پرده سینما

«نفوذی»: از کتاب «حکایت زمستان» تا فیلم «محرمانه لس آنجلس»

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

نسرین مقانلو در نشست رسانه ای فیلم نفوذی. عکس از الهام عبدلیدومین نشستی که در روز چهارشنبه هفتم بهمن ماه در سینمای رسانه ها واقع در برج میلاد برگزار شد مربوط به فیلم نفوذی به کارگردانی احمد کاوری و مهدی فیوضی بود.

این نشست با حضور تعدادی از عوامل فیلم بلافاصله بعد از اتمام نمایش فیلم برگزار شد .

آریا عظیمی نژاد ( آهنگساز ) حسن ایوبی (تدوین گر)  مهدی فیوضی و احمد کاوری (کارگردانان فیلم)  امیر دلاوری (بازیگر)  نسرین مقانلو (بازیگر)  امیر جعفری (بازیگر ) و جمال شورجه و حسن علی مردانی ( تهیه کنندگان فیلم ) در این نشست مطبوعاتی حضور داشتند. مدیریت این جلسه را طهماسب صلح جو بر عهده داشت.

صلح جو در ابتدای برگزاری نشست از شورجه در مورد چگونگی شروع تولید کار پرسید که شورجه نیز پاسخ داد: در سال 1386 کتاب «حکایت زمستان» که خاطرات یک آزاده جنگ تحمیلی بود به دست ما رسید و ما بعد از مطالعه کتاب دیدیم این کتاب قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه را  دارد و به همین دلیل ما به آقای داوود امیریان سفارش نگارش فیلمنامه نفوذی را دادیم در واقع فیلمنامه نفوذی با نگاه و برداشتی آزاد از روی کتاب مزبور ساخته شده و بعد از اتمام نگارش فیلمنامه من با آقایان فیوضی و کاوری با توجه به شناخت قبلی ام تماس گرفتم و از آنها برای ساخت فیلم دعوت کردم و دلیل مشترک بودن کارگردانی هم این بود که این دو کارگردان پیش از این هم با هم تجربه کارهای قبلی را داشته اند.

در ادامه نشست صلح جو از کاوری سوال کرد آیا فیلم شما متأثر از فیلم محرمانه لوس آنجلس بوده یا خیر؟

امیر جعفری در نشست رسانه ای فیلم نفوذی. عکس از الهام عبدلیکاوری پاسخ داد: «کار ما تجربه است و این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم با زبان ساختار و فرم پیچیده برای بیان قصه استفاده کنیم نه تنها این فیلم که ممکن است فیلم ما به فیلمهای دیگر هم نزدیک باشد.» او در ادامه گفت: «من تا کنون در بیش از 60 سریال دستیاری کرده ام! و این را می دانم که تیم کارگردانی شالوده کار را می سازند و هر چه تعداد افراد این تیم بیشتر باشد به نفع فیلم است. من با آقای فیوضی بارها و بارها کار کرده ام و از سال 1364 تا کنون ایشان را می شناسم و فی الواقع ضرورت وجود دو کارگردان برای این فیلم این بود که هر دویمان احساس امنیت بیشتری می کردیم.»

صلح جو در ادامه نشست از علیمردانی پرسید: شما برای ساخت این کار از نیروهای امنیتی مشورت گرفته اید یا نه؟ علیمردانی پاسخ داد: بله ما با وزارت اطلاعات و سایر ارگانهای مرتبط مشاوره های فراوان داشته ایم و آنها مدارک و اسناد را در اختیار ما گذاشتند.

صلح جو در ادامه از امیر جعفری خواست تا در مورد حضورش در این فیلم توضیح بدهد.

جعفری : «من قبل از کار با آقای کاوری خیلی نشست داشتم و آقایان کاوری و فیوضی خیلی به من کمک می کردند من همیشه در تمامی فیلمها از تمام عوامل کمک می گیرم.»

صلح جو: آنطور که ما شما را شناختیم از طریق مجموعه های تلویزیونی و .... شما را یک بازیگر بداهه پرداز می دانیم در این فیلم چگونه کار میکردید ؟

جعفری: کار تلویزیون بالاخص کار روتین هر شبی متنی ندارد و آنها یک پولی به ما می دهند و ما هم برایشان یک قری می ریزیم! البته این فقط در کارهای طنز و هر شبی است. مثلا من در میوه ممنوعه حتی یک کلمه حرف اضافه نزدم. چون متن کار آنقدر خوب و سنگین بود که به خودم اجازه نمی دادم چنین کاری را انجام دهم . به همین دلیل بحث کارهای روتین شبانه یا تلویزیون اصلا با سینما فرق می کند.

در ادامه صلح جو از کاوری پرسید چگونه به امیر جعفری رسیدید و چرا او را انتخاب کردید؟

کاوری: ما راجع به نقش «فریدون» خیلی نشست داشتیم. هم با تهیه کننده و هم با آقای شورجه که به عنوان مشاور به ما کمک می کردند. شخصیت فریدون 2 وجه دارد و خیلی از هنرپیشه ها نمی توانستند که هر دو وجه را ایفا کنند. به همین خاطر ما جعفری را انتخاب کردیم که البته این برایمان یک ریسک بود. هرچند که کل فیلم ریسک است. تهیه کننده روی ما و ما روی امیر ریسک کردیم من همان اوایل هم در انتخاب امیر جعفری تردید داشتم اما بعد او را انتخاب کردم.

در پایان این نشست آریا عظیمی‌نژاد(آهنگساز فیلم) درمورد آهنگ این اثر توضیح داد: وقتی فیلم را دیدم به خودم گفتم خدا را شكر كه یك فیلم خوب به دستم رسید كه یك موسیقی خوب می‌تواند خودش را در این اثر نشان دهد.

نسرین مقانلو هم در مورد نقش ایفایی اش گفت:

این قصه با قصه های قبلی متفاوت بود و من خوشحالم که در این فیلم بازی کردم. 

 

عکس ها از: الهام عبدلی


 تاريخ ارسال: 1388/11/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.