پرده سینما

شاعر زباله‌ها فیلمی در ستایش شعر، عشق و زندگی است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

محمد احمدی كارگردان فیلم شاعر زباله‌ها با بیان اینكه این فیلم در ستایش شعر، عشق و زندگی است، گفت: با اكران شاعر زباله‌ها در گروه فرهنگی مخالفم.

 

به گزارش خبرنگارسینمایی فارس، شامگاه سه شنبه نشست نقد و بررسی فیلم شاعر زباله‌ها با حضور «محمد احمدی» (كارگردان) و غلام عباس فاضلی(مجری و منتقد) در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.

لیلا حاتمی در فیلم شاعر زباله هابنابراین گزارش، فاضلی از احمدی در مورد چگونگی شكل‌گیری فیلمنامه شاعر زباله‌ها، سوال كرد كه وی در پاسخ، اظهار داشت: من به قصد كارگردانی وارد سینما شدم، اما در مقطع دانشجویی دورهای عكاسی و فیلمبرداری را هم گذارندم.

وی در ادامه افزود: همیشه دغدغه كارگردانی داشتم تا با طرحی از مخلباف رو به رو شدم. كار سال 83 شروع شد و در سال 84 به اتمام رسید.

كارگردان حقیقت گمشده در ادامه افزود: مؤسسه كارنامه 80 درصد از سرمایه‌گذاری كار را تقبل كرد و خاص بودن كار را دوست داشتم. كار با روحیات سازگار بود، خاص بودن به این معنا كه كمتر كسی در سینما تا به حال به این موضوع پرداخته است.

در ادامه فاضلی از احمدی در مورد فاصله طولانی مدت اكران فیلم پرسید كه وی در پاسخ، گفت: واقعیت این است كه هنوز روشن و شفاف دلیل اكران نشدن این فیلم را نمی‌دانم. حتی فیلم سال 85 پروانه نمایش دریافت كرد اما بعد از مدتی گفتند: كه شرایط برای اكران این فیلم مناسب نیست و این پروسه همین طور عقب افتاد تا اینكه در مقطعی گفتند: سینمادارها راغب به اكران فیلم نیستند تا اینكه خدا را شكر قرار است كه فیلم هفته آینده اكران شود.

به گزارش فارس، در ادامه فاضلی از احمد» در مورد فیلم نامه اولیه و همچنین درست بودن انتخاب  لیلا حاتمی به عنوان یکی از بازیگران فیلم پرسید که احمدی گفت: این فیلم با حس احمدی سازگار است. من فیلمنامه را بازنویسی نهایی كردم، چرا كه فیلمنامه اولیه خشن‌تر بود اما به متن وفادار بودم. از طرف دیگر استفاده از نریشن‌ها در فیلم را خیلی دوست دارم. و در مورد بازی لیلا حاتمی، گفت: بلافاصله كه طرح را خواندم چهره لیلا حاتمی را متصور شدم. او را دعوت به كار كردم و در جلسه‌ای به او گفتم اگر شما این نقش را بازی نكنی من اصلاً این فیلم را نمی‌سازم كه ایشان لطف كرد و در این فیلم بازی سكوت بی‌نظیری داشت.

فاضلی از احمدی در مورد نقش پرویز پرستویی در این فیلم سوال كرد كه وی در پاسخ، اظهار داشت: در آن مقطع پرویز پرستویی در موسسه كارنامه، كلاس آموزش بازیگری داشت و زحمت بازیگردانی و مدیر هنری را در این فیلم كشید و حضورش كنار من در سراسر فیلم، مغتنم بود.

در ادامه یكی از حضار از احمدی در مورد بازی صابر ابر و ریتم كند فیلم پرسید كه وی در پاسخ، گفت: در آن مقطع صابر ابر به تازگی دوره بازیگری را در موسسه كارنامه به اتمام رسانده بود و توانایی‌هایش بیش از این بود اما پرویز پرستویی تشخیص داد تا همین حد كافی است و بیشتر باید با شخصیت اول فیلم فرزین محدث بپردازیم. در مورد ریتم، حق با شما است اما این شیوه عامدانه انتخاب شده تا تماشاگر با فیلم همذات پنداری كند و در مقایسه با فیلم چه كسی امیر را كشت ساخته مهدی كرم پور با تیزرها دروغ بگویید.

در ادامه یكی از حضار از احمدی در مورد قاب‌بندی‌های خوب سوال كرد كه وی در پاسخ، گفت: در مجموع سر صحنه حرف آخر را كارگردان می‌زند. من برای فیلمبرداری این كار محمد آلادپوش را انتخاب كردم كه یكی از فیلمبرداران به نام سینمای ایران است. یادم می‌آید روزهای اول با هم خیلی سینك بودیم و طراحی صحنه و لباس هم همین طور در جلسه اولیه خواسته‌هاییم را گفتم و در طول كار با مشورت كار را جلو بردیم.

وی در ادامه افزود: من برای اینكه كار برایم راحت‌تر باشم، تهیه كنندگی كارهایم را خود برعهده می‌گیرم و دوست داشتم تماشاچی از دین فیلم لذت ببرد و دقایقی به این فیلم فكر كند.

فاضلی عنصر زباله در فیلم را مورد اشاره قرار داد که از اولین فیلم های فیلمنامه نویس شاعر زباله ها محسن مخملباف یکی از عناصر مورد علاقه او در فیلم های مختلفش بوده است.  احمدی در پاسخ، گفت: برداشت شخصی‌ام این بود كه در درون این زباله‌ها می‌شود عشق را پیدا كرد.

در ادامه یكی از حضار از احمدی در مورد مفهوك كلی فیلم و سكانس پایانی سوال كرد كه وی در پاسخ، گفت: شاعر زباله‌ها فیلمی در ستایش شعر، عشق و زندگی است، من خیلی دوست نداشتم این فیلم را سیاسی نشان دهم. كمی ناامنی در فیلم موجود است اما ناامنی در حد شب‌های خلوت ، صدای آژیر و ...

در طول فیلم به مقطع خاصی اشاره نكردم. سكانس فینال این طور است كه شما در كل فیلم حركت دوربین را احساس نمی‌كنید اما در سكانس پایانی، تراولینگ احساس می‌شود به زبان دیگر تا این جا قصه‌ای رئال دیدم اما در پایان، رفتگر تبدیل به یك اسطوره می‌شود.

به گزارش فارس، در پایان تهیه كننده لطفاً مزاحم نشوید، گفت: 4 سال است كه دنبال اكران این فیلم هستم و با اكران شاعر زباله‌ها در گروه فرهنگی مخالفم، چرا كه فیلم ظرفیت و پتانسیل اكران گسترده‌تر را دارد. من پای فیلمم ایستاده‌ام و بر این باورم كه خیلی این فیلم توان تسخیر گیشه را ندارد اما به مخاطبان دروغ هم نمی‌گویید و مخاطب هم از دیدن این فیلم پشیمان نمی‌شود.


 تاريخ ارسال: 1388/10/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.