پرده سینما

بزرگداشت پنج سینماگر صاحب نام در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برگزار می شود

پرده سینما









محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از برپایی مراسم بزرگداشت پنج چهره ماندگار و صاحب نام  سینمای ایران در این دوره جشنواره خبر داد.

پنج هنرمندی که از آنها تقدیر خواهد شدبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ وی افزود: از پنج سینماگر صاحب نام سینمای ایران در این دوره جشنواره با برپایی مراسم بزرگداشتی قدردانی به عمل می آید.

وی اسامی بزرگداشتی های سینمای ایران سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را  به این ترتیب اعلام کرد: جمشید مشایخی، پرویز شیخ طادی، مهری شیرازی، جهانگیر الماسی و نادر طالب زاده

عباسیان با اشاره به لزوم برگزاری باشکوه جشنواره فیلم فجر در میان جشن های خجسته پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خاطر نشان ساخت: امیدواریم با همراهی و کمک همه دلسوزان فرهنگی و هنرمندان در جهت تقویت پیوندهای درونی خانواده سینما حرکت کنیم و فضایی را فراهم آوریم که با همگرایی و هم فکری قاطبه هنرمندان و مدیران فرهنگی و سینمایی به رشد، رونق، پویایی و اعتلای سینمای ایران منجر شود.

در این خبر،  درخصوص معرفی پنج سینماگر بخش بزرگداشت جشنواره آمده است:

جمشید مشایخی متولد ششم آذر ماه ۱۳۱۳ در جاجرود از توابع تهران، بازیگر صاحب سبک و محبوب سینما و تلویزیون ایران به شمار می رود. وی دارای تحصیلات ناتمام در رشته تأتراست. وی سال 1336 به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیر دولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه  جلد مار  هژیر داریوش جلوی دوربین رفت. او حتی به خاطر بازی سینمایی اش برای مدتی از کار تأتر اخراج شد. در واقع کار حرفه ای خود را از سال 1349 به طور رسمی شروع کرد. او تاکنون بازی در90فیلم سینمایی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است که آخرین آن چک در سال 90 بود. همچنین علاقه مندان او، بیش از 10 سریال تلویزیونی از او دیدند. او تاکنون جوایز داخلی و خارجی بسیاری از  جشنواره های گوناگون کسب کرده است.

پرویز شیخ طادی متولد 1340 آبادان است. وی فعالیت هنری را در حوزه هنری تبلیغات اسلامی آغاز کرد.او تا کنون کارگردانی فیلم های سینمایی روزهای زندگی (۱۳۹۰)، شکارچی شنبه (۱۳۸۸)، دایناسور (۱۳۸۶)، سومین روز پس از مرگ (۱۳۸۵)، سینه سرخ (۱۳۸۵)، پشت پرده  مه (۱۳۸۳)، روایت سه گانه (اپیزود اول، یک آرزوی کوچک) (۱۳۸۲)، دفتری از آسمان (۱۳۷۸)، سرزمین پدربزرگ (۱۳۷۷) را برعهده داشت و در سایر زمینه ها از طراحی صحنه و لباس گرفته تا بازیگری، تدوین و فیلمنامه نویسی دستی بر آتش داشته است. او تاکنون 2بار هیئت انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بوده است و داوری و انتخاب جشنواره های گوناگونی را بر عهده داشته است.

جهانگیر الماسی متولد 1334 تهران، فارغ‌التحصیل شیمی از دبیرستان جندی شاپور و کارشناسی ارشد رشته حقوق و روابط بین الملل است. وی فعالیت هنری خود را در تئاتر از سال 1348 در اهواز آغاز کرد و با بازی در فیلم ریشه در خون به کارگردانی سیروس الوند وارد سینما شد. الماسی در کنار فعالیت هنری خود در سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان منتقد هنری و نویسنده در زمینه های تحقیق در فلسفه هنر شرقی و تاریخ مذهب در مطبوعات دارای تجاربی است. تدریس در دانشگاه ها و مدارس، عضویت در کمیته های انتخاب فیلم فجر، کمیته انتخاب انجمن جوانان ایرانی، و انجمن فیلم داخلی جوانان، عضو کمیته انتخاب جشنواره دو سالانه میراث ایرانی و داوری در جشنواره یونیکا 1994 و ف غیره از دیگر فعالیت های وی به شمار می آید. او تاکنون در در بیش از 30عنوان فیلم سینمایی ایفای نقش کرده و نگارش طرح اولیه فیلمنامه سیب و سلما در سال 1389 آخرین اثر وی محسو ب می شود.

نادر طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ تهران، تهیه‌کننده، مجری برنامه‌های تلویزیونی، فبلمساز و روزنامه‌نگاری ایرانی است. وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا است. وی فعالیت هنری را از ۱۳۵۹ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. بشارت منجی نام سریالی به کارگردانی نادر طالب‌زاده ساخته شد. این فیلم بر اساس زمینه‌های مشترک بین اسلام و مسیحیت ساخته و پرداخته شده‌است.

مهری شیرازی در سال 1338 در تهران متولد شد. او بعد از بیست و پنج سال خدمت در زمینه گریم از سازمان صدا و سیما بازنشسته شد و به فعالیت در سینما مشغول شد و در جشن صد سالگی سینما برنده تندیس بهترین چهره پردازی برای فیلم زیر پوست شهر (رخشان بنی اعتماد) شد و در ششمین جشن سینمای ایران برنده جایزه بهترین چهره پردازی برای فیلم زندان زنان (منیژه حکت) گردید. او همچنین در اولین جشن سینمای آزاد ایران جایزه ای برای فیلم طلوع تاریک (ابراهیم شیبانی) در رشته بهترین چهره پردازی دریافت نمود شیرازه علاوه بر فعالیت حرفه ای به تدریس در هنرسرای گریم، دانشگاه سوره اصفهان و آموزشگاه های آزاد مشغول می باشد. او تاکنون طراحی چهره بیش از 58 فیلم سینمایی را برعهده داشته است که آخرین آن راه نجات در سال 1391 است .


 تاريخ ارسال: 1391/9/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.