پرده سینما

شايد «هيس! دخترها فرياد نمي‌زنند» اصلاحيه بخورد

پرده سینما









محمدحسین نیرومند عضو هیئت انتخاب سی‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر نيز در گفت‌وگو با فارس درباره نحوه انتخاب فیلم‌های این دوره از جشنواره گفت: معمولاً هیئت انتخاب از زوایای خیلی مختلفی آثار را می‌بیند اما هر فیلمی باید کیفیت فرهنگی ـ هنری لازم را داشته باشد تا به بحث محتوا ورود پیدا کند.

 

نمایی از فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنندوی در پاسخ به این سوال که چقدر بحث محتوا و بحث فرم در این بین مورد توجه هیئت انتخاب قرار داشت، افزود: بحث جدا کردن محتوا و تکنیک بحث غلطی است و تکنیک وظیفه‌اش این است که به بهترین وجه محتوا را منتقل کند که اصطلاحاً به آن «شکل پرمعنا» می‌گویند لذا دوستان و مجموعه هیئت انتخاب، فیلم‌ها را از این منظر مورد بررسی قرار دادند.

نیرومند در این باره تصریح کرد: طبیعی است که وقتی ما برای بخش‌ داوری فیلم انتخاب می‌کنیم باید فرض کنیم که آثاری هستند که کیفیت‌های بازیگری، فیلمبرداری، طراحی صحنه برجسته دارند و اینها مورد توجه هیئت داوران قرار می‌گیرد که اگر فرض کنیم کاری کارگردانی‌اش ضعف داشت اما فیلمبرداری خوبی داشت این امکان را پیدا می‌کند که وارد بخش مسابقه شود و این سبد انتخابی باید همه انتظارات موجود از جشنواره و اهدای جوایز را برآورده کند و دوستان تلاش کردند که به این شیوه فیلم‌ها انتخاب شود.

وی افزود: طبیعی است که فیلم‌هایی که تکنیک آنها حرفی که تلاش شده ارائه کند را درست ارائه نکرده حذف شود چرا که جلوه یک اثر هنری، شکل است و شکل دعوت می‌کند به محتوا و وقتی شکل ضعیف باشد مسلماً محتوا نمی‌تواند درست منتقل شود.

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه سودای سیمرغ و نگاه نو سی‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر در ادامه با بیان اینکه در بخش انتخاب بیش از 90 اثر بررسی شد، گفت: نزدیک 50 اثر، آثار کارگردانان اول بود و به نظرم کیفیت مجموعه آثار ارائه شده دارای کیفیت قابل قبولی است که دو لیست 22 و 11 فیلمی اعلام شد.

وی درباره فیلم سه بعدی آقای الف و انتخاب آن نیز گفت: این فیلم دیده شد و دوستان به عنوان یک دستاورد فنی و کار جدید آن را مورد تأیید قرار دادند و قرار است دبیر جشنواره بعداً به صورت ویژه درباره آن خبررسانی کند.

نیرومند درباره برخی آثار که گفته شده انتخاب نشده است، نیز گفت: ما به عنوان شورای انتخاب چنین آثاری را ندیدیم و این به معنای آن است که به جشنواره ارائه نشده بود که اگر ارائه شده بود دوستان جشنواره آثار را به رؤیت ما می‌رساندند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تایید نمایش فیلم‌های بخش مسابقه و برخی موارد مطرح شده درباره فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پوران درخشنده، گفت: هر فیلمی که در سینماهای کشور اکران عمومی می‌شود باید شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد اجازه اکران آن را بدهد لذا دوستان امسال سیاست خوبی را به کار برده بودند و بخشی از دوستان شورای پروانه نمایش را وارد هیئت انتخاب کرده بودند که یکجا تصمیم گرفته شود به گونه‌ای که به مشکل برنخورد.

نیرومند با اشاره به بحث فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند افزود: به هر حال دوستان پروانه نمایش نظراتی درباره اصلاح کار دارند اما کار خانم درخشنده انتخاب شده ولی باید این کار در شورای نمایش با حضور اکثریت اعضا دیده شود و نظر داده شود لذا ممکن است به این فیلم در آن شورا اصلاحاتی تعلق بگیرد.

 


 تاريخ ارسال: 1391/10/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.