پرده سینما

داوری بخش عکس جشنواره همراه تهران به پایان رسید

پرده سینما







 

 

 

جلسه داوری آثار بخش عکس جشنواره فیلم و عکس همراه تهران با حضور مهدی مقیم نژاد ، سیف الله صمدیان ، حمید جبلی ، شهریار توکلی و کلاری و فرجاد خوشبین برگزار شد.

 

جشنواره فیلم و عکس همراه تهرانبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، سیف الله صمدیان ، یکی از اعضا هیات داوران با اشاره به تعداد آثار رسیده به جشنواره گفت: دو سال پیش تجربه  برگزاری مسابقه عکس های موبایلی را در جشن تصویر سال داشتم و انتظار داشتم که با توجه به کارکردی که موبایل در جامعه امروز دارد تعداد عکس هایی که به جشنواره همراه تهران می رسد زیاد باشد اما با برنامه ریزی که در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران صورت گرفت و نوع خبررسانی و اطلاع رسانی که ستاد انجام داد این تعداد به 27 هزار عکس رسید که برایم غیر قابل تصور بود.

وی ادامه داد: جا دارد این نکته را یادآوری کنم که با توجه به تعداد عکس هایی که در روز گرفته می شود ، اگر این ارتباط ها درست انجام شود و خبررسانی ها با قدرت پیش برود و آدم ها به خودشان اجازه بدهند و رویشان بشود که کارهایشان را بفرستند، قطعا در دوره های بعد با رقم های نجومی روبرو می شویم.

این فیلمساز و عکاس شناخته شده کشور با بیان این مطلب که قطعا با داوری درست و تشویق های ارزشی و مادی ، سال دیگر با تعداد آثاری دو سه برابر این تعداد روبرو می شوید افزود: نباید انتظار داشت که در دوره اول جشنواره این تعداد ملیونی باشد. این انتظاری رویایی است.  آپ لود عکس یا ارسال سی دی مراحلی دارد که  در درگیری های زندگی و معیشتی مردم اجازه نمی دهد که همه افراد داشته هایشان را رو کنند و برای کارهای جنبی وقت بگذارند. مگر آنکه تشویق کننده هایی از نظر ارزشگذاری هنری وجود داشته باشد و جوایز ، آن ها را به سوی جشنواره  ها سوق دهد. این اکیپ که در جشنواره همراه تهران جمع شده اند ، بهترین گروه برای ادامه راهی است که جشنواره در پیش دارد.

وی درباره حضور عکاسان حرفه ای در جشنواره همراه تهران گفت: در جشنواره ای که برای اولین بار برگزار می شود طبیعی است که اگر تعداد حرفه ای هایی که در این زمینه عکس دارند هزار نفر باشد ، 50 نفر برای جشنواره عکس فرستاده باشند. باید ببینند که داوران کارشان را چگونه انجام می دهند و جشنواره چگونه به تعهدات مالی اش عمل کرده است تا جلو بیایند.

صمدیان موبایلی بودن عکس ها را یکی از تاکیدات هیات داوران دانسته و گفت: امسال بچه های دبیرخانه با رجوع به یک سایت  توانستند سیستمی را بکار بگیرند که مشخص کند عکس ها موبایلی هستند یا نه . البته در همین مرحله هم مشخص شد که تعدادی از کارها با دوربین های حرفه ای حتی فایوای دی گرفته شده بوده اند. طی دوره های آینده جشنواره تمام سیستم ها و نوع کنترل کارها باید شکل منظم بگیرد.

وی در بخش دیگر صحبت هایش به افزایش عکسبرداران با انقلاب دیجیتال اشاره کرده و افزود: تعداد عکس بردار ها زیاد شده و تعداد عکاس ها کمتر. وقتی به راحتی می رسی در انتخاب موضوع و گرفتن تکنیکی یک اثر یک سری تنبلی ذهنی برایت ایجاد می شود. تعمق در کار نیست و عمقی در اثر نیز دیده نمی شود. واقعیت این است که هر تکنیک که در خلق اثر پیدا می شود اگر به تعمق نیانجامد ماندگار نمی شود. موبایل همان قدر که امکانات عکاسی می دهد برای عکاسی خطرناک است.

و ادامه داد: گرفتن عکسی که مثل آینه ای روبروی یک اتفاق ایستادن باشد با پروژه ای که یک انتباق ذهنی و فزیولوژیک؛ فیزیک و شیمی وجود یک عکاس با موضوع ، را در بر بگیرد فرق می کند. پس ما باید به آن سلام بدهیم و هم از آن بترسیم. سلام بگیم چون بالاجبار به ما امکاناتی می دهد که غیر قابل انکار است. اما باید با همین جشنواره ها و با داوری های درست و حرفه ای انگیزه های عکاسانه نگاه کردن از طریق دوربین موبایلی را به علاقه مندان بدهیم و راه هایش را نشانه گذاری کنیم .


 تاريخ ارسال: 1392/2/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.