پرده سینما

مهرجویی و عوامل فیلمش در نشست مطبوعاتی فیلم« طهران تهران» شرکت نکردند

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهدی کرم پور. عکس از الهام عبدلینشست رسانه ای فیلم طهران تهران به کارگردانی داریوش مهرجویی و مهدی کرم پور امروز در سینمای رسانه ها واقع در برج میلاد برگزار شد. نکته جالب توجه در برگزاری این نشست عدم حضور تمامی عوامل اپیزود اول فیلم به کارگردانی داریوش مهرجویی بود. اما تعدادی از عوامل اپیزود دوم فیلم به کارگردانی مهدی کرم پور در این نشست پرسش و پاسخ حضور داشتند. جواد طوسی منتقد با سابقه سینما مدیریت این جلسه را بر عهده داشت.

 مهدی کرم پور ( کارگردان ) محمد علی حسین نژاد ( تهیه کننده ) خسرو نقیبی (فیلمنامه نویس ) رحیمه شجاعی ( صداگذار) کارن همایونفر ( آهنگساز ) نازنین مفخم ( تدوین گر ) رعنا آزادی ور ( بازیگر ) رضا یزدانی ( بازیگر ) مجید جوزانی (بازیگر) و محمد باغبانی ( بازیگر ) از جمله عوامل فیلم سینمایی «طهران تهران» بودند که در این نشست حضور داشتند.

در ابتدا حسین نژاد تهیه کننده فیلم سینمایی طهران تهران در خصوص روند ساخت این فیلم توضیحاتی را ارائه داد.

وی گفت: «ما تصمیم گرفتیم که فیلمی را راجع به تهران بسازیم و من با اولین شخصی که این موضوع را مطرح کردم مرحوم سیف الله داد بود و در ابتدا قرار بود ما از سه نسل کارگردانانی را در سینمای ایران داشته باشیم و من از همان ابتدا به گزینه های مرجویی و کرم پور فکر میکردم که بیایند و در کنار من و مرحوم داد این فیلم را بسازیم. قرار بود در عید فطر سال 87 فیلمبرداری فیلم سینمایی مرحوم داد آغاز شود اما متاسفانه در آن زمان مشکلاتی پیش آمد که مربوط به قسمت تدارکات فیلم بود. ما بعد از آن اول کار مهدی کرم پور و بعد از آن ساخت فیلم داریوش مهرجویی را شروع کردیم و قرار داشتیم بعد از انتخابات ریاست جمهوری فیلم مرحوم داد را کلید بزنیم که متاسفانه با مرگ مرحوم داد سرنوشت این فیلم بدین جا ختم شد.

حسین نژاد در ادامه صحبتهایش افزود: «آقایان کرم پور و مهرجویی دو نگاه متفاوت نسبت به تهران داشتند یکی با دید سنتی و دیگری با دید مدرن و به همین جهت در این وسط جای اپیزود مرحوم داد خالی بود که در واقع قرار بود نمایان گر نسل میانی ما باشند.»

در ادامه نشست فیلمنامه نویس اپیزود دوم «طهران تهران» در مورد همکاری اش با کرم پور گفت: ما قبلا با مهدی کرم پور همکاری های داشته ایم و همکاری مان به این فیلم محدود نمیشود . حاصل این فیلم همفکری ماست که محصول نهایی را به دست می آورد . فضای کار آقای مهرجویی فضایی سنتی بود و به خاطر همین ما بر آن شدیم تا فضایی مدرن را به وجود آوریم.

رضا یزدانی بازیگر و خواننده این فیلم نیز در مورد حضور خود در این فیلم گفت: «کلیپ آخر فیلم که به نوعی پیام فیلم است به نظر من مدیون کارن همایونفر است و من کار خاصی انجام ندادم و من با اطمینان میگویم که ایشان به اندازه کار روی یک آلبوم برای این کار درگیر بودند و زحمت کشیده اند. برای این تراک و کلیپ مثلثی شکل گرفته بود از اندیشه فولادوند به عنوان ترانه سرا و کارن همایونفر به عنوان آهنگساز و در آخر من که در ضلع سوم این مثلث قرار دارم.» یزدانی در ادامه اضافه کرد: «نسل جدید اعتراضاتی دارد و میخواهد حرف بزند به خاطر همین است که میخواند : "اگه عاشقت نبودم پا نمیداد این ترانه"»

رضا یزدانی. عکس از الهام عبدلیدر ادامه جلسه کارن همایونفر در مورد حضورش گفت: «خانم اندیشه فولادوند تلاش خود را کردند و ما از اول این پروسه با هم صحبت کردیم و همه چیز از قبل مشخص شده بود اما خط اصلی را آقای کرم پور به ما می دادند. همایونفر در ادامه افزود: «موسیقی بازی کامپیوتری برای خود بازی بود و ما فقط آن را ریمیکس کردیم. این فیلم باید موسیقی متفاوتی داشته باشد و امیدواریم که بتواند با مخاطبان خود که نسل جوان هستند ارتباط برقرار کند.»

در ادامه نازنین مفخم تدوین گر این اثر نیز به توضیحاتی پیرامون حضورش در این فیلم پرداخت.

مفخم: «من پیش از این زیاد با کرم پور همکاری داشته ام . یکی از آخرین کارهای من با کرم پور تدوین یک فیلم کوتاه از قصه های صادق هدایت بود که من خیلی دوستش دارم.»

 

رعنا آزادی ور بازیگر فیلم سینمایی طهران تهران نیز در خصوص نقش آفرینی اش در این فیلم چنین گفت: «من هیچوقت از حضورم در هیچ فیلمی رضایت کامل ندارم و همیشه خودم را برای بازی هایم زیر سوال می برم . سارا در این فیلم شخصیتی را ایفا میکرد که به واسطه تفاوت و تقابل نسل ها با پدرش مشکلاتی را داشت.»

در ادامه جوزانی و باغبانی نیز در جملات کوتاهی دلایل حضورشان در این فیلم سینمایی را مطرح کردند و در انتهای مراسم مهدی کرم پور در جملاتی گفت: «من پیچیدگی های زیبای شرقی را دوست دارم و همیشه در فیلمهایم از مناطق و محله های جنوب شهر استفاده می کنم.»

کرم پور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسیده بود شما از جان سینمای ایران چه می خواهید چنین گفت: «سینما برای ماست، شما از جان سینمای ایران چه میخواهید؟»

 

حاشیه های نشست فیلم طهران تهران:

-داریوش مهرجویی روز گذشته به خبرنگار "پرده سینما" اعلام کرده بود در نشست رسانه ای امروز شرکت نخواهد کرد. اما غیبت عوامل فیلم او غافلگیرکننده بود.

-بعد از صحبتهای حسین نژاد جواد طوسی منتقد سینما با عکاسان حاضر در سالن که بسیار جلسه را شلوغ کرده بودند کمی درگیری لفظی پیدا کرد و به همین جهت بسیاری از عکاسان حاضر در سالن مطبوعات به حالت قهر جلسه را ترک کردند.

-به دلیل کمبود سوالات مکتوب که فقط به نقد مهدی کرم پور پرداخته شده بود جواد طوسی از حاضرین خواست تا بر خلاف رویه معمول سوالات خود را به صورت شفاهی بیان نمایند.

-جواد طوسی با اشاره به سوالات تند خبرنگاران با اشاره به نشست رسانه ای فیلم زمهریر گفت فکر می کنم با این رویه ای که مطبوعاتی ها پیش میروند در روزهای آخر کارمان به کتک کاری و دعوا کشیده شود.

-طبق شنیده ها در انتهای مراسم مهدی کرم پور با تنی چند از خبرنگاران به درگیری لفظی پرداخته بود که بعد از مدتی این مهم ختم به خیر شد.

-بر خلاف اشخاصی که نشستهای جنجالی را مربوط به نشست فیلم زمهریر می دانند از اولین نشست مطبوعاتی در سینماهای رسانه ها که مربوط به فیلم تسویه حساب بود جنجالهای بی شماری در این سینما به وجود آمده است.

 

عکس های گزارش از الهام عبدلی


 تاريخ ارسال: 1388/11/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.