پرده سینما

بحث همکاری‌های هالیوود و پنتاگون با فیلم کاترین بیگلو داغ شد

پرده سینما









هر چند پنتاگون در برابر انتقادات جمهوری‌خواهان می‌گوید هیچ کمکی به کاترین بیگلو نکرده است اما اعتراف کرده که از دهه 20 قرن پیش با هالیوود همکاری می‌کند.

 

نمایی از فیلم سی دقیقه بامدادبه گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره، طرح بحث حمایت دولت باراک اوباما از فیلم سی دقیقه بامداد که از قتل اسامه بن‌لادن توسط ارتش آمریکا سخن می‌گوید، بار دیگر جدل تاریخی درباره روابط پنتاگون و هالیوود را که مبلغ ارتش آمریکا باشد پیش کشیده است.

بنابر این گزارش، وزارت دفاع آمریکا البته درباره فیلم کارتین بیگلو اتهامات جمهوری‌خواهان مبنی بر ارائه اطلاعات سری به این کارگردان زن آمریکایی را رد کرده است.

فیل استراپ رییس گروه ویژه همکاری سینما و پنتاگون در این باره تاکید کرده است: فیلم سی دقیقه بامداد هیچ حمایتی از سوی وزارت دفاع نگرفته است و تنها یک دیدار 45 دقیقه‌ای بین کارگردان و نویسنده فیلم با مایکل ویکرز مسئول ماموریت‌های ویژه پنتاگون برای معرفی عمومی داشته است.

بنابر این گزارش هالیوود در دهه‌های گذشته و به‌ویژه در دهه 80 قرن 20 فیلم‌هایی تولید کرد که به تمجید ارتش آمریکایی پرداخت که بسیاری از منتقدان این اقدام هالیوود را تلاش برای تصحیح چهره نظامی آمریکا پس از شکست در جنگ ویتنام می‌دانند.

فیل استراپ در این زمینه می‌گوید: فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری سالانه با حمایت پنتاگون ساخته می‌شود که بیشتر از فیلم کاترین بیگلو با آن همکاری می‌شود و این مسئله محرمانه و یا جدیدی نیست که برخی برای اینکه بودجه فیلمشان که در آن نظامی‌ها هستند را کم کنند و کمی اعتبار به آن ببخشند، به وزارت دفاع رجوع کنند.

وی می‌افزاید: این مسئله از دهه 20 قرن پیش بوده و مهمترین فیلم‌ها در این زمینه فیلم وینگز است که جایزه اسکار نیز گرفت.

البته بیشتر مراجعه به وزارت دفاع آمریکا علاوه بر اعتباربخشی به فیلم، به دست آورن اجازه ورود به مراکز نظامی، استفاده از تانک‌ها، جنگنده‌ها و ناوها در فیلم‌هاست.

البته هر چیزی هزینه‌ای دارد که برخی را مجبور به اجاره کردن این گونه تجهیزات می‌کند چراکه شرط پنتاگون برای همکاری با این فیلم‌ها اطلاع کامل از سناریوست که بسیاری آن را نوعی نظارت بر سینما می‌دانند.

وینس اوجیلوی معاون فیل استراپ در این باره می‌گوید: برای این حرف‌ها هیچ سندی ندارند به‌ویژه آنچه که دیوید روب در کتاب اوپریشن هالیوود آورده است ما تنها می‌خواهیم بازیگران نقش نظامی‌ها را همانگونه که [باید] و ما از آنها می‌خواهیم انجام دهند.

در کتاب اوپریشن هالیوود الیور استون که پنتاگون همکاری با او را در فیلمی چون متولد چهارم جولای رد کرده است، می‌گوید: از ما سوء استفاده کردند چراکه آنها می‌خواهند نظر آنها را اجرایی کنیم و اکثر فیلم‌ها درباره ارتش تنها اعلامیه‌های سربازگیری است.

جری پراکهایمر که در دو فیلم تاپ گان و پرل هاربر و بلک هوک دان از کمک پنتاگون استفاده کرده است، می‌گوید: در فیلم‌هایمان نظامی‌ها را به گونه‌ای که معتقدیم در حقیقت باید باشند نشان دادیم.


 تاريخ ارسال: 1391/11/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.