پرده سینما

«تنهای تنهای تنها» بیشترین جوایز را از آن خود کرد؛ مراسم اختتامیه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر برگزار شد

پرده سینما









 

آیین اختتامیه بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ساعتی قبل با حضور تعداد کثیری از اصحاب رسانه، هنرمندان، مسئولین و دست اندرکاران این دوره از جشنواره در تالار ایوان شمس برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در ابتدای این مراسم که با تأخیری بسیار طولانی آغاز گشت محمد سلوکی که اجرای مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و ضمن عرض خیر مقدم به حاضران از رئیس سازمان سینمایی دعوت کرد تا روی صحنه برود.

جواد شمقدری هنگام حضور روی صحنه در جملاتی گفت: جشنواره فیلم فجر آنقدر زیبایی دارد که انسان مایل نیست ضعف هایی که زیبا نبودند را مطرح کند اما من ناچارم در اینجا به یکی دو مورد اشاره کنم.

جواد شمقدری سپس با انتقاد شدید از اهدای جایزه سیاسی جشنواره فیلم برلین به فیلم غیر قانونی جعفر پناهی ایرانی و اعترضات فراوان به ناعادلانه بودن داوری ها در جشنواره گفت: قطعاً چنین رفتاری در تعاملات فرهنگی و سینمایی به هیچ وجه درست نیست و ما اعتراض خودمان را درباره این اتفاق به جشنواره برلین اعلام کرده‌ایم. فکر می‌کنیم مسوولان جشنواره برلین باید این رفتار خودشان را اصلاح کنند چراکه در تعاملات فرهنگی و سینمایی چنین رفتاری درست نبود همه می‌دانند در کشور ما فیلم ساختن و ارسال فیلم به خارج از کشور نیاز به دریافت مجوز دارد، اما عده کمی هستند که بدون مجوز فیلم می‌سازند یا بدون مجوز فیلم خود را به خارج از کشور می‌فرستند. البته این فیلم‌ها جرم و رفتارهای غیرقانونی است اما تاکنون نظام جمهوری اسلامی در برابر این رفتارهای غیرقانونی صبوری کرده است سازمان سینمایی حوزه نظامی و انتظامی نیست و برخورد بارفتارهای غیرقانونی جزو وظایف ما محسوب نمی‌شود. امیدواریم پس از تشکیل صنوف سینمایی، راهکارهایی را پیدا کنیم که دیگر شاهد چنین اتفاقات فراقانونی نباشیم. چیزی که در اینجا باید بر آن تاکید کنم، این است که فیلمی که بدون مجوز ساخته می‌شود، به هیچ وجه مورد تایید ما نیست. ممکن است جشنواره برلین دربرابر اعتراض ما بگوید که در دفاع از آزادی چنین رفتاری را انجام می‌دهد اما من به آنها خاطرشان می‌کنم در همان قاره اروپا آقای کونتر گراس که یکی از برندگان جایزه نوبل ادبیات محسوب می‌شود، تنها به جرم یک حق‌گویی کوچک تحت فشارهای بسیار زیادی قرار می‌گیرد اما می‌بینیم که مسوولان جشنواره برلین چگونه با نادیده گرفتن چنین موضوعاتی رفتار دیگری از خود نشان می‌دهند ما در اولین فرصت این فیلم را در جمع کارشناسان، سینماگران و اصحاب رسانه نمایش خواهیم داد تا ببینیم عیار خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین چقدر است.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سینما امروز به شدت مورد حمایت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است، اما نیاز به حمایت جدی دیگری از سوی سینماگران دارد که اکنون مورد غفلت قرار گرفته است. متاسفانه امروز رقابت‌ها و برخی از رفتارهای صنفی از داخل سینما به آن ضربه می‌زند که امیدواریم کم‌کم این رویه اصلاح شود وقتی افراد وارد جشنواره فیلم فجر می‌شوند یعنی اینکه همه قواعد آن را پذیرفته‌اند اما متاسفانه جشنواره آفت اعتراض به داوری‌ها را دارد که در سال‌های مختلف تکرار می‌شود. فکر می‌کنم اگر اعتراضی به داوری‌ها داریم بهتر است آرای خودمان را به عنوان افراد مستقل در مجامع دیگر یا رسانه‌ها، بیان کنیم نه اینکه داوران را به مسائل مختلف متهم کنیم. واقعا باید اینجا از آقای مهرجویی تشکر کنم که چند ماه قبل از جشنواره با شوق و ذوق فیلم‌شان را ساختند و به جشنواره رساندند و در حالی که هیچ جایزه‌ای نگرفتند، تاکنون هیچ‌کس حرف و حدیثی از ایشان نشنیده و به نظرم این یک رفتار پسندیده است چه می‌شود که ما بارها به جایزه اجنبی بوسه می‌زنیم اما سیمرغ وطنی را خار می‌کنیم. این رفتاری پسندیده نیست؛ به خصوص از کسانی که الگوی جوانان فیلمساز این کشور هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت:

انتظارمان این است که در سال‌های آینده همه‌ی نهادهای دولتی و خصوصی نظام که می‌توانند، در سینما مشارکت کنند و سال به سال شاهد رشد، پویایی و بالندگی سینما باشیم تشویق‌هایی مانند تشویق نهادها و سازمان‌ها باعث دلگرمی سینماگران می‌شود. ما باید به‌جای آن‌که دائم نقاط منفی را ببینیم، بر نیکی‌ها صحه بگذاریم. اگر می‌گوییم سینما یکی از دستاوردهای باشکوه انقلاب ماست، همه باید کمک کنیم تا زیبایی‌ها روی پرده سینما به نمایش درآید. اگر می‌خواهیم در سینما از امید و زیبایی‌ها سخن گفته شود و تنها تلخی‌ها را روی پرده نبینیم همه باید دست به دست هم بدهیم زمانی خطابه، سخن و شعر در مردم تاثیرگذار بود و البته هنوز هم هست اما چه بسا امروز تصویر و سینما نافذتر بوده و تاثیرگذاری بیشتری بر اذهان داشته باشد گاهی نامهربانی‌ها و بی‌انصافی‌هایی وجود دارد اما کسی که مسوولیت‌پذیر است باید سعه صدر داشته باشد. گاها گفته می‌شود نگاه سیاسی در رفتارهای ما وجود دارد. اما تمام تلاشمان این بود که نگاهمان نگاه فرهنگی و جذب حداکثری باشد.

وی افزود: کسانی گاهاً ما را متهم کردند که خودشان شدیدالحن‌ترین بیانیه‌ها را در کارهای فرهنگی، سینمایی و سیاسی صادر می‌کنند. در هر صورت ما همه‌ اینها را به جان می‌پذیریم.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در این مراسم جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا گردید:

نهادکتابخانه‌های عمومی کشور: گهواره‌ای برای مادر

شورای فرهنگ عمومی: رسوایی

شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت: زیباتر از زندگی

اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران: تنهای تنهای تنها، کلاس هنرپیشگی، دربند و حوض نقاشی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: خسته نباشید و زیباتر از زندگی

معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری: تنهای تنهای تنها

جمعیت هلال‌احمر: فرزند چهارم

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران: حوض نقاشی، گهواره‌ای برای مادر و دهلیز

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: زیباتر از زندگی، آخرین روزهای زمستان، بزرگمرد کوچک و تنهای تنهای تنها

سازمان بهزیستی کشور: دهلیز

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: ابرهای ارغوانی

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: تنهای تنهای تنها و مستند آخرین روزهای زمستان

ستاد اقامه نماز: گهواره‌ای برای مادر و سربه مهر

جشنواره همایش روحانی در قاب سینما: گهواره‌ای برای مادر

بنیاد شهید و امور ایثارگران: زیباتر از زندگی

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: خسته نباشید و مستند نغمه‌های محمدی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران: سربه مهر

مرکز فرش ملی ایران: خسته نباشید و ترنج

بسیج جامعه زنان: اکبر عبدی بازیگر نقش روحانی در فیلم رسوایی

سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج: مستند آخرین روزهای زمستان و فیلم زیباتر از زندگی

معاونت اجتماعی ناجا: هیس دخترها فریاد نمی‌زنند

ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند: دهلیز

مجمع هنرمندان خراسان: دهلیز

سفارت افغانستان در ایران: خاک و مرجان

آموزشگاه‌ سینمایی دارلفنون: هیس دخترها فریاد نمی‌زنند و تنهای تنهای تنها

واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی: مستند بهانه‌ای برای بودن

شرکت سرمایه‌گذاری سیمرغ پارس: دربند

کانون سینمایی روشنا دانشگاه هنر: تنهای تنهای تنها

بنیاد ادبیات داستان ایرانیان: تنهای تنهای تنها

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: تنهای تنهای تنها

انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات سمعی و بصری: خاکستر و برف

جشنواره روستا: خسته نباشید

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: حوض نقاشی

انجمن مدیران تولید سینمایی ایران: آزیتا موگویی مدیرتولید فرزند چهارم و عباس درخشنده مدیر تولید هیس دخترها فریاد می‌زنند

کانون ایرانی مدرسان سینما: ترنج و هیس دخترها فریاد نمی‌زنند

سازمان بسیج دانشجویی: دهلیز

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی: تنهای تنهای تنها

فرهنگسرای انقلاب اسلامی: تنهای تنهای تنها

دفتر تحکیم وحدت: تنهای تنهای تنها

جمعیت دفاع از ملت فلسطین: فرشتگان قصاب

 

برخی از حواشی این مراسم:

 

این مراسم با تأخیر طولانی مدت آغاز گشت.

 

گاف های عجیب و غریب در این مراسم به حدی بود که جایزه نهاد ریاست جمهوری که قرار بود به فیلم رسوایی برسد به فیلم تنهای تنهای تنها داده شد و در نهایت سلوکی اعلام کرد که اشتباه شده و جایزه را به طرزی زننده از احسان عبدی پور کارگردان فیلم پس گرفتند و به ده نمکی دادند. ده نمکی نیز در پاسخ به این قضیه جایزه را مجدداً به عبدی پور بازگردانید که این امر با تشویق بسیار زیاد حاضران روبرو گشت.

 

کمتر چهره شاخص سینمایی در این مراسم حاضر شده بود و اغلب هنرمندان نیز در میانه مراسم سالن را ترک می کردند.

 

در پایان این مراسم به شرکت کنندگان بسته فرهنگی اهدا شد. 


 تاريخ ارسال: 1391/12/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.