجاست؟ ما همه معتقدیم که هجمه‌ سینمای غرب و فرهنگ غربی وجود دارد اما هیچ کاری در جهت مقابله با آن و رشد سینمای خودمان نمی‌کنیم و فقط هر کس که مدیر می‌شود عادت دارد که به حرف‌های مدیر قبلی فاتحه بخواند.

عبدالرضا کاهانی هم در این نشست که سعی می‌کرد بیشتر شنونده باشد تا سخنران، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا به عمد از موقعیت‌های کمیک در فیلمش استفاده کرده است گفت: این فیلم اصلاً کمدی نیست، شاید عده‌ای احساس کنند چون رضا عطاران در فیلم بازی کرده فیلم باید سراسر کمدی باشد، در حالی که من اصلا آن سینما را بلد نیستم. در مقابل سینمای صرفاً تراژدیک و ملودرام‌های عجیب را هم نمی‌فهمم. من آنچه از سینما می‌فهمم نوع زندگی است یعنی سینمایی که خنده و گریه و پرحرفی و سکوت در کنار هم معنی پیدا می‌کنند.

وی همچنین درباره یکی از اظهار نظرها که بی‌خود وبی‌جهت را ابزورد دانسته بود‌، اظهار کرد: من جایی نگفته‌ام که فیلمم ابزورد است. به نظرم اشتباه است که فیلمساز بخواهد چنین حرفی بزند. او باید فیلمش را بسازد و منتقدان و مخاطبان درباره آن نظر بدهند. ضمن آنکه ابزورد بودن یا نبودن فضیلتی نیست. چون تماشاگر دوست دارد آزادانه و رها فیلم ببیند. من اینطور فهمیدم که باید خودم را از دسته‌بندی‌های قالب‌، تاریخ سینما و غیرهجدا کنم تا بتوانم اثر شخصی خودم را بسازم. فقط سعی می‌کنم مثل کسی نباشم و تنها شبیه به خودم باشم.

کاهانی همچنین در پاسخ به این مطلب که برخی می‌گویند شما زیاد غر می‌زنید عنوان کرد: حتماً لازم است که زیاد غر می‌زنم. اگر غر نزدم حتما آدم نیستم چون شرایط ناعادلانه است. چاره‌ای ندارم. مجبورم همانطور که برای فیلم ساختن روی پای خودم می‌ایستم برای دفاع از فیلم و عواملم هم روی پای خودم بایستم. حال اسم این را بعضی غر زدن می‌گذارند. اگر می‌گویند این کار بد است لطفا خودشان سکوت کنند همانطور که این روزها خیلی‌ها سکوت کرده‌اند و پول‌های زیرمیزی خوبی می‌گیرند.

در ادامه این نشست احمد مهران‌فر هم با ابراز خرسندی از بازی در بی‌خود و بی‌جهت گفت: معتقدم کاهانی بازیگرانش را بسیار با دقت انتخاب می‌کند. همچنین برخلاف آنچه که برخی می‌گویند فیلم پیام ندارد،‌ تک تک شخصیت‌هایی که کاهانی در فیلمش گذاشته دارای یک مفهوم و پیام است. در واقع هر شخصیت مفهومی را به نقد می‌کشد.

وی همچنین درباره سینمای مستقل خاطرنشان کرد: یکی از مشخصات سینمای مستقل تفکر و اندیشه است. وقتی پایانی باز برای فیلم انتخاب می‌شود یعنی می‌خواهد مخاطب را بعد از بیرون رفتن از سینما هم به فکر وادارد. معتقدم جریانی که می‌خواهد جلوی سینمای مستقل را بگیرد‌، قصد دارد جلوی اندیشه را بگیرد.


 تاريخ ارسال: 1391/9/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.