پرده سینما

سید ضیاء هاشمی: مجمع عمومی خانه سینما روز 19 تیر با قدرت برگزار می شود

پرده سینما









رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران گفت: هیئت بازگشایی با برگزاری مجمع عمومی توسط صنوف قانونی موافقت کرده و ۱۹ تیر مجمع عمومی خانه سینما را با قدرت برگزار می‌کنیم.

 

خانه سینماسید‌ضیاء هاشمی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص نامه 23 صنف خانه سینما مبنی بر تحریم مجمع عمومی خانه سینما گفت: تحت هر شرایطی 19 تیرماه مجمع عمومی خانه سینما را با حضور صنوف قانونی و همه اهالی سینما که علاقه‌مند به حضور در این جلسه باشند با قدرت برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: قانون آنقدر مظلوم است که هر کسی ادعای قانون بودن می‌کند البته من نمی‌دانم چرا صنوف از اینکه روال قانونی را طی کنند وحشت دارند و دست به قانون‌گریزی می‌زنند در صورتی که اگر به جای نامه‌پراکنی و نامه‌نگاری روند قانونی شدن را طی می‌کردند امروز درب خانه سینما باز شده بود.

هاشمی تأکید کرد: بنابر این هر نوع استفاده از صنفی که مجوز نداشته باشد جرم است و مراکز دولتی می‌توانند علیه کسانی که به اسم صنوف قانونی بدون اینکه مراحل قانونی شدن را طی کنند سوء استفاده می‌کنند، شکایت کنند.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران خاطر نشان کرد: فراخوانی که ما اعلام کردیم در واقع یک فراخوان عام برای همه اهالی سینما است و حتی صنوفی که روند قانونی شدن را طی نکرده‌اند نیز می‌توانند در این مجمع عمومی شرکت کنند، البته کسانی که ادعای کار صنفی دارند باید درخواست خود را ارائه کنند و اگر ارشاد مجوز قانونی شدن را به آن ها داد ما هم از آنها حمایت خواهیم کرد.

هاشمی در ادامه بیان داشت: تنها جایگاه قانونی براساس مصوبات مجلس و دولت کسانی که می‌توانند در آینده از نام خانه سینما استفاده کنند صنوف قانونی هستند که در حال حاضر 11 صنف روند قانونی خود را طی کردند و سه صنف نیز از قبل قانونی بودند و بنابراین در مجمع عمومی خانه سینما که 19 تیرماه برگزار خواهد شد 14 صنف می‌توانند در فرایند تصمیم‌گیری برای تعیین هیئت مدیره خانه سینما مشارکت کنند.

وی تأکید کرد: از این توطئه‌های نامه‌نگاری و نامه‌پراکنی به هیچ عنوان وحشتی نداریم اما واقعا برای ما مشخص نیست که دوستان چه منافعی دارند که تن به قانونی شدن نمی‌دهند و فکر می‌کنند با تغییر دولت مسئله خانه سینما متفاوت می‌شود در حالی که هر دولتی که بیاید باید قوانین موجود را پیاده کنند و براساس قانون، صنوف سینمایی باید برای عضویت در خانه سینما روال قانونی شدن را طی کنند.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در پاسخ به این سؤال که آیا این مجمع عمومی با نظر هیئت بازگشایی خانه سینما برگزار خواهد شد یا خیر گفت: 14 صنف قانونی سینما تصمیم گرفته‌ایم که تشکل  واحدی را برای خود تشکیل دهیم به این دلیل که صنوف سینمایی با هیئت بازگشایی همکاری نکردند، این هیئت موفق نشد مأموریت خود را به پایان برساند و در نامه‌ای اعلام کرد صنوف می‌توانند مجمع عمومی را برگزار کنند، چرا که مأموریت این هیئت فراهم کردن شرایطی برای بازگشایی خانه سینما در تعامل با صنوف قانونی و سایر صنوف سینمایی بود که موفق به این کار نشده‌اند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم خودمان مجمع عمومی را تشکیل دهیم و زیر یک چتر واحد جمع شویم.

هاشمی همچنین در خصوص محل استقرار صنوف قانونی خانه سینما گفت: فعلا به دنبال تهیه یک ساختمان جدید برای استقرار صنوف قانونی هستیم تا بتوانیم کارهای مربوط به خانه سینما را به پیش ببریم و تا زمانی که مسئله حقوقی ساختمان قدیم خانه سینما حل نشود باید در ساختمان جدید فعالیت خود را دنبال کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اهالی خانه سینما دلیل اصلی برگزاری این مجمع عمومی را مخالف او با خانه سینما می‌دانند، به فارس گفت: واقعیت امر این است که با خانه سینمای سیاسی به شدت مخالف هستم. تردیدی نیست که مرکزی که تمام عوامل اصلی آن به جایی دیگر می‌روند و علیه سینمای ایران قد علم می‌کنند و یکسال سینمایی ایران را به تعطیلی می‌کشاند و سال‌ها صدمه به اکران و تولید سینما می‌زند این خانه سینما از نظر من پسندیده نیست.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران تاکید کرد: البته بعضی از افراد خانه سینما به این ماجرا نا‌آگاه هستند و فقط کافی است یک تاملی کنند و ببیند این اسامی که پشت آنها ایستاده‌اند از کجا دارند تغذیه می‌شوند. بنابراین خانه سینمایی که ما دیدیم در دو سال اخیر فقط و فقط علیه سینمای ایران قد علم کرد و هیچوقت به نفع سینمای ایران کاری نکرد.

 

هاشمی ادامه داد: ساده بگویم در دو سال اخیر کارهایی که خانه سینما باید در گذشته می کرد و به مسایل صنفی می‌رسید فقط صرف سفرهای خارجی شد و دستاوردی برای اهالی سینما نداشتند اما در طی این سال‌ها ما به عنوان صنوف قانونی بدنبال معیشت سینماگران برای کلیتشان بودیم و بدنبال رفع مشکل بیمه،مسایل مربوط به کمک‌ها هزینه عید و ماه رمضان بودیم و چه زمانی خانه سینما دنبال این فعالیت‌های گسترده بوده است؟

وی همچین در پاسخ به موضوع که اتفاقاً یکی از انتقادات اصلی خانه سینما  معطوف شدن دغدغه صنفی شما به بیمه و بن برنج و قند و شکر بوده است گفت: ما به شدت افتخار می‌کنیم که دغدغه ما معیشت اهالی سینما بوده است در حالیکه دغدغه این دوستان دغدغه‌شان فقط معیشت شخصی خود بوده است که بروند و برای تله فیلم‌های 180 میلیونی، 1میلیارد و دویست میلیون تومان از حوزه و شهرداری بگیرند.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران تاکید کرد: درست است دغدغه ما حل مسایل معیشتی اهالی سینما است و به اینکه توانستیم معضل بیمه هنرمندان را حل کنیم افتخار می‌کنیم و اساسا اعتقاد داریم به اینکه این کار برای اهالی سینما درست است.

هاشمی در خاتمه در پاسخ به سوال که آیا در مدل آینده خانه سینما دیگر کار سیاسی انجام نخواهد شد به فارس گفت: فقط و فقط کار صنفی انجام می‌دهیم و تعریف کار صنفی هم در قانون آمده است و ایجاد امنیت شغلی برای اهالی سینما جزو وظایف صنفی است و برگزاری مجمع عمومی 19 تیر نیز هیچ ربطی به من ندارد چرا که من نیز یکی از اهالی صنوف قانونی هستم.

براساس این گزارش مجمع عمومی خانه سینما در تاریخ 19 تیرماه در محل ساختمان جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران واقع در خیابان سهروردی شمالی بالاتر از خیابان مطهری کوچه نیکان پلاک 9 برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/4/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.