پرده سینما

در کنار اجتماع خشمگین! حواشی مراسم اختتامیه مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره فجر. عکس از الهام عبدلی اختتامیه بخش مسابقه سینمای ایران بیست وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی روزچهارشنبه 14 بهمن ماه سال جاری برگزار شد که مورد اعتراض بخش اعظمی از خبرنگاران رسانه های جمعی وتعدادی از هنرمندان قرار گرفت.

هنرمندان وتعدادی از خبرنگاران و عکاسان رسانه های جمعی از حدود ساعت 4 بعدازظهر جلوی در ورودی برج میلاد واقع در مجاورت اتوبان شهید همت حضور داشتند. اما تعدادی از افراد حراست مانع ورود آنها به سالن همایشهای برج میلاد می شدند. در بین این افراد هنرمندان شاخصی همچون رضا ناجی نیز بودند که حتی مامورین حراست مانع از ورود چنین هنرمندانی به داخل سالن می شدند این امر در حالی بود که بسیاری از افراد ناشناس بدون هیچگونه ممانعتی توانستند مجوز ورود به مرکز همایش ها را پیدا کنند. بالاخره حدود ساعت 17 خبرنگاران رسانه های جمعی که هم کارت خبرنگاری و هم کارت دعوت داشتند توانستند اجازه ورود به مرکزهمایش ها را پیدا کنند اما هنگام رسیدن جلوی درب ورودی مرکز همایش ها با دربهای بسته مواجه شدند و این در حالی بود که نم نم باران شروع به باریدن کرده بود وهوا بسیار سرد بود.

مامورین حراست تنها افرادی را که دل به خواهشان بود به سالن راه می دادند و اصلا به حضور مردم بالاخص خبرنگاران توجهی نداشتند و گاهی با آنها برخوردهای بدی نیز انجام می دادند.

اکبر قدمی و رضا ناجی و مریم امیر جلالی از جمله هنرمندانی بودند که حاشیه اختتامیه جشنواره فجر. عکس از الهام عبدلیدقایق زیادی در هوای سرد منتظر ورود ماندند، اما پس از دقایقی تنها امیر جلالی و ناجی توانستند اجازه ورود به سالن را پیدا کنند. جمعیت لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر می شد اما مامورین حراست اصلا به سیل جمعیت هیچ توجهی نداشتند.

یکی از برنامه سازان تلویزیون با دوربین فیلمبرداری جلوی در ایستاده بود و با صدای بلند می گفت «من برنامه زنده دارم!» و یکی دیگر می گفت «من خبرنگارم!» از طرفی صدای شخصی می آمد که از سرما شکایت داشت و از طرفی کسی داد می زد که «من الآن در رادیو برنامه دارم!» اما در واکنش به این سخنان، مسئولین حراست ناگهان در را باز کردند و به گونه ای به سمت جمعیت معترض هجوم آوردند و حتی میکروفون دوربین یکی از تصویربرداران را مورد اصابت ضربات خود قرار داده و آن را شکستند.

بالاخره لحظاتی بعد از گذشت ساعت 6 دو در ورودی به روی جمعیت باز شد که یکی به آقایان و یکی به خانم ها اختصاص داشت. اما جمعیت که به مانند سیل به سمت دربها هجوم آورده بود باعث شده تا مسئولین به دلیل اینکه شیشه ها نشکند «گیت»های کنترل را بردارند. ولی با این حال تعداد کثیری از مردم در این میان زخمی شدند. اکبر قدمی از جمله بازیگرانی بود که پایش مورد آسیب جدی قرار گرفته بود و خبرنگار سایت "پرده سینما" ( رضا منتظری ) هم از جمله این افراد بود که به هنگام ورود به سالن اعتراض شدید خود را به مسئولین برگزاری اختتامیه اعلام کرد.

حاشیه اختتامیه جشنواره فجر. عکس از الهام عبدلیجمعیت لحظه به لحظه بیشتر می شد. بعد از گذشت دقایقی دربهای ورود به سالن همایش ها باز شد و مردم به داخل سالن هجوم آوردند و تنها با گذشت چند لحظه، تمامی صندلیهای سالن از جمعیت پر شد. این در حالی بود که پیش از این قرار بود برای تمامی افراد شماره صندلی صادر شود اما مسئولین به دلیل ظرفیت کم سالن ومهمانهای زیاد از این کار خودداری کردند.

چند لحظه بعد یکی از خبرنگاران اعلام کرد که همه خبرنگاران به نشانه اعتراض در بیرون سالن گرد آمده اند. در بیرون از سالن تعداد زیادی از مسئولین حراست برج میلاد و همچنین تعدادی از مسئولین برگزاری جشنواره از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواهش کردند که اخبار را پوشش دهند. اما خبرنگاران مصرانه خواستار اختصاص مکانی بودند. به هر حال مسئو لین با آن ها هیچگونه همکاری نکردند.

تعدادی از خبرنگاران نامه ای به علی معلم مجری اختتامیه دادند و معلم پس از مدتی اعلام کرد تعدادی از خبرنگاران بیرون از سالن هستند. اما چاره ای نیست و باید تحمل کرد و با هم همکاری داشت. اما خبرنگاران که از سخنان معلم رنجیدند به نشانه اعتراض سالن را ترک کردند. 

 

 

 

 

همان زمان داخل سالن!

 

 

 

 

عکس ها از: الهام عبدلی

 

 

 

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/11/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>بهروز میلانی فر:

بیا اینم از جشنواره تون اجتماع خشمگین ! واقعا انا فرهنگی هستن ؟

0+0-

چهارشنبه 8 دي 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.