پرده سینما

حمید فرخ نژاد: زوایای دید در سینمای جنگ باید گسترش پیدا کند

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 گزارش پرده سینما از نشست پرسش و پاسخ فیلم شب واقعه به کارگردانی شهرام اسدی

 

عکس از الهام عبدلیاز نکات قابل توجه این نشست سینمایی حضور حمید فرخ نژاد بازیگر این فیلم بود. فرخ نژاد که امسال رکورددار حضور برای بازی در فیلمهای سینمایی زیادی بود تنها برای تماشای شب واقعه به برج میلاد آمد و تنها در نشست این فیلم شرکت نمود.

ناصر دهقانی ( مجری طرح ) شهرام اسدی ( کارگردان ) محسن روزبهانی ( جلوه های  ویژه ) عباس بلوندی ( طراح صحنه و لباس ) حسین غضنفری ( تدوین ) کارن همایونفر ( آهنگساز ) علیرضا کمالی نژاد ( بازیگر ) لادن مستوفی ( بازیگر ) و حمید فرخ نژاد ( بازیگر ) در این نشست حضور داشتند.

جای خالی سید احمد میر علایی تهیه کننده شب واقعه در نشست پرسش و پاسخ این فیلم خالی بود. میر علایی به دلیل اینکه ساعاتی بعد از نشست شب واقعه اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر برگزار می شد نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد.

محمود گبرلو منتقد سینما مدیریت این نشست را بر عهده داشت. گبرلو در ابتدای مراسم از یکایک عوامل فیلم خواست تا در مورد حضورشان در این فیلم توضیحاتی را ارائه دهند.

اسدی در ابتدای مراسم سخنانش را اینگونه آغاز کرد: «من دوست دارم هر نکته ای را با نگاهی تازه دنبال کنم و شب واقعه برای من نگاه تازه ای بود.»

دهقانی نیز چنین گفت: «شب واقعه بر اساس یک داستان واقعی و یک حادثه در روزهای اول جنگ ساخته شده و فیلمنامه بر اساس سلیقه آقای همایون شهنواز نوشته شده است. اما در کل جریان این فیلم مستند است و ما برای ارج گذاری سرداران عرصه جنگ و انقلاب و دفاع مقدس لادن مستوفی. عکس از الهام عبدلیو برای تجلیل و یادآوری آنها این کار را انجام دادیم.» دهقانی در ادامه صحبتهایش اضافه کرد: «یکی از سوژه های مهم ما سوژه شهید دریا قلی سورانی بود و این شهید بزرگوار باعث عدم اشغال آبادان توسط دشمنان بعثی شدند و زمینه را برای آزادی خرمشهر فراهم آوردند.»

در ادامه این نشست لادن مستوفی بازیگر شب واقعه که در این فیلم در دو نقش متفاوت ظاهر شده بود در جملات کوتاهی چنین گفت: «من خوشحالم که در این اثر کار کردم و باید بگویم کسی که به این اثر تجسم بخشید آقای فرخ نژاد بود و هیچ بازیگر دیگری نمیتواست که دریا قلی باشد.»

فرخ نژاد نیز در ادامه مراسم تریبون را به دست گرفت و گفت: «من امروز برای ادای احترام به دوستان مطبوعاتی ام به اینجا آمدم و این را می دانم که به خاطر تلاش شما دوستان بوده که فیلمهای توقیفی آزاد شدند و امکان نمایش در جشنواره را پیدا کردند . من برای فیلمهای دیگرم به اینجا نیامدم و صبر کردم تا برای این فیلم خدمت شما بیایم.»

کارن همایونفر آهنگساز شب واقعه نیز در سخنان کوتاهی گفت: «من خوشحالم که امسال در جشنواره با چند کار مختلف حضور داشتم و مسلما یکی از بهترین کارهایم شب واقعه بود.»

عباس بلوندی و علیرضا کمالی نژاد و محسن روزبهانی و حسین غضنفری نیز در جملات کوتاهی خوشحالی خودشان را برای حضور در این فیلم ابراز داشتند.

گبرلو در ادامه جلسه شروع به پرسیدن سوالات از عوامل فیلم کرد و در اولین سوال از اسدی پرسید چقدر شخصیت فرخ نژاد را شبیه دریا قلی نزدیک می داند؟

اسدی پاسخ داد: «من هیچ آشنایی قبلی با شهید دریا قلی سورانی نداشتم تا حدود یک سال و نیم پیش با فیلمنامه ای که از سوی بنیاد سینمایی فارابی به من ارائه شد با این شخصیت آشنا شدم و فیلمنامه را خواندم و برای ساخت فیلم هم تمامی پژوهش های مکتوبی که در مورد این شهید وجود داشت را مطالعه کردم و حتی به این امر هم بسنده نکردم و به آبادان رفتم و با هم رزمان و سرداران دفاع مقدس و همچنین با خانواده شهید سورانی صحبت کردیم و زندگی ایشان را مورد مطالعه قرار دادیم و بعد از آن بازنویسی فیلمنامه را آغاز کردیم. البته آقای شهنواز نقطه نظرات زیبایی را درون فیلمنامه لحاظ کرده بودند و جذابیت سینمایی را در اثر گنجانده بودند و خود من هم برای کارگردانی دل مشغولیهایی داشتم که نتیجه آن این فیلم شد.»

عباس بلوندی نیز در خصوص طراحی صحنه منحصر به فرد این فیلم گفت: «این فیلم با توجه به مستند بودن قصه و شرایطی که می طلبید ما را مجبور کرد تا همه چیز را بازسازی کنیم و بر اساس مستندات و با هم فکری آقای اسدی و بازدید لوکیشن ها در کنار رود بهمن شیر دکور را بازسازی کردیم و ادوات و لوازم را در آن چیدیم.»

حمید فرخ نژاد. عکس از الهام عبدلیاسدی در تکمیل سخنان بلوندی گفت: «البته من باید در تکمیل حرفهای آقای بلوندی به این نکته اشاره کنم که ما تمام اوراق فروشی را کاملا ساختیم و حتی یک پیچ هم در آنجا وجود نداشت.» وی همچنین در مورد راکورد نور فیلم که در بعضی پلان ها رعایت نشده بود گفت: «ما مجبور بودیم به دو شکل کار را فیلمبرداری کنیم یکی در زمان واقعی قصه یعنی در شب بود و یکی حرکت در مسیرها بود و ما به خاطر کمبود امکانات مجبور بودیم این پلان ها را در وقت طلایی ( طلوع و غروب خورشید ) فیلمبرداری کنیم و چون برای فرستادن فیلم و نمایش در جشنواره عجله داشتیم نتوانستیم که آن ها را اصلاح نماییم اما بعدا برای اکران عمومی تمامی آن ها در لابراتوار اصلاح خواهند شد.»

فرخ نژاد نیز در خصوص در آوردن لهجه خود و نقشش در فیلم گفت: «لهجه فیلم که لهجه خودم است و من متولد همان اقلیم هستم و همیشه در همه جا گفته ام که اگر بازی  من خوب است مدیون رهبری کارگردان کار است و در این فیلم آقای اسدی فضای آزادی را در اختیار من گذاشته بودند و حتی در بازنویسی فیلمنامه مرا هم دخیل میکردند و با هم همفکری داشتیم.» وی در خصوص جشنواره و اینکه فکر می کند در جشنواره برنده سیمرغ شود چنین گفت: «من مدتهاست که به این قضیه فکر نمی کنم چون مسئله اعصاب خرد کن و بیخودی است. من فقط سعی میکنم که کار خودم را انجام دهم و کارم برایم از هر چیز دیگری مهم تر است. البته کسی از تشویق بدش نمی آید و من هفت فیلم در جشنواره داشته ام که امیدوارم برای هر هفت فیلم سیمرغ بگیرم!»

فرخ نژاد در دقایق پایانی نشست نیز در خصوص روند ساخت فیلمها در سینمای ایران  گفت: «من نمی دانم این سینما چرا به این روز افتاده است؟ سینمای جنگ ما طوری شده که دیگر تماشاگر از آن استقبال نمی کند و شخصیتهای این سینما یکنواخت و تکراری شده اند. ما متاسفانه در کارهای جنگی واقعیت را نمی گوییم. ما باید این را بدانیم که عراق ارتش سوم دنیا بوده است ولی همیشه این را انکار می کنیم و در فیلم ها از آن ها افراد زبونی را نشان می دهیم. زوایای دید در سینمای جنگ باید گسترش پیدا کند و این نگاه سنتی باید از بین برود.»

 

حاشیه های نشست شب واقعه:

-اکثر منتقدین و خبرنگاران که به تماشای این فیلم نشسته بودند از دیدن فیلم راضی بودند و حتی یک نفر از اسدی و گروهش در مورد فیلم گله و شکایتی نداشت.

-در ابتدای نشست حمید فرخ نژاد در حالیکه روزنامه «امتیاز» را در دست داشت با صدای بلند و با خنده گفت «در روزنامه با تیتر درشت نوشته اند که حمید نژاد امروز به جشنواره می آید اسم من فرخ نژاد است نه حمید نژاد و حالا باید تماس بگیریم با آقای حمید نژاد و بگوییم تشریف بیاورند.» 

 

عکس ها از: الهام عبدلی


 تاريخ ارسال: 1388/11/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.