پرده سینما

هفته‌نامه نووِل اوبزرواتور: فرهادی با «گذشته»‌ دوباره جادویمان می‌کند

پرده سینما









هفته‌نامه معتبر نووِل اوبزرواتور فرانسه در بررسی فیلم گذشته نوشت: دو سال پس از فیلم برنده اسکار جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی با فیلم جدیدش بار دیگر جادویمان می‌کند.

 

نمایی از فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادیبه گزارش ایسنا، هفته‌نامه فرانسوی نووِل اوبزرواتور که یکی از پرخواننده‌ترین نشریات فرانسوی محسوب می‌شود، با تمجید از جدیدترین ساخته فرهادی که در اولین حضور جهانی‌اش موفق به کسب دو جایزه (بهترین بازیگر زن و کلیسای جهانی) از جشنواره کن شد، به واکاوی در زوایای پنهان این درام خوش‌ساخت و خانوادگی پرداخته است.

این هفته‌نامه در بررسی خود از فیلم گذشته پرسشی کلیدی را که فیلم در سکانس اول به ذهن بیننده متبادر می‌کند مطرح کرده است: چه رابطه‌ای میان ماری (برنیس بژو) و مردی است (علی مصفا) که او به استقبالش به فرودگاه آمده؟ هر کدام در یک سو از دیواری شیشه‌ای قرار دارند و زمانی که مسافران دیگر به کارهای معمول گمرکی مشغول‌اند، این دو به گفتگو مشغولند و در حالی که خیلی به هم نزدیک هستند، جملات‌شان شنیده نمی‌شود و حرف‌هایشان را که دیوار شیشه‌ای خفه‌شان می‌کند گویی تنها خودشان می‌فهمند.

در ادامه این بررسی می‌خوانیم: از همان ابتدای فیلم گذشته، تقریباً همه‌چیز درباره مشکلات احساسی این زوج‌ روشن می‌شود که آخرین روزهای زن و شوهری را سپری می‌کنند، چرا که احمد آمده تا کاغذهای طلاق را امضا کند. آیا این دو همچنان یکدیگر را دوست دارند؟

اصغر فرهادی که نخستین‌بار فیلمی را در فرانسه مقابل دوربین می‌برد، ما را با گام‌های آهسته در هزارتویی می‌گرداند و با فیلمنامه قدرتمند خود بیننده را مسحور خود می‌کند.

احمد با وجود اصرار ماری برای ماندن او در خانه متوجه می‌شود که ماری با مردی زندگی می‌کند و از او باردار است. اما آینده هنوز بال‌هایش را نگشوده. مرد (طاها رحیم) متاهل است و زنش ماه‌هاست پس از اقدام به خودکشی در کما فرو رفته است. زوج جدید به چه میزان در این موقعیت مسئولیت دارند؟ آیا زن از بیم از دست دادن شوهرش دست به خودکشی زده؟ آیا اقدامش حاصل افسردگی طولانی بوده؟ آیا اقدام پس از آن بوده که زن از رابطه همسرش با فرد دیگری مطلع شده است؟ آیا اگر کما تمام شود، ادامه راه برای زوج جدید ممکن خواهد بود؟

دو سال پس از فیلم موفق جدایی نادر از سیمین، امضای فرهادی بار دیگر پای یک تریلر احساسی نفس‌گیر دیگر به چشم می‌خورد که بر دوش بازیگرانی توانا به پیش برده شده است.


 تاريخ ارسال: 1392/3/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.